De winterjas


Mijn vrouw moest een winterjas, zei ze vanmorgen. Ik werd direct sceptisch. Winterjassen zijn immers iets van vroeger, vind ik. Tien kilometer fietsen naar de middelbare school, muts op, wanten aan, half acht in de ochtend.

Ik heb zelf niet eens een winterjas, wel een voorjaarsjas van Zenga, een zwarte.  Als het echt koud is doe ik een das aan en met mijn door de weekse kostuum is het dan warm zat gedurende de 7 minuten op de fiets naar het werk. Blote handen kan ik hebben tot min 5.
 
Ze wilde wel een goede jas, een merkjas. Ik kon me dat voorstellen, maar vond het niet zo slim dat ze niet vorig jaar februari al in de uitverkoop een dure merkjas voor half geld had gekocht.

Van Toor in Zeist

We kwamen zoals zo vaak terecht bij Van Toor in Zeist. Een vrij formele, maar warm aangeklede zaak, met ruime keus aan goede merkartikelen. Wat sjiekige medewerksters tussen de 30 en 55, die helemaal zijn toegesneden op het nette en/of rijke deel van Zeisterse en Bosch en Duinse publiek.

Ik ben vooral geïnteresseerd in de kranten- en de koffietafel. Er lag een Telegraaf en er zaten drie mannen te lezen in tijdschriften. Vorige bezoeken was er soms kaas, rode wijn en zelfs een keer tapas.

Deze keer waren er kokosmatkroontjes. Ik pikte er drie, want Rozanne zou honger moeten hebben, omdat ze om 11.30 uur maar een halve snee brood op had.


Spelen op een lederen poef
 
We werden geroepen. Mijn vrouw was al bij de jassen. Ik zag een witlederen leren vierdubbele poef  met een lage leuning in het midden, vlakbij de paskamers. Voor mij en voor Rozanne was het een soort speeltoestel. We krioelden daar 20 minuten om en over de leren leuning en ik waande me weer in het kinderbadje op Gran Canaria. De kruimels kokosmakroon zaten als snel de knopen van het leer.

De aankoop

Een zwarte Greenstone van 379 euro, daar kwam ze mee aan.
Hij stond direct goed met haar laarzen, licht grungy-gothic maar toch ook voldoende zakelijk. Het was wel erg duur, vond mijn vrouw.

Er kwamen jassen van 179 euro maar die waren net iets minder. De verkoopster bemoeide zich er op een goede manier mee en de dure jas zou bijna gekocht worden.  

Ik moest weer even mijn gebruikelijke zaterdagmiddagact doen.

Het jennen

`Maar mevrouw, wat als er een winkelhaak inkomt?` vroeg ik. De winkeljuffrouw zei licht geïrriteerd `Puh, daar gaan we niet vanuit`. Mijn vrouw zei snibbig  `wat een vertrouwen`. `Ja maar er hoeft maar een spijker in de muur van de gang`, sputterde ik.  `Tis toch een winterjas? vroeg ik aan de verkoopster. `Jazeker` zei ze. `Maar echt winter is het eigenlijk nooit voor mijn vrouw` antwoordde ik. `Nou`, zei de verkoopster `Van november tot maart kan het echt heel fris zijn en dan heeft uw vrouw veel plezier van de jas`.  `Lucia` zei ik, `wat doe je als het koud is? Dan zit je binnen!, hahahah`  `Hmmmm` zei ze. `En waar parkeer je de auto bij het werk? `, `Op de oprit` verzuchtte ze. `En bovendien is het in de auto ook koud in de ochtend en dan moet ik ook een jas`. `Ach als je er 3 of 4 jaar mee doet`, besloot ik de discussie.

Schuldgevoel

De jas werd gekocht en ze had een schuldgevoel, nu nog. Het is het duurste kledingstuk dat ze ooit heeft gekocht. Ik had haar dat ook wat aangepraat en haar een halve dag wat laten bungelen  `De jas heeft een voering en die kan er uit en dan kan ik hem van oktober tot april aan` zegt ze wel driemaal.


Maar nu is het genoeg. Ze begon er net voor ik dit blog schreef weer over.  Ik zei `Ach vergeet het, over dat bedrag hoor je me niet zolang ik mijn VI heb en mijn biertje en af en toe een luxe broodje tussen de middag kan kopen en je daar niet over moppert, vind ik alles al snel goed`.  


`Trouwens nog wat
` zei ik tegen haar. `Die jas is qua kosten nog geen 20 % van onze Canarische vacantie, die al weer bijna in onze hoofden vervaagd is. Dus so what`.

En nu mijn biertje. Een blikje AH Euroshopper huismerk deze keer, dat weer wel.   

.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-10. Bookmark de permalink .

11 reacties op De winterjas

  1. jacob hesseling zegt:

    proost Rene , je bent een voorbeeldig echtgenoot: geven en incasseren

  2. An van den burg zegt:

    @ Rene. In geen 379 jaar!! Groet, An.

  3. jan krosenbrink zegt:

    ik vind je laatste zin toch iets hebben van een cliffhanger…
    erg leuk!

  4. Martha Vosbeijer zegt:

    Het is je vrouw van harte gegunt Rene, maar ook ik in géén 379 jaar! Tjongejonge wat een geld voor een jas!

  5. Antoine zegt:

    Wat een contrast: een dure merkjas en het …. biertje. Drink je die als die IJSkoud is ?;)

  6. Rene Scheffer zegt:

    Jacob en Jan K …thanks.
    An en Martha….maar ik kan er toch ook niks aan doen. Zelf koop ik ook kleren van 379 euro maar alleen in februari en augustus met 70 % korting, maar ik ben een man.
    Antoine, ja ijskoud en altijd blik, staat wat steviger op de stoelleuning als ik blog.

  7. Maria-Dolores zegt:

    leuk verhaal! in die dure winkels zijn ze écht niet gek: daar kopen ze goedkopere jassen in die er véél minder mooi uitzien dan de dure…

  8. marielle zegt:

    Geniet lekker van die jas!! Hij is het meer dan waard.

  9. Angela Burford zegt:

    Kwam per toeval bij jouw artikel terecht Renee. Tjee zeg wat kan jij zeuren over een jas en de prijs er van.
    Zelf heb ik ook dure kledingstukken en nee……………………ik ben bepaald niet rijk. Weet je hoe lang sommige mooie, tijdloze, dure kledingstukken bij mij al mee gaan en er nog altijd goed uit zien? Meer dan tien jaar. Dus wat zeur je nou over veel geld voor een jas. Ben blij dat je vrouw een goede smaak heeft want Greenstone jassen zijn niet alleen van goede kwaliteit maar ze zijn ook mooi.

  10. Rene Scheffer zegt:

    Angela
    Leuk dat je reageerde. Is niet zeuren is blogggen, maar Ok ik zeur wat, maar niet over die jas op zich. Ik ben voor goede en dure jassen. Maar ik koop mijn dure spul altijd voor 50 tot 70 procent korting. Trouwens hij wordt nog steeds gedragen, dus ik blij. Ik zou niet tegen een vrouw kunnen die elke winter meerder van dat soort dure jassen koopt. En de jas staat ook goed. Maar wie is u, een blogster of een toevallige google passant? Anyway, bedankt voor reageren.

  11. linda adam zegt:

    mijn moeder en zus gaan altijd naar antwerpen. En daar verkopen ze ook greenstone jassen. Dat is uit winkels die failliet zijn of de collectie is vernieuwd. Mijn moeder heeft er twee per stuk 50euro. Maar wat zijn die super lelijk. Het lijken wel regenjassen. Voor 10euro bij de zeeman heb je nog mooiere jassen.
    Nee voor dat geld vind ik het ze niet waard. Het ziet er te goedkoop uit.
    groetjes

Geef een reactie

