Brian Wilson – In het voetspoor van zijn geniale inspiratiebron Phil Spector


Natuurlijk kende ik de Beach Boys en ik kocht in de jaren ‘80 (in de jaren ’60 was ik net te jong) een verzamel CD. De sound sprak me aan vooral die van de vollere, langere en melodieuze nummers zoals "Wouldnt it be nice", "God only knows", " Good Vibrations"  en "Sloop John B".

De naïeve, melodieuze en vrolijke sound is later  -eigen interpretatie- inspiratiebron geworden voor een veelheid van artiesten zoals als The Pixies, Echo and The Bunnyman, Paul Mc Cartney en Jonathan Richman (zie "little surfer").

Vanaf begin jaren tot eind jaren ´60 was er zijn groep The Beach Boys.
De groep raakte in verval en Brian Wilson, de producer, componist, zanger evenzeer. Een bedoeld vervolg op Pet Sounds kwam niet. Zijn eerste eigen CD samen met Van Dyke Parks kocht ik in 1995 Iets later was er "Brian Wilson" met de eigenlijk nu  al wel klassieker "Love and mercy". De laatste CD in 2004 was SMILE, voortbordurend op Pet Sounds. In 2006 mocht ik een concert meemaken in de HMH bij de Amsterdam Arena. Zijn stem is fragiel en onvast, maar de muziek en andere zangers konden dat goed compenseren.   

Kippenvelmuziek met dank aan Phil Spector

Dat krijg ik ervan, kippenvel. Niet van alle nummers maar wel van veel. Het komt door de zogenaamde "Wall of Sound", geïntroduceerd door Phil Spector en op zijn manier voortgezet door Brian Wilson. Wie kent niet de door Spector gearrangeerde Shirelles, The Ronnettes, The Shangrila’s. 
Ook Gene Pitney en Ike an Ina Turner werkten met Spector.

Songs als Babylove, And than he kissed me, Be my baby, Walking in the rain etc.  Phil Spector  was een meester in het aandikken van het mooie. Oppompen van harmonie, melodie, positieve verwachtingen met een veelheid aan instrumenten, galm en echo.

De gekte is bij een genie nooit ver weg. Spector zit vast, verdacht van moord op zijn vrouw.  

Kitsch?

Wat is kitsch. Het mooie benadrukken vind ik geen kitsch.

Een Alpenlandschap is nu eenmaal mooi net als een blauwe zee en wit strand. Coebergh is nu eenmaal lekker en een eenzaam hert roept nu eenmaal echte tranen op.   

Vergeten CD’s

Soms heb je de neiging mooie muziek te vergeten. Het staat in de kast, het zijn je favorieten, maar wanneer draai je het nog in deze drukke wereld met zoveel andere impulsen.
Twee jaar geleden, toen onze Rozanne een half jaar was en de hele dag in haar maxi cosy lag te suffen deed ik het nog. Het interesseerde haar niet waar ik naar luisterde en ondertussen haalde ik op papadag ook nog mijn filmachterstand in. Nu luister ik voornamelijk alleen in de auto tussen Zeist en Renkum als ik mijn ma haal en breng en ik door de Brian Wilson sounds geroerd ben.

Bijzondere emoties

De muziek van Brian Wilson brengt altijd bijzondere emoties in mij omhoog. De uitzonderlijke bijna hemelse  klank van de muziek brengt me bij de mooiheid van het leven. Natuur, dieren, zon, strand, liefde, vrouwen worden op een melancholische/positieve manier bezongen, gelardeerd met een mooie klankenrijkdom en juist dat maakt ook gelijk weer verdrietig omdat ik het projecteer op dierbare overledenen, die deze levensgenoegens niet meer kunnen meemaken. En zodra ik op dat thema ben raak ik nog eens extra geëmotioneerd door de gedachte dat mijn nu lieve kleine Rozanne ooit met diep verdriet wordt geconfronteerd bij mijn overlijden. Een echter tearjerker dus, Brian Wilson.


Ik wil het de lezer allemaal niet onthouden. Vandaar onderstaan twee links.

Speciaal geselecteerd voor u, de VK bloglezers

Mooie uitzending van Netwerk over Brian Wilsson. Helder beeld en goed geluid ! 
http://nl.youtube.com/watch?v=b_mdpFMX8Qo">Uitzending Netwerk over Bran Wilson 

De tweede is de mooie vertolking van `Love and mercy`
Let vooral op het op het prachtige `oeh en aaahhh`,  het achtergrond gegalm na 1.50 minuten.
Love and Mercy

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-10. Bookmark de permalink .

8 reacties op Brian Wilson – In het voetspoor van zijn geniale inspiratiebron Phil Spector

  1. hippocampi zegt:

    1 aanbeveling van mij, omdat ik oningelogd zat te suffen; fenomenale man en muziek; verder typisch René (je hebt een mooie stijl gevonden) en dat was een extra aanbeveling waard geweest,
    gr. hippo

  2. Eline zegt:

    Gewoon weer lekker te voorschijn halen, die prachtige verzameling cd’s. Mooi stuk, wekt interesse. Zal eens wat muziek luisteren van Wilson.

  3. Geroma zegt:

    Dag Rene,
    Ik heb met plezier dit Blog gelezen en naar de stukjes film gekeken.
    We zijn van dezelfde generatie. De muziek van de Beach Boys vond ik destijds prachtig.
    Vooral het nummer God only knows, sprong eruit voor mij en nog steeds(ik denk er zelfs over om het op te nemen in m’n zangrepertoire)
    Heerlijk, die Oude herinneringen die weer opborrelen…Ga zo door.
    Groetsels…!
    (ik heb ook een dochter die zo heet…::))Reactie is geredigeerd

  4. Geroma zegt:

    Zat ook ik te suffen en was niet ingelogd.
    Oke Rene, alsnog de twee aanbevelingen!

  5. Rene Scheffer zegt:

    Hippo, Eline en Geroma….
    Thanx.
    Dit zijn typisch van die blogs waarvan mijn vrouw zegt "….hmmm, denk je nou echt dat dit interessant is voor de lezers?" en waarvan je van tevoren weet dat het aantal aanbevelingen en reacties niet overhoudt. Maar soms schrijf je puur iets voor jezelf en voor een paar fans.
    Ennu …Geroma over een tijdje doe ik wel weer zoiets. Is dit nu een muziekblog? Dan kan ik dat ook!Reactie is geredigeerd

  6. grandmaster.dj zegt:

    Als het The Beach Boys-materiaal al kitsch is, dan nog altijd edelkitsch. Maar weinig bands konden bogen op zulke fraaie close-harmonies en (zeker ten tijde van Good Vibrations/Pet Sounds) op zulke vernieuwende en inventieve songs. Tijdloze muziek.

  7. Eline zegt:

    @ Rene – vergeet niet dat het overgrote deel van de lezers dat zwijgend doet. Sommige van mijn bestgelezen blogs, toppers die de statistiek uit balans brachten scoorden hooguit 20 aanbevelingen, terwijl niemandalletjes (van mijn hand bedoel ik) het dubbele scoorden. Schrijf over wat je interesseert, over wat je raakt, da’s altijd goed. Ook al zeggen de best zichtbare scores iets anders.

  8. Fred van der Wal zegt:

    Wie zich voor hoge scores in zet op het weblog kan beter gaan biljarten of golven

Geef een reactie

