KIP – Als vrouw, als dier, in de pan en in een restaurant


Het was gisteren de VK blogdag over KIP. Ik had geen tijd. Wel was mijn hoofd er tijdens familiebezoek en winkelen mee bezig. Ik weet ook niet meer precies de opdracht. Het moest met kip te maken hebben, neem ik aan. Ik maak er maar wat van, een dag te laat. Sorry. 

De vraag is of kip iets is waar ik bij uitstek iets mee heb.  Hmmm, t’ gaat. Qua `iets ergens mee hebben` zit het wel net boven het gemiddelde. Dat wat de kip toch ‘iets doet’  zit in enkele kiprestaurants in het buitenland. Verder zal ik aangeven wat ik zoals met kip doe in de pan.

De kip als dier vind ik gewoon, aardig, gezellig maar meer niet. Laat ik het zo zeggen. De kip staat voor paard, leeuw en schildpad, maar komt na konijn, geit, schaap en koe. Ook Rozanne heeft een kipmoment gehad.

Verder is een kip een vrouw (en een haan een man)

Als ik de kip zou projecteren op de vrouw van nu dan was de kip een vrouw met 2 jaar MEAO van 44 met vier kinderen, waarvan er nog een puber thuis. Ze is getrouwd met een stille man die op de grote vaart zit en haar dagen vult ze met de macraméclub waar ze met de buurvrouw op zit. Ze organiseert veel uitjes voor die club net als voor de dames van de kerkclub.

Gezelligheid en bezigzijn, al is het met niets.  Ze houdt graag het huis schoon. Ze is niet mooi en niet lelijk, maar probeert er wel wat van te maken. Ze denkt nu aan een deeltijdbaan als postbesteller bij TNT, zodat ze tussen 10 en 12 van huis tot huis kan.
Het lijkt haar gezellig. Ze stemt al 16 jaar niet meer en ze rijdt in een rode panda uit 1999.


De kiprestaurants
 

Er zijn maar enkele kipmomenten die in Europa indruk maakten. Ik neem ook lang niet altijd kip. In Duitsland en Oostenrijk eet ik Schnitzel, forel of  sauerkraut, geschnetzeltes etc. In Kroatië vis en cevapceci, In Italië pasta, vis, saltimbocca, fagioli con tonno etc. en in Marseille Bouilabaisse. Op Gran Canaria uiteraard Ossenhaas.  

De koning van de kip in Lissabon, Rei dos Frangos

Een zijstraat onderaan tussen de Avenida Liberdade. Bijna altijd druk en op zaterdagmiddag bestellen de winkelende stellen gewoon een grote kip met friet voor pakweg 8 tot 10  euro, waaraan ze samen meer dan genoeg hebben. Het is hier een en al kip en altijd goed. De bediening is snel, zoals bij veel kiprestaurants. De kip is immers altijd klaar aan de grill.

Pollo rico in Barcelona.

Kippen horen aan het spit met een mooi gekruid korstje. Ook hier een spit buiten. Het is er klein, gezellig, basic en de bediening is snel.

Ook de gefrituurde inktvis is goed. Het is een zaak waar je zeker weet dat je in 25 minuten heel goed eet voor 8 euro pp. inclusief wijn en salade. Het ligt aan de Calle Sant Pau 31 in de wijk Raval. Een tamelijk ruige buurt.

Los Caracoles in Barcelona, Escedullers.

Het toppunt van kip aan het spit. Ik ging in de keren dat ik er was altijd naar restaurant `Fonda Escedullers`. Mijn ogen gingen vanuit ons tegenover gelegen hotel Comercio  echter vaker naar de buren, Los Caracoles, met een groot kippenspit buiten.

De hoeren die in die buurt actief zijn, warmen zich tussen november en maart bijna continue op aan de warmte van het spit.


Rozanne….Kukelu of mjamjam?

Toen ze anderhalf jaar was werden de dierengeluiden geleerd. ‘Toktoktok’  vond ze leuk om
te leren en uit te spreken. In die tijd werd ze zich ook meer bewust van het eten. Gettie, petat, wosj, kip, Toen we in het Zeister Vogelpark op zondag wat kippen zagen, lieten we haar dicht bij het hek. ‘Kippetjes goeiendag zeggen’ zeiden we. Ze liep nog niet en zat in een buggy. Ze kraaide het uit van plezier en riep vanuit de verkeerde associatie ‘mjammjammjam’  tegen de verbijsterde kippen.


De Bressekip

De droomkip. Kip der kippen, Ik heb hem nooit gegeten en de kip nooit gezien in het echt. Wel ben ik langs de Bressetreek gereden. Zelfs in een dorp gestopt, Pont de Vaux in de Ain. Een klein dorp aan de rand van het Bresse gebied met een cuisine Bressoise du terroir.  Wat zou ik daar graag Bressekip eten. In de Michelingids staan drie restaurants met allemaal Bibs Gourmand en ringetjes, goedkoop en goed.
Het zal er nog wel eens van komen. Ideale tussenstop op weg naar het zuiden.

Thuis in de pan

Weinig tijd en toch wat lekkers?
Dan koop ik kipfilets, parmaham en kaas. De filets in 10 minuten aanbakken en bijna gaar laten worden. Uit de pan en wat laten afkoelen. Insnijden en de ham en kaas erin en nog 10 minuten bakken.   

Mijn schoonmoeder  uit Burgh Haamstede maakt vaak Kip Marsala. Ze doet de kippenpoten, drumsticks in de marinade van rode Marsalawijn, ketjap, sambal, chilisaus en knoflooktenen. Dat een nacht in de koelkast. De volgende dag de stukken braden. Dan het vocht erbij en laten indikken en eventueel wat bindmiddel. Perfect met rijst en doperwten.

Mijn vrouw heeft me ajam paniki geleerd. Simpel maar lekker. Drumsticks aanbraden en dan een conimex bakje kip paniki, waaraan ze dan sambal en ketjap toevoegt. Dit ruim een half uur laten staan, zodat het kipvlees bijna los van het bot komt.

Een enkele keer doen we een grote ovenkip uit een braadzak van de AH in de oven. Dat valt altijd tegen. Een lekkere kip van het spit is doorgaans drie keer zo lekker.


Wat wil me nog meer te binnen schiet qua kip?


Chicken run
Kipfendorf im Altmuhltal
Robbie de Kip (ex Haarlem en De Graafschap)
Wipkip
Kippenvelmuziek
Kipcaravan
Keniaaanse Kip lopers en loopsters: Kipkoch, Kiplagat (vandaag WK kampioene!), Kipcourir etc.  

Er kan veel met kip. Ook op bloggebied.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-10. Bookmark de permalink .

10 reacties op KIP – Als vrouw, als dier, in de pan en in een restaurant

  1. Maria-Dolores zegt:

    mooie ode aan de mmmjammjammjam-kip!
    (in Italie is ‘pollo fritto’ trouwens erg lekker: vakkundig in kleine stukken gehakt en dan in de frituur gebakken; alleen als de kok zijn vak verstaat, zodat de kip gaar en sappig is in een knapperig korstje)

  2. Ina Dijstelberge zegt:

    Een prachtige bijdrage en wwat er al niet door je gedachten schiet tijdens een familie bezoek.
    Volgens de omschrijving ben ik geen kip, of een klein beetje kip. De leeftijd komt overeen.

  3. Coby zegt:

    Gelukkig heb ik al gegeten, ik kreeg trek van jouw kippenbijdrage. Ik denk dat ik weet wat ik morgen eet….
    Hartelijke greot,Coby

  4. Eline zegt:

    Veelzijdig-met-kip-blogje! 🙂

  5. Jim Hasenaar zegt:

    Ik krijg hier kippevel van.
    Overigens, je wist het waarschijnlijk al, er bestaat een soep met 3 B’s: kibbesoeb.

  6. Manus zegt:

    Als je haar zó beschrijft, dan is die macramékip wel wat voor me…Reactie is geredigeerd

  7. Rene Scheffer zegt:

    MD…Ik zal het onthouden voor de volgende reis.
    Ina…jammer voor Manus.
    Coby en Eline….thanks en graag gedaan.
    Jim…never heard of,zal het eens opzoeken.
    Manus… maar daar zijn er heeeel veel van en ze zijn makkelijk te lijmen. Bindingsangst?

  8. Prometheus zegt:

    Rene,
    Zit er nog een langer verhaal in de pen waarin jij de wereld beziet door de ogen van een vrouw 44 met 2 jaar meao en 4 kiddo’s of bijvoorbeeld een vertegenwoordiger, man van 58 die tegen zijn pensioen aanloopt en die tussen zijn bezoeken door van alles en nog wat meemaakt! Je hebt er zeker het talent voor..ik kijk er naar uit!

  9. Geroma zegt:

    Toch nog een erg leuke kippen-bijdrage, *Rene*.
    En ja, wat er tijdens bezoek allemaal niet door je kop heen schiet…
    Lachu:)

  10. Antoine zegt:

    Met zeer goedkope kip valt hier veel te doen:) Hele braadkippen, overheerlijke kippenharten (geroosterd aan het spit), kippennekken en kippenPOTEN (de voeten zeg maar!). Wat ook een lokale specialiteit is: Stroganoff do Frango. Kippenvlees in een stroganoffsaus, die je mengt met rijst. Ook heerlijk zijn de frango milanesa (gepaneerd) en passarinho (geen volwassen kippenvlees, maar kuikenvlees).Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

