Mijn wijk, Brugakker Zeist – uit `Zeister magazine`


Een tussendoortje.

Naast het VK blog schrijf ik ook voor het  `Zeistermagazine`. Eenmaal in de twee maanden ben ik gecontracteerd voor een column. Ik schrijf dan het kader van `Zeist op zondag`

Hieronder mijn laatste bijdrage. Een andere doelgroep en een andere dynamiek. Geen directe respons. Onderstaand stuk is dan ook wat rustiger dan u van mij gewend bent.

Klik hier voor
Zeister Magazine `

Klik hier voor alle columns `Zeist op zondag`
Zeist op zondag


Het wandelpad achter Brugakker

maandag 15 oktober 2007
tekst: René Scheffer, foto: Lucia de Spirt

Begin jaren ‘80 vond ik Zeist-West een verschrikkelijk burgerlijke wijk, met de buurt Brugakker als treurig hoogtepunt. Een drempelbuurt waar op zaterdag werd gebarbecued, waar je mannen op zaterdagmorgen met een bierkrat achterop de fiets zag rijden en waar op zaterdagmiddag de auto werd gewassen.

Een buurt waar de omgeving er op let dat de grijze container niet te vroeg buiten wordt gezet. Dat je hier wil wonen als verstandig denkend mens, verzuchtte ik. Rond 1985 kwam ik in flat 70 in Nijenheim te wonen en ik dacht nog steeds hetzelfde. De ruime huurflat was anders. De flat had iets stedelijks, iets kosmopolitisch bijna door de toen nog enkele daar woonachtige Marokkaanse gezinnen. Het had niet het burgertruttige van Brugakker, waar collega´s van me woonden die tegen een rondweg waren. Ik was natuurlijk vóór, net als vóór de aansluiting op de A27, destijds.

Na een omzwerving kocht ik eind 2001 een woning in Brugakker. Om het verwijt van snobisme te voorkomen, laat ik doorgaans na te zeggen: “Ja, maar wel in de 11-serie, langs de weilanden.” De jaren erna is er ook bij ons heel wat gebarbecued, werd de auto onder de carport gewassen, bier uitgeladen en ik waak er nog steeds voor dat ik niet de eerste ben die de grijze container buiten zet.

Ik kom dagelijks in het winkelcentrum De Clomp, aandoenlijk door haar lelijkheid en gedateerdheid. De gele vlaggen van de Nettorama, de moskee met pratende Marokkaanse mannen ervoor aan de zuidzijde. De SUV´s en Volvo´s aan de noordzijde, rennende kinderen van en naar de scholen, het binnenplein met jaren ´80 tegels waar huisvrouwen de laatste roddels uitwisselen, het terras van de snackbar. De dames met rollator van en naar De Grote Koppel. Het heeft daardoor eigenlijk toch wel iets. Een ‘iets’ dat mogelijk minder zichtbaar zal zijn na de renovatie, bedenk ik me.

De zondagmiddagen zijn nog steeds een moeilijk punt. Zo om een uur of drie, wanneer ik ongeschoren de zaterdagkrant lees met teletekst of de ARD op de achtergrond,  komt er de drang van vrouwlief om erop uit te gaan, een flinke fietstocht of op visite. Maar soms, als dat haar allemaal te ver en te veel is, haal ik opgelucht adem en doen we een rondje over het pad tussen Brugakker en de weilanden. Mijn dochter vindt dat ook leuk want er is een stuk waar achter een hek emoe´s, ganzen, paarden en biggetjes lopen.

In de verte zie ik Bunnik en de Uithof. Hier is de rust, de verte en dat op 300 meter afstand van het winkelcentrum. Er zijn reigers, reeën, watervogels en ringslangen, de schittering van het water van de Zeister Grift. We komen rond 15.30 uur veel wandelaars tegen. Mensen die ik vroeger uitlachte, want wie wandelt er nu om een tijd dat je in een voetbalstadion hoort te zitten, vond ik. Ik loop er nu tussen en denk aan de film Invasion of the bodysnatchers. Ik ben nu één van hen. Ik hoor erbij, ben een echte Brugakkernaar, at last.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-10. Bookmark de permalink .

15 reacties op Mijn wijk, Brugakker Zeist – uit `Zeister magazine`

  1. Frans Muthert zegt:

    Hee René, heel andere koek. Maar ik lees dit wel graag. De relativering. Het inzicht. De ironie. Kortom: leuk!

  2. Zwollywood zegt:

    Al woonde ik er niet…ik ken het wel. Zeist en het te Christelijke Sanatorium…staat het Instituut er nog…
    Ik heb er per ongeluk een paar jaar gewerkt….per ongeluk omdat ik doorkreeg dat ‘behandelen begon met de dogma’s uit de bijbel’….such….

  3. Zwollywood zegt:

    Al woonde ik er niet…ik ken het wel. Zeist en het te Christelijke Sanatorium…staat het Instituut er nog…
    Ik heb er per ongeluk een paar jaar gewerkt….per ongeluk omdat ik doorkreeg dat ‘behandelen begon met de dogma’s uit de bijbel’….such….

  4. hippo zegt:

    met plezier gelezen, René
    gr. hippo

  5. kees smit zegt:

    Uitbreidingsplan Zeist-West 3e fase "Brugakker", staat er nog op mijn oude plattegrond van Zeist. Nee, dan maar liever de Slotlaan. Dat wonen in een nieuwbouwwijk hoeft van mij niet zo, en jij weet het mooi te verwoorden.

  6. Antoine zegt:

    Boeiend verwoord:) Dus je mag jezelf als voorbeeld noemen van volledige integratie?:P

  7. Fred van der Wal zegt:

    Eén van mijn geborneerde ex-minnaressen, een juf frouw textiele werkvormen die zich liet om scho len tot een echt beroep, woont al vanaf 1978 in een flat, een betonnen zelfmoorddoos van de Clomp, nou, je wil er nog niet doodt of begraven aan het gas gevonden worden, maar die dame is al lang gepensioneerd en nogal honk vast, dus daar komt het nooit meer goed mee en een andere, meer platonische vriendin, maar het kan nog goed komen, die mij een groot zondaar voor het Aange zicht des Heeren vindt vanwege mijn strapatsen met de Grote SuperZoenvis, woont ook in Zeist, maar ik kan haar naam niet noemen anders komt zij sowieso in op stand en ik delf zeker het onder spit van haar, daar zij een flitsende linkse heeft en daarover heen zeker met een uppercut komt aanzetten, alhoewel ik over het algemeen wel tegen vrouw en en kinderen durf!Ik hoop dat je nu voldoen de bent geïnformeerd en voorlopig tevre den met je woonplaats.Reactie is geredigeerd

  8. Lida zegt:

    Tsja, ik woon er ook sinds 2006.
    Ook aan de kant van de weilanden alleen dan in de 58-nummers.
    Het is er toch echt wel leuk. Zeker het paadje langs richting Couwenhoven.

  9. Rene Scheffer zegt:

    Lida
    En langs dat paadje woon ik, daar waar altijd een york blaft en waar een groene container staat. Zwaai maar een keer!

  10. Denis zegt:

    Zucht, Brugakker, het lijkt al zo lang geleden en dat is het eigenlijk ook. Ik ben in deze wijk opgegroeid en heb er gewoond van mijn vierde tot mijn zestiende. Ik heb goede herinneringen aan mijn jeugd die ik voornamelijk in deze Zeisterse wijk doorbracht. Burgelijk of niet, als kind maakt je dat niet veel uit. Ook winkelcentrum de Clomp heriner ik mij goed. Ik moest over de "loopbrug" om er te kunnen komen en ik ben er vast ontelbaar keer geweest. Om lucifers te stelen bij de supermarkt, om snoep te kopen bij de "sigarenwinkel", om boodschapjes te doen, om te crossen op de heuvel op het pleintje of om mijn tweedehands spulletjes zittend op een kleed te koop aan te bieden aan het voorbijkomende volk. Ik herinner mij ook de judolessen van meneer van Hooydonk die gegeven werden in het gebouw tegenover de snackbar "Jari". Zou die snackbar er nog zijn? En hoe ziet de Clomp er vandaag de dag uit? Zoveel herinneringen… Ik ga echt binnenkort eens kijken.
    Van vuilcontainers herinner ik mij niets. Wel vuilniszakken, heel veel vuilniszakken op grote bergen overal in de wijk. En bergen met grofvuil waar je als kind altijd wel interessante spullen tussen vond. Burgelijk, saai? Niet in mijn herinneringen.

  11. Rene Scheffer zegt:

    Blij dat mijn stukje positieve herrinneringen omhoog brengt. Jari…is overgenomen door een Turkse meneer, maar de snackbar is er dus nog. Verder een Nettorama, een Marokkaanse slager en -schoenenzaak en ook cameratoezicht, een Moskee. Maar er zijn nieuwbouwplannen voor over 2 of 3 jaar.

  12. Sabiene zegt:

    Ik ben er ook als klein kind opgegroeid en het is me altijd blijven trekken. Vooral de verspringende huizen en het balkon wat zo’n huis tot een Brugakkerhuis maakt. Dit vind je nergens. Het uitzicht op het weiland geeft een vrij gevoel maar deze huizen zijn onbetaalbaar! Als kind speelde ik graag stiekem in de griende, waar we hutten bouwden en ons de Natuurreddertjes noemden. Moeders vond dit minder. weer in het prikkeldraad blijven hangen met mijn nieuwe jas. Natuurlijk hoort de Clomp er ook bij, maar dat is wel vergane glorie… helaas. Ooit wil ik naar Brugakker terug. Ik heb hier een geweldige jeugd gehad en hoefde nooit uit te kijken met oversteken. Kindvriendelijk door die drempels waar je balspellen op kon doen.

  13. Rene Scheffer zegt:

    Sabiene,
    Altijd leuk wanneer mijn blog gevonden wordt.
    Nu woon ik net "verkeerd", niet aan een woonerf, dus het is uitkijken voor de kleine van 4, eerder een brede weg. Wel uitzicht op de weilanden. Wie weet zie ik je een keer als buurtgenoot.
    Rene

  14. Bryan Delano zegt:

    Een ENORME ZEIKBUURT VOORAL DE NUMMERS 41-.. tot 43-.. ! Veel verbitterde, achterbakse en alleenstaande roddelvrouwtjes met veeeeeeeeelll sociale controle, (één daarvan is echt dorpsgek, zeurt, klaagt en jammert ziekelijk vaak 😉 Nooit gaan wonen, groet Bryan!

  15. Han zegt:

    Wij wonen al 20 jaar in brugakker en we vinden het een fijne buurt
    De huizen zijn wel erg gehorig en dat is jammer

Geef een reactie

