Papa mijn taaaasssssssssssssssjjjjj!!! – Kleine baby- en peuterdramatiek.


Ik zat vanmiddag op kantoor en sprak met een goede collega, de heer V. Het ging over zakelijke kwesties. Ik zei na 2 minuten dat ik graag op dit moment met Rozanne in het bos had willen wandelen. Ik miste haar, maar ja ik zat op kantoor en zij op de crèche.

Ik reed wat op en neer met mijn stoel en zag een zogenaamd geeltje vastzitten in het wiel van mijn bureaustoel. Ik kreeg plots buikpijn en moest opeens denken aan gisteren, het roze molentje dat vast zat in het haar van Rozanne.

En toen schoten me heel snel drie situaties voor ogen vol van kinderdramatiek en (mijn) schuldgevoel.


De kleine teen.


Rozanne zal een maand of 7 tot 8 geweest zijn. Een echte baby nog, maar al genoeg specifieke mimiek en uitdrukkingsvaardigheid met ogen en handen. Ik deed haar sokjes aan. Het kind zette het op een krijsen.

Ik ging verder met de sokjes, want ze was niet ziek en huilde wel vaker even en dan was er niets. Maar ik keek in haar ogen en er kwamen tranen uit en ze keek heel bang. Wat zal dat nou zijn. Het duurde 15 seconden en toen zag ik het. Er was een los draadje in haar sok en haar teentje was erachter blijven hangen en stond meer dan 90 graden naar achteren.

Door haar baby zijn en daarmee gepaard gaande buigzaamheid was de teen niet gebroken gelukkig.

Het molentje

Rozanne had vorige week een roze plastic molentje gekregen dat draaide op een batterij. Het was meer een propeller of ventilator eigenlijk en we dachten dat het voor haar haren geen gevaar zou zijn. Mijn vrouw had het immers met haar haren al geprobeerd. Gisteren was er een logeetje van 6 jaar en samen speelden ze met het molentje.

Opeens vielen de twee stil en zei de oudste wat beteuterd en pieperig…"Rozanne, kijk, …hij zit vast". Ik keek en zag de vriendin met het molentje staan en Rozanne zat eraan vast met haar haren. Ze stond voorovergebogen en keek zo stil en beteuterd. Ze voelde aan dat niet bewegen het beste was, de slimmerd. Ik haalde het eruit en mijn vrouw haalde de klitten uit de haren.

Papa, mijn taaaaaaaaaaaaasjjj !  🙂

Het was een week of 4 geleden. Ik was met mijn ma en Rozanne ergens geweest. Het was een drukke weg waar ik de auto had geparkeerd en ik moest letten op de luiertas, op het verkeer, op mijn moeder en Rozanne.  Eerst handen vrijmaken. Rozanne in de auto, deur goed vasthouden, mijn moeder stond op de stoep. Rozanne zat. Toen mijn moeder de auto in geholpen en daarna konden we rijden. Ik draaide op de weg en reed terug. Opeens een gekrijs….`papa, taaaassssjjj, papa taaaaaasjjjj!

Ik mopperde wat. "Rozanne we zijn zo bij oma en dan pak ik hem wel". "Rozanne je moet je maar even 3 minuten zonder die tas vermaken,  we zijn er zo en dan pakt papa de tas wel".  Nog harder en huileriger…. `Taaaaaasssssjjjjjj!` Ik dacht eens na. Ma in auto, Rozanne in auto. De luiertas ?!  Dat zal het zijn! Zou de kleine Rozanne hebben gezien dat haar tas zomaar langs de weg is blijven staan? Want ik kon me niet herinneren dat ik de tas in de bagageruimte had gedaan.

Ik draaide, reed 200 meter terug en daar stond de tas midden op de parkeerhaven. Rozanne blij…Tasjjj, papa kijk, tassjjjj!   Ik was voornamelijk trots en ze kreeg een dikke knuffel. Dat een kind van 2 jaar en 7 maanden haar suffige pa zo attent moet maken op zijn vergissing. Maar ook haar bewustzijn ten aanzien van bezit, haar tas, ontroerde me.

Dit alles schoot zo maar in 20 seconden door mijn hoofd, toen het geeltje vanmiddag vastraakte tussen de wielen van mijn bureaustoel.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-10. Bookmark de permalink .

13 reacties op Papa mijn taaaasssssssssssssssjjjjj!!! – Kleine baby- en peuterdramatiek.

  1. metamama zegt:

    De snelkookpan van het ouderbrein in optima forma, en dat allemaal getriggerd door een geeltje. Prachtig stukje René!

  2. jan krosenbrink zegt:

    mooi bewustzijnsvermogen, vooral ook leuk voor Rozanne

  3. Knispel zegt:

    Die arme Rozanne, je zult met zo’n pappa opgescheept zitten 🙂

  4. hippo zegt:

    het verhaal van het kleine teentje herken ik en heb daar soms in een flits nog buikpijn van (in mijn geval met een schoentje)
    leuk associatief stuk René,
    gr. hippo

  5. lidy zegt:

    Wat prachtig Rene. Je maakt zelfs mij blij dat je luistert naar je kleine meisje, want daar maak ik me soms druk over en schrijf er af en toe over.

  6. Maria-Dolores zegt:

    volgens mij hebben Rozanne en jij het goed met elkaar getroffen 🙂

  7. Daan Westerink zegt:

    Kijk, papa’s zijn ook afgeleid tijdens hun andere werkzaamheden. Och man, wat een drama’s. En wat luister je goed naar je intuitie…

  8. Rene Scheffer zegt:

    Metamamma….zo ontstaan mijn blogs; door een klein voorval en dar verzin ik dan iets omheen, wat echt gebeurd is, dat wel.
    Jan K….Thanks.
    Knispel…ach ze zal nog meer echte onhandigheden tegen komen. Ik kan niet veel qua mannendingen/klussen.
    Hippo…buikpijn krijg je inderdaad van dat soort kleine foutjes….thanks.
    Lidy…ach ik ben ook wel eens brommerig of afwezig, maar voor Rozanne tot op heden nog zelden.
    MD…denk het wel, in ieder geval nu wel met 49,7 – 2,7 jaar.
    Daan W. …afgeleid ja, maar werkzaamheden is een groot woord in mijn geval.

  9. Martha Vosbeijer zegt:

    Heel leuk verhaal Rene, maar wat is nou een zogenaamd geeltje?

  10. Eline zegt:

    De kleine wanhoopsmomenten van het ouderschap… krijg al buikpijn bij het lezen, vooral die eerste twee!

  11. Rene Scheffer zegt:

    Martha V.
    Een geeltje…
    Dat is een ‘post it’ papiertje van 8 bij 4 cm, dat je ergens op kunt plakken. Voor in de keuken en op kantoor.

  12. Rene Scheffer zegt:

    Eline…kan ik me voorstellen. Het derde voorval deed immers lichemalijk geen pijn.

  13. annet zegt:

    Het griebelt door me heen….
    heb gisteren een soort gedicht
    geschreven dat hierover gaat….

Geef een reactie

