Meneer op reis met de ICE – Schalke 04/Gelsenkirchen


Schalke 04!

Eind jaren ´90 kwam ik ieder jaar wel 1 of 2 keer in Gelsenkirchen, soms met een overnachting in het Ibis hotel aldaar. Het doel was een thuiswedstrijd van Schalke 04. In die tijd speelden daar Yuri Mulder, Marco van Hoogdalem en later ook Rene Eijkelkamp. Huub Stevens en Eddy Achterberg (ik zag hem vanmiddag nog lopen) waren trainer.
 
Wedstrijden tegen Borussia Dortmund 1-1, Bochum 3-2, Leverkusen 2-1 en Werder Bremen 0-1 staan me nog bij. Andere spelers in die tijd waren onder andere Mpenza, Eigenrauch, Sand, Wilmots, Anderbrugge, Van Kerckhoven, Hami, Bohme, Thon.

De sfeer

Ik kwam er voor de sfeer vooral. De supporters zijn altijd fanatiek en vriendelijk. Alles loopt door elkaar. Op de  17.000 staanplaatsen op de Nord Kurve staan geen hooligans. Ze zingen vooraf het prachtige Schalke lied, waar je zelfs in een betonnen bak als je oude Park stadion kippenvel van krijgt. Ik was er eens medio augustus toen supporteres elkaar met een halve liter bier in de hand in de tram huilend in de armen vielen ‘wir sind wieder in die heimat’. Vandaag hoorde ik het weer na het passeren van een kruising…die heimat… bromde iemand in de strassenbahn.


Primeur YOU TUBE / Blau und weiss, wie lieb ich dich.

Bij wijze van primeur krijgt u hier mijn eerste You Tube brouwsel en ik ben er zelf tevreden mee. Het is een mooi filmpje van het Schalke clublied, met goed geluid en ik sta er zelf ook heel even op.

Het Schalke lied Blau und weiss ich liebe dich


Met de ICE

Vandaag was het na ruim 7 jaar weer eens zover. Thuis het rijk alleen en de stoute schoenen aangedaan. De reis is maar 2 uur vanaf Driebergen Zeist met de IC naar Arnhem, dan overstappen op de ICE naar Oberhausen en vandaar 10 minuten met met de IC 433 van nota bene Luxemburg stad naar Nord Eich Mole (Ost Friesland). De ICE zit ruim en is ook verder comfortabel. Helaas weer vertraging. Op de heenweg 7 minuten en op de terugweg 20 minuten. En dat terwijl de brave Duitse trein tussen Ost Friesland en Luxemburg op de minuut reed. Het retourtje kostte 70 euro en dat is zeker 25 euro teveel. Een schande van de NS. Een stukje van 140 km en dat in een verenigd Europa.  

Alles Blau

Ik was vooral benieuwd of alles na 7 jaar nog hetzelfde zou zijn en dat was het. Het station waar de supporters samendrommen en waar men voor 1 euro een halfliterblik bier koopt en voor 2 euro een stuk leberkase. 

De winkelstraat is zoals die past bij een Duitse stad met 150.000 inwoners. Ik had tijd genoeg voor eten en ging naar het gutburgerliche restaurant Hirt. Het bleek overgenomen door mensen uit de Balkan. De menukaart was niet veel veranderd maar uitgebreid met mittagsteller voor 5,80 euro. Het was vol en ik week uit naar Topkapi Kebab, die er nog steeds was en nog steeds goed.

Het stadion

Dan de reis met de tram naar het nieuwe Veltins stadion. Het oude Park stadion had voor mij iets magisch. Het staat er nog steeds. Het ligt pal langs de snelweg Oberhausen-Hannover. Als puber vond ik het spannend er langs te rijden. Het stadion van 1974, Nederland Argentinie 4-0. Toen ik er voor het eerst was, bleek de fundering van het nieuwe stadion al bijna klaar. Nu mag ik het eindelijk zien.

Ik had geen kaartje maar weet van tevoren dat ik er wel aan zal komen. Hoe ging dat deze keer? Bij de uitgang van de tram stonden om de 10 meter mannen. Ze staan dan nonchalant met een kaartje in de hand om niet als een zwarthandelaar te lijken. Ik sprak er een aan. Mooie plaats, midden op de Gazprom tribune, 46 euro. Hij vroeg 40 en ik bood 35 en kreeg het voor die prijs. Een koopje.
 

De wedstrijd. Ik zal er kort over zijn.

1-1. Tussen de 20 ste en 65 ste minuut was het saai. Daarvoor en daarna spannend.  De Braziliaan Diego bij Werder viel tegen. Schalke was iets beter dan in de laatse weken. Hun jonge keeper Neuer deed de blunders van de laatste twee weken vergeten. De rechtsbuiten Asamoah gaat steeds meer voetballen met de kont naar achteren, zoals Heny Meier en Kurany was nog niet in vorm. Nieuwe ster is Carlos Grossmuller.

Terug was het rennen naar de taxi en het station in want anders had ik twee uur moeten  achten voor de volgende ICE, deze keer in Duisburg of Oberhausen. Aldaar een half uur tijd voor Penne Arrabiata met wat brood en een halve liter Konig Pilsener en dat voor 8 euro. 

De H & M die ik in Nederland toch al sinds een half jaar boycot (te krappe gangpaden, te weinig paskamers en te weinig kassa’s) kon ik in Gelsenkirchen vrolijk voorbij lopen. Ik had het stadion van binnen gezien, de sfeer geproefd, de akoestiek gehoord. Wanneer ik nu naar de TV kijk, krijg ik er nu een gevoel bij.


Terug thuis

Meer dan 10 uur onderweg geweest voor anderhalf uur voetbal. Ik heb echt niet alleen maar lol gehad, veel inwendig gemopper over vertragingen en langzame obers en af en toe even een ontheemd gevoel zonder dochter (o ja en vrouw natuurlijk ook). Maar het is het wel waard geweest. Ik kan er weer tegenaan en weet nu hoe het voelt om in de Schalke Veltins Arena te zijn. Heb aardig en goedkoop gegeten, Om 13.00 uur Adana Kebab en cola en om 18.00 uur de penne arrabiata bij het station Oberhausen. En zojuist zag ik de samenvatting op ZDF sportstudio. Nu snel over naar `de wedstrijden´. 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-10. Bookmark de permalink .

12 reacties op Meneer op reis met de ICE – Schalke 04/Gelsenkirchen

  1. Zoë zegt:

    ik heb niet zoveel met voetbal maar wel met treinen. De ICE vind ik erg mooi.

  2. sprakeloos zegt:

    Jammer, mijn zonen houden niet van voetbal, maar de agenda voor zaterdag is altijd vol. Lijkt me een goede reistip voor over een aantal jaren.

  3. hippo zegt:

    fijn sfeerverslag en dat clublied, tja… je moet er geweest zijn, denk ik
    gr. hippo

  4. kees smit zegt:

    Ik laat dat voetbal graag voor wat het is, maar de ICE is een mooie trein, al is de service in de Thalys veel beter. En de ICE naar Keulen is wel een boemeltje dat in het Ruhrgebied overal stopt.

  5. petrus zegt:

    beste Rene,
    Het blauweiss klink me in de oren als de zoveelste carnavalsschlager waar je op de Duitse zenders toch al mee dood gegooid wordt. Niet beter of slechter dan de Nederlandse kermismuziek.Je hebt er pas wat mee als je veel bier op hebt.
    Met zondagse ochtendgroet

  6. Rene Scheffer zegt:

    Zoe…
    die ICE ,wit en rondvormig en snel, snap ut.
    Sprakeloos…
    Ja maar dan moet je wel erg van treinen en voetbal houden. Een auto huren was goedkoper achteraf. Een Hyunday Atos kon ik voor een weekend huren voor 64 euro en 350 km. Voor een echte ICE rit moet je tot Frankfurt minimaal, het stuk na Koln is snel.
    Hippo…
    Ach ik ben altijd zo nuchter als een kalf. Na de wedstrijd wel een biertje.
    Kees Smit…
    Tragisch die ICE…begint voor Zevenaar al 20 km te rijden, bij Duiven even 80, toen weer 30 bij Velp en Arnhem leek ver weg. De mensen stonden al 15 minuten tevoren in het gangpad met hun koffers te wachten. NL, het Albanie van het moderne Europa.
    Petrus…
    Het heeft inderdaad alles van een -goede- schlager.

  7. kees smit zegt:

    Wij stonden ook, toen we Houten al ruimschoots voorbij waren, met onze koffer klaar om uit te stappen, maar ja, er bleek een trein op ons perron in Utrecht te staan, dus moesten we vijf minuten wachten. Maar Albanië… beetje overdreven!

  8. arie zegt:

    globalisering in optima forma,als ik zo je verslag lees, rené.
    Gazprom-tribune, Diego, Asamoah,Adana Kebab, arabiata.
    Waar blijft de Traditionsverein?

  9. Oliphant zegt:

    René, ik zou wat vaker er even tussenuitknijpen voor zo’n tripje. Leuke ervaring, lijkt me: even relaxen.

  10. Rene Scheffer zegt:

    Kees Smit….
    Overdreven, Ok. Maar het is wel een feit dat er tussen 1900 en 1960 meer is geinvesteerd in het spoorwegnet dan daarna. We lopen achter. De stad Hamburg heeft meer P en R plaatsen dan heel Nederland.
    Arie…
    Klopt, internationalisering. Daarom hangt men zo aan het clublied en het blau.
    Oliphant….
    Nog vaker? Dan krijg ik nog problemen thuis.

  11. tempelman.volkskrantblog zegt:

    Mooi geschetste sfeer. ‘Die Heimat’? Eijkelkamp ken ik van mijn oude woonplaats. Hij is en blijft een ‘echte’ Dalfsenaar. 🙂

  12. Antoine zegt:

    Leuk sfeerverslag! Penne Arrabiata is een Italiaans gerecht waarbij de peperbus erin is gevallen?:P
    70 euro voor een retour van 140 kilometer! En ik hier klagen als ik voor een enkeltje 25 euro betaalde voor een afstand van bijna 600 km 😉 Nog geen twee jaar geleden was het zelfs 9 euro!

Geef een reactie

