Ik rijd zwart en ik zit vast! – metro Schiedam-Spijkenisse


  Vorig jaar schreef ik al eens over mijn tocht met Bus, metro en trein van Zeist naar Hellevoetsluis
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/105875  
Deze keer was het weer zover. Anders dan toen reisde ik niet met de metro Rotterdam-Spijkenisse.

Ik pakte vanaf Rotterdam centraal de trein naar Schiedam, welke trein op 300 afstand langs Het Kasteel kwam, waar op dat moment Sparta tegen PSV speelde. Van Schiedam wilde ik met de metro naar Spijkenisse en van daar verder met de bus naar Hellevoetsluis.

Het stukje Schiedam-Spijkenisse – noodgedwongen zwartrijden.

Schiedam, een oord waar ik niet veel te zoeken heb of het zou 20 haar geleden moeten zijn toen SVV nog bestond. Veel flats, jenever, moeilijke politieke cultuur en wat non descript zo tussen Rotterdam en Vlaardingen in. Ik weet dat in deze oorden veel wordt geïnvesteerd in "mobiliteit en veiligheid". Een op zich mooi en fors en nieuw station. On-Nederlands hoog vooral ook om de niveau’s trein en metro ruimte te geven.

Ik had een strippenkaart en wilde kijken hoe ik de strippen zou gaan regelen. Ik twijfelde. Zal ik gewoon strippen afstempelen, zeg maar twee of  drie (naar Spijkenisse) of zal ik gokken op vijf, zodat ik ook genoeg heb voor de bus naar Hellevoetsluis. Maar dat zouden er ook 6 kunnen zijn. Ik zag niemand. Alleen metalen hekjes en een pijl naar boven "metro Spijkenisse". Een van de hekjes stond open. Ik liep erdoor en hoopte dat er boven in de metro een soort stempelding zou zijn of wellicht een conducteur. Niets van dat al. 

Ik was in de metro en zag daar ook geen stempelmachines en wist dat de enige optie zwartrijden zou zijn. De metro was halfvol. Veel Antillianen, hele families soms, Rotterdamse families die zo van de tv leken te zijn weggelopen, weer een type Joke Bruijs, net als vorig jaar  en een enkel jong verliefd stel. Geen controle. Ik was blij dat na de tunnel en Hoogvliet al snel Spijkenisse werd omgeroepen.


Spijkenisse – ik zat vast in de tourniquet
 
Ik wilde snel naar beneden naar lijn 101. Daarvoor moest ik eerst het stationsgebouw uit. Ik stond in de grote hal en zag vier metalen poortjes die naar buiten zouden kunnen leiden. Ik probeerde er één. Die zat dicht. Dan een andere, ook dicht. Vreemd. Ik zag een infobalie met een kantoor met ook weer een poortje dat wél openstond. Ik wilde erdoor en zag wat verder een uitgang naar buiten. Op het moment dat ik door het poortje liep, klapte het metaal naar binnen en zat ik ertussen. Ik wurmde me er tussen uit en beende boos naar de informatiebalie. De man hielp net een jongeman, maar ik kon niet wachten.
 
Al mijn ongenoegen over Nederlandse suffigheid, weigering goed te investeren in het publieke domein, het desolate Rijnmondgebied (en net meegemaakte Duitse duidelijkheid en goede bebording in Gelsenkirchen) kwam eruit.

"Meneer, ik zat vast. Hoe komt een normaal mens hier uit. Het is hier toch al een gribus meneer, hier dit oord. Maar ik wil gewoon naar buiten!".

De man en jongen namen me op. De jongen lachte begrijpend. De man van de infobalie was geïrriteerd. Toen de jongen weg was zei de man wijzend op de vier poortjes, dat ik er daar één van moest nemen. Ik was al bijna buiten en liep naar buiten. Buiten zag ik dat op twee van de vier poortjes een schildje stond van 20 bij 20 cm (klein dus).

Het was dus wel aangeduid, zij het miniem en amateuristisch. Ik blijf van mening dat het vanzelf moet gaan. Je moet in een stationsgebouw als het ware naar de uitgang geleid worden en niet nog eens op kleine bordjes hoeven te kijken. Wellicht vond men een aanduiding niet nodig, wetende dat je in dit oord niet als toerist of voor je lol komt, maar alleen als forens dag in en dag uit en dan is een keer fout lopen eenmalig en weet een ieder het voortaan.

Eenmaal in Hellevoetsluis kon ik dit verhaal niet kwijt. Mijn vrouw (aldaar logerend) wilde er geen woord van horen, nog wat bozig over mijn vermogen iets te veel te kunnen genieten in mijn eentje (de vorige dag, zie blog over ICE reis naar Gelsenkirchen) en mijn onvermogen om over wezenlijke dingen te praten.

Ze zal nu denken `ach hij acteerde weer boosheid en wilde alleen weer een blog creëren`. Maar nee. Ok, het idee van het blog was er al na twee minuten, maar ik was echt boos, puh. En nog steeds als ik er weer aan denk.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-10. Bookmark de permalink .

10 reacties op Ik rijd zwart en ik zit vast! – metro Schiedam-Spijkenisse

  1. Maria-Dolores zegt:

    ik voel wel met je mee: elke keer als ik in NL kom is er wéér iets veranderd: andere poortjes, waar je wéér een ander kaartje, pasje ofzo in moet steken omdat ze anders niet open gaan. je had nog geluk dat je geen twee koffers bij je had, dan kun je helemaal lachen met die poortjes.

  2. Martha Vosbeijer zegt:

    Pas maar op dat je niet alsnog een boete krijgt voor zwartrijden!

  3. Helena zegt:

    Ik reis zo ongeveer twee keer per maand met de metro in Rdam (van Rotterdam naar Poortugaal). Ik begin die tourniquets of hoe ze dan ook heten ook aardig zat te worden!
    Vooral als je inderdaad naar de uitgang wilt is het altijd zoeken welk poortje je kan gebruiken. Ik vind het niets. In tijden van grote drukte krijg je volgens mij ook nog langere rijen. En als er iets gebeurt waardoor mensen gauw weg moeten vluchten, dan vraag ik me af hoe dat moet…
    ik vind het een en al klungeligheid hoe ze dat hebben opgelost.
    En verder krijg je straks de OV chipcard. Maar ik hoop dus dat ie pas verplicht wordt voor iedereen bij de metro als hij overal landelijk wordt toegepast want ik heb weinig zin om met verschillende OV-kaarten en strippenkaarten rond te lopen.

  4. Klaverblad zegt:

    Zowel Hellevoetssluis als Spijkenisse deze zomer vanuit basis Rockanje bezocht. Vooral H’sluis is goed bevallen: aardig havenkwartier. Spijkenisse heeft een mooi winkelcentrum.
    Jouw perikelen gelukkig niet meegemaakt. Het zou een blog waard geweest zijn.

  5. Mirjam zegt:

    Tja, het openbaar vervoer en alle overstaphandelingen en -acties die je moet uitvoeren zijn verlopen niet altijd zo gladjes als weleens gesuggereerd wordt.
    Ik zat laatst met m’n zoon 2 uur vast in de fietsenstalling bij het station; we konden er wel in maar niet uit (alleen als je een abonnement had).

  6. Eline zegt:

    Ha fijn, was net toe aan een luchtig-boos blogje 🙂 Tsjonge, ik word er al moe van als ik het léés, zo’n reis.

  7. Erik van Donk zegt:

    Kleine tip voor de metro: neem een kartonnen kaartje mee…

  8. Rene Scheffer zegt:

    MD..
    Ik had helemaal niets bij me, alleen de VI in de binnenzak van mijn jas.
    Martha V..
    Laat ze maar komen.
    Helena…
    Gelukkig meer mensen die het opvalt dat het zo knullig is geregeld.
    Mirjam…
    Twee uur vast. Ik had 112 gebeld en de Telegraaf.
    Klaverblad…
    Nou dat winkelcentrum van Spijkenisse. Wie weet dat ik het ooit ga bekijken.
    Eline…
    Luchtig boos, dat is het.
    Erik vD…
    Kartonnen kaartjes weet ik nie. Ken alleen nog de strippenkaart en een nieuwe chipkaart in november.

  9. rommert boonstra zegt:

    lekker puh

  10. Antoine zegt:

    Toen ik in België woonde en op een dag op het station van Etten-Leur stond, zonder pinpassen, maar met contant geld stond ik voor een soortgelijk probleem. Ik moest de trein naar Breda nemen. De automaten accepteerden geen biljetten, de loketten waren gesloten. Want het was zondag. In de trein kreeg ik alsnog controle. Deze knorrige conducteur geloofde mijn verhaal niet en ik moest het treintarief betalen. Een klachtenbrief naar de NS deed ook geen wonderen, ik had mijn pinpassen moeten meenemen of ik had een kaartje tevoren moeten kopen… Dit kan je ook geen klantvriendelijkheid noemen.

Geef een reactie

