Dromen, kansen en voetballers die voorbij kwamen – over ouder worden, deel 4


In mijn blogs ben ik soms bozig, humoristisch, hilarisch of informatief. Ik heb het kort of tussen de regels door vaak over tijd, vroeger of over ouder worden. Het tijdsbewustzijn komt steeds vaker in mijn hoofd. Vandaar een blog over ouder worden. Ik ben geen soldaat en geen student meer. Een dame van 32 had mijn dochter kunnen zijn. Dat soort dingen.

Mijn gedachten van de laatste dagen heb ik samengebracht in wat eigenlijk mini columns zijn. 

In deel 1 `Jonge collega´s` en `De Tandarts`,  http://www.volkskrantblog.nl/bericht/163717. 

In deel 2 `De oorlog`en `Rotterdam",  http://www.volkskrantblog.nl/bericht/164133

In deel 3 `Soldaat eerste klas in Tongeren`,  http://www.volkskrantblog.nl/bericht/164735

Nu de laatste, deel 4

`Dromen, kansen en voetballers die voorbij kwamen`

De Voetbal International

Ik smul van de reportages in de VI over de ploegen uit 1971, 1982 en 1975. Ik ken de spelers, hun hoofden en posities. Er is in die reportages altijd een speler die zijn elftal en de prestaties karakteriseert. Er is een apart kader waar staat wat er nu van ze terecht is gekomen.

En daar staan mijn helden. De een is 71 en is met onbekende bestemming naar Spanje vertrokken, de ander is 59 en heeft een snackbar in Zoetermeer. 

Weer een ander is 62 en is verantwoordelijk voor het magazijn van een transportbedrijf in Waspik en de ander traint het vierde elftal van DSVG 3 en werkt al 30 jaar bij de belastingdienst. Dat soort dingen. Een mooie serie en ze zijn nu verkrijgbaar als losse uitgave.


Voetballers die voorbij kwamen


Wanneer ik die reportages lees zie ik ze weer voor me, meestal op de Wageningse Berg. De snelle vleugelspitsen Henk ten Cate met de Go Ahead Eagles en Frank Kramer met Blauw Wit en Volendam, de Zweed Bengt Hanssen, Willy van der Kuijlen (goal dat net naast ging of net niet) beiden van PSV, Jan Mulder met Ajax in 1973, Willem van Hanegem.

Maar ook Johan Derksen, op de rechterfoto links in het uitshirt van de Go Ahaed Eagles, de snelle linkerverdediger met snor en lange haren, die ook voor Cambuur, Haarlem en MVV speelde.

De kleine Aty Graaumans van NAC, de flegmatieke Lambert Kreekels van Helmond. De 17 jarige Ronald Spelbos met SC Amersfoort.

Benny Hofs
(de oom van Nicky) van Vitesse. Ik zie hem nog vrijlopen in 1971. Als een gillende piepmuis ging hij de diepte in, hij kreeg de bal niet en was boos. Nu heeft hij een patatzaak in Klarendal Arnhem.

Ook mensen als Wim Suurbier en Rene van der Gijp (toen Sparta) zag ik op de Berg in 1980-1981.

Zelf voetballen

Zelf was ik in die tijd ook graag profvoetballer geweest. Ik had een goede conditie en een aardige techniek en zou goed zijn in perscontacten en af en toe een smeuïg verhaal, maar voetbalde vooral in schoolteams en in militaire teams. Ik had niets met slidings en met koppen. Ook had ik geen hard schot. Ik was meer een zaalvoetballer, een biljartvoetballer.Een gewoon doelpunt kon ik daardoor amper maken.Als korfballer had ik een goed gevoel voor de ruimte, het vrijlopen. Dat mooie doelpunt van Cruijff tegen ADO, in 1972, had ik kunnen maken, in een iets lager tempo, dat wel. Speciaal vor de lezers deze mooie film van HET DOELPUNT     http://nl.youtube.com/watch?v=GXXcubK9GF4′>


Dromen van verloren kansen

Soms droom ik er nog van. Dat ik speel in een team als het Nederlands elftal of Ajax of Wageningen met volle tribunes. In al die dromen speel ik als verbindingsspeler met rugnummer 6 of 7. Het zijn eigenlijk meer angstdromen. Ik houd me staande maar dat is ook alles.

Bij spelers als Andy van der Meijde en Jan Kromkamp (hoewel het met hem even de goede kant op ging na zijn voorzetten thuis tegen Fenerbahce) heb ik vaak die plaatsvervangende schaamte. Het op hoog niveau spelen, maar het net niet zijn, het dwalen over het veld zonder echt iets toe te voegen, zoals Van der Meyde op het EK in 2004. Ook denk ik aan Emmanuelson uit tegen Slavia Praag. Of het louter in positie spelen zoals Stanley Brard in het Feijenoord met Cruijff, ruim 20 jaar geleden.

Net als angstdromen over examens. Hoe vaak droom ik niet van mijn HEAO examen. Elk jaar gebeurt het een paar keer. Ik moet afstuderen maar het lukt niet. Ik doe voor de derde of vierde keer examen, maar de stof komt niet aan en ik krijg het diploma niet.  In werkelijkheid haalde ik het diploma met gemak. Ik was een laatbloeier en heb pas heel laat de bij een dergelijke opleiding behorende functiue kunnen bereiken.

Mijn jeugd. Het laat niet snel los. Lijden doe ik er niet onder, maar ik moest het allemaal even kwijt.
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-11. Bookmark de permalink .

6 reacties op Dromen, kansen en voetballers die voorbij kwamen – over ouder worden, deel 4

  1. Klaverblad zegt:

    Geschreven met vleugen weemoed en verwachting. Mooi, ook omdat spelers voor mij herkenbaar zijn. Stukken jeugd moet je behouden; ik heb dat voor altijd met geofictie.

  2. Rene Scheffer zegt:

    Ach het is maar een fractie. Van 1968-1991 Wageningen. Van 1980-2000 FC Utrecht. Ik had hinderden voetballers kunnen noemen. Maar
    hetgeen ik op de Berg zag maakte toch het meeste indruk. Grote en bijzondere spelers in een kleine plaats/klein stadion.

  3. Zilver zegt:

    Ja, dat ouder worden, jong zijn duurde zo lang en plots was het over en dat oud worden is zo gebeurd en dan is het een race tegen de klok, ik heb het gevoel dat ik met een step van een berg af rijd, ik wil overal even stoppen om te genieten, maar de step heeft geen rem…. ik weet ik zal met een klap tot stilstand komen en tot die tijd haast ik mij rond te kijken.

  4. Antoine zegt:

    Het zal een vraag zijn voor velen: "Heb ik de kans gemist een top voetballer, wielrenner of schaatser te worden?". Voetballer zou ik niet zijn geworden, het schaatsen heb ik pas op late leeftijd (wat) geleerd. Misschien wielrennen, aangezien ik nog steeds de reputatie geniet snel op de fiets te zijn 😉

  5. arie zegt:

    Beetje nostalgie, maar niet vreemd als je met de Berg bent opgegroeid.
    Heb je daar Eusebio nog ontmoet toen Benfica zich daar voorbereidde op de legendarische finale Europa-Cup tegen Real Madrid?

  6. Rene Scheffer zegt:

    Zilver….
    Dat van bergaf, dat gevoel heb ik niet, maar ik ben er dus wel mee bezig.
    Antoine….
    Qua talent kwam ik voor alles wat tekort, maar voetballen leek me het leukst.
    Arie…
    Ik was erbij maar dan in 1966 of 1967, de wedstrijd tegen ajax die benfica toen met 3-1 won. De sneeuwwedstrijd. Benfica was in een hotel in Wageningen toen en trainde op de Berg. Ik was 8 en voetbalde die woensdagmiddag in de sneeuw, 20 cm hoog.

Geef een reactie

