Wie zoet is krijgt lekkers wie stout is de roe – over kinderen, volwassenen, bloggers en voetballers


`Ben je wel zoet geweest? Wees dan maar niet bevreesd!`  of  
`Wie zoet is krijgt lekkers wie stout is de roe`.  

Kinderen

Zo is het maar net en zo hoort het ook. Vanmorgen zat ik op youtube sinterklaasliedfilmpjes te zoeken met Rozanne. Ik breng haar vast in de stemming.

De liedjes zijn moraliserend. Sinterklaas is een goede oude baas, maar je moet wel braaf zijn. Een klein beetje stout mag wel, maar niet te erg, want dan krijg je een aantekening in het boek en krijg je niets of veel minder.

Ik ga er dan over nadenken. Op het niveau van Rozanne is dat niet moeilijk. Desgevraagd zegt ze dat ze lief is. Dat is ook zo. Dus ik stel Sinterklaas voor als een lieve oude kindervriend voor kinderen die net als zij lief zijn.

Hoe zou het dan moeten wanneer je echt stoute kinderen hebt, die slaan, pesten etc.? Wellicht hebben ze adhd of gaat het om kinderen die gewoon een rotkarakter hebben geërfd van pa en of ma en waarbij de opvoeding het ook niet beter maakt. Wat daarmee te doen, vanuit het perspectief van Sinterklaas?

Ik denk dat het goed is toch wel wat geven, maar af en toe toch maar een keer de confrontatie aan te gaan met een lege schoen en daarover met de kleine in gesprek gaan.  

Sinterklaas
die de carrot & stick methode hanteert maar dan wel behoorlijk afgezwakt.

Volwassenen
 
Hoe zit dat men hen? Liefheid en braafheid zitten wat mij betreft in de tien geboden. Zeg maar niet stelen, moorden niet liegen, geen kwaadspreken, niet begeren etc. Dat kan worden aangevuld met enkele universele waarden die hun oorsprong in meer of mindere mate vinden in Islam, Boeddhisme, Humanisme, zoals respect, niet discrimineren, vredelievendheid, gastvrijheid en dan hebben we het wel.

Kom je daaraan in grove mate tekort, wat dan?  Het hiernamaals zal geen feest zijn voor wie daar in geloven en de laatste jaren van het leven voor hen derhalve ook niet met deze wetenschap.

Maar wat voor hen die daar niet in geloven? Hoe oud te worden met het idee dat je slecht bent, hebt gestolen en bedrogen en dat niet hebt goedgemaakt. Maagzweren, eenzaamheid verachting door kinderen en exen zal hen deel zijn.

Onze Lieve Heer dan wel ons eigen geweten strijden om de eer van het Sinterklaaswezen.

Naschrift:
Vandaag werd ik er terecht door iemand op gewezen dat veel slechterikken, criminelen of hoe je ze ook noemt doorgaans weinig wroeging hebben. Men weet eigen slechtheid en falen doorgaans goed weg te zetten bij de maatschappij, het gezin of de baas. Wie kent niet de uitspraken: "Thuis hadden ze de handjes los en daar krijg je wat van mee" of "Respect, als je dat niet krijgt, dan heb ik ook geen respect voor de maatschappij" of "De baas steelt in het groot en ik in het klein".
Zouden ze een hemel hebben voor deze armen van opvoeding, armen van geest, die er ook allemaal niks aan kunnen doen?


Gele en rode kaarten


Het weekend zag ik weer mooie voorbeelden. Lazovic kwam er goed vanaf, maar zijn opvliegende en wat dommige karakter zullen leiden tot nog vele rode kaarten. Alves werd terecht gestraft voor een verkeerde impuls en een terechte rode kaart. De altijd trekkende, duwende en schoppende Van der Schaaf had deze keer geluk, maar zijn carrière is doorspekt van zijn onmachtige harde spel.

Perez maakt zich door zijn karakter steeds meer onmogelijk. De aardige MVV voetballer is steeds beter geworden. Hij loopt nu tegen de grenzen van zijn kennelijk klotige karakter aan. Het wordt zichtbaar voor een ieder. Eerst al bij Ajax, waar hij na zijn dertigste terechtkwam en binnen een jaar al een splijtzwam in de selectie was. Bij PSV wordt hij steeds irritanter en zal zijn contract op enig moment worden afgekocht.

Dan Mols, die niet bekend staat als een onsportieve speler. Foutje, schwalbe tegen Ajax. En keer een lege schoen, dat wel.

De scheidsrechter als Sinterklaas en de TV en voetbalhistorie als het grote boek.


Bloggers


Een gevoelig onderwerp. In alle blogs over het gedrag van bloggers en de rol van GJB, de chef van de internetredactie van de VK,  heb ik hem verdedigd. In ieder geval als instituut. De bloggers zijn niet bij machte tot zelfreinigend vermogen, tot 90 % wellicht, maar niet voor de volle omvang. De bloggemeenschap
is ook niet vrijblijvend, het is mogelijk gemaakt door- en opgehangen aan de naam van de Volkskrant. Het VK leespubliek is qua omvang groter dan de spelers.

Een marginale eindtoets is onontbeerlijk. Het is dan ook niet gek dat die krant GJB heeft benoemd tot Sint. Een Sint die zich laat bijstaan door enkele wijze Pieten. Ook onder de bloggers zijn immers Lasovic-, Alves-, Van der Schaaf- en Perez- figuren.

Dat maakt een GJB als  -tegenwoordig-  vaak op de achtergrond opererende Sinterklaas nodig.

Een anarchist, een humanist een liberaal?  Dat alles ben ik dus absoluut niet. Ik ben een ouderwetse moralist, denk ik. De komende weken geniet ik dan ook.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-11. Bookmark de permalink .

24 reacties op Wie zoet is krijgt lekkers wie stout is de roe – over kinderen, volwassenen, bloggers en voetballers

  1. rachel schrijft zegt:

    ik lees de naam hier vaker, begrijp dat hij over ons waakt en dat dat nodig is. Heb alleen altijd de neiging om er Hilterman achter te zetten. Verder ben ik dol op Klazentijd, ieder jaar weer leuk.

  2. Thera zegt:

    He bah René, Sint is een man vol mededogen hoor. Dat rare straffen, daar gelooft hij niet in. Dat doen de meesters en juffen op school maar én de boze papa’s en mama’s. Sinterklaas is een kindervriend en hij weet, dat belonen veel beter werkt dan straffen. Honing en azijneffect.
    We kunnen veel van hem leren.
    Die voetballers ken ik niet. En Geert Jan Bogaerts heeft wel wat anders te doen dan voor politie-agent te spelen.
    En jou vind ik altijd heel lief! Dus mag je zijn wie je bent, graag zelfs.

  3. ZWOLLYWOOD zegt:

    Je mag van mij voor Sinterklaas spelen!

  4. cor zegt:

    ik ben twee keer sinterklaas en 1x zwarte piet geweest; ik kan niet zeggen dat het mij erg bekoorde; ik zal er nog wel eens over bloggen en Rozanne moet zo lang mogelijk in de Goede Sint geloven; bederf dat niet met een voortijdige ontmaskering en voor zover ik weet heeft die JGB niks met 5 dec te maken

  5. Rene Scheffer zegt:

    Rachel…
    Dat heb ik ook bij GJB. Ik ben nu al zenuwachgtig voor 17-11 dan komt ie in Zeist, de Sint.
    Thera…
    Gelukkig het einde is goed. Wat heeft GJB dan anders te doen dan politieagent spelen? Ik lees zelden of nooit artikelen van hem. Maar OK, ik ben soms een soort ouderwetse meneer Harmsen van GTST.
    Zwollywood….
    Pas op. Ik was Sinterklaas. 2 jaar geleden voor 80 kindetren en 20 volwassenen. Mijn voorkomen was goed en de tekst ook, maar mijn stem mist helaas iets zwaarheid.

  6. Thera zegt:

    GJB is chef Internetredactie. Hij zorgt, naar mijn weten, voor alle virtuele uitingsvormen van de krant. Het VKblog is daar slechts een klein onderdeel van.

  7. Frans Muthert zegt:

    Hahaha: GJB als Sinterklaas!
    Moet ik effe aan wennen

  8. Martha Vosbeijer zegt:

    Vol verwachting klopt ons hart…En laat Sint nou lief en oud blijven! Zo leuk, want Rozanne begint er nu wat van te snappen.
    Groetjes Martha

  9. Rene Scheffer zegt:

    Thera….
    Ow dan past om nog meer bescheidenheid.
    Cor…
    Maak je geen zorgen. Ik laat Rozanne zo lang mogelijk in de Sint geloven. En toch zie ik in GJB een -door hem zelf ongewilde en soms strenge- Sinterklaasfiguur.

  10. Rene Scheffer zegt:

    Franz M….
    GJB is nog jong, maar streng en rechtvaardig zoals een Sint.
    Martha….
    Ze snapt er alles van. In de winkel zei ze, toen ze een sinterklaaspop zag, …`nie echte Sinterklaas`. De enige echte Sint is voor haar die op de folder van Bart Smit staat.

  11. Klaverblad zegt:

    Wie braaf is krijgt lekkers, wie stout is de roe Het is en zal van alle tijden zijn. Moraalridder Sint is nog wel een ludieke verschijning, maar de fundamentalistische die ik aantref moeten onverwijld in de zak naar boeboeboeland.Reactie is geredigeerd

  12. ZWOLLYWOOD zegt:

    Reactie is geredigeerd

  13. ZWOLLYWOOD zegt:

    Ingelogd:
    Jij was Sinterklaas Rene…..???
    Bij tijd en lef plaats ik een foto van toen ik 6 was en voor de Sint een liedje zong. Heus!!!

  14. Maria-Dolores zegt:

    oh, nu snap ik eindelijk ook waarom in Italië de dingen soms enigszins chaotisch verlopen: wij hebben géén Sinterklaas 🙂

  15. Thera zegt:

    M-D, Sinterklaas (San Nicola) was de beschermheilige van Bagnone, het dorp waar ik in, of liever boven, woonde. Het enige wat er gebeurde, was dat de winkels dicht waren. Maar ja, wat wil je, daar hebben ze Befana op 6 januari, dan krijgen de kindertjes snoep en cadeautjes in een sok. En in het ergste geval krijgen ze een heksenvoertuig, namelijk een bezem.

  16. asdale zegt:

    maar ja…als je een zoon hebt van acht die niet meer in de Sint gelooft kun je dat van dat zoet en dat lekkers en anders de roe ook wel vergeten…. waarbij overigens wel aangetekend moet worden dat diezelfde zoon onlangs opmerkte dat hij het jammer vond dat wij hem de volle waarheid hadden verteld. Hij was liever nog even in de waan gebleven….

  17. PHM van de Kletersteeg zegt:

    de moderne text:
    –wie zoet is krijgt lekkers
    wie stout is dutroux…

  18. Antoine zegt:

    En de sint heeft bovendien concurrentie van de kerstman, zijn eigen kloon!

  19. Rene Scheffer zegt:

    Klaverblad… Gelukkig. Fundamentalistisch ben ik nog net niet. Ik ken ook weinig fundamentalistische Sinten.
    Zwolly…ach 6, als je een keer een blog met foto plaatst kijk in in mijn boek of je wel braaf genoeg bent of ik vraag het aan een van mijn pieten.
    MD/Thera….weer wat geleerd. 6 januari is er ook altijd voetbal in Italie.
    Asdale….8, dat ken ik. Ik zette de schoen tot 10 of 11, maar mijn zus was dan ook drie jaar jonger.
    PHMK…..oei. foei.
    Antoine….ja maar die moet ik niet de Kerstman. Die zouteloze sukkel met zijn te dure kadoos.

  20. petrus zegt:

    beste rene Scheffer,
    GBJ een sinterklaas! Dat is mooi gevonden.
    Maandagavond groet

  21. metamama zegt:

    Persoonlijk geloof ik heilig in Sinterklaas. De energie die dat feest oproept is enorm! Wanneer zoveel mensen het idee serieus nemen gaat er als vanzelf een grote werkzame kracht vanuit. Dan kun je toch niet anders dan erin geloven 😉
    Ik moet een beetje lachen om je idee dat de mensen die niet in een god geloven in ellende oud worden omdat hen geen vergiffenis wacht; daar geloven ze juist niet in grapjas. Maar dat is een moeilijk concept als je religieus bent grootgebracht. Ik dwaal wat af van mijn leest…

  22. Karin zegt:

    Rene, om de StMaarten liedjes uit ons hoofd te krijgen begonnen we (Ezra, 10 jaar en ik) vanmorgen onderweg naar school alvast aan de Sinterklaasliedsje. Ik vind ze heerlijk zingen. Toen mijn middelste zoon klein was, net 2, moest ik iedere avond zingen Zie ginds komt de stoomboot. Anders ging hij niet slapen. Op zich een eenvoudig ritueel alleen hij hield dat vol tot in juli van het volgende jaar.

  23. Karin zegt:

    Voetbal is een jeugdtrauma. Mijn vader moest ALTIJD naar studio sport kijken, alle wedstrijden die uitgezonden werdenen en altijd naar het Duitse voetbal op zaterdag. Alles moest daarvoor wijken. Met programmaa’s die wij kinderen wilden zien werd heel anders omgegaan, natuurlijk. Het heeft me een hardgrondig afkeer van het voetbal opgeleverd. Een van de goede eigenschappen van mijn ex, voor hem hoefde het ook niet. Zodat we bij een WK pas smorgens op de radio hoorden dat Oranje gewonnen had. Of verloren, ik weet het niet meer zo weinig kan het mij schelen.

  24. Rene Scheffer zegt:

    Petrus….
    Thanks en ik zie GJB als een niet al te strenge. Geen fundamentalist. Zelfs geen verlicht despoot. Een verlichte moralist hooguit.
    Metamama….
    Ja dat is nog een moeilijke. Hoe wroeging wordt georganiseerd bij zondaren die niet geloven….ingewikkeld. Daarom ook nog een naschrift ingebouwd.
    Karin….
    Ik ben er nu mee begonnen "Zie ginds komt
    de stoomboot" en "hoort de wind waait door
    de bomen" zijn mijn favorieten en over dat voetbal. In principe zie ik zo goed als alles maar dochter heeft een eigen tv in de kamer en mijn vrouw heeft het eerste recht op de grote tv geregeld, waarom weet ik ook niet. In de avond zit ik dan ook regelmatig met de draadloze koptelefoon naar de kleine TV te kijken.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

