Den Haag – Broodje pittige bal gehakt bij Dungelmann.


Wat raar eigenlijk, dat ik eigenlijk geen VK bloggers ken uit Den Haag, althans niet bij mijn favorieten. Ze komen overal vandaan, uit de grote steden Utrecht, Rotterdam en Utrecht, Groningen, Leiden, Zwolle. Maar ook uit de Kop van Noord Holland en de Achterhoek.  

Den Haag ontbreekt en ik zie er ook geen foto’s van.

Daar moest ik ook even aan denken toen ik vandaag door Den Haag wandelde.

De aanleiding

Ik had gisteren een vergadering bij de VNG aan de Nassaukade. Die begon om 10.00 uur en was 12.30 uur afgelopen. Prima vergadering, inhoudsvol. Goede koffie en cake en een lunchpakket mee. Maar ja, als je in Den Haag bent dan ga ik geen lunchpakket met broodjes eten, hoe goed bedoeld ook (sorry Leonie). Neen, dan denk ik aan Garoeda, de Wiener Konditorei, Het Goude Hooft of slagerij Dungelman.

Wat heb ik met Den Haag?

Niet eens super veel. Ik kom er met tussenpozen en meestal met een specifieke aanleiding. Voor het eerst in 1966, 1967, 1968 en 1970. Vakantie met ouders en zus in Katwijk en later Scheveningen. Het Vredespaleis. Omniversum en de Statenzaal bekeken we. In de jaren ‘70 even niet en vanaf 1980 wel weer, soms bij wijze van toeristisch uitstapje in combinatie met het strand. Vanaf 1985 kwam ik er vaker. In mijn ‘juridische periode’ moest ik 5 tot 10 keer per jaar naar de Raad van State. Dat duurde tot 1996. Dat was relaxed. De stukken waren gelezen en voorbereid en met de trein er naartoe. Terug probeerde ik altijd de advocaat van de tegenpartij te omzeilen met wie ik kon meerijden. Neen, dan liever met de trein en nog een half uur door de stad slenteren en een broodje eten.

Daarna nog een enkel weekend Kurhaus op basis van speciale aanbiedingen. O ja, en in 1981 een keer ADO Den Haag-Utrecht. Mijn laatste bezoek was in april 2004, het overlijden van JulianaMIJN Koningin en de vaste lezers snappen waarom. Ik moest die zondagmorgen dus naar Paleis Noordeinde, vond ik, waar ik gelijk opschuifelde met ex kamerlid Gualtherie van Weezel, die me desgevraagd meldde  honorair consul in Luxemburg te zijn.
   

Een wandeltour van herkenning en vervreemding. 

Het station is erg veranderd, alles lijkt klaar. Het Malieveld is aangepast en af. Alleen de oversteek over de trambaan is rommelig. Hoe zou het met die metrotunnel zijn? Het was 20 minuten naar de Nassaukade. Maar ik wilde via de winkelstraten. Links de boeken en krantenzaak, waar zelfs Finse kranten te koop zijn. Dan het Plein. Twee mij bekende horecazaken zijn weg en er staan nu strakke moderne stoelen.
De Lange Poten in. Daar is alles hetzelfde. Zoals altijd loop ik te lang rechtdoor. Ik wil zuidelijk, langs het Goude Hooft, dat is er nog. Ik kom langs Oger en slager Dungelman.

Bij Paleis Noordeinde is het druk. Journalisten, cameramensen en politie. Een peloton mensen in uniform. Het blijkt dat vandaag door ambassadeurs geloofsbrieven aan de Koningin worden overhandigd. Ik zie wat aardige restaurants en kijk verlekkerd naar de Papestraat. 40 minuten lopen in plaats van 20 en ik heb Den Haag weer even gezien. Terug, ga ik via de Parkstraat waarvan ik dacht dat het wat was. Niet dus. Ik sta opeens voor Indonesisch restaurant Garoeda. Ik twijfel. Voor 8 euro staan er aardige lunchgerechten.

Toch maar niet, want vanavond eet ik ook warm. Weer terug op het Noordeinde krijg ik een NRC van dinsdag in de hand gedrukt. Bij Dungelmann staan er 15 man in de rij. Uiteindelijk neem ik een broodje pittige bal gehakt en een kroket nieuw recept met blikje cola, voor in de trein voor minder dan 6 euro. Dungelman is een zaak die niet veranderd en waar je eigenlijk bij elk Haags bezoek even langs moet.

De mensen

Ook die verbazen me. Ik lees anders dan in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht weinig over sociale ellende en gedoe met Marokkaanse jeugdbenden. Het publiek op straat is gemêleerd. Het lijkt wel of het hier beter mixt dan elders. Mannen met lange bruine regenjassen en soms een hoed. Dat zijn de wat hogere ministeriebeambten. Plat Haags hoor ik ook, het doet me altijd wat glimlachen.

De vrouwen dan? Den Haag is geen studentenstad en dat is voor het vrouwelijk schoon (dat blijft hangen) een slecht voorteken. Ik denk na over Haagse vrouwen maar kom niet tot een eenduidig kenmerk. Iets uitdagends, sjiek en ordi tegelijk en met hoeden wellicht?    


Terug met de trein

De treinreis was relaxed en bij Gouda viel ik in slaap om in Utrecht wakker te worden. Voor Gouda luisterde ik naar een meisje van nog geen 20, die veel lichamelijke en geestelijke ellende had gehad, ze zat in een onderwijsbegeleidingstraject. Ze belde een vriend, wiens verkering uit was. Ze bood hem aan bij haar te komen wonen. Hij had echter al besloten bij zijn broer te wonen. Ze was teleurgesteld hoorde ik tussen de regels. Het gesprek liep nog toen ik wakker werd en toen stapte ze uit.
Een stukje fietsen en met volle blaas en droge mond meld ik me bij mijn collega’s. 

Ik moet vaker naar Den Haag, denk ik. De stad heeft wat, met haar statige panden, leuke winkels, parken en dichtbijgelegen strand.

Melden zich Haagse bloggers over Haagse zaken, ik zal ze lezen.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-11. Bookmark de permalink .

22 reacties op Den Haag – Broodje pittige bal gehakt bij Dungelmann.

  1. Harald Paterek zegt:

    Mooi verhaal. Ik werk op dit moment in Den Haag, naast station Holland Spoor. Dus veel Den Haag zie ik niet. Succes met je zoektocht!

  2. Ramirezi zegt:

    Wij hadden in Delft (vroeger) altijd kerstbomen-oorlog met de hagenezen. Sindsdien durven ze niet meer te bloggen. Geintje hoor hooligans. Ik bedenk me ineens dat ik vroeger altijd in Den Haag naar de MTS ging – Delft CS naar Hollands Spoor, Harald….Reactie is geredigeerd

  3. Maria-Dolores zegt:

    hm… ik kan je niet echt helpen. bedankt voor de tip van slagerij Dungelman, die kende ik niet :-).

  4. elsje dijkstra zegt:

    Geboren en getogen in Den Haag.
    Verhuisd naar Gelderland op mijn 17de.

  5. Thera zegt:

    Doet u mij de Papestraat en de Oude Molstraat maar. En zou Schlemmer nog bestaan? Effe lopuh over de Lange Voorhout doet mij ook altijd goed…

  6. Rene Scheffer zegt:

    Harald…..Thanks. de eerste meld zich al.
    Rami……Een beschaafde man als u en dan kerstboomoorlogen, foei.
    MD….misschien ben je stiekem wel een Haagse dame.
    Elsje D…weet je nog dat ik je op basis van een groepsfoto `een dame` noemde, Haagse dame dus.
    Thera…ach u is er bekend, Oude Molstraat, evenwijdig geloof ik. Ja dat deel via Lange Voorhout en Parlementsgebouwen en het museum, die route pak ik ook wel eens.Reactie is geredigeerd

  7. NN zegt:

    Toch maar goed dat ik jou niet ken. Alleen een ambtenaar van buiten kan zich zo vergissen in Den Haag.

  8. xpaulx zegt:

    mis ik in het rijtje Wiener, Garoeda, Dungelman en Gouden Leeuw toch zomaar Florencia! Daarbij, helaas uit de herenstraat vertrokken naar ik meen, een snekbah waar je raspatat kon krijgen. In elk geval nog wel bij de snackbar tov de AH die je op weg naar Florencia passeert.
    En trouwens, wat te denken van Surinamer Moksi? Hoort toch ook op de lijst.

  9. xpaulx zegt:

    een Broodje van Dootje (Kootje), of die nog bestaat, kop Herenstraat, weet ik niet. Maar daar ken je tereg voah un broatje eh met ui.

  10. xpaulx zegt:

    grootuh faht mejakoelpaa..Gouden Leeuw! Gouwe Hoof mot dat wezuh

  11. b2nor zegt:

    Hakkûh.
    Als je overigens wilt weten hoe de http://www.volkskrantblog.nl/bericht.php?id=158321 van edu toch nog een onverwachte ontknoping kreeg, kijk dan bijhttp://www.volkskrantblog.nl/bericht/166876

  12. Maria-Dolores zegt:

    Rene,
    ik heb er vroeger wel vlak in de buurt gewoond en heb er vier jaar lang op school gezeten…

  13. Annelies zegt:

    Leuk overzicht van een stad die ik ook niet ken. Was er een paar maanden terug voor expo in Mauritshuis en verbaasde me ook over de prachtige panden, gezellige Dennenweg en omgeving. Dungelman was (is?) ook een bekende schoenenzaak in Rotterdam !Reactie is geredigeerd

  14. Klaverblad zegt:

    Onlangs met vriend een culturele toer gemaakt door de residentie. Stond Den Haag in mijn top-10 elfde dan is het na Amsterdam, Maastricht en Utrecht nu opgeklommen naar de 4e plek van grote steden.

  15. Haagse Harry zegt:

    Bovenstaande opsommingen zijn nog veel te beperkt. Den Haag is wel een stad waar de werelden behoorlijk gescheiden zijn,Bovenstaande is wel het chique Den Haag. Wil je het echte Den Haag zien ga dan naar de Haagse Markt en de Paul Krugerlaan.

  16. Manus zegt:

    Dat telefoongesprek: een heel verhaal in enkele zinnen. Dat beklijft.

  17. Wilma Dekkers zegt:

    Ik kom zelden in Den Haag en dan alleen om er te verdwalen, laat staan dat ik zou weten waar ik mijn broodje bal zou moeten eten..:)

  18. Thera zegt:

    Haagse Harry heeft wel een beetje, heel erg, gelijk. De markt is super.
    De Schilderswijk te veel verbouwd.
    En al de oude theaters zijn met de grond gelijk gemaakt helaas. Sip, sip.

  19. leeuw zegt:

    Ik ben een echte Hagenees. Woon al lang in Groningen maar die stad blijft trekken. Mijn ouders haalden op zaterdag altijd een kroketje bij Dungelman na het winkelen. Voor hen het hoogtepunt van de zaterdag.

  20. Starry Night zegt:

    Ja, da’s waar…. Den Haag. Zat er ooit op school. Ik vind het een mooie stad met een unieke sfeer. Statig. Den Haag is een dame.
    Een tijdje terug was ik er met een vriendin die ik op die school daar heb leren kennen. Een wandelingetje langs oude herinneringen werd het. En het zonlicht was van goud zoals het dat alleen in Den Haag kan zijn. Genoten van dit blogje. Ja, echt genoten.

  21. Rene Scheffer zegt:

    NN….het was ook bedoeld als een trigger voor de Hagenezen en een oppervlakkig beeld van herkenning voor de anderen.
    Xpaulx….lachuh. Ach er nog zoveel meer. Tampat Senang….
    B2nor….ow is dit blog dan een genante ervaring?
    MD….ow dan ken je Den Haag zoals ik Arnhem ken, idem dito.
    Annelies…Ja de Dennenweg. Ik dacht erop uit te komen maar pikte per ongeluk de Parkstraat. Inderdaad schoenenzaak ook, ook in Amsterdam.
    KB…mooie stijger en terecht en wat Starry zegt, dat licht, ook heel speciaal.
    Haagse Harry….ja maar het hele sjieke en artistieke heb ik toch laten liggen.
    Manus….ja en dat was maar een side kick.
    Wilma….dan weet je het nu.
    Thera….die markt, nooit geweest, een lacune. Bij gelegenheid maar eens daar gaan kijken.
    Leeeuw…mooi dat ik weer effe herinneringen oproep.
    Starry..thanks, want daar doe ik het toch voor. Dat anderen genieten van mijn blogs. Nu is het gehalte soms iets wisselend, dat wel. En dat zonlicht zie ik opeens voor me. De felheid, door de wind en zeeligging denk ik.

Plaats een reactie