Over bloginspiratie en zelfbeperking – soms even leeg.


De blogonderwerpen schieten normaliter vanzelf in mijn hoofd. Ook nu zou dat kunnen. In principe zou elk dagdeel of zelfs elk uur een blog voor mij in zich kunnen hebben. Ik raak nogal snel ik extase van de dingen om me heen, kleine dingen vooral. Een rookworst, koffie, sinterklaasliedjes, een schaap, de caissière, een lief riviertje, een nieuwe auto, gevoos in allerlei variëteiten.

Mij trekt het schijnbaar onbelangrijke, waaraan ook  Wim T. Schippers zijn creaties aan ontleent. Niet de vergadering is interessant maar de koffie. Niet het gezelschap, maar de lamp (`leuke lamp overigens, bij u thuis`).

Beelden zetten zich vast in mijn hoofd en door allerlei associaties komen er steeds meer   Het gevaar ligt bij mijn blogs in de herhaling. Tussen de regels krijg ik dat weleens te horen, niet alleen met bloggen maar ook thuis en in andere situaties.

Herhalingsgevaren,  liggen bij

Dochter Rozanne van bijna 3. Ik zou daar dagelijks over kunnen schrijven. Ze is te leuk en ik ben te enthousiast.
Voetbalbeschouwingen. Die vind ik vooral zelf leuk.
Eten of drank.  Is wel erg basaal en ik verlies dan een deel van mijn publiek.
Vakantiebeschrijvingen. Dat is maar af en toe leuk.
Ouder te worden en jeugdsentiment. Daar heb ik het al teveel over gehad
Zelfspot. Van die stijlfiguur maak ik overdreven graag gebruik, mogelijk eerst om een zekere kwetsbaarheid te vertalen naar kracht. Dat heeft zich nu geinstitutionaliseerd en het is een onderdeel van me. 

Deze onderwerpen en thema’s komen echt nog wel terug, maar gedoseerd.

Verboden onderwerpen

Ik kan niet overal over schrijven. Dat komt door mijn werk en door mijn karakter.
 
Plaatselijke politiek. Mijn werk in politiek bestuurlijk/ambtelijke omgeving verhindert dat.
Multiculturele samenleving. Idem.
Strafrecht en politie.  Idem.
Mijn jeugd in relatie tot mijn zus en ouders. Zus wil dat niet, ondanks feit dat er nooit iets raars of slechts is voorgevallen en mijn karakter is conflictmijdend.
Vrouwen, relaties, gevoos en sex. Door mijn huwelijk ben ik niet helemaal vrij en ook mijn werk speelt hier een rol. Dus af en toe en losgekoppeld van mezelf.

Ook leg ik mezelf bewust cq verstandelijk beperkingen op.

Fotoblogs. Die vind ik zelf maar matig interessant en ik ben beter in de teksten dan in het foto’s maken.
Gedichten. Ik kan het wel maar het wordt al snel gekunsteld
Stapeldingen of romans. Daar ben ik weer net iets te individualistisch voor. Het `Dag van het kind` – blog was de enige. 
Polemiseren. Alib, Louter, Zweistradisscussies trekken me niet. Op vrouwen kan ik al helemaal niet boos worden. Evolutionair bepaalde onmacht. Al doet Zoe nog zo vervelend, ik zal haar toorn niet kunnen verdragen.  
Lijstjes. Ik ben te warrig en niet gestructureerd.
Culturele/kunstzinnige zaken. Ik kan het zelden serieus nemen, vooral als het abstract is en daardoor per definitie alleen voor de maker interessant. Daarnaast is er in de wereld van de kunst veel geveins. 


Het
moment van de dag moet het doen.

Ik ben jaloers op Martin Bril die in staat is kort en boeiend te schrijven over sokken, een broodrooster, een hotelkamer en dat op een terloopse wijze. Nooit gekunsteld en dat schort er bij mij nog weleens aan. Ook Jan Mulder deed dat voorheen in zijn VK columns.

Mijn moment van de dag was gisteravond 23.00 uur.  loomheid en leegheid, een vol hoofd. Maar dan met niets.  

Na een biertje gisteren en een goede nachtrust komen er wel dingen op waarover ik toch vrij makkelijk een blog kan schrijven zoals:

Domheid
De aankomst op het werk
Koffie
Hoge hakken
Bezemkasten
Zeeland
Hyves.

Maar nu nog even niet.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-11. Bookmark de permalink .

25 reacties op Over bloginspiratie en zelfbeperking – soms even leeg.

  1. Eline zegt:

    Eigenlijk een blog over niets in het bijzonder dus, en toch ook weer wel. En nog leesbaar ook.

  2. peter louter zegt:

    Veel beperkingen en als je de laat dan ook nog te hoog legt smelt de inspiratie voor een blog met brille.
    Vaar op passie!

  3. Zoë zegt:

    wat een hoop beperkingen! ik blog over bijna alles. Vind je me af en toe vervelend? mag je best zeggen hoor. Op jou kan ik toch niet boos worden. hahahaha.

  4. Maria-Dolores zegt:

    vooral ook grappig hoe je schrijft dat je niet aan lijstjes doet :-).

  5. cor zegt:

    kan me in veel vinden toch wel….( beperkt en kleinschalige dingen, daar zit het toch vaak in……..dat duits wil me niet over de lippen; hoe was’t in de beperking toont zich de meester!)

  6. ZWOLLYWOOD zegt:

    Het is bijna zover dat ik overal over kan schrijven….Juist omdat ik op m’n werk al zoveel schrijf koos ik voor de andere vorm namelijk fotoblogs. Er zal een nieuwe creatieve grafische vorm ontstaan denk ik….t.z.t. Groet.Reactie is geredigeerd

  7. Rene Scheffer zegt:

    Eline…een stoppertje, pauzenummer, beetje metablog, maar wel met iets van inhoud, zo is het bedoeld.
    Peter L….de beperkingen vallen uiteindelijk wel weer mee.
    Zoe…idem als boven ennu, neen op mij ben je niet boos, maar soms wel op anderen en dat lees ik dan ook weer en dan word ik wat banging, maar uh….toch een opluchting.
    MD…ow ja, zo nog niet bekeken. Maar mijn lijstje staat niet in een kader, blijft wat onsamenhangend.
    Cor….in der/die beschrankung zeigt sich der meister.
    Petrus… boodschap duidelijk, u is langsgeweest en voelde zich geconfronteerd met leegheid.
    Zwolly… nou daar ben je al aardig mee bezig. Ach wie weet ga ik later ook met fotocamera op pad. Soms denk ik er al voorzichtig aan.

  8. Maria-Dolores zegt:

    hihi, onsamenhangende lijstjes zijn de slechtste nog niet…

  9. petrus zegt:

    Beste Rene,
    Toch een goeie blog en ook nog een treffend plaatje onderaan!
    Saai weer groet
    Redigeren is ook spannend!Reactie is geredigeerd

  10. petrus zegt:

    Rene,
    Het inloggen vergeten!!
    Groet

  11. hippo zegt:

    leuke ladenkast

  12. easy zegt:

    had dezelfde associatie als maria-dolores en schoot ook in de lach bij het lezen dat je geen lijstjes maakt.

  13. Klaverblad zegt:

    Ik vind dit een schefferiaans goed blog. Mag ik dit format ook gebruiken? Lijstjes zijn te stijf van vorm.

  14. Thera zegt:

    Dank je, zelfgemaakt! Die lamp dus. :-X

  15. rachel schrijft zegt:

    nou, dan zal ik maar niets zeggen over rené-die-geen-lijstjes-maakt :-). Wel herkenbaar die verboden onderwerpen.

  16. Blew zegt:

    Met zelfbeperking ben ik ook wel bezig. Het is best leuk, maar je moet er geen last van krijgen… Voordeel is dat je meestal wel wat om over te schrijven hebt, omdat het aantal laatjes waar je uit kunt putten beperkt is. Als ik zoveel laatjes had als jij, zou ik moeilijk kunnen kiezen. Het leidt in deze bijdrage wel tot lezenswaardige afwegingen!

  17. gala zegt:

    van de pauze toch gebruik gemaakt om te ordenen….kijk dat heet efficiënt met blog en energie omgaan 😉

  18. Annelies zegt:

    En toch helemaal uitgelezen, hoe doe je het 😉

  19. Starry Night zegt:

    Zo, dat las heel lekker weg. Hoe kreeg je dit boeiend…? Ik vind het knap. Meisje achter de patatjes kan ik eindeloos naar kijken.Daar ben ik weer net iets te individualistisch voor.
    Och, doet me aan Monty Python denken:
    "We are all individuals!!""Yes, we are all individuals!!"
    "I’m not…"
    ;-)Reactie is geredigeerd

  20. Daan zegt:

    Wel over vroeger schrijven. Mag best. Heb je geen toestemming voor nodig. Wil het lezen. Toch.

  21. Rene Scheffer zegt:

    MD, Easy en Hippo…thanks
    Petrus…ik dacht, betaal met gelijke munt terug, maar bedankt!
    KB…ach die lijstjes van jou zijn heel inzichtelijk en helder. Ik kan nie eens die vakjes krijgen, bij mij barst het van de nuance. Dat past -soms- weer wat minder bij jou.
    Thera…zelfgemaakt, dat dacht ik al.
    Rachel….wat dat betreft jaloers op Manus, die heeft dat minder.
    Blew…ach er zijn nog onderwerpen zat. Die verboden onderwepen, daar schrijf ik wel omheen.
    Gala….zo kun je het ook zien. Toen ik het schreef gisteren was ik effe heel moe. Vanmorgen finishing touch.
    Annelies en Starry..thanks. ach niets bijzonders. Achteraf zag ik wel dat sommige regels op zich al een blog waard zijn, zoals mijn angst voor boze vrouwen.En Rozanne, die is nu eenmaal fotogeniek en lief/grappig.
    Daan….ik haal wel weer wat boven.Reactie is geredigeerd

  22. annet zegt:

    Rene wil je niet zo schattig schrijven
    over dat gauw in extase raken is heel
    herkenbaar…
    groetje van A. te G.

  23. Rene Scheffer zegt:

    Annet…ach schattig. Ik blijf gewoon heel dicht bij mezelf, wel zo makkelijk. Maar ik ben nie altijd schattig en in extase. Nu weer suf en loom met de krant en de laptop op schoot en voetbal op tv.

  24. Antoine zegt:

    Herkenbaar met die beperkingen 😉 Ik heb schrijfstof genoeg, maar het ontbreekt me nogal aan tijd (proefschriftbeslommeringen!). Vandaar dat ik soms dagenlang geen gelegenheid heb de blogs te bezoeken en ‘op de ruggengraat’ blog: Bijdragen die ik reeds in ruwe vorm heb geplaatst, en nog verder geschaafd moeten worden. Voorlopig houd ik me nog bezig met toerisme, zal ik met het Braziliaanse voetbal en voetbalsteden doorgaan, wat meer cultuur en kunst, en gaan de Braziliaanse dagen nog door (ook al ontbreekt mij nu de tijd om deze bijdragen volledig aan te kleden).
    Ik ben overigens zeer benieuwd naar jouw bijdrage over Hyves, aangezien ik meer met de (Braziliaanse) tegenhanger Orkut, en in mindere mate met Badoo aan het stoeien ben 😉

  25. Rene Scheffer zegt:

    Antoine…
    Is al goed. We blijven je volgen. Maar ik laat ook weleens gaten vallen van enkele dagen door drukte op werk en thuis. Dat Hyves komt echt een keer. Succes met je proefschrift.

Geef een reactie

