Dinsdag = de saaiste dag van de week


En dan de maanden november en maart, laten we het daar maar niet over hebben.

Ik was vandaag even bij de AH in Zeist west en de altijd vrolijke jongedame Samira liep wat te mopperen. Het was niet druk en enkele meiden hadden even niets te doen. "Die dinsdagen, zijn zo saai" riep Samira. Nou dat vond ik dus ook en ik sta op mijn werk bekend van de "dinsdagen in maart en november theorie". Samira vond het maar niets, want er waren weinig klanten en het weekend was nog ver. Ze houdt van drukte in de winkel en hard werken dan wel van weekend.

Ik beaamde wat ze zei en nam de dagen van de week door en dat in relatie tot het werkzame leven op kantoor.

Maandag
Ach die is zo voorbij,  de alcohol zit nog in het hoofd. Er wordt nagesproken over de kerkdienst of de voetbalwedstrijden en soms over de disco. Er is afdelingsoverleg en er worden stukken gelezen en afspraken gemaakt. De kop is eraf en alles wat gedaan is is meegenomen. 

Woensdag

Gehaktdag en de man die langs komt om 12.00 uur en de week doormidden zaagt. In de middag hebben de kinderen vrij en in de avond is er vaak voetbal. Chinees halen en dan voor de buis. Gezellig dus.

Donderdag

Dan is het marktdag bij ons, een gebakken visje tussen de middag . Voor velen is het de laatste dag van de week en borrels zijn op die dag.

Vrijdag
Telt niet mee. Stoppelbaard, trui aan, bijpraten. Rustig op het werk. Geen vergaderingen doorgaans. Telt als werkdag niet echt mee.

De dinsdag

Ach de dinsdag. Daar is nu helemaal niets van te zeggen. Vaak druilerig weer. Er is geen markt, geen koopavond. Er zijn vergaderingen en er zijn files, hele lange, want iedereen werkt. Het is rustig in de AH. Geen spoor van weekenddrukte en de weekboodschappen zijn op maandag gedaan. 

Het is goedkoop om te vliegen naar het zuiden. Dinsdag heen en dinsdag terug. Niemand doet dat. Waar moet je met die dinsdag naartoe. Een ideale dag om met je maîtresse te rommelen wellicht voor degenen die het aangaat. Op dinsdag neem je geen vrij en als je het wel doet vraagt de baas "moet je soms solliciteren". De dinsdag duurt lang.


Dan de maanden van het jaar

In januari zijn er de nieuwjaarsrecepties en in februari is er de wintersport. 

Maart houden we even vast. In april is het Pasen en wordt het lente, de tuin wordt gedaan en in mei zijn veel vrije dagen en lange weekends met de caravan en alle voetbalfinales.

In  juni is het warm vaak al, avondvierdaagse, soms een EK of WK en dan bijna met vakantie. Juli en augustus tellen niet mee en september is een mooie nazomermaand, waarin de ouderen met vakantie gaan en oktober is de maand van de Canarische eilanden en de herfstvakantie. 

November
slaan we over en december is een grote feestmaand met drank en eten en borrels en Sinterklaas 


Maart en november

Maart en november zijn de "dinsdagen" onder de maanden. Nietszeggend, zonder kenmerkende eigenschappen. Vaak rond de 10 graden en wolken regen en soms iets van zon. Die maanden duren lang en alles staat in het teken van werk, van planningen en targets. Niets dat kan afleiden of als rechtvaardigheidsgrond kan dienen. Geen EK of WK, niet kamperen en geen avondvierdaagse en geen nieuwjaarsrecpties, niets eigenlijk. 

Veel collega’s van mij doen het al op mijn advies. Ze vragen vrij. Acht dagen in het jaar. …

De dinsdagen in november en maart.

Naschrift:
De theorie is ontstaan met mijn fantasie over een standaard kantoorwereldkarikatuur en heeft niets van doen met de wekelijkse dynamiek in mijn eigen kantooromgeving.
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-12. Bookmark de permalink .

13 reacties op Dinsdag = de saaiste dag van de week

  1. Zwollywood zegt:

    Hey Rene, is je computer weer OK?
    Wat was er aan de hand met jou computer.
    Ik heb steeds een typestoring…ik ben nu aan het testen in jouw reactieruimte…de regels bij mijn storing verpsringen steeds en ik wist niet hoe dat kon ontstaan.
    Ook ná de reparatie (complete deleting) gaat het weer goed met de teksten….nu gaat het weer lekker.
    Ik vertel je dit omdat ik zeker wil weten of er op het VK-blog al dan niet een virus rondwaart….snap je.

  2. katie zegt:

    Voor mij is de dinsdag een leuke dag want dan ben ik vrij, ik werk nl 4 dagen en op de dinsdag doe ik allerlei klusjes in huis,doe boodschappen,breng glas weg etc etc,voor mij vliegt de dag dus om en als ik weer op mijn werk kom is het alweer woensdag dus mijn week vliegt voorbij.En de maand maart is heerlijk,in die maand kunnen we altijd voor het eerst weer buiten in de tuin in het zonnetje zitten,niets is zo lekker als die eerste zonnestralen.

  3. Maria-Dolores zegt:

    hm… de dinsdag is maar net wat je ervan maakt 🙂

  4. Rene Scheffer zegt:

    Zwolly…
    Laptop/windows doet et niet "unmountable boot volume", dus ik op een hele oude laptop en nu heel even op die van mijn vrouw, omdat ze werkt en ik even een dag niet.
    Katie..
    Ach zo kun je het ook zien qua maart. En dinsdag. Ach ik heb dan papadag en voor mij dus nu opeens de leukste dag in de week.
    MD…
    Zie boven. Lukt wel hoor. Net een heerlijk dutje gedaan terwijl dochterlief sliep.

  5. marsjan zegt:

    dinsdag…de dag dat ik alles altijd anders ga doen dan op de volgende dinsdag…na deze dinsdag…snap je het nog….fijne dinsdag!
    ennuh wat heerlijk een dutje. goed plan!! groet mjan.

  6. cor zegt:

    lekkere overpeinzing; je stuk past goed bij een inleiding ergens voor de Enkhuizer almanak

  7. Klaverblad zegt:

    Wat voor dag ooki….jij maakt er wel een blogdag van!

  8. Zwollywood zegt:

    mijn klacht lijkt over….er bleef een knop hangen!

  9. easy zegt:

    aaah rené hoe kun je dat nou zeggen, over de dinsdag! Vroeger wilde ik altijd de dinsdag vrij, vanwege de grote markt in R’dam, op die dag net iets minder gekkenhuis dan op zaterdag. met november kan ik het eens zijn, maar zelf vind ik juni een rotmaand, waarin, na meestal een mooie mei, de westeuropese moesson losbreekt en de tuin er saai bijstaat.

  10. Antoine zegt:

    Ik leef in een letterlijk omgekeerde wereld: januari vakantiemaand, februari carnaval, maart begin van de droogtetijd, april pasen, mei vakantiedagen, juni begin van de winter, juli wintervakantie, augustus vakantiedagen, september vakantiedagen, oktober begin regenseizoen en vakantiedagen, november vakantiedagen, december kerst 🙂

  11. asdale zegt:

    Dinsdag is voor mij altijd de dag dat ik besef dat de maandag alweer voorbij is en het morgen alweer woensdag is! 😉

  12. Karin zegt:

    In November heb je Sint Maarten, de eerste van de lichtfeesten. Mijn favoriete jaarfeest. Ik houd het meest van de herfst en daarna van de winter. En elk jaar heb ik tussen mei en juni een beginnende zomerdepressie die heftige vormen aan kan nemen als er in die tijd een hittegolf over ons heen walst. Ook al is het in augustus soms warmer dat vind ik niet erg omdat dan de zonnebloemen bloeien en het bijna september is.

  13. Rene Scheffer zegt:

    Marsjan….
    Je moet er wat van maken en dutjes opde dag zijn het lekkerst.
    Cor….qua stijl bedoel je, de stelligheid.
    KB….ach elke dag; ik had maar liefst 6 dagen pauze door kapotte laptop.
    Zwolly…gelukkig maar, ik zag het
    Easy…sorry maar het is een bij wijze van spreken stukje. De dinsdag als saai beschouwen betekent in feite ook weer leuke dingen vcor jezelf kunnen doen
    Antoine…maart en oktober dus de nietszeggende overgangsmaanden.
    Asdale..dat bedoel ik, een tussendag eigenlijk.
    Karin….september ook mooi maar mei en juni hebben dat frisse jonge groen. Wel is het licht in juni zo laat in de avond soms overpletterend.

Geef een reactie

