Gesprek met mijn dochter maart 2015


Het gaat over opvoeding, moderne dingen, kutnijd, jaloezie en verdachtmakingen. Tijdens de zondagse schoonmaak schiet het in mijn hoofd. Over hoe het kan gaan over een jaar of 8. Ik word er weleens zwetend wakker van

Nu is het nog een idylle. De lieve Rozanne van nog geen 3 zingt sinterklaasliedjes en kraait van plezier. Ze klimt op mijn rug en zegt "papa lief", maar dan. 

Zo zou het kunnen gaan….

Rozanne: Papa je doet soms zo stom, je bent al bijna 58. Vooral op school, zoals op de voorleesdag toen je met dat kinderachtige konijnenverhaal kwam. De meeste vriendinnen hebben een opa die zo oud is en jij doet niet als een opa. Maar toch ben je echt wel oud. Juffrouw Thirsa tegen juffrouw Fammy vorige week dat  ze de papa van Rozanne en interessante oude gekkerd vond. Nou je bent dus best wel gek, puh. Ik hoorde dat toevallig.

Ik: Ow zei ze dat, echt waar?  Nou ja vergeet het maar, ze zeggen zoveel over de ouders.


Rozanne:
Over twee maanden is er een concert van de Chillbinges en ik wil daar naartoe en ik ben niet de enige.  Als iemand rijdt wil de juf ook mee en een paar vriendinnen. Ik heb gezegd dat ik het jou zal vragen.

Ik:
Ja maar ik vind die groep eigenlijk helemaal niks, het is leeg en herrie. Bovendien, als de juf meegaat en jij en ik rij dan kan er nog maar 1 vriendin mee.

Rozanne: 
Stommerd, waarom moest die oude Zafira weg, hij deed het toch nog. Jij moest zonodig een Alfa Romeo 179, nou ja eigenlijk mama maar die krijgt juist in die dingen toch altijd haar zin.  Stomme kleur en veel te klein hoor.

Ik: Hmmm.

Rozanne: Nog wat. In de klas zitten ze me soms te plagen.  Roepen ze Nijntje Rozijntje of Roosje soms boosje. Klaartje had al die oude verhalen van jou op dat weblog op haar hyves gezet en nu hebben ze het allemaal gelezen.

Ik:
Is toch niet erg, ik was altijd vol van je.


Rozanne:
Puh. dat zal wel, toen ik een leuke baby of kleuter was. De laatste tijd zit je alleen maar te mopperen op me als ik achter de pc zit en moet je jezelf zien. Trouwens mama ook en dan die ome Theo, waar je soms mee in de kroeg zit, stomme oude mannenhroeg. Die ome Theo is er zelfs nog door op TV geweest, die weblogverslaving.

Ik:  Ja dat zal wel. Zeg maar tegen die andere kinderen dat hun papa’s te stom zijn om stukjes te schrijven. Die kunnen alleen maar schuttingen neer zetten of muren verven of staan schreeuwen langs het voetbalveld, ben je lekker mee. Ow, doe toch maar niet dat is niet aardig, maar dat zeg ik tegen jou. Ik heb er meer dan 1000 euro mee verdiend, want 4 stukjes zijn in de krant gekomen en die heb ik bewaard, dat weet je toch.


Rozanne:
Hmmm. Ja, en nu zegt Jeffrey dat de vader van Olaf hele foute dingen heeft gedaan met kleine kinderen en juist Olaf plaagt me met die babystukjes op je blog. Ik heb in het geheim gehoord dat de vader van Olaf in de gevangenis is geweest en nu zal ik hem terugplagen daarmee.

Ik: Ja maar niet daarmee. Daar heeft die man in de gevangenis voor gezeten en het is niet leuk voor Olaf en voor de mama van Olaf en het is al heel lang geleden. Maar als je er verder iets over hoort kun je het beter wel aan mij vertellen.  
 

Rozanne:
Papa, je had het in de auto met mama over kutnijd en je schreef er ook al een keer wat over. Wat is dat eigenlijk, want ik vond het een raar woord en Melanie had er ook nooit van gehoord en die is al 12.

Ik: 
Dat is ook niet zo makkelijk uit te leggen. Kijk mannen zijn anders als vrouwen. Mannen maken soms ruzie en worden dan even boos en dan is het meestal voorbij. Mannen proberen ook indruk te maken op vrouwen. Met hun grote auto bijvoorbeeld of ze praten hard en maken grappen. Vrouwen doen dat niet, Die doen anders. Ruzies bij vrouwen sluimeren veel langer. Veel vrouwen zijn daarnaast best wel jaloers en willen de beste en leukste man voor henzelf en dan gaan ze de andere afzeiken zeg maar. Maken ze van die opmerkingen tegen elkaar. Effe denken. Zo van:  "nou, je kan zien dat je een moeilijke tijd hebt gehad, het straalt van je af". Of ze zeggen in een cafe tegen iemand die net 41 is "ow, en nu op naar de 50, erg he". Of over een blousje dat iemand bij de H en M heeft gekocht op een verjaardag zeggen "Ach, wel handig van die kledingstukken die na de lente niet in de kast hoeven en zo weg kunnen"


Rozanne:
ja maar blijft een raar woord.

Ik: Trouwens wat jij en je vriendinnen doen op hyves dat is ook een beetje wat ik bedoel. Jullie zoeken de mooiste plaatjes en de leukste dingen op en proberen daarmee leuker te zijn dan de vriendinnen en af en toe geef je ze een sneer. Ik lees dat weleens. 

Rozanne: Ja en dat vind ik niet leuk, dat je dat leest. Je bent veel te oud voor die dingen en doe jij maar dat stomme blog. Trouwens nog een vraag. De zus van Melanie vroeg naar die kaartjes van dat concert van Madonna van 12 jaar geleden in Parijs. Daar was je toch geweest met mama en ik was erbij want ik zat in mama’s buik. Maar ik wil niet dat je ze weggeeft want ik vind het best wel cool. Nog een week en dan gaan we naar het Gelredome, alleen jammer dat jullie perse willen zitten.

Ik: Grappig dat je dat vind, dat dat cool was.

Rozanne:
Ach als je een beetje modern en verder normaal doet vind ik je best wel een toffe pa (geeft kus op de wang). 

Ik: Nou lieverd, daar ben ik blij mee maar het is nu bijna 9 uur, bedtijd.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-12. Bookmark de permalink .

11 reacties op Gesprek met mijn dochter maart 2015

  1. Thera zegt:

    Jij moet nog veel over vrouwen leren hoor lieve René. Die dames die jij hierboven beschrijft heb ik nog nooit ontmoet. 😛

  2. Rene Scheffer zegt:

    Thera….
    Ach ook onder de vrouwen zijn dommen en slimmen. De slimmen passen hun gedrag zo aan dat KN niet als zodanig wordt herkend, denk ik…

  3. easywriter zegt:

    Hihi, even dacht ik dat KN het equivalent was van de door de oude Sigmund veronderstelde PN. Dus dat mannen eigenlijk graag zo’n ding willen. Na lezing van wat je er echt mee bedoelt moet ik het, anders dan Thera, beamen. Vrouwen doen elkaar de vreselijkste dingen aan.

  4. Klaverblad in ruste zegt:

    Heb ik ook ooit eens geschreven voor mijn dochter. Blik op 10 vooruit. Kwam aardig overeen.
    De dialogen zijn van "alle tijden". Genoten!

  5. Wilma Dekkers zegt:

    Oef Rene, ze zal je nog verrast doen staan!

  6. Maria-Dolores zegt:

    interessante ontwikkelingen 🙂

  7. rachel schrijft zegt:

    o, weer wat geleerd.

  8. Dianne zegt:

    :))) zo zou het kunnen gaan

  9. Rene Scheffer zegt:

    Easy….neen, ik nooit zo een ding gewild. had ik het wel dat had het mooi voor mezelf gehouden.
    Klaverblad…
    Thanks !
    Wilma D….
    Daarom ben ik me al wat aan het voorbereiden.
    MD…
    Is best spannend.
    Rachel….
    Jij wel misschien :-). Die anderen weten et al.
    Dianne…
    ach dan schrik ik later niet zo.Reactie is geredigeerd

  10. Joop zegt:

    Mooi verhaal in de toekomst gezien, bedankt voor je bezoek.

  11. Antoine zegt:

    2015, het lijkt zo ver weg, maar er resten nog maar zeven jaar! Wie weet dat voor andere wereld er dan is. Wellicht een videoblog of filmblog met alleen maar gesproken tekst en bewegende beelden, hyves die alweer vervangen is door videodating, wie weet 😉

Geef een reactie

