Klootzakken, soms kun je ze ontwijken en soms niet


Ik dacht daar vandaag over na.  Ik dacht aan het -vermoedelijk tijdelijke- vertrek van blogster Eline. Het heeft haar allemaal nogal aangedaan. Een aantal negatieve reacties kennelijk, kritiek op haar persoon. Moe werd ze van het negativisme op het Blog. Ook anderen vertrokken om die reden voorgoed of tijdelijk

Ik dacht dat juist zij er wel tegen bestand zou kunnen zijn. Een sterke, ontwikkelde en sociale vrouw met uitstraling ook nog, die laat zich toch niet wegjagen door gezever van anderen? Dacht ik.


Sufkutten die je de weg versperren

Ik dacht hieraan gisteren net op het moment dat ik met de fiets de weg wilde oversteken, het regende en er waren 5 auto’s die mijn weg versperden. De eerste trok niet snel genoeg op en ik moest weer wachten en schold op de auto. Eikel, sufkut, rij toch eens door, ze moesten je rijbewijs afpakken , siste ik en ik was bijna in staat een schop te geven tegen de auto. Vandaag schold ik weer. Een BMW nota bene voor me, die heel langzaam optrok en en bij 65 bleef steken waar je 80 mag. Het was bij de Biltsche hoek richting Utrecht. Vier km. verder bij de Berekuil was de BMW inmiddels ver achter me en helemaal uit het zicht. Ik schold weer tot ergernis van miin vrouw. Ja maar nu hebben anderen last van die eikel, dat kan ik ook niet hebben, zei ik. Zo sociaal ben ik dan wel weer.
  
Bij de kassa

In een parkeergarage heb ik het en bij een kassa. Wanneer mensen mijn weg versperren, raak ik geirriteerd. Ik word zelfs giftig en agressief als mijn oponthoud is veroorzaakt door hun onhandige of foute gedrag. Zo  valt het me op dat heel veel mensen bij de AH nog contant betalen, misschien wel ruim 40 %, terwil toch 95 % gewoon een bankpasje met pincode heeft. Het irriteert me enorm, dat centengetel dat soms 40 seconden duurt, terwijl iedereen staat te wachten. Misschien zijn er mensen die hun uitgavenpatroon in de hand willen  houden met contante geld. Alles goed en wel maar dan wel in mijn tijd, denk ik.dan.

Files
Ik ben dan boos op Rijkswaterstaat als ik in een file sta.  Rijkswaterstaat, die ie niet in staat is geweest de juiste wegen aan te leggen ten opzichte van het aanbod. Ik ben boos op de milieubeweging, die elke wegverbreding tegenhoudt met een beroep op de bijzondere biotoop die de lullige rechte sloot langs de weg zou moeten zijn.  Amehoela, biotoop.  Een hoop stront is ook een bijzondere biotoop en iedereen trapt erin. Vooral op de eerste in de file ben ik boos, want hij heeft wellicht wat doms gedaan, denk ik dan. Geschaarde vrachtwagens. De chauffeur is een lul en het kapitalisme is de oorzaak van de fout gemaakte wagens.  


Rot gedrag van anderen
 

Aan de andere kant raakt rot gedrag van anderen mij weer niet. Gezever en gezeur, verwijten, negatief gedrag. Ik vind het allemaal best, op mijn werk, hier op het blog en elders. Ik kan me van mezelf dan ook niet voorstellen dat ik hier vertrek, zoals Eline, vanwege gedrag van anderen. Het glijdt volstrekt langs me heen. Ik kan het gedrag en die persoon ontwijken. Lichamelijk door me te verwijderen van dat soort personages en geestelijk door er aan te denken dat die mensen juist met zichzelf een probleem hebben. Ook op het werk raak ik niet snel uit het evenwicht door een volle boze zaal mensen, een reorganisatie of wat dan ook. Van een rij bij de koffieautomaat of in de kantine wordt ik echter wel heel snel zenuwachtig.


Gek eigenlijk
.

Anderen vinden dat raar van me dat ik zo agressief reageer op kleine dingen die mij in mijn voortgang hinderen. Ze vinden het ook raar dat ik zo onaangedaan reageer op eikelachtig gedoe van anderen. Daarnaast sta ik bekend om mijn genuanceerdheid en wijs oordeel ten aanzien van veel dingen. Soms vraag ik me af of die nuance niet een pose is en ik eigenlijk een opgewonden standje ben.  Mijn vrouw is in het algemeen wat uitgesprokener in haar meningen en kan zich druk maken over andermans gedrag.  Maar op files, langzame rijders en cententellers bij de kassa wordt ze nooit boos.

Ik weet niet wat het is, ik lijd er niet onder. Misschien is het heel basaal en simpel en wil ik niet gehinderd worden omdat het oponthoud van mijn eigen tijd afgaat, een eigen tijd die zich kenmerkt door spelen met mijn dochter, surfen en bloggen, lezen, tv kijken, slapen, lezen, eten en in de zon liggen. Prettige dingen eigenlijk, meer dan in de file of bij de kassa staan.

Ten aanzien van Eline hoop ik dat ze een beetje zoals ik kan worden, zonder dat gescheld dan op futiliteiten. 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-12. Bookmark de permalink .

32 reacties op Klootzakken, soms kun je ze ontwijken en soms niet

  1. Kokopelli zegt:

    @Rene: Geweldig strakke bijdrage! Zwaar aanbevolen…
    Kokopelli / Pas

  2. Thera zegt:

    En dan dacht ik altijd, dat ik een hittepetit was. Om al die dingen die jij noemt, kan ik me niet druk maken. Slechts een heel enkele keer om hufterig gedrag van anderen, maar dan is er wel sprake van cumulatie. Dan heeft zo´n persoon zoveel ergenisdruppels geproduceerd dat de koek op is. Een flinke boog er omheen maakt dat ik dan redelijk onbewogen verder kan lopen.
    Maar oh, kom niet aan mijn zoon, daar kan ik van wakker liggen. Me over opvreten, in woede uitbarsten en mijn klauwen uitslaan als een ware tijgerin.
    Nou ja.. ehm.. sorry voor het hoge ik-gehalte in mijn reactie.

  3. Jaap zegt:

    Je schrijft het stuk als reaktie op het vertrek van iemand die de nare reakties zat is. Van het soort waarvan jij kennelijk ook nogal last hebt. Wat maak je je druk om trivialiteiten zeg.

  4. cor zegt:

    dat gaat wel weer over Rene; denk ik, het is allemaal een kwestie van hoe jij je tijd ervaart( over de tijd enzo bestaan aardige teksten meen ik.)

  5. Wilma Dekkers zegt:

    Hemellief wat kun jij je ergeren aan niks! Een driftkikkertje?

  6. R.Llul zegt:

    Als je boos bent heb je macht. Dat was al sind Plato zo. Maar toen waren er andere problemen dan auto’s of een vrouw…(..)

  7. Rene Scheffer zegt:

    Kokopelli…thanks !
    Thera…..inderdaad als ze aan Rozanne komen sla ik ook op tilt. Bij het oversteken loop ik tussen de auto´s en haar en ow wee als er 1 te laat stopt.
    Jaap….ach ik krijg zelden nare opmerkingen.
    maar die suffe cententellers bij de AH, die mogen ook stemmen en dat is nog erger.
    Cor… zal bij mij niet snel overgaan.
    Wilma… noem het maar niks, puh.
    R. Llul…ow is dat et macht. Nooit zo bekeken.

  8. KB in ruste zegt:

    Met je voortdurende ironische en zelfspottend realisme ben je voor mij een heerlijke blogger.

  9. NN zegt:

    Als je zo door leeft ben je dood voor je het weet. Ook geen gek idee.

  10. easywriter zegt:

    Soms ben ik ook zo’n cententellende sufkut. In jouw tijd… ik heb niet beseft dat het jóuw tijd was. Dacht eigenlijk dat het ook een beetje de mijne was. Sorry.

  11. Frans Muthert zegt:

    Het leven valt ook niet mee….

  12. Rene Scheffer zegt:

    KB…thanks again. Maar dit is vrij reeel, maar iets van overdrijving, niet veel.
    NN….naam zegt genoeg.
    Easy …neen hoor is nie mijn tijd, alleen als ik achter je sta, je kent mijn hoofd en ik niet het jouwe. Maar ik kom nie snel in Rijnmond gebied voor de boodschapen. Zelf heb ik inmiddels een grote vaardigheid in pinnen en bonus en daarna direct snel inpakken en dan op OK drukken.
    Franz M…ja maar u is bridger en zeiler, alle tijd dus.

  13. Jaap zegt:

    Je zal je stukje, hoop ik, deels provocerend en deels ironies bedoelen, maar mensen met jouw mentaliteit zijn degenen, die iemand een klap voor zijn kop geven, omdat er een opmerking werd gemaakt over rijgedrag, rommel op straat gooien, enz.Wat is in vredesnaam het nut van dat soort opgefokte gedoe.Je hebt jezelf ermee, want je zadelt je op met overbodige alertheid/stress en je straalt een heel vervelende houding uit naar de mensen in je omgeving.Ik pin ook altijd, want ik kan de muntjes niet goed onderscheiden door slecht zicht, maar het laat mij koud, als er iemand voor mij zijn 0.95 staat te tellen.Mijn leven blijft er een stuk relaxter door.

  14. Rene Scheffer zegt:

    Jaap, neen hoor, juist opmerkingen kan ik heel goed aan. Ik sla nooit iemand voor het hoofd en gooi geen rommel op straat, dan maak ik juist de opmerkingen. Kan het niet eens, slaan bedoel ik. Hooguit met de winkelkar tegen de kuiten duwen zacht, maar dat doe ik dan weer niet bij ouderen en slechtzienden, wel bij zo te zien goed opgeleide en niet al te oude dames die zo aan het klungelen zijn, als ware het de eerste keer dat ze boodschappen doen. Als er kleine kinderen bij zijn houd ik me ook in. Ooit heb ik zelf geld gegeven toen het tellen en passen wel erg lang duurde onder het mom van "die 20 eurocent heb ik er wel voor over dat ik snel weg kan uit deze rij".

  15. R.Llul zegt:

    Lees het boek eens van de filosoof Sloterdijk
    WOEDE en TIJD
    Ik denk dat je daarna heel anders kijkt naar je blog. *Er wordt teweinig gelezen* denk ik dan!
    groet

  16. Jaap zegt:

    Al pas je dan ,naar eigen zeggen, een selectie toe bij je slachtoffers, het is toch ontzettend irritant klote gedrag, als iemand aschter je met zijn winkelwagentje staat te pushen?!

  17. Beetje zegt:

    Rene, een geweldig stukje..
    Ik kan idd niet tegen linkshangers die ver onder de max. snelheid rijden..
    maar van de rest heb ik geen last.. tja het is allemaal tijdverspilling.. maar ik kan genieten van mensen zoals jij die zich staan te irriteren..
    Mijn motto is.. je niet druk maken over zaken waar je geen invloed op hebt.. misschien scheelt het jou ook frustratie.. teminste.. als je er niet stiekum ook van geniet.. 😉

  18. niko zegt:

    mijn motto is
    richt je op dat wat je energie geeft
    i.p.v. je te richten op dat wat energie kost!
    volgens mij is dit een typisch vrouwen reactie:)

  19. tempelman zegt:

    Wat een boel lelijke woorden bij elkaar zeg! 🙂

  20. elten zegt:

    Duidelijk een geval van een laag tolerantieniveau.
    Heb ik ook last van. Zo heb ik geen enkele tolerantie voor mensen die een stukje schrijven en daarin de woorden die ze belangrijk vinden vet maken, kennelijk in de veronderstelling dat ze anders niet begrepen worden.
    Een trage links-rijder bij de Biltse Hoek kan je natuurlijk ook gewoon rechts passeren. Dat geeft een heel goed gevoel. De links-rijder dwingt u om zich aan de regels te houden. Dat is de bron van uw ergernis, meneer, u bent te braaf.

  21. MOODSWINGER zegt:

    Rot gedrag van anderen raakt je niet. Dat is mooi. Wellicht ook iets typisch vrouwelijk?

  22. Toon. zegt:

    En dan te bedenken,dat ik me juist erger aan mensen, die voor kleine bedragen uitgebreid gaan pinnen, terwijl ik al lang met mijn centjes klaar sta…

  23. annet zegt:

    Je bent een schat!
    x

  24. Rene Scheffer zegt:

    R. Llul….ik ga het eens opzoeken dat boek, thanks voor de tip.
    Jaap…ja sorry maar ik zal het blijven doen. En als ik al niet duw dan kijk ik heel boos. Het is echt heel simpel. Boodschappen op band, dan pas erdoor en pincode, pas weer in portemonnee. Inladen en als laatste op OK drukken en wegwezen.
    Beetje…daar zit wel wat in. Wellicht is het een noodzakelijk stoom afblazen en levert het me weer energie op.
    Tempelman….ja daar schrok ik achteraf ook van.
    Ellen…ow u ja. dat vet, maar dat is toch juist handig! En, dat is waar. ik heb een vreemde balans met braaf en onbraaf.
    Moodswinger….nou neen juist niet denk ik, maar ik heb wel enkele andere vrouwelijke eiegenschappen.
    Toon….snap ik, maar ik pin echt heel snel.
    Annet…thanks, jij snapt me als een van de weinigen.Reactie is geredigeerd

  25. Gala zegt:

    en toch geloof ik je niet dat je je zo ergert, daar ben je echt veel te relaxed voor 😉

  26. Daan zegt:

    Hihi, zelf wel eens 65 gereden waar het 80 mag? Heerlijk joh!!! Groet, Daan (en groet aan Eline).

  27. fred van der wal zegt:

    een goede bijdrage, origineel.
    Eline weg? Dat had ik niet verwacht! Jammer! Ik hoop dat ze terug komt;had haar als een sterke personality ingeschat.

  28. peter louter zegt:

    Er zijn altijd twee kanten aan een verhaal

  29. Rene Scheffer zegt:

    Niko…snap wat je bedoelt, maar effe afreageren genereert ook weer energie.
    Gala….
    Ach het is gecontroleerde woede. Ik kies ervoor het op te laten komen, doorgaans. Of ik zoek de situati eop. Verder ben ik inderdaad tamelijk relaxed.
    Daan…
    Sinds ik een onzuinige Opel Zafira heb, rijd ik weleens precies op of iets onder de maximumsnelheid om de boordcumputer onder de 1 op 10 te krijgen.
    Fred….
    Thanks, u kennende had ik ook niet anders dan een compliment verwacht
    Peter L….
    Inderdaad en aan dit ook, hoewel 80% het focused op 1 kant.Reactie is geredigeerd

  30. Starry Night zegt:

    Hm, ik ben een combinatie tussen jou en je vrouw. Alle ergernissen die je opsomt herken ik. Ik erger me zelfs als iemand 79 rijdt waar 80 mag. Maar ik kan me ook druk maken over andermans gedrag.
    Ik schrik van wat je schrijft over Eline, want wist dat niet. Geen idee wat haar drijfveren zijn, maar ik merk wel dat ik begin te balen van een bepaalde interactie hier op het blog. Zowel in positieve als in negatieve zin. Irriteert het me? Nja.. het maakt me ongelukkig. En ‘blogmoe’, zoals dat zo fraai heet. Wel zin in verhalen schrijven, ook zin in de directe reacties daarop, maar geen zin meer in de kermis eromheen. Herken je dat wel…?
    (goh, Eline… ik vind het jammer)

  31. Antoine zegt:

    Blij dat ik nu alweer drie jaar van die sociale agressiviteit af ben 😉 Ik raakte geïrriteerd dankzij irritante passanten, klanten, reizigers, weggebruikers, enzovoort. OF het hier dan de hemel is? Helemaal niet! Want je moet wel heel erg tolerant zijn om een uur of vier bij de Federale Politie op je beurt te wachten, of nu met de kerstinkopen anderhalf uur in de rij staat voor de kassa 😉

  32. Rene Scheffer zegt:

    Starry…
    Ow geluukig herkenning van mijn ergernis!
    Die kermis eromheen lees ik soms wel uit sensatiezucht, maar verder hou ik me verre van degenen die dat exploiteren. Met uitzondering van Klaverblad, omdat die inhoudelijk ook steengoed en heel scherp is en wel voldoende zelfkennis heeft. Maar ook hij gaat soms wel eens iets tever. En blogmoe. Soms even een paar dagen geen inspiratie of even heel druk met andere dingen.
    Antoine…
    Oei, dus nog niet helemaal Braziliaan onder de Brazilianen, anderhalf uur aan de kassa wat een ellende. Reizigers, klanten, weggebruikers moeten gewoon ervor zorgen dat ze anderen niet hinderen. Is zooo simpel.

Geef een reactie

