In de maneschijn – onze dochter van 2 leerde het ons.


Afscheid van Sinterklaas

Zondagmiddag en Sinterklaasbezoek. Schoonfamilie en neefje en nichtje. Rozanne  had net "Zie ginds komt de stoomboot" gezongen.  Daarna was ze bezig met "Poessie mouw". vervolgens op verzoek "In de maneschijn" en als afsluiter "Sinterklaas kapoentje". Daarna het uitpakken van de kadoo’s. Dieuwertje en het Sinterklaasjournaal mist ze niet. Zo gaat dat met kinderen. Nu is het Teigetje en een beer, een Noorse jeugdserie en Bert en Ernie.

Spelen doet ze wel volop. Ze vind alle gekregen kadoo’s leuk, maar het meest het plastic vis- en krabbenspel van de Wibra en gekocht voor 5 euro.  Ik vroeg vanmorgen "Wat wil je meenemen naar oma?" "De Klabben!" zei ze. 

Vandaag had ze het al over sneeuw en zong ze "Oh Denneboom"  mee. Dat de Kerstman komt weet ze. We willen er niet heel veel aan doen qua kadootjes. En ik zal haar ongetwijfeld  laten luisteren naar Phil Spector’s Christmas album uit 1964.


In de Maneschijn

Best een ingewikkeld lied.  Ik ken het nog als vreemd feit van 15 jaar geleden bij een D66 congres in Den Haag of Leiden. De krant stond er vol van. De toenmalige voorzitter waarvan ik de naam kwijt ben, zong het als opening. Hij was een topman ergens bij een zorgverzekeraar of verzekeraar in Friesland, wellicht de FBTO. Typisch geval van D66. Zware managentfunctie en D66 als speeltje ernaast, maar daar heb ik al genoeg geschreven.
 

6 maanden geleden
 

Toen kwam Rozanne met het liedje thuis. We moesten het zingen voor het slapengaan. Kennelijk heeft ze het op de creche geleerd en wij kenden het lied totaal niet en hebben het ook nergens nagelezen. Rozanne heeft het ons zelf helemaal geleerd. Legel voo legel en nu kennen wij het ook.

"In de maneschijn, in de maneschijn
Stond ik op een tlapje in het laamkozijn

En je laadt het niet nee je laadt het niet (zie vingertje op de film)
zo doet de vowul en zo doet de vis
zo doet de duizenpoot die schoenenpoetse is (zie poging dat na te doen op filmpje)

En dat is 1 en dat is twee
en dat is dikke dikke tante Kee

en dat is lecht en dat is klom
en zo dlaaien we het vehaaltje weer om om om.

Optreden

Ze had sambaballen gekregen en zonder dat we het haar hebben geleerd gebruikte ze die als microfoon.
Ze zingt een minuut of drie. Ik hield de aandacht erbij, maar de dames in het gezelschap hadden na 2 minuten andere LB zaken te bespreken kennelijk. Daardoor ging het optreden helaas als een nachtkaars uit

Waar haalt ze het vandaag, die lust tot optreden. Haar ma had dat niet en nu nog niet en ik pas na mijn 35 ste (daarvoor verlegen en bescheiden). Een mengeling van trots en bezorgdheid (waar moet dat eindigen) vervult me. . . . . .


Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-12. Bookmark de permalink .

13 reacties op In de maneschijn – onze dochter van 2 leerde het ons.

  1. lidy zegt:

    Hahahaha, een fantastisch kind, laat gaan….En niet meer voorzingen, ze kan het heel goed zelf, ouwe!…

  2. Zwollywood zegt:

    Jij zit echt je DNA al zingend door te geven he Rene, ik hoor het op de speaker.Reactie is geredigeerd

  3. hippo zegt:

    genoten rené, wat een plaatje en wat goed gezongen; het liedje is echter vrij bekend; ik ben het in diverse liedjesboekjes tegengekomen en wij zingen het hier ook veel en altijd tijdens het peuterzwemmen; er hoort ook een hele serie gebaartjes bij,
    gr. hippo

  4. marsjan zegt:

    pas weer getracht het te zingen…maar ze hebben me de mondgesnoerd! Barbaarse kinderen heb ik maar misschien zijn ze ook wat te oud nu…(13 en 15 jaar). Toen ik het schoenenpoetsen wilde gaan doen lag ik plots op de vloer in een soort van judogreep met mn zoon….nou ja zeg! lief stukje joh! groet Mjanneke.

  5. Rene Scheffer zegt:

    Lidy en Zwolly….thanks. Dat voorzingen zal ik minder doen, maar is een inhaalrace. Als kind durfde ik niet eens te zingen en in de kerk zat ik te faken.
    Hippo…tijdens het peuterzwemmen, oei daar noch niet aan gedacht. Ik ga me orienteren.
    Marsjan…thanks. Ben benieuwd hoe mijn dochter op die leeftijd reageert.

  6. Thera zegt:

    Rene, PHIL SPECTOR’S CHRISTMASALBUM? WAAHAAA!
    Je bent de eerste die ik tegenkom die daar ook van houdt. Ik vind het de enige mooie kerstmuziek. Hoe kom je eraan, kun je hem digitaliseren, kopieren en en…? Wauw!
    Wat een beeldschone dochter heb je, heel professioneel, daar gaan we vast nog veel van horen, hoop ik .
    Oja In de maneschijn heb ik ook pas leren kennen, omdat een buurmeisje het voor mijn babyKylian zong.
    Genoten!Reactie is geredigeerd

  7. tandwielfabriek zegt:

    ikkuh leageel dattuk ut ellug leuk vint!

  8. Rik zegt:

    Thera…
    Hoe ik er aan kom? Volgens mij voor 2 gulden gekocht toen de fonotheek er in Zeist er mee ophield. Ik zal eens kijken of ik het kan laten kopieeren en opsturen. En mijn dochter …moet ik doseren op het blog, niet al te vaak, maar heel af en toe.
    Tandwielfabriek…
    Die kindertaal. Ik ga het irl ook gebruiken. Zo van `ik doe die vergadering aflasten`…

  9. MOODSWINGER zegt:

    Ook geestig, sambaballen! Brings back old memories. Die had ik vroeger als kind ook al. Maar als je ouder wordt kom je ze zelden nog ergens tegen! Net als een triangel. Dat was ook altijd zo’n interessant attribuut in mijn kindertijd…

  10. Antoine zegt:

    Het zal me niet verbazen als Rosanne de twintigste versie van Idols gaat winnen 😉

  11. Starry Night zegt:

    Vraagt daar nou iemand op het eind: "Hoe heetie nou, die schilder…?" Haha, enfin, wat schattig dit, en wat een stem als een klok. Zuiver ook. En wat opmerkelijk inderdaad hoe ze die ‘microfoon’ spontaan aan de mond zet!

  12. Wilma Dekkers zegt:

    Hahahahaha! Wat een genot daar naar te kijken!

  13. Rene Scheffer zegt:

    Moodswinger…
    Triangel inderdaad, ken ik ook van vroeger. Simpel en mooi geluid.
    Antoine…
    Zou kunnen en haar trotse opa en oma op de tribune, zegt de presentator. Staat de volgende dag in de krant dat het een pijnlijke fout was, want het waren haar ouders…
    Starry…
    Zoiets alleen niet over een schilder geloof ik. Vandaag heeft ze een echte kindermicrofoon gekregen.
    Wilma D….thanks !

Geef een reactie

