Worst, gewoon worst


Ik stond al 4 dagen droog qua blog en dan moet je wat en ik wist niets. Dat schoot in mijn hoofd vanmiddag.

De gebeurtenissen tijdens het winkelen op zaterdag waren te klein en te onbeduidend  of al eerder beschreven. Toen kwamen we door de Hema, waar de worsten geurden. 

Ooit heb ik over patat geschreven. Ik was hier net nieuw en had op een vrijdagavond zo maar opeens 15 reacties en dat gaf een kick. Worst dus.


Heb ik iets bijzonders met worst?


Niet heel specifiek. Niet meer als met pizza, rijst, frikadel, shoarma. Wel meer als met kaas, chips, rauwe wortel of koekjes. Op de schaal van extase scoort worst wel net iets lager dan patat met pindasaus, pastagerechten, vis en chocola. Een goede middenmoter dus. Maar wel een regelmatige en vertrouwde.

Als worst een vriend zou zijn dan was het er een die niet op mijn verjaardag zou komen en ik niet op de zijne. Wel een kerstkaart. Niet mee op vakantie of avonden barbecuen. Wel iemand om bijvoorbeeld om de week een half uur mee hard te lopen of een paar keer per jaar mee naar het voetbal. Een biertje na afloop en dan naar huis.  

In Nederland

Zodra ik aan worst denk dan schieten de variëteiten door mijn hoofd. In Nederland is het de rookworst. Dan niet de Unox of AH of Hema worst. Die is lekker als je een stuk op straat of in een winkel krijgt aangereikt, maar zelf klaarmaken en opeten, dat is teveel eer.

Dan veel liever een eerlijke slagersworst. De grove zijn het lekkerst qua smaak, maar ik kan die harde stukken vet niet door mijn keel krijgen.

Dan fijne worst. De fijne Gelderse slagersworst van AH is goed. Die van mijn slager Van Dolder in Zeist nog een stuk beter. Iets minder bruin-rood van kleur als die van AH, eerder een wat vlakke kleur. Maar goed van compositie, fijn maar niet een gladde massa. Het vet houdt hij goed vast en hij heeft een licht kruidige smaak. De geur is ook perfect.


Qua knakworst ga ik alleen voor de echte knakker die ze ook bij de slager verkopen, zoals bovengenoemde van Dolder. Worsten uit blik knakken zelden. De buigen en maken na het met kracht breken geen geluid. In geval van nood gebruik ik ze. Ik had ooit in een vlaag van honger en zuinigheid in Bocholt vier grote potten met lange knackige Duitse worsten gekocht. Op een Zondagmiddag tracteerde ik mijn logees op een knakworst buffet. 20 worsten in een pan met heet water. Broodjes en mosterd erbij en een knijper.  

Leverworst en kookworst doen me niet veel. De eurshopper kookworst van 99 eurocent koop ik voor de hond, elke avond om 22.00 uur een plakje. Er is nog zoveel. Drentse droge worst, Rotterdammertjes. Ik lust het en eet het, maar dat is het.  

In het buitenland

In Frankrijk een enkele keer in Picardie. Ficelles de Picardie, een kruising van iets worstachtigs en een blinde vink als onderdeel van een goedkoop 3 gangen menu, de laatste keer in Aumale. Ow, ik zou bijna de Merguez worstjes vergeten. De lekkerste in Straatsburg bij het station.


In Duitsland at ik verschillende malen witte Nurnberger met bier. Ik doe het vanuit een folkloregedachte maar ik vind ze niet speciaal. In Munchen at ik in een biergarten gewone bockwurst. Met een korstje en wat zoutig. Wel lekker eigenlijk.


In de Balkan maar ook in Oostenrijk spreken de gespleten worsten me aan die bij een grillteller zitten. Ook zout en met een licht korstje.

In Spanje is het chorizo. Als tapa in Madrid maar ook regelmatig als halve maaltijd voor de wedstrijd ein Nou Camp.

In Italië kan ik me geen worstbelevenissen herinneren en de worsten tijdens een ontbijt in Dublin, ach die gingen wel maar er was ook een witte bij en die was gmaakt van iets viesachtigs en ik weet niet meer wat.

Voor de vele Belgische blogvrienden…. Ik kan me helaas geen worstbelevenissen in Belgie herinneren.

Raak ik in extase na dit worstblog en krijg ik trek?  Eigenlijk niet. Werd er me een worst aangeboden, zou ik het echter niet laten staan.


Tenslotte

Wil ik u de volgende conversatie met mijn vrouw zojuist niet onthouden.

Zij:  Zeg, wat ga jij eigenlijk met Kerst doen?
Ik: huh? Ik?  Gewoon wachten tot het voorbij is, zoals altijd.
Zij: nee, met kleding bedoel ik. Wat doe je aan?

U snapt dat ik de komende weken weinig op het blog zal schrijven, thuis nog genoeg zendingswerk te doen. Dat doe ik toch al want vrouwlief prefereert Unox magere worst uit plastic.

       

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-12. Bookmark de permalink .

11 reacties op Worst, gewoon worst

  1. easywriter zegt:

    en de conclusie? welke was the worst there is?

  2. Rene Scheffer zegt:

    Easy…
    De allervieste worst heb ik niet eens beschreven. Dat zijn de worsten die zijn toegevoegd aan kant en klare stamppot van bijvoorbeeld AH. Qua kosten een sluitpost. Droog, zout, wee. Gewoon goor.

  3. Aad zegt:

    Het water loopt me in de mond, voor de rest zal het me worst wezen.

  4. Aad zegt:

    En uitgeprint natuurlijk, voor als ik boodschappen ga doen..

  5. marsjan zegt:

    Toch krijg ik wel trek nu…. en moest erg lachen om je vrouw. Nou ben nieuwsgierig wat voor kerstkrakerpak je aan gaat doen?? Groet Mjans.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Aad…
    Mooi dat ik daaraan een bijdrage heb kunnen leveren.
    Marsjan…
    Gelukkig, maar het is dan ook etenstijd.
    Nou ik doe niks. Liefst in Pyama, mijn vrouw moet maar wat uit de kast trekken. Ik koop niets nieuws.

  7. Maria-Dolores zegt:

    hm… in Italië is bv. heerlijke verse worst die je rauw kunt eten. en verder hoogstens een paar soorten worst uit het deel van Italië waar Duits wordt gesproken (Bolzano)

  8. Peter Hoopman zegt:

    In Italië geen salamie gegeten. Met school (MAS of was het HAS, vermoed de laatste) naar Italië op excursie geweest o.a. naar een salami fabriek. Diep onder de indruk van de kwaliteit vlees die voor de salamiworsten werd gebruikt.
    Dat kan geen Stegeman zijn.
    Leuk verhaal René, een waarheid als een worst. 😉

  9. Adriano Antoime zegt:

    Hier hebben ze met de churrasco (Latijns-Amerikaanse BBQ) heerlijke zelfgemaakte worsten die met een houtvuur of met houtskool geroosterd worden. GEEN sauzen die de smaak van het vlees bederven…
    Er zijn ook heel goedkope worsten, die je bijna als vleesvervangers zou kunnen beschouwen. Ze lijken op franfurters. En worden gebruikt bij een cachorro quente (Portugees voor.. Hot Dog). Compleet met saus van gepelde tomaten, maiskorrels, erwten, wortelsnippers, paprika. ui, olijf, soms met gehakt, een beetje maio en ketchup en afgedekt met een laagje frietjes. Niemand raakt het broodje met de handen aan overigens, maar wordt in een zakje op maat aangeleverd. Het hoort niet om voedsel met de handen aan te raken, is hier de regel.

  10. Rene Scheffer zegt:

    MD en Peter H…..
    Het hele salamigedeelte ben ik vergeten. Te veel gefocused op andere Duitse en Hollandse worsten. Natuurlijk in Italie de nodige salami gegeten
    Antoine….die cachorro quente, kende ik nie en toch heel vaak in Portugal geweest. Niet met de handen eten…hmm. Aparte gewoonte. Een bak patat met pindasaus of een gebraden kip eet je toch het lekkerst met je handen.

  11. Adriano Antoine zegt:

    Dan zal de Nederlander er heel raar van opkijken als ik bijvoorbeeld in het ergste geval (er moet niets anders te verkrijgen zijn en ik moet een geweldige honger hebben!) een hamburger zou bestellen en daarbij servetten zou vragen. Niet om mijn mond af te vegen, maar om het broodje vast te grijpen. Ook de kroket, frikandel of wat dan ook zal ik niet meer met mijn blote handjes pakken. Ook apart moet het zijn dat ik de bovenzijde van een blikje bier of frisdrank eerst met een servet schoonmaak alvorens ik deze openmaak. Normaal gesproken wordt frisdrank dan met een rietje gedronken, óók door de heren!

Geef een reactie

