Hyves – Leuk en gevaarlijk.


Soms is het alsof je stiekeme en strikt geheime telefoongesprekken af kunt luisteren. Hyves dus. Ik heb een pagina voor de lol, meer niet. Anderhalf jaar geleden hoorde ik ervan. Mijn collega van toen 24 had er een. Ik wilde ook een pagina en vroeg aan haar om mij vast toe te voegen. Dat deed ze niet, want ik was te oud en ik had nog niet eens een eigen pagina, zei ze.

Onder de 35 moest je zijn, volgens haar. Ik keek op haar pagina en ze bleek een groot netwerk te hebben met ook haar zus, waarover ze het weleens had. Grappig dacht ik, dus ik meldde die zus via de Hyvespagina of per mail dat ik tegenover haar zus zat. Nou dat moest ik maar niet meer doen, zomaar mensen in haar netwerk aanspreken, kreeg ik van mijn -verder alleraardigste- collega te horen,

Mijn pagina

Inmiddels had ik mijn eigen pagina op http://renescheffer.hyves.nl/  Het kostte niet veel moeite. In die anderhalf jaar ben ik tot 14 "vrienden" gekomen. Het hadden er ook 100 kunnen zijn maar ik deed er niet veel moeite voor. De "vrienden" zijn een ratjetoe van collega’s, ex collega’s, een externe, stagiairs, leden van de jeu de boulesclub, mensen die ik vaag ken via een andere website. 

Een volstrekt willekeurige verzameling, die de lading van mijn netwerk maar voor een deel dekt. Ik had al een pagina op mijn MSN Space. Daar was ik net voor mijn VK blogperiode druk mee en daar probeerde ik mijn eerste columns. Maar het lezerspubliek daar is voor een groot deel ietwat volks en/of puberaal. Veel  hits zie ik daar wel in mijn statistieken (MSN spaces doen het ook goed op Google), maar ik doe er verder niet veel meer mee behalve dan om de paar maanden er wat foto’s op zetten.

Snuffelen op Hyves

Wanneer ik hier geen blog had zou ik er wat vaker snuffelen. Nu doe ik dat misschien een- of tweemaal per week. Ik ben van nature nieuwsgierig en houd ervan bij andere mensen in het winkelkarretje of door de ramen te kijken. Ook vond ik collecteren voor een goed doel leuk omdat je dan ziet wie en wat er achter de voordeur zit. Het is dus voor mij leuk om bij bekenden te kijken. Met wie gaan ze om en wat zijn dat voor een mensen en gewoonten en zijn er nog nieuwtjes of roddels? 


De "Krabbels"


Verassen en door de mand vallen
 

Oerdegelijke collega’s die je op maandag in een projectgroep aantreft en waarmee je zaken doet. Kijk je dan eens op de Hyvespagina, dan zie je anderen van hem of haar op de pagina "krabbelen"…."zeg het was wel erg laat zondag, je was zo dronken als een konijn, toch nog naar je werk geweest of ziekgemeld…ik hoop voor je het laatste…."

"Een geweldige baan heb ik" hoorde je pas nog van een bekende en dan zegt een of andere relatie in de "krabbels" ……  "Ik hoorde dat je alweer aan het solliciteren bent, succes!". Dat soort dingen.

Soms is een pagina ook een perfect deken dat op de persoon past. Allemaal ex klasgenoten, dorpsgenoten, leeftijdgenoten en ook allemaal keurige middenklasse plus. Perfectie tentoongesteld en vaak niet eens met dat bewuste doel. 

Of lees je tot je verbazing dat ene Tante Petra, die je weleens voorbij hebt zien dwarrelen de NRC leest. Nooit gedacht.

Tragiek

Leven, geboorte, dood, scheiding. Je ziet het nodige voorbij komen, wanneer je dat wil. Ik denk dat menig gescheiden ouder op deze manier volgt hoe het met de kinderen en de ex gaat. Ook Loverboy praktijken kunnen zich reeds aankondigen op basis van de personages die je ziet.

Dan is er nog de rol van http://www.geenstijl.nl, die er als een haas bij is, wanneer iemand iets ergs of slechts doet, zoals de moord door de echtgenoot op zijn op vrouw en kind in augustus jl op een van de Zuid Hollandse eilanden. De vermoorde vrouw had een Hyves pagina en riep twee weken daarvoor nog dat ze met de ideale man was getrouwd. Snel werd na twee weken de Hyvespagina weggehaald. 

Whatever. Ik heb een pagina met nog geen 180 pageviews. Heel anders als hier waar ik na nog geen jaar al boven de 20.000 zit. Maar op de toekomst ben ik voorbereid en ik kan iedereen in de gaten houden als ik dat wil.

Zou Manon Thomas trouwens alweer een nieuwe Hyves pagina hebben? Even zoeken.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-12. Bookmark de permalink .

29 reacties op Hyves – Leuk en gevaarlijk.

  1. Thera zegt:

    He, René, wil ik even stiekem gluren, werkt de link niet! Zo nu verder lezen.
    Wie is Manon Thomas? Of vraag ik nu iets doms?Reactie is geredigeerd

  2. Rene Scheffer zegt:

    Thera…
    Links vind ik zooo moeilijk, mislukt vaak, nu aangepast. Manon Thomas? 🙂 Is zelfs in de Tweede Kamer aam de orde geweest en de minister heeft nieuwe wetgeving aangekondigd over diefstal en tonen van "via internet gestolen beelden".

  3. Beus zegt:

    Een raar fenomeen dat Hyves, maar onder druk van de kinderen doe ik ook maar mee.
    Overigens heb ik het VKblog daaraan gekoppeld.Reactie is geredigeerd

  4. Morgaine zegt:

    Ahhh Hyvers!
    Willen jullie mijn vriendje zijn?:))
    (ben sinds gister hyveslid en link staat op mijn blog in infoblok)

  5. Daniëlle zegt:

    Ohhhhhh :-)))
    Nog meer hyvers 🙂

  6. Rene Scheffer zegt:

    Beus, Morgaine en Danielle…
    Ja maar ik ben geen echte Hyver hoor! Blijkt ook uit mijn stukje maar ik vind het wel leuk mijn lijst wat op te pimpen met VK bloggers.

  7. Daniëlle zegt:

    Ja is het ook Rene :-))

  8. Morgaine zegt:

    pimp up your hyve;)

  9. Jezzebel zegt:

    Grappig, ik moest nooit veel van Hyves hebben, lazer op, al die informatie gaat niemand iets aan en ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet echt geïnteresseerd ben in het gebabbel van een ander tussen al die krabbels.
    Maarrreh… Hyves is zo passé, facebook, we gaan global tegenwoordig en facebook, dé internationale site in opkomst.
    Ik doe niet mee. 🙂

  10. Rene Scheffer zegt:

    Ja maar Jezzebel…
    Van mij hoef je niet mee te doen. Ow facebook, zal eens kijken.

  11. Adriano Antoine zegt:

    Ik zou me eigenlijk ook bij hyves moeten aanmelden en zien wat de overeenkomsten en verschillen zijn met Orkut (sinds aug 2004 lid, 235 amigos), Gazzag, Badoo, Amigos, etc 😉
    Orkut is overigens ontwikkeld door een werknemer van google.

  12. Adriano Antoine zegt:

    Aangemeld en jou opgespoord:P Het lijkt verbazend veel op Orkut! Ik ben benieuwd of deze twee netwerken misschien nog eens inelkaar overgaan…

  13. easywriter zegt:

    ’t is een wonderlijke wereld, waar we virtueel meer ‘real’ zijn dan in real life.

  14. sjoukje zegt:

    Jezus 14 vrienden nou zeg dan ben je zielig:)
    Weet je dat je daar wordt beoordeeld op het aantal vrienden dat je daar hebt?Reactie is geredigeerd

  15. sjoukje zegt:

    Ingelogd sorry.

  16. Sandra zegt:

    Ha, jij een Hyves-pagina? Ff kieke! 😉

  17. Maria-Dolores zegt:

    :-))
    kun je op hyves geen hype ontketenen dat het juist héél apart is om een *klein* vriendenclubje te hebben??

  18. Thera zegt:

    Ha, ik ben nu ook van de partij. Komt allen in mijn vriendenclub, dat is nu zo´n zielig klein lijstje. ;-))

  19. Henk Daalder zegt:

    Rene,
    je scoort hier op het VK blog onder de honderd hits per dag.
    dat is mooi en ook een respectabele hoeveelheid. maar noem dat geen 20.000…
    Op mijn hyves pagina toon ik ook mijn VK blog

  20. Rene Scheffer zegt:

    Antoine, Sandra en Thera…ik ga zo eens kijken. Dat Orkut wil ik ook weleens zien…
    MD…De bedoeling van dit blog was juist een waarschuwing voor de gevaren van Hyves en zo sta ik op 20 ! Maar het zal niet van mijn VK blog tijd afgaan.
    Sjoukje…ze zeggen het, maar dat geldt voor de jonkies, niet voor mij.
    Easy….wat je zegt is een waarheid als een koe. En wat ook zo lastig en gevaarlijk is. IRL kun je verschillende werelden hebben, verschillende vrienden(groepen) die niet van elkaar weten, maar met Hyves kan dat niet, daarom doe ik ook weinig Hyves.
    Henk D…ow foutje. Bedoel natuurlijk 20.000 per jaar, zal het veranderen.Reactie is geredigeerd

  21. Gala zegt:

    hihihi…heb jij al Hyves lijkt op het vragen of iemand een virus heeft?

  22. MOODSWINGER zegt:

    Ik vind het toch een beetje eng, Hyves. Bovendien kun je nooit iets afzeggen met een smoesje (hoofdpijn) als de een krabbelt: sterkte met je hoofdpijn en de ander: was leuk gisteravond. Toen was het tijd voor mij om te stoppen.
    Maar eh, twitter is het toch nu helemaal???????
    O ja, en dan die vrienden…ja, ik had er dus 35 in een maand.En dat was zielig. Zoooo zielig….zo weinig vrienden. Godogod, niets voor mij dus

  23. Zwollywood zegt:

    Zwollywood wenst je een heel gelukkig Kerstfeest. Groet!

  24. Morgaine zegt:

    Ik denk dat het vooral aan jezelf ligt. Ik heb bijvoorbeeld totaal geen zin om in te vullen waar ik zoal kom in rl. En prive informatie delen.. je bent er toch zelf bij?

  25. de Stripman zegt:

    Om eerlijk te zijn zie ik er de voordelen nog niet zo van in. Ik kom de laatste tijd al nauwelijks aan het VK-blog toe…;o)

  26. Starry Night zegt:

    Kijk, daarom zul je mij nooit horen roepen dat ik de ideale man heb;-). Ik heb overigens ook geen Hyvespagina. Ga wel even de jouwe bekijken zo meteen.

  27. C, zegt:

    Ja, hyves is bizar. Zalig en onzalig tegelijk.

  28. Rene Scheffer zegt:

    Gala, Stripman, Morgaine, C. en Moodswinger…
    Ach mijn blog was ook geen reklame ovor Hyves, juist niet eigenlijeel af en toe voor de fun, maar ken de gevaren. En VK blog is toch leuker!
    Zwolly…danke, gleichmals.
    Starry…volgens mij kom je nog uit die buurt ook. Thanks voor kijken alvast.

  29. Starry Night zegt:

    Niet de eilanden, brrrr nee!!! Was dat zo, dan verhuisde ik subiet!

Geef een reactie

