Dochter Rozanne meets. . . . . Het Christendom!


Het kwam op, zomaar opeens. Zaterdagmiddag in Bocholt. We hadden al 3 uur gewinkeld. Dat is leuk in Duitsland want daar is overal veel meer ruimte en keuze en er zijn bredere gangpaden en pashokken. Ook is het eten en het bier goedkoper.

Toen stonden we opeens voor een Kerststal. Geen levende nog, dat kwam de volgende dag. Rozanne keek naar de beesten, die ze kende. Geiten en ezels en schapen en toen zag ze een baby in een kribbe. Wasj tat? zei ze. Ja daar sta je dan. Voor het eerst op de proef gesteld.

Baby Jezus

Tot op heden kon ik volstaan met de simpele dingen. Het vertellen van vogelnamen, lachen om Bert en Ernie grappen, kusje geven op een zere knie na een val, vertellen hoe ze op de pot moet etc.

Maar Jezus
, dat is andere koek. Ik kon mijn rol nog niet vinden.  "Dat is een baby en hij heeft ook een papa en mama en omdat hij geboren is,  is het elk jaar Kerstmis. We hebben met zijn allen de welvaart te danken aan hem, aan de Christelijk Joods Humanistische tradities en geschiedenis. Jij krijgt daardoor zoveel speelgoed…" 

Ze keek me glazig aan. Ik stopte en besefte dat ik het gewoon simpel moet houden.  


"Niet de Kerstman!"


De volgende dag, zondagmiddag in Zeist een levende kerststal. Ze zocht gelijk de baby want die kende ze al. Baby Jezus!  riep ze. Haar ogen gingen langs de levende beesten. Het was leuk en er was zelfs een kameel. Er was ook een Maria en Jozef en de Jozef raakte in gesprek met Rozanne. Ik had haar al verteld dat het de papa en mama van Jezus waren. Toen vroeg de Jozef. "Weet je wie ik ben?" Haar antwoord was onder heftig nee schudden duidelijk "niet de Kerstman!". En zo is het maar net.

Kerstmuziek

Gisteren en vandaag was er veel Kerstmuziek, althans op de Duitse TV, die zijn daar goed in. Vandaag was er tussen 16.00 en 22.00 uur overal Weihnachtmusik. Mooie koren in besneeuwde Beierse landschappen met veel kaarsen. Als kind vind je dat mooi, wist ik van vroeger. Nu vind ik het weer mooi. Tussen mijn 12 en 35 ste minder. In die levensfase ben je meer gericht op mode en trends en op leeftijdsgenoten en die vinden dat ook niet leuk.


Het doet me denken aan vroeger thuis en het ontroert. Donker, kaarsen aan en dan muziek, warm in huis. Een goede, stabiele opvoeding, zonder rare dingen. Zelf was ik best wel vervelend. Thans zou men het licht ADHD noemen, maar ik kreeg nooit het gevoel dat ik teveel was. Ik zie dat Rozanne op mijn schoot zit te genieten van de Duitse kerstliederen, het donker en de lichtjes.  


Wat moeten we met Het Geloof?


Rozanne gaat over ruim een jaar naar een niet al te strenge Katholieke school. Niet om haar Katholiek te maken. Ze mag eraan snuffelen en het dan later zelf maar zien. We gunnen haar de Kindermis met Kerstavond en het blokfluitspelen in de Kerk. Naar de kerk gaan met haar zal zich beperken tot de Kerst en wellicht nog een enkele keer. Begrippen als Engelen, Hemel, Bijbel, God? Desgevraagd en waar van toepassing leggen we het uit, maar we stampen het er zeker niet in.  


Bij mij is het geloof door gebeurtenissen gezakt van 80 % naar 20 %. Het was eerst "ik weet bijna zeker dat er wat is en daarvoor heb ik ontzag" tot nu "Ik heb wellicht wat uit te leggen maar Hij zeker ook, puh. Als hij al bestaat."


Maar daar ga ik mijn dochter niet op voorhand mee belasten. Een normaal waarden- en normenpatroon krijgt ze mee, zoals dat in Nederland in de brede middenlaag gangbaar is. Dat dit alles gebaseerd is op onze Christelijke geschiedenis, daar leest ze later maar eens over.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-12. Bookmark de permalink .

16 reacties op Dochter Rozanne meets. . . . . Het Christendom!

  1. jan krosenbrink zegt:

    leuk verhaal, kerstverhaal eigenlijk

  2. Zwollywood zegt:

    Dát cursief geschrevene springt eruit.
    Er is een goed boek over de Imaginaire wereld van een kind. Ik zal de titel en ISBN eens voor je opzoeken….heel belangrijk!

  3. Thera zegt:

    Hihi, ja dat heb ik met Kylian ook beleefd. Het voelt bijna als onethisch te vertellen wat je er zelf van vindt, als ware het indoctrinatie.
    Kylian gaat ook naar een Katholieke school en was vorig jaar lyrisch over het kindeke Jezus. Nu gelooft hij vooral weer in de natuur.
    Ikzelf ben overtuigd atheist, maar geloof zeker in meer.
    Een magisch realist zou ik mijzelf echter niet noemen! ;-))

  4. elsje dijkstra zegt:

    De magische wereld van het kind
    Selma H. Fraiberg
    Jaar : ?
    ISBN : 9789026965562
    Een klassieker.
    Maar De Wereld van Sofie is ook heel goed.
    Paperback | 560 Pagina’s | Uitgeverij Houtekiet
    ISBN10: 905240870X | ISBN13: 9789052408705
    Het leuke van een kind hebben (lenen vind ik eigenlijk) is dat je alles mag overdoen.

  5. easywriter zegt:

    je kunt het verhaal toch gewoon vertellen? als ze eraan toe is kan ze zelf kiezen wat ze geloven wil. mijn eigen ouders (joods/niks)deden het zo (mijn zus werd boeddhist, ikzelf een blauwe maandag rooms), easykid gelooft niks.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Jan K.
    Tijd niet gezien…thanks.
    Zwolly en Elsje….
    Bedankt voor de tip. Ik ga het eens opzoeken in de bieb…..Overdoen. Oei, voor mij op deze leeftijd zit dat er niet in, ik hoop maar dat de wijsheid reeds in me zit, nu.
    Thera….Rozanne zit nu al in de dierenwereld maar welk kind niet. Indoctrinatie….we proberen het te voorkomen. Hoewel…ze heeft al Heino en Van Oekel moeten doorstaan. Foutje….was fantastisch realisme, wat ik bedoel.
    Easy…
    En dan toch naar de RK kerk, zonder fiets.

  7. Maria-Dolores zegt:

    hihi… als je er goed over nadenkt, is ‘het geloof’ nog een lastiger thema dan seksuele voorlichting…

  8. noud zegt:

    Mijn uitleg was: het is een mooi verhaal en wij doen daar niet aan!

  9. Rene Scheffer zegt:

    MD… dat is een goeie want daarbij weet je hoe het is en gaat en bij het Christendom zit veel onbekends.
    Noud…hahah klinkt als bij een collecte aan de deur "wij doen daar niet aan". Iets te kort door de bocht voor ons en voor onder de 12.

  10. tandwielfabriek zegt:

    Bijna te veel om op te reageren. Dat kerstverhaal, dat komt wel goed. Harry Potter, komen ze ook overheen.
    Maar het ophemelen van de brede gangpaden van winkels in Duitsland? Oefh, dat is een kerstboodschap die zwaar op de maag valt.

  11. Rene Scheffer zegt:

    Tandwiel…
    Een zwakte van mijn columns, ik stop er vaak te veel in.
    Maar over die brede gangpaden in Duitsland… Het gaat niet om Duitsland, maar het is natuurlijk een aanklacht tegen de minachting hier van het winkelend publiek in Nl cq. het winstbejag per vierkante meter. Je kunt vaak niet eens bukken in de pashokjes

  12. Starry Night zegt:

    Goed zo. De open benadering dus, waarin je kind zelf haar weg mag zoeken. Ik kan me daarbij aansluiten.

  13. Antoine zegt:

    Als ik met een Braziliaanse zou trouwen, en daarmee kinderen zou krijgen, zouden deze kinderen al vroeg te maken krijgen met het geloof. Dat zit hier nog rotsvast, ook al neemt het aantal katholieken geleidelijk af. Er zijn andere christelijke godsdiensten en sektes die de leemte snel vullen. Het is niet ongebruikelijk dat bijvoorbeeld baptistische kinderen hun vrije zaterdag doorbrengen in de kerk… En zondag met hun ouders ook nog de dienst bijwonen…

  14. Rene Scheffer zegt:

    Starry Night…
    Thanks voor de support.
    Antoine…
    Wat een gedoe daar. Maar geen Baptiste dus. Maak maar eens een blog van de de 10 mooiste Baptistenvrouwen, voor de aardigheid.

  15. Antoine zegt:

    Je brengt me op een lumineus idee (inspiratie van .. ? )! Wacht maar even af 😉

  16. Rene Scheffer zegt:

    Antoine…..ben zeer benieuwd!

Geef een reactie

