De Vakantiebeurs Utrecht – drang of dwang?


Over tragische Moldaviers, Kufstein, folders en hapjes. 

Vanaf  1982 kom ik er. Elk jaar weer. Met drie uitzonderingen, 1988, 1993 en 1999. Ik koos er nog weleens voor om de tweede week van januari een weekje Lissabon of Barcelona te pakken en dan miste ik de beurs. Ik vond dat dan echt jammer. De Vakantiebeurs is altijd rond 10 januari en dan van woensdag tot zondag. Toen ik het op het  werk nog niet zo druk was nam ik gewoon een dag voor de vakantiebeurs, een echt event voor mij. Nu is het eerder de vrijdagavond of de zondagmorgen.

Nu ruim 25 jaar later ben ik ook wat kieskeuriger. Niet meer alle gangpaden en alle werelddelen, zoals vroeger. In 3 uur heb ik het gezien en meer dan de helft laat ik links liggen.

De tragiek

Moldavia, Kazachstan, Air Alfa of Onur air, een kleine naturistencamping in het Zwarte Woud.  Kramen met een klein stapeltje folders en een man of een vrouw. Geen echte publiekstrekkers. De ongeloofwaardige hoop van de gezichten achter de kraam, dat er iemand stopt en een folder pakt. De meeste mensen lopen voorbij en durven uit plaatsvervangende schaamte niet naar de kraam te kijken. Kippenvel, drama. Een ramptoerist voel ik me soms.    

De aardigheid

Ook die is er alom. Ik heb door mijn niet geveinsde interesse wat boeken en gidsen meegekregen die niet zomaar voor iedereen  waren bestemd. Van het Spaans verkeersbureau kreeg ik jarenlang de dikke landelijke hotelgids van het jaar ervoor. Van Languedoc Rousillon kreeg ik een mooi boek. De dame van Islas Canarias, die me enthousiast maakte over het Las Canteras strand.  Ik mag mijn zware foldertassen ook altijd bij een kraam zetten en die later weer ophalen.   

De Alpen

"Het stadje Kufstein". Dat werd gezongen door een band bij een Beiers terras.  Ik strijk altijd even neer op een dergelijk terras en neem dan een biertje.  Het was vorig jaar. Ik had mijn mobiel bij me en maakte filmpjes. Het hele Kufsteinlied nam ik op met mezelf deinend op de achtergrond en daarvoor nog enkele dirndls. Helaas gewist maar om in de sfeer te komen een google filmpje, deze keer van de befaamde Moeder en dochter Hellwig. Wie weet komt er over tien dagen weer een echt filmpje met mij.
http://nl.youtube.com/watch?v=aqYxdBTlIUA

De folders

Wat is er nu heerlijker dan vakantiefolders lezen op zondagmorgen rond 10.00 uur met een kop koffie en een kokosmakroon, met de zon die naar binnen schijnt? De geur van vers papier. Ik kan er drie tot vier uur mee bezig zijn en wat later van pas zou kunnen komen bewaar ik.  Hotels in Turijn, Het Noord Spaanse kustgebied, de Deutsche Bundesbahn, Wuppertal, de gites de Francegidsen, landkaarten en boekjes over regionale keukens. Op basis van die folders nam ik vroeger vaak een beslissing.


Waarom toch? 

Ik ben behalve een eet-, drink-, blog-, Tv-, voetbal- en vrouwenman ook een "vakantieman".
In 1992 won ik bij "ANWB Reizen" al een verhalenwedstrijd, twee pagina’s in dat blad en 250 gulden door een reportage over Bratislava. De RBA eer was voor mij dan ook geen volstrekte verassing -;). Dat jaar hoopte ik van die ANWB reportage herkend te worden, NOT. Dit jaar wellicht door mijn inmiddels bekende bloghoofd?
 
In de jaren ’80 en ’90 voorzag ik het halve gemeentehuis van folders en tips. Ik verzorgde individuele reizen en routebeschrijvingen en in mijn kielzog en door mijn enthousiasme gingen enkelen in die tijd naar Portugal of Turkije. Ik kickte daarop. Nu is het wat anders. Door mijn bijna 3 jaar oude dochter is de keuze beperkt en zoeken we naar huisjes en stacaravans op internet. Ik heb de beurs niet meer nodig en mijn zendingsdrang, de adviesmanie, die is aardig geluwd.

Het gevoel iets te missen, het gevoel dat ik overal heen zou kunnen, de sensatie van nieuwe dienstregelingen, aanbiedingen, muziek, de rijen, de horden, de geur van worst en bier. 
Het blijft trekken.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-01. Bookmark de permalink .

12 reacties op De Vakantiebeurs Utrecht – drang of dwang?

  1. Klaverblad zegt:

    Heerlijk om te lezen. Ik krijg er zin an.
    Zijn er ook kramen/stands met remote islands. Ik zou wel eens naar Pitcairn of Tristan da Cunha willen.

  2. marsjan zegt:

    Dat filmpje….en die meedeinende kraagjes!! Hahaha prachtig!

  3. cor zegt:

    duivenfolders heb je ook die verzamel ik soms….maar fantaseren bij vakantiefolders lijkt me leuker(wat is die Klaverblad toch ook een romaticus,of is dat het Robinsonsyndroom…..)

  4. MOODSWINGER zegt:

    Onthulling: ik ben zo’ n 20 jaar in Kufstein geweest. Het lied ken ik ook!

  5. noud zegt:

    hm, deinen en eten, nog beurs van alle ellebogen, ik leef met je mee.

  6. Gala zegt:

    ja dat onbeperkte verlangen naar…dat herken ik

  7. Zwollywood zegt:

    Reactie is geredigeerd

  8. Zwollywood zegt:

    Drukke beurzen heb ik altijd gehaat….en wie gaat nu het halve gemeentehuis van folders voorzien……een ontwikkelingszendeling was je….Muziekje doorgestuurd naar Tirolergekken!

  9. Rene Scheffer zegt:

    KB….met wat voorstellingsvetrmogen kun je die hele beurs terplekke remote maken.
    Marsjan…leuk dat je het leuk vind, camp of echt, maak nie uit., !
    Cor….lachen duivenfolders! Iets voor Bert op zijn verjaardag.
    Moodswinger…echt bijzonder is Kufstein niet eens, maar tis de eerste plaats als je het land binnenkomt. Wie kent het lied niet!
    Noud…hoef nie, ik vind het echt leuk.
    Gala…ja dat heb ik, vooral met reizen.
    Zwolly…ach ja zo ben ik. Leuk dat je het hebt doorgestuurd !Reactie is geredigeerd

  10. Antoine zegt:

    Ik moet bekennen dat ik de Vakantiebeurs nog niet heb bezocht.. Maar ik kan me ook uitstekend vermaken met het doorspitten van folders en gidsen, ook al graaf ik niet te diep voor ik ergens naar toe ga. Slechts een uitgebreide blik op de plattegrond van de stad of de streek. Ik laat me nog graag verrassen op de vakantieplek 🙂 Overigens ben ik nu bezig met het inplannen van blogjes (vanaf 13 jan. )over mijn volgend busreisje, compleet met plattegrondje en wat reistips 🙂

  11. Rene Scheffer zegt:

    We gaan het weer volgen.
    In Brazilie zijn wellicht ook wel vakantiebeurzen.

  12. zwollywood zegt:

    Ik zat je maar een beetje te porren hoor Rene. Lekker je eigen ding doen blijft het leukste!

Geef een reactie

