Unieke foto van mezelf.


In een -achteraf gebleken- vreemde periode van 6 weken. Een soort onbewust vacuum, lacune of timegap. De foto is gemaakt in de periode dat de bevruchting al wel had plaatsgevonden, maar er nog geen zwangerschapstest was geweest. 

Ik kwam het toevallig tegen toen ik op mijn -slapende-  pagina op Virtual tourist  op zoek was naar foto’s van onze hond, want op de laptop stonden ze ert niet. Die was gecrasht (weer gemaakt maar zonder foto’s).


Het leek me niet lang geleden. Ik klikte de foto alweer weg maar ging toch terug. Zou het in 2005 zijn? Rozanne was toen al geboren, dacht ik. Het was een zondagmorgen en kennelijk had ik een kort tochtje willen maken. 
 


De setting van de foto
 

Ik had ergens gelezen dat FC Porto op trainingskamp was op het KNVB sportcentrum in Zeist. Het was zondagmorgen 10.00 uur en er zou een training zijn. Ik heb iets met  FC Porto. Ik ben 5 keer in die stad geweest en tweemaal bij een PORTO-AJAX wedstrijd en ook bij Farense-Porto in Faro. We hadden er altijd een goed pension en goed eten en zelfs een mooi strand en het feest van St Jao eind juni. Porto had net een nieuwe trainer Luigi De Neri, een Italiaan van Chievo Verona.  Ik houd van de sfeer bij dat soort gelegenheden. Portugese families, veel pers, een enkele Zeistenaar. Ik voel me dan een soort deelgenoot van iets groots. Ook trots, een grote club in Zeist en ik ben erbij.


De datum

25 juli 2004, stond er bij de foto. Rozanne is op 7 maart 2005 geboren. Ik ken de data, cycli etc. in die tijd nog precies, want het was na het EK in Portugal  ik koppel belangrijke dingen in de tijd altijd aan voetbalwedstrijden. Op basis van de geplande geboortedatum van 2 april 2005 (het werd ruim 3 weken eerder) was mijn echgenote toen dus zwanger en ik aanstaande vader. Dat werd later, in augustus bevestigd door een bij de ETOS gekochte zwangerschapstest.
.                     

Het gevoel in die tijd     

Toen die foto gemaakt werd was ik nog het grote kind, zoals de vele jaren ervoor. Altijd op zoek naar speeltjes en kicks en nu dit weer. In mijn hoofd zat helemaal niets dat met een baby te maken zou kunnen hebben. Een soort van onbezorgde onbevangenheid straalt van me af. Die onbevangenheid is er nog steeds, maar niet meer die onbezorgde. Altijd zijn er de gedachten over Rozanne. "Hoe zal het met haar zijn, hoe zal het later met haar gaan."    

We zouden met een aantal mensen naar de Dominicaanse republiek en ik zou eerder stoppen met werken en we gingen wel eens dansen met een groep in Brothers in Bunnik. Niet dat ik dat laatste echt leuk vond. Ik houd niet van dansen en ik observeerde daar, speelde meer de amateur socioloog en lady watcher. We aten ook veel buiten de deur. En mensen met kleine kinderen?  Daar gingen we -een heel enkele uitzondering daargelaten- niet mee om. Meestal veel jonger en zo ontzettend suf, vonden we ze.


Raar

Op het moment van de foto wist ik van niets, wist Lucia van niets en toch was Rozanne er al in aanzet. Haar genenmix die haar tot een blogwaardige peuter maakt was echter reeds bepaald, zonder dat ons daarvan door wie of wat dan ook enige melding was gedaan. Een aparte lacune van 6 weken. 

Zomaar een foto die dit vreemde gevoel opeens oproept en me noopte tot een onverwacht en wat bevreemdend blog.

.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-01. Bookmark de permalink .

18 reacties op Unieke foto van mezelf.

  1. Maria-Dolores zegt:

    typisch iets voor jou, dan zo’n buitenlandse club op te zoeken als je ergens leest dat ze in de buurt zijn.

  2. Antoine zegt:

    Grappig om te lezen! Normaal draag je een stropdas, of is de foto een uitbeelding van onbevangenheid ?:P

  3. Gala zegt:

    ja, ook bijzonder en openhartig om te lezen dat je je gevoel van voor het vader zijn nog zo goed kunt herinneren en grappig dat je oriëntatiepunten in de tijd, (grote) voetbalevenementen zijn. Ik ga eens nadenken over mijn ankerpunten in de tijd. Dank!

  4. Klaverblad zegt:

    Slechts één keer in Porto geweest in 1996 en ik hoop ooit nog eens terug te keren in die heerlijke stad. Ook Barcelos in het achterland heeft mijn voorliefde.
    Wat een prachtige benadering van een onbekende zwangerschap.De voorlaatste alinea is van een hoog voorspellend/vooruitziend gehalte.Reactie is geredigeerd

  5. sjoukje zegt:

    Grappig dat je die herkenning tegenkomt via een crashende laptop.
    Twee heel verschillende werleden die van met en zonder kinderen.
    Zorgen hebben om en voor, maken het verschil.
    Dat je vaak buitensdeur at is je wel aan te zien trouwens 🙂

  6. Draver zegt:

    Als je in Haamstede ben op zondagmorgen ingang boswachterij stipt om tien uur je bent welkom, loopschoenen aan de rest gaat vanzelf, groet

  7. Wilma zegt:

    Verrassend en leuk om te lezen. Ik wist van mijn zwangerschap al bij de conceptie; die veroorzaakte een soort explosie in me waardoor ik wist dat ik zwanger was en beiden keren was dat ook waar!

  8. Rene Scheffer zegt:

    MD… ja dat deed ik altijd. Buitenlandse ploegen bezoeken in trainingskamp.
    Antoine… ach het was zondagmorgen.
    Gala…. ach ik was er nie dagelijks mee bezig, maar toen ik die datum bij de foto zag kwam het zomaar omhoog.
    KB…1996, ik toen juist niet.
    Barcelos, ja stiekem foto’s maken voor je blog! Voorspellende waarde, effe denken, was nie zo bedoeld.
    Sjoukje…ja anders had ik die foto niet snel nog eens bekeken. Ennu, kweenie of ik nu slanker ben nu en een pasta en sauzenman, o.a.
    Draver …Kleine kans maar ik zeg nooit nee. Heb 6 jaar nie gelopen. In 1988 nog halve marathon in 1,25 min. Daarna langzaam afgezakt.

  9. Rene Scheffer zegt:

    Wilma….ja dat is voor een vrouw toch anders. Die van mij heb ik die eerste weken nie gehoord.

  10. Zwollywood zegt:

    @) Rene: als we het geluid van een conceptie zouden kunnen ‘opnemen’, wisten velen veel meer van dát wat er aan de hand is.Reactie is geredigeerd

  11. metamama zegt:

    http://www.volkskrantblog.nl/bericht/177022 blijkbaar 😉 Wat heb je die mooie onwetende en spannende tijd mooi boven water gehaald! Hart&Ziel schreef dit weekend over hoe we dingen onthouden, zo’n fotootje triggert in elk geval een prachtig verhaal.

  12. NN zegt:

    ik meen me te herinneren dat de Etos toen een hele zending zwangerschapstesten heeft teruggeroepen wegens bevonden onbetrouwbaarheid.

  13. MOODSWINGER zegt:

    Leuk! Ga ik ook een keer doen, herinneringen ophalen bij een foto. En dan verder gaan dan alleen het beeld! Leuk om te lezen, bijzonder ook. Op een bepaalde manier gevoelig, terwijl als je de foto ziet het gewoon een normale kerel is bij een wedstrijd!

  14. Beus zegt:

    ‘genenmix’: mooi woord en een mooi beeld bij een beeltenis.

  15. marsjan zegt:

    Pracht verhaal…
    en wat dat lopen betreft in Haamstede…ik begin ook weer net dus….?

  16. Lidy zegt:

    =unieke foto van mezelf=
    daar kan ik nou zo om lachen Rene, je bent me der een 🙂

  17. Rene Scheffer zegt:

    Zwolly…ach dat komt ook nog weleens op dit blog, maar maar niet van mij.
    Metamamma en Thera…thanks! Ja door een vluchtige foto krijg ik zo maar een verhaal in mijn hoofd.
    NN… dat weet ik nie meer, maar die van ons had wel een wat vage kleur.
    Moodswinger…Thanks; ach ik krijg van veel dingen altijd allerlei beelden in mijn hoofd, zo gaat dat.
    Beus… Genenmix, weenie eens of het een officieel woord is.
    Marsjan…thanks. Kans dat ik echt ga lopen schat ik op 10 tot 30 % …misschien in de lente.
    Lidy…:-) Ja maar dat unieke sloeg deze keer op de situatie, minder op mij als persoon.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

