Mijn hond Harrie, een Yorkshire terriër.


Tot mijn 42 ste had ik helemaal niets met honden. Ik was er zelfs wat bang van. Voor aanvallen, beten, stank, poep, voor binding aan huis en voor het uitlaten om 07.00 uur.

Eerst  was er de York, Rambo

Toen kwam Lucia in mijn leven en die had een hond, een Yorkshire terriër, Rambo, hij was toen 11. Hij verbleef bij haar moeder. Maar die was het zat. "Je zult het nu toch tegen Rene moeten zeggen" zei ze tegen Lucia en die zei dan weer tegen mij  "als je mij in huis neemt in je luxe appartement in Zeist, dan hoort Rambo er ook bij". En zo gebeurde.

Ik liet hem uit, ook tussen de middag in de pauze want ik woonde 5 minuten van mijn werk. Ik vond het wel grappig want ik kwam veel collega’s tegen en die lachten me uit. Ik ben zo iemand die daar dan van groeit. "Jij een hond, wie had dat gedacht en dan zo een, je loopt voor gek". "Ja maar ik kan het me veroorloven", dacht ik dan "jij niet" . Het beestje zat tussen de middag op mijn schoot en me heel lang aan te kijken. Als hondenleek, dacht ik een tijdje dat het beest verliefd op me was.

November 2001 – Harrie kwam

Rambo was 11 of 12 jaar en Lucia belde op mijn werk. Ze had op marktplaats een advertentie gezien van Yorkpups in Ingen in de Betuwe. Ik vond het maar zozo, maar ik wist dat ze het niet zou vergeten en er regelmatig over zou gaan zeuren. Een kind, een baby zeg maar, daar zou het nooit van komen. Te oud en het paste niet in mijn leven. Dan maar een pup. We gingen hem halen en betaalden 200 euro en kregen hem mee in een schoenendoos. We noemden hem Harrie, naar onze huisschilder.

Ik vond hem gelijk lief maar de maanden erna. wat minder. Hij was bijterig en niet zindelijk. Hij heeft een jaar of drie samengeleefd met Rambo, die 15 is geworden. Maar Rambo vond hem een indringer, een druktemaker en negeerde hem of gromde soms. Ze staan hierboven samen op de foto, een uniek moment. Rambo 13 en Harrie bijna 1.

Harrie in bad

Zojuist heb ik Harrie in bad gedaan en geknipt, de ogen weer vrij. Het beestje is dan als was in mijn handen. Ik doe dat om de twee maanden. Eerst afspoelen. Dan knippen, eerst de kop, dan de poten, onderbuik en genitaliën en de rug en de nek. Dan afspoelen, shampoo, nog een keer afspoelen en dan afdrogen.

Het gaat perfect en ik heb er niet voor geleerd of  er een boekje voor gelezen. Ik ben autodidact, kon ook de G-spot vinden zonder boekje, net als ik een hond kan knippen met liefde en vaste hand.  In het stuk van Martin Bril  http://www.martinbril.nl/archief/2008/01/ontdek_het_plek.html  in de VK bijlage van 5 januari jl lees je hoe hij dat met handleidingen probeert en in de weer is met  landbouwplastic en het lukte nog niet, puh. Wel een prachtige columns trouwens.    

Harrie en Rozanne

Harrie werd met haar geconfronteerd in maart 2005. Toen we spoorslags naar het ziekenhuis moesten werd Harrie achtergelaten. 4 uur later was Rozanne er.We moesten er drie dagen blijven. Ik heb de volgende dagen Harrie eten en water geven en uitlaten en soms deden de buren het. Dat gaat in de tuin die goed omheind is. Drie dagen later kwamen we weer in huis met een maxicosi met de baby. Harrie was niet meer nummer 1 en mijn moeder van toen 75 had nu een echt kleinkind. En Harrie kon nu zelf navoelen wat Rambo er drie jaar geleden van vond, een indringer in huis. Niet meer nummer 1.   


Harrie naar het hotel


We zoeken het beste voor hem. Hij gaat vaak naar een dierenhotel bij Kamerik. Dierenhotel Marijke in Kanis/Oortjespad. Het kost een euro per dag meer, dat wel. Ik maak er dan weer een show van. In de gezellige lobby zeg ik dan "veel plezier Harrie, enne…  vergeet de Bingo niet op dinsdag". Hij heeft het er altijd naar de zin. Ik heb vaak geen tijd om hem te halen. Het kost me in de spits twee uur en 10 euro benzine. Hij wordt dan als ik het heeel druk heb gebracht met een hondentaxi.


Harrie wordt in september 7 jaar. We hebben het idee dat zijn verhouding met Rozanne nu wel OK is nu. Ze accepteren elkaar. Rozanne groet hem en lacht blij als ze hem ziet en Harrie is al weer een tijdje geleden gestopt haar te negeren en heeft haar regelmatig een likje.  

Honden en kinderen. Ik had er helemaal niets mee. Dingen kunnen toch veranderen.

 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-01. Bookmark de permalink .

11 reacties op Mijn hond Harrie, een Yorkshire terriër.

  1. Klaverblad zegt:

    Ik ben 63 en heb helemaal niets met huisdieren.
    Toch aanbevolen !

  2. cor zegt:

    ik ben ruimschoots 74; heb een kat, duiven en een logeerhond;dus huisdieren zijn mij niet vreemd9 die Brilcolumn in VK Magazine vond ik ook leuk )

  3. KarinvanVliet zegt:

    Mooi verhaal. Ik moest halverwege mijn eerste bevalling ook plots naar het ziekenhuis. De kraamverzorgster bleef achter, zij zou alles opruimen maar onze hond, een grote zwarte Belgische herder liet haar niet meer binnen!
    De confrontatie oudste zoon – oudste hond verliep beter. Hond maakte er alleen een drama van dat ik hem (vanwege de hechtingen) niet gelijk zelf ging uitlaten. Hij lag als een doodziek kind dramatisch te kwijnen onder de kapstok tot ik (met het tempo van een bejaarde) met hem ging wandelen, toen was alles weer goed en hij was vanaf het begin echt heel lief voor mijn oudste zoon. Daar ben ik nog steeds (we zijn 21 jaar verder) opgelucht over.

  4. martien.volkskrantblog.nl zegt:

    Kuitenbijtertjes. Ik heb niets met honden; wel met katten. Regelmatig stront aan de schoenen. Dat weer wel! Een ramp vind ik dat.

  5. Annelies zegt:

    Leuk verhaal, zet je de hond onder de douche, of hoe doe je dat ? En moet er geen strikje in ?
    Zelf ben ik meer op "mensen" maar dat kan nog veranderen…

  6. Wilma zegt:

    Leuk verhaal Rene. Blij dat Rozanne en Harry het samen weer wat kunnen vinden, want een jaloerse hond is…niet te vertrouwen denk ik.

  7. Antoine zegt:

    Ik ben met honden opgegroeid, een hond was zelfs een soort kindermeisje voor me: Als ik in de wieg lag te huilen liep het dier de trap af, en waarschuwde mijn moeder. Wellicht is dat een reden waarom honden vrijwel nooit tegen mij blaffen als ze met mij kennismaken 😉

  8. Rene Scheffer zegt:

    Klaver…thanks voor het vertrouwen
    Cor…ik wist dat u een dierenman zou zijn.
    Karin…dat soort grote honden hebben iets lievigs en trouws, onze kleine York is meer een opportunist.
    Martien….dat is ie wel soms.
    Annelies….en badkuip met een douchekop met slang, geen strikje….
    Wilma…thanks, we kunnen ze nu samen beneden laten als we even boven zijn
    Antoine…zullen ook wel veel straathonden zijn daarReactie is geredigeerd

  9. Karin zegt:

    @Rene: Het was een Groenendaeler. Een van de 4 Belgische Herders, nauw verwant aan de Mechelaar die zeer populair is als politiehond.
    Niks lievig, zeker niet voor vreemden. Maar gelukkig ook niet jaloers.Reactie is geredigeerd

  10. MOODSWINGER zegt:

    Weet je wat ik dan weer zo heerlijk vind? Dat mensen kunnen veranderen! Ik kwam laatst bij een oud-collega en zij had altijd een hekel aan poezen. Had ze er opeens drie! Helemaal veranderd! Met mensen die helemaal niets met dieren hebben, heb ik persoonlijk altijd wel wat moeite hoor…Ik draai sinds kort dus mee met mijn leenkat Max. En wat ik zo leuk vind (stiekem) is dat ie mij adoreert, achter mij aanloopt..alsof ik het helemaal ben..Maar het is het hem natuurlijk gewoon om het eten te doen:-)

  11. fredvanderwal zegt:

    Schef,
    Je gaat weer eens te ver!!!!Wie Kuifje niet gelezen heeft is het leven niet waard! Hahahahaha!;)))))Een hele grote lach met een knip oog! Dit is een code! Dan hoef je niet zo overstuur te raken, snap je? Yezzzzz!!!!Ik durf niks meer te zeggen verder!

Geef een reactie

