Makreel, na 23 jaar weer ontdekt!


Het kwam door de visschotel met Oud en Nieuw. Er was Euroshopper paling en Euroshopper gerookte zalm. Er moest nog wat bij, maar wat? We stonden in de AH bij de vis en daar lag een makreel van Ouwehand, in plastic.

Ik vond het maar zozo. Een makreel hoor je vers bij de visboer te halen. De schaal werd opgemaakt en op tafel gezet. Ik at er niet teveel van. Er waren ook satéstokjes. Net als van van de Franse kaas was er veel van de visschotel over.

De volgende dag om 22.00 uur haalde ik de schaal uit de koelkast naar de keuken. Ik pakte de stukken makreel met mijn vingers voordat ik de vis verder verdeelde op schaaltjes. Het was bijzonder lekker en zacht en delen bleven aan mijn vinger plakken.

Waarom eten we niet vaker makreel?

Ja dat vroeg ik me af. 23 jaar lang zonder makreel. Toen ik in Zeist nog aan de Nepveulaan woonde en dat was in 1984, haalde ik wel eens makreel voor tussen de middag, voor 1 gulden, een kleine. Voor 2 gulden waren er ook grote. Van die tijd herinner ik me ook dat ik ooit een makreel vergeten was. Na dagen vond ik hem stinkend in de fietstas

.

Niet dat ik geen vis eet, integendeel. Wel twee keer per week. Soms verwerkt in een pastagerecht of in de oven. Het liefst echter gebakken en zelf gekocht. Heek, kabeljauw en de nieuwe soorten als Tilapia en Pangasius. Ik doe dan een mengsel van ei, peterselie, zout,  peper en wat citroen in een kom. De vis snijden in stukken van 2 bij 3 cm en 10 minuten in de kom leggen. Dan in de bloem en weer ei en weer bloem en bakken. Soms met wat gebakken inktvisringen. Fritura mista fresca (non surgelato) is het dan eigenlijk.


Hoe eet je makreel?

Je legt de makreel open en dan zijn er twee delen. Uitkijken voor de graten. Ik pak grote stukken voor op het brood. Maar dan is er het vel met de rest en dat is het lekkerst. Op dat moment moet je je geduld bewaren. Je kunt wel de rest schielijk in je mond stoppen, maar dan is het brood met makreel erna een slap aftreksel van het eerdere. Het vel met de visresten laten liggen dus. Kom je terug in de keuken dan met een lepel de zachte resten wegschrapen en opeten.

Haring is ook zoiets

Maar haring komt vaker naar boven. In de laatste 23 jaar ongeveer 15 keer schat ik in. Meestal aangeboden of bij speciale aangelegenheden. Haring vind ik zeker niet vies, maar er zijn lekkerder dingen en daar kies je dan voor.
Rolmopsen, daar heb ik nooit veel aangevonden dat grijsblauwe vel en dat zuur, brrrr. Mijn vrouw at ze tijdens de zwangerschap.


Meer vergeten eten

Dan denk ik aan marshmallows, bokkenpootjes, rolmops. Maar ook aan bami rames, gepofte kanstanjes, wentelteefjes, rijst met krenten en boter, schelvis, eierkoeken en kano’s Van die dingen die je ooit weleens at en lekker vond, maar waar het al jaren niet meer van komt. 

Ten aanzien van de makreel heb ik mezelf beloofd deze vis voorlopig niet meer uit het oog te verliezen. Vanmiddag nog kocht ik er een op de markt in Alkmaar en morgen eten we die op het brood.     

Hij kwam op het aanrecht te liggen. Voor de foto (wat meer naar boven) heb ik het pakket even opengemaakt. Nu al heb ik er zin in. Ik hoop morgen om 13.00 uur ook.   

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-01. Bookmark de permalink .

12 reacties op Makreel, na 23 jaar weer ontdekt!

  1. Klaverblad zegt:

    Mijn favoriete visgerecht.
    Omdat ik de neiging heb hem geheel te verorberen met naweeën koopt mijn vrouw hem nog zelden. Maar alleen al de aanblik doet mij watertanden. Ik neem nu een gombal.

  2. Aad zegt:

    Lekker zo’n markreel!

  3. cor zegt:

    1 makreel is mij altijd te veel

  4. MOODSWINGER zegt:

    Makreel op een wit broodje met tomatenketchup! Hmmmm

  5. noud zegt:

    Je bent van alle markten thhuis René!

  6. Gala zegt:

    gerookte makreel, het zaterdaggerecht uit mijn jeugd… verser heb ik ze nooit meer gegeten

  7. Zoë zegt:

    haring vind ik vies maar makreel vind ik heel erg lekker.

  8. droomvrouwtje zegt:

    Kom er eigenlijk nooit aan toe om vis te verwerken ergens in… meestal is het voor die tijd al op grinnn ;)… xxx

  9. petrus zegt:

    Beste rene,
    Altijd makreel gegeten op brood of klaar gemaakt voor bij de rijst. Rolmops eet je op Brabants roggebrood.
    Zondagavondgroet

  10. Wilma zegt:

    Lekker is makreel op z’n chinees met kokos mmmm!

  11. Zwollywood zegt:

    Ik eet geen haring meer omdat die tegenwoordig machinaal worden schoongemaakt en dan zit er altijd graat in.. getver dat bijt zo rot.
    Een hele makreel is me wel teveel…maar met mijn maatje kom ik er wel. Ze ruiken zo heerlijk…zo echt naar vis.
    Ik heb een foto van een pasgeschoten ree – echt real life – en ook van de boutjes ervan. Als ik die plaats op een blog, valt er vast een hele trits bloggers over me heen…toch eens kijken of ik op die manier een recept kan ontfutselen.

  12. rudo zegt:

    dat wordt zometeen een gevecht op leven en dood met mijn kat. die is gek op makreel, maar ik denk dat ik ga winnen.

Geef een reactie

