De babyschool


"Rozanne, daar is papa op geweest, toen jij kwam".

Zoals de vaste lezers weten is onze Rozanne lief, aandoenlijk, slim en vrolijk en soms ook wat leuk eigenwijs. Maar er zijn sporadische momenten dat ze even helemaal niets wil.

Zoals zondagmiddag. Ze had geslapen. Het was lang genoeg en ze zou uitgerust moeten zijn. In de ochtend was ze voorbeeldig lief geweest. Nu wilde ze niets. Vooral niet in bad en dat moest toch. Ze kreeg 20 minuten de tijd om goed wakker te worden. Het bad ging uiteindelijk redelijk.

Ik kom haar eruithalen met een grote handdoek en ik leg haar op de commodekast op een schuimmatje en een hydrofiele luier. Ik moet haar dan afdrogen. Ze vond het heel erg en krijste en ik mocht haar haar en haar oren niet drogen. Ja wat moet je dan. Toen bedacht ik wat . . . .

De babyschool

Ik
: Rozanne, weet je waarom papa je gaat afdrogen?

Zij: Neeeeeee (huilend)Huilen

Ik: Dat heeft papa moeten leren op de babyschool.
Zij:  Huh ?

Ik:
Ja, toen jij geboren werd moest papa naar de babyschool.

Zij: Uhhhhh?

Ik:
Ja, want ik wist niet veel van baby’s en toen kwam jij….. Rozanne. Papa.moest alles leren over baby’s.     

Zij: (vragend)  ow ?

Ik
: Ja want ik wist niet hoe ik een babytje moest wassen en drogen en op de school hebben ze gezegd dat de haren altijd droog moeten zijn en de oren ook. Anders wordt de baby ziek.

Zij: Ow, uh, nee, Rozanne niet ziek ! . . . . (en ze liet zich de haren en de oren drogen).
Ik: Papa heeft ook geleerd dat baby’ s soms ook huilen als ze geen pijn hebben. Papa moet dan niet boos worden. Maar het is niet goed, want als baby dan echt pijn heeft dan denken papa’s dat het niet echt is. Krokodillentranen!
Zij: instemmend, met snik Ja krokodillentranen 

Ik: En papa moest ook nog flesjes kopen, voor de melk. Want we hadden helemaal niets toen jij kwam.

Zij: knikkend. Papa ook fles kopen voor Rozanne voor de melk hihihihi. Knipoog

Ik:
Ja en mama moest ook naar de school. Want we hebben nog niet eerder een baby gehad.
Zij: Rozanne baby!

Ik: Ja je was er heel snel en toen moesten papa en mama allemaal dingen leren. Baby wassen, baby melk geven, baby drogen.   


Ze lachte en was afgedroogd. Zo dat is ook weer gebeurd, dacht ik. Ik voelde me even een held, vanwege mijn improvisatie en fantasie. Wat later bedacht ik me dat de kans groot is dat de moeders en crèchejuffrouwen eigenlijk de hele dag niets anders doen en dat altijd al gedaan hebben.

En eigenlijk was het niet eens een fantasieverhaal want ik ben echt op de babyschool geweest. Drie dagen in het ziekenhuis en zeven dagen thuis. In het ziekenhuis leerde ik luiers verschonen.

Na anderhalve dag had ik al  vijf verpleegsters gezien die het me voordeden en ik zou het zelf moeten kunnen. De zesde kwam. Ik stond erbij te kijken en had geen zin.

Het was de tweede avond in het ziekenhuis waar ik me al thuis voelde. Er was Liverpool-Barcelona op de kleine TV en ik wilde een biertje uit de koelkast.

"En nu u meneer!" Zei ze.
"Ja maar, ik kan het nog niet en ik doe het liever nog even niet", zei ik.
 
"Meneer Scheffer. U kunt het wel! Het is u al herhaalde malen voorgedaan lees ik hier in het logboek en u kunt het, vooruit!"

Nou als dat geen babyschool is.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-01. Bookmark de permalink .

15 reacties op De babyschool

  1. Klaverblad zegt:

    Je bundelt de prozastukjes over Rozanne toch wel…voor later.

  2. Rene Scheffer zegt:

    Wacht even…krijg net een mailtje van Diana van den Driesse! Nooit eerder gehad…

  3. Rene Scheffer zegt:

    Een waardebon van 40 euro! Leuk.

  4. droomvrouwtje zegt:

    zie je zo zitten .. onderuit hangen kijken naar tv… zo’n aardige verpleegster die je ff de les komt lezen… grinn en pappa druipt af verlaat de voetbal om de luier van zijn dochter te verschonen… als dat geen echte paps is 😉
    xxxReactie is geredigeerd

  5. Karin zegt:

    En nu is ze alweer bijna zindelijk….

  6. droomvrouwtje zegt:

    Eeeeeehmm Rene ga je nu alles van me lezen.. grinn en huppel hier al een maandje rond en me nu pas voor het eerst zien 😉
    xxx

  7. cor zegt:

    laat dat nou de enige school zijn waar ik niet op gezeten heb; wat baby’s betreft was ik autodidact

  8. MOODSWINGER zegt:

    Leuk Rene….de babyschool hoe verzin je het!

  9. Starry Night zegt:

    Wat lief!! En wat mooi aangepakt.
    Die babyschool herinner ik me ook nog, hoor. En dan tot je grote verbazing na tweeëneenhalf jaar opnieuw bijgespijkerd moeten worden omdat alles weer weggezakt bleek;-) Leve de kraamhulp!!

  10. metamama zegt:

    Kijk, dat is wat in de theorie ‘soepel meebewegen’en ‘inspelen op de belevingswereld van het kind’ genoemd wordt. Voortreffelijk gedaan dus, geslaagd voor het deelexamen ‘krijg de peuter waar je haar hebben wilt’ 😉

  11. rachel schrijft zegt:

    de babyschool :-), maar ze zouden terugkombijeenkomsten moeten organiseren. Binnen de twee jaar: kennis volledig verwelkt…

  12. Alexandra zegt:

    leuk.
    En wel door blijven schrijven he, ook al heb je nu even de maximale RBA tijd gehad!

  13. Rene Scheffer zegt:

    Droomvrouwtje…ja zo ging dat inderdaad, was wel lachen eigenlijk. Ja maar ik ben wat langzaam, duurt lang voordat ik nieuwe bloggers ontdek. Ik hecht me nogal aan de bekende.
    Karin….bijna, ze is nog geen drie maar we pushen niet.
    Cor…ach het gaat meestal wel goed. Die school was ook maar een soort verzinsel.
    Moodswinger…thanks!
    Starry… Ik was een echte babyvader, dus veel heb ik nog wel onthouden, maar de kans op een tweede is erg klein bij ons.
    Metamamma…Thanks, voel me een beetje metapapa.
    Rachel… ach ik praat nogal veel en herhaal mezelf, ook op het blog, dus ik weet het allemaal nog wel.
    Alexandra….tuurlijk, doen we!Reactie is geredigeerd

  14. Gala zegt:

    Hahaha, doortastende verpleegster

  15. Beus zegt:

    Nog even en ze woont op kamers.

Geef een reactie

