1980, een bijzonder, maar wat vreemd overgangsjaar.


Achteraf bezien zat ik in een periode van intellectuele lethargie en ik woonde eigenlijk nergens. In hing tussen twee levens in. Dat van de soldaat in Belgie op een kazernezaal en dat van ambtenaar in Zeist, thuiswonend nog.

1980 was het jaar van de nasleep van decembermoorden, de Kroningsrellen, Ronald Reagan die president van de VS werd en de Olympische spelen in Moskou. Door mijn lange ritten vanaf Renkum naar België, waar ik soldaat was,  pikte ik veel actualiteiten en achtergronden mee. Voor mezelf was het ook een vreemd jaar. Op dat moment besef je dat niet zo.  

Soldaat eerste klas in Tongeren

Ik was van lichting 79-4. en zat in militaire dienst. In juni 1979 was ik geslaagd voor de HEAO. Ik kwam een maand er na terecht in Ede, waar ik werd opgeleid als telefonist/telegrafist/telefonist. Eenmaal januari 1980 zat ik in Tongeren, België, in de de Ambiorix kazerne.  Dat zou bijna 8 maanden duren.

Een cliché, maar eigenlijk was het de mooiste tijd van mijn leven. Veel lol, veel sport, veel rust, goede gesprekken, mooie omgeving en geen zorgen. Bovendien was ik, anders dan de chauvinistische Limburgers,  iemand die goed omging met de Engelsen, Belgen en Duitsers in ons internationale squadron. Voetballen, basketballen, speurtochten en feesten tussen de dagelijkse routine door van twee uur (!) verbindingen testen.

Op de kazerne was ik bekend van de sexboekjes, die wat verder gingen dan "De Lach" Elke zondagavond kwam ik ermee aan en op maandag deelde ik ze uit in de radiowagens. Ik kreeg ze via mijn verloofde en die kreeg ze weer van een kamerbewoner bij haar, die homo was. Hij knipte de mannenplaatjes uit de grote stapel boekjes. Hij had geld en tijd zat, want WAO (afgekeurde leraar), zonder echte sollicitatieplicht. Dat kon toen nog. Maar goed, ik kon er mee scoren.

Het weekend ging ik met de Fiat 128 naar huis. Afwisselend een nacht thuis en een nacht bij de ouders van mijn verloofde.

Het werk, mijn eerste baan               

Vanaf mei ging ik solliciteren. De economie was niet echt goed, maar bij de overheid waren er wel banen en ik had een goede opleiding. Ik had het idee dat ik bij een gemeente moest gaan werken. Iets met regels en wetten, daar had ik wel gevoel voor. In Helmond wilde men mij niet en in Tiel wel, maar daar vond ik het salaris van ruim 2000 gulden bruto te laag. In augustus solliciteerde ik in Zeist als adjunct commies a bijzondere wetten, schaal 6, 2400 gulden bruto.

Het gesprek liep snel. De chef, waarmee ik de 15 jaar erna een zeer goede relatie zou hebben, was vooral zelf aan het woord en vond het prachtig dat ik nog in militaire dienst zat. Twee uur later werd ik gebeld….. 1 september beginnen. Het kantoorleven beviel me wel. Ik was nog wel bleu, net als in 1974 (http://www.volkskrantblog.nl/bericht/176138). 

Een zelfbewuste vrouwelijke doctorandus van 24 jaar die tegenover me zat zei "als ik wat raar doe, ik word ongesteld, tis goed dat je dat weet". Ik werd rood en wist me toen nog geen raad. Later werd het anders en ging ik zelfs de maandelijkse cycli van vrouwelijke collega’s in mijn agenda  bijhouden. Na 27 jaar en verschillende functies voel ik me nog als een vis in het water bij de gemeente Zeist.
  

De politiek

Door de jaren HEAO was ik wat rechtser geworden en zo zag ik er ook uit. Met lange zwarte jas en een skai aktetas. Belachelijk eigenlijk. Zaken als interailvakantie kwamen niet in me op, ik had immers een auto. Ik werd geen lid van de VVDM omdat ik het belachelijk vond dat een vakbond een mening heeft over neutronenbommen. Dat vind ik nog steeds, maar ik ben nu wel vakbondminded.

Het was de tijd van Van Agt. Na enkele jaren draaide dat weer bij  en zag ik weer de maatschappelijke onlogica van economische marktmechanismen en werd ik lid van de PvdA.

Het leven, sport en vakantie

Tot augustus 1980 was dat het kazerneleven. Eind juni ging ik met verloofde twee weken naar Karinthie, Oostenrijk. Een week in een bungalow aan de Worthersee en een week in een appartement aan de Faakersee en dat op de leeftijd van 22. Anderen zijn daar met 55 pas aan toe. Karinthie kende ik van de vakanties met mijn ouders. Heldere, blauwe en warme meren, heuvels, schoon en niet duur. Het blijft toch trekken, in juni zit ik er weer een week.

In het weekend volgde ik Wageningen dat via de nacompetitie in de eredivisie was gekomen. Het meest staat me bij de 2-4 winst tegen Ajax met doelpunten van de flegmatieke spits Gerdo Hazelhekke en Rob Mac Donald. Ik was erbij. Ajax had al wel en sterrenteam met o.a. Arnesen en Lerby, maar er zaten maar 7000 toeschouwers de Meer. Net als in 1974 zou Wageningen toch degraderen. Verder bezocht ik regelmatig de bioscoop.

In de avonden vanaf september, toen ik al in Zeist werkte, deed ik niet veel. Thuis eten, wat studeren voor "HBA", TV kijken en naar bed. Mijn oude korfbalclub DKOD was ik al een jaar uit het zicht verloren en oude vriendschappen van HAVO en HEAO liet ik versloffen. Uiteindelijk kwam ik eind februari 1981 in Zeist te wonen.    

De muziek

De jaren van Yes en Genesis leken wat voorbij. De punk was er opeens met de Clash en The Sex Pistols. Ik vond de SKA muziek van Madness wel leuk. "Nightboat to Cairo". Al 27 jaar zie ik die dampende boot vol met zweterige Egyptenaren af en toe voor me.  

Ik weet me ook nog te herinneren dat ik op een zaterdagavond rond 19.00 thuis naar de AVRO keek, een popprograma over een groep die een concert gaf in Apeldoorn, ik dacht in de Apenheul. Het was The Cure met het nummer "A Forest". 

Beluister het !
http://www.youtube.com/watch?v=HY7wuV_C1oI

Later dienden zich ook de Simple Minds, Echo and the Bunnymn en The Call aan.  Maar het was ook het jaar van hits van Abba en  Michael Jackson en Billy Joel.  Pink Floyd beleefde zijn zoveelste hoogtepunt met The Wall. Ik was in die dagen toch ieen ietwat brave zombie. Ik kocht niet veel en kwam bijna nergens. Maar ik weet nog goed dat ik “The Wall” moest hebben.  

Het moment, ergens eind augustus 1980, dat ik met mijn Fiat 128 en mijn plunjezak van Garderen naar Renkum reed, staat me nog helder voor ogen. Het gevoel geen scholier en soldaat meer te zijn en het normale leven in te moeten benauwde me iets, maar het bleef maar 3 kilometer hangen. 

Met de kennis en kunde van nu zou ik in 1980 veel avontuurlijker en actiever zijn geweest. Nu terugkijkend denk ik dat ik pas in 1984/85  in de buurt zou komen van een leven dat ook te koppelen zou zijn geweest aan mijn huidige inzichten. Dat was ook de tijd dat ik weer eens voor het eerst naar een popconcert ging. Maar daarover op een ander moment meer.  
  

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-01. Bookmark de permalink .

11 reacties op 1980, een bijzonder, maar wat vreemd overgangsjaar.

  1. Klaverblad zegt:

    Lezenswaardig die jaaroverzichten en het werkt associatief. Toch veel nieuwe feitjes voor mij. Popmuziek en auto’s zijn niet bepaald mijn interessegebieden. Ik dacht dat toen de dienstplicht al afgeschaft was. (Mijn lichting was 67/6).
    Van Wageningen zou je chroniquer kunnen zijn.

  2. cor zegt:

    al lezend raak ik weer een beetje in de sfeer van die tijd( dat gemeentehuis; ik heb daar tegenover vaak met een Vestdijkkenner zitten koffiedrinken op zondagmorgen)

  3. Jim Hasenaar zegt:

    De "Lach" was in het 101 tankbatteljon te Soesterberg in 1984 vervangen door de eerste uitgaven (in het Nederlands) van de Playboy. Sindsdien ben ik eeuwig blijven spelen als boy. Heden ben ik mijn vrouw’s boy. Tot haar en mijn genoegen.

  4. marsjan zegt:

    Leuk om te lezen… Fiat 128 en Echo and the Bunnym, Madness… Trouwens die laatste 2 worden hier in huis nog wel geluisterd. Dochter was als kleuter groot fan van Madness.

  5. Maria-Dolores zegt:

    het mooiste vond ik de sexboekjes die verder gingen dan De Lach… dan kun je als lezer fantaseren dat ze véél verder gingen, ook al waren de mannen eruit geknipt 🙂

  6. Wilma zegt:

    Leuk verteld Rene, en Pink en the Wall, daar ben ik naar toe geweest in Engeland! Wat een spectakel! Vliegtuigen door de zaal!

  7. Rene Scheffer zegt:

    KB… Ach, auto’s zijn voor mij niet heel bijzonder hoor, muziek weer wel.
    Cor… grappig, ik heb nog bij Vestdijk in de tuin gespeeld toen ik 11 was, in Doorn
    Jim H….kort, maar is bijna een miniblog.
    Marsjan….Echo and the B, al 10 jaar niet gedraaid. Zal eens gaan youtuben.
    MD…ach, de reden dat ik zo schreef was dat ik via google niet makkelijk andere sexboekjes afbeeldingen vond, de Lach wel, dus maar zo opgelost.
    Wilma D….Thanks, lijkt me bijzonder. ik wel een paar jaar later in de Kuip, met die opblaasvarkens.Reactie is geredigeerd

  8. MOODSWINGER zegt:

    Moest ook hartelijk lachen om de seksboekjes….:-)

  9. Zwollywood zegt:

    O jee…teveel voor dit moment. Later kom ik lezen: wel aanbevolenswaardig weer. ….en die sexboekjes dan….?

  10. Karin zegt:

    René ken je de ‘lachende piccolo’ van Harrie Jekkers?

  11. Antoine (terug in BH) zegt:

    Boeiende bijdrage! Ik was nog maar twaalf in 1980, maar voor mij was 1980 met een omslagpunt: De eerste intercontinentale reis naar Australië. Twee jaar later zou ik daar ook daarwerkelijk wonen. Twintig jaar later zou ik de andere kant van de wereld verkennen.
    In de bus op weg naar Fortaleza zag ik de DVD van Pink Floyd, tijdens mijn fotografische werkzaamheden. Een opname van hun optreden in Berlijn, heerlijk!

Geef een reactie

