Het foezelmoment – over vozen en relaties.


Het omslagpunt in ontluikende relaties.  

Het is een beetje mijn ding, dat “gefoezel”. In relaties, die met name ook bij anderen ontstaan, ben ik er nogal op gericht. Ik weet ook dat elk begin van een relatie iets heeft van een foezelmoment. Ik sprak daar maandag over met tamelijk keurige collega’s in de kantine. Het foezelmoment was voor hen overigens niet al te herkenbaar, ik hoop voor de lezers van dit blog wel.  

Ik heb dat in de kantine nog wat nader geduid. Het is meer een omslagpunt. In veel gevallen is dat omslagpunt in mijn beleving echter een foezelmoment. In een eerder coachingstraject heb ik een boek gelezen:  “Het Omslagpunt” van Malcolm Gladwell. Het intrigeerde mij.

Waarom lopen dingen zoals ze gaan?  Vaak is er maar één schijnbaar futiel  moment dat de loop der dingen of de loop van de geschiedenis bepaalt.  Let wel. Dit blog heeft een serieuze lading en mag niet afgedaan worden met de reactie: "ach, Scheffer weer".   

Het woord “Foezelen”.  

Waar zou dat woord toch vandaan komen ? Ik zou me niet verbazen als het van “vozen” komt. En vozen is een beetje de Nederlandse vertaling van “to grope”. George Roper van George en Mildred werd ook wel “Roper de Groper” genoemd en dat werd door de VARAvertaler vertaald als “Roper de vozer”. En “to grope” is eigenlijk net als “vozen” een bulkbegrip voor allerlei handelingen met een meer of mindere seksuele impact, maar altijd met een wat stout of fout tintje. 


Relaties ontstaan vaak op basis van eerste, op zich onschuldige, handelingen op het moment dat er nog geen relatie is. Pas achteraf, wanneer de relatie is aangegaan kun je aangeven welk moment als het point of no return kon worden aangemerkt. Vaak is dat een handeling in een risicovol schemergebied.

Twee voorbeelden, die zijn gebaseerd op een samenstel van gehoorde en gelezen verhalen:  

Uit eten”

Stel je gaat uit eten met een dame, een zakelijk etentje of met een collega. Die afspraak is gemaakt om de tijd voor of na een avondvergadering te vullen of om zaken te doen. Je vind elkaar wel leuk (anders ga je niet eten) maar niet meer dan dat. Het is afgelopen, de rekeningen worden betaald.

"Weet je wat ik fiets wel even mee?"  "Neen, hoeft niet…"
Het gebeurt toch.  

Je bent bij haar huis. "Nou, uh tot de volgende keer". Zij: "nou, je hebt nu zover omgefietst, kom maar even wat drinken" (préfoezelmoment). Dat gebeurt. Na een uur zit je er nog en al drie drankjes op. Zij komt wat dichter bij je zitten. En dan is dat omslagpunt er bijna.

Jouw hand
komt in aanraking met haar knie en: 
* Ze weert af, het is afgelopen en het legt een druk op aanstaande zaken of de samenwerking als collega’s of
* Ze vindt het prettig en doet de knieën wat losser van elkaar en ze vleit zich tegen je aan. Twee jaar ater trouwen ze en komen er kinderen.

Het omslagpunt is de hand op de knie. Het gevolg is vaak een relatie, huwelijk en zelfs het ontstaan van nieuw leven.  

  

Internetdate”  

Je ziet elkaar voor het eerst op een afspreekpunt na dagenlang chatten. Je vertelt wat en drinkt wat. Je komt allebei uit een andere plaats. Het is wel gezellig en je vindt elkaar op zijn minst leuk. Het kan zijn dat je na en half uur zegt. "Ik ben druk, ik vind je wel aardig maar we mailen nog". Maar na anderhalf uur zitten jullie in geanimeerd gesprek. Het is bij het station. Alles gaat op Internet in een pressurecooker en dit ook. Met je voet speel je wat met haar kuiten en je legt je hand op de hare.

De laatste trein gaat over twee uur. Buiten houd je elkaar goed vast en normaal zou je dan zeggen, “het was leuk en we mailen voor een volgende afspraak”. Maar je zegt… “ik woon hier niet en jij ook niet, maar volgens mij hebben ze daar op de hoek nog wel even een kamer voor ons, al is het maar voor anderhalf uur”. Ze kijkt je aan en zegt

"JA" of
* “Ik vind je best leuk, dat heb je wel gemerkt, maar ook niet meer dan dat. Ik wil best nog een   keer afspreken om leuke dingen te doen, maar meer niet”. Je druipt af.
 

Het omslagpunt

Dat is de hand op de knie, het gekietel in de kuiten, het voorstel van het boeken van een hotel. Een foezelmoment is dat. Een stoutig en bijna foutig moment met grote gevolgen. Huwelijk, scheidingen, kinderen,
kleinkinderen, ruzie, rust.

Maar ook oorlogen en vernietiging. Ook dat heeft een oorsprong. De ouders van Hitler en Stalin hebben elkaar ook ooit ontmoet en leuk gevonden en stiekeme blikken en gewaagde aanrakingen uitgewisseld.  Een stoutig moment van misschien 10 seconden met gevolgen voor miljoenen en hun families.  

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-01. Bookmark de permalink .

28 reacties op Het foezelmoment – over vozen en relaties.

  1. marijke zegt:

    en zo zit dat.
    10 seconden? een fractie van een seconde volstaat :).

  2. cor zegt:

    ik weet niet of ik gefoezeld heb, maar dat klopt ook als ik je goed gesnapt heb, immers pas later realiseer je je wat Wendepunkt war, toch…en dat kan toch heel iets anders zijn dat iets uit dat groezelige foezelarsenaal

  3. Klaverblad zegt:

    Buitengewoon interessant.
    Ook openhartig en leerzaam.
    Volstrekt unieke stof op het VKBlog.
    Hulde.
    Ik ga terug naar mijn eigen foezelmomenten en omslagpunten. Kunnen er nooit veel geweest zijn. Hoewel..

  4. Rene Scheffer zegt:

    Marijke… het foezelmoment is soms 10 seconden. De DAAD, die kan inderdaad in nog kortere tijd.
    Cor…Wendepunkt, Omslag. Ja dat is ook mijn theorie. Een omslagpunt is er altijd. Soms is dat punt iets foezeligs.
    Klaverblad….Thanks. Het is minder openharitg als het lijkt. Bij de voorbeelden heb ik echt geput uit quotes, verhalen en geruchten van collega’s en anderen. En nu zijn dat dan brave echtparen. Ik heb er een antenne voor, dat wel.

  5. Zwollywood zegt:

    Duizend en een….onomkeerbaar….maar soms toch ook weer wel. Vroeger kon je niet mailen…toen was er meer tijd om te foezelen….Maar wat is nu het verschil tussen Foezelen met een F en een Voezel met een V???
    Raadpleeg toch vooral ook eens de oudere bloggers zoals en Kees Smit….en bijvboorbeeld Cor ….We willen nog wel weten hoe dat ging op de dansvloer…

  6. noud zegt:

    hoe het ook zij
    foeslen hoort erbij

  7. Zoë zegt:

    het foezelmoment! Leuk gevonden. Het heeft me twee fantastische leuke kinderen opgeleverd. En een echtscheiding, maar dat is een klein detail.:)

  8. Thera zegt:

    Ach, Scheffer weer! Hahahaha!
    Mooi stuk!

  9. Morgaine zegt:

    ”préfoezelmoment”
    Weer een mooi woord erbij!

  10. fredvanderwal zegt:

    Beste René
    Gaat het er zo aan toe onder de ambtenarij? Ik krijg er bijna zin in! Zorg dat je er bij komt!

  11. Wilma zegt:

    .Foezelen… het Etymologisch woordenboek zegt:
    foezel 1 (schrobnet) etymologie onbekend.
    foezel 2 (slechte jenever) (1716). nd. foezel of hd. fusel, mogelijk via rotwelsch fusel (slechte brandewijn of koffie), vermoedelijk Lat. fusilis, of fusile (vloeibaar, gietbaar), van fundere ( verl. deelw. fusem (gieten).
    Nou rene hier worden we ook niet veel wijzer van dus houd ik het bij jouw afkomst: vozen!Reactie is geredigeerd

  12. Beus zegt:

    @Morgaine en René: "postfoezelmomenten" kunnen mensen behoorlijk ongelukkig maken.
    Weer een woord erbij.

  13. Moedermethond zegt:

    iemand die bij het afscheid een kamer voor anderhalf uur wil nemen….AAAARGH! daar zou ik nou op afknappen. Zo klinisch! Verzin wat geks, maar nooit of te nimmer een kamer voor anderhalf uur.

  14. Jim Hasenaar zegt:

    Het omslagpunt is de hand op de knie. …zelfs het ontstaan van nieuw leven.
    Zeer herkenbaar. Flirt noem ik het. Zo’n flirt liep verleden jaar anders af dan me lief was.

  15. K zegt:

    Zeer lezenswaard!

  16. Rene Scheffer zegt:

    Zwolly… ach ik weet eigenlijk niet eens of dat woord Foezelen wel bestaat. Vozen is wat harder en grover.
    Noud….hoort erbij inderdaad; niet gefoezeld is niet geleefd.
    Zoe…thanks, ja zo gaat dat.
    Thera..Thanks !
    Morgaine en Beus…prevoezel en ook postfoezel. Je kunt je er van alles bij voorstellen.
    Fred vdW…:-)
    Wilma….ik lees het, zal nog eens gaan googlen.
    Mo….ach erg, ja dat kan het wel zijn, maar klinisch? Kan (bij doktertje spelen) maar hoeft niet.
    Jim H……en er staan nog wel van die gezellige plaatjes op je blog.
    K…thanksReactie is geredigeerd

  17. Sandra zegt:

    René, hier lust ik wel pap van. Wat heb ik gelachen! Theorieën over ‘préfoezelmomenten’. Ik heb de Dikke van Dale gebeld. Hij moet erin.
    Overigens, mamamethond zegt iets wat ik dacht: Zo’n hotelkameraanbod, daar ga je niet op in. Althans, ik niet. Het moet veeeeel subtieler. 😉

  18. Moedermethond zegt:

    Dat bedoel ik: enige romantische erotiek is nooit weg, dat kan niet in een kamer voor een uurtje.

  19. MOODSWINGER zegt:

    Prefoezelen, foezelen, oh, wat een heerlijke kneuterigheid komt er van deze woorden af! Genoten!

  20. Zwollywood zegt:

    Het is spreektaal….zowel het foezelen als het vozen.

  21. marsjan zegt:

    Wat zit je te doen? huh oh ik zit te foezelen…
    Wat zit je te doen? oh ik zit te vozen….
    Het eerste kan dan eigenlijk van alles zijn: nagelriemen losmaken, punniken, cryptogrammen, de poes aaien….
    Maar bij tweede tja dan denk je toch gelijk aan smekkende monden en heftige heupbewegingen….
    Foezelen vind ik wel ok klinken. Ik foezel zo af en toe. Ik voos nooit….ahum.

  22. prometheus zegt:

    Niet als directe reactie op dit blog maar meer als lees suggestie bedoelt:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Michel_Houellebecq
    Inmiddels een paar boeken van gelezen maar zijn observaties/beschrijvingen tonen m.i gelijkenissen met hetgeen jij zoal beschrijft (of andersom) misschien ken je hem al, en anders probeer het eens!

  23. Luke zegt:

    Leerzaam en leuk.
    Foezel is ook zelfgestookte brandewijn.
    Foezel is ook de voor en naloop bij de destillatie van gegist nat, en maakt dat de drank de dag erna je behoorlijke hoofdpijn bezorgt.
    groet Luuk

  24. Aad Verbaast zegt:

    Mooi verhaal en leuke verbanden leg je!
    Aanbevolen!!
    In mijn spreuken infoblokje heb ik staan:
    Is relatie het enkelvoud van relativeren? 🙂

  25. Rene Scheffer zegt:

    Sandra en Mo…. niet dat IK in de verdediging moet, gaat om algemeenheden, maar: de subtiliteiten hebben natuurlijk al lang voor dat boeken van die kamer plaatsgevonden.
    Moodswinger… kneuterigheid, dat was nu juist niet bedoeld, maar vooruit.
    Zwolly… Thanks again voor de uitleg.
    Marsjan…uh, je pakt in ieder geval de betekenis van de woorden. Verder
    ,uh. Kweenie. Ik nu in een te brave bui om echt te reageren.
    Prometeus….die Houllebeq is me eerder aanbevolen. Ik ga googlen.
    Luke…thanks, ook voor de uitleg.
    Aad V…. thanks, ik ga straks kijken bij de info.

  26. Antoine (terug in Belo Horizonte) zegt:

    Interessant en herkenbaar! Het foezelgedrag kent bovendien culturele verschillen. Zo is bijvoorbeeld de hand op de knie in Nederland al foezelgedrag, terwijl in Brazilië slechts een gebaar van genegenheid is. Brazilianen zijn op dit gebied wat directer en gaan eerder tot actie over. En het is niet altijd de man die het initiatief neemt. Het is ook de vrouw die het voorstel doet om de avond of nacht gezamenlijk door te brengen. Niet voor niets kent Brazilië talloze motels voor kortstondig seksueel genot.

  27. Geroma zegt:

    Met veel plezier heb ik dit zitten lezen.
    Leuk, die verbanden, omslagpunten en op het einde die wel hele grote omslag.
    Een fractie van een seconde is voldoende om te weten of de chemie er is ja of nee.
    Hee boeiend, Rene!
    Aanbevolen.

  28. marsjan zegt:

    @rene: braafje….hahaha!! ;-))

Geef een reactie

