The cook, the nanny, (male) toiletcleaner & blogger/speechmaker


Ofwel een straf van God. Voorwaardelijke toegang tot hetgeen als hiernamaals wordt aangemerkt. 

De setting was alsvolgt: 

Het was vanmorgen 11.30 uur en een belangrijke medewerkster bij ons  kantoor zei tegen me "Scheffer, je bent een goed mens". Nu had ik niet veel meer gedaan dan het op tijd aanleveren van een stuk. Zij vindt dat nogal belangrijk en hangt daar veel aan op.

"Dat is echt teveel eer" zei ik tegen de medewerkster. "Ik heb echt wel goede kanten, maar o zoveel ondeugden. Stel dat ik wordt toegelaten in de Hemel, zoals dat met "goede mensen" gebeurt,  dan zeker onder voorwaarden" meldde ik haar. "Eerst twee jaar in de spoelkeuken en geen toegang tot de vrouwenafdeling".  Ze lachte wat en bleef in verwarring achter.

De uitwerking

Het voorval zette zich vast in m mijn hoofd. Ik heb iets met keurigheid, braafheid, waarden en normen. "Wie goed doet, goed ontmoet", daar geloof ik heilig in. Is de ontvangst van het goede al niet bij leven, dan zeker wel in het Hiernamaals, whatever in welke vorm. The carrot & stick methode. De Tien Geboden. Rust, reinheid en regelmaat. Ik houd van orde en regels. Maar zelf speel ik ermee, teveel.  Het beeld begon zich te ontwikkelen.  Staande bij de Hemelpoort in zenuwachtige afwachting van de boodschap.
 "U bent een goed mens, kom verder", is niet passend bij mij. Ik fantaseerde en zag een vel papier.


Een vel papier van God – de voorwaarden.

Een soort vonnis dat de invulling van het Hiernamaals zou bepalen tot in eeuwigheid. Iedereen krijgt een dergelijk papier. Dat van mij kan er weleens zo uitzien. Ik zag het al snel voor me.  De mededeling vooraf luidde alsvolgt: 

"U zult het hiermee moeten doen en bezwaar en beroep zijn niet mogelijk."  

" Heer Scheffer,

Voorwaardelijk toegang
U bent in de kern niet slecht en hebt mensen geholpen dan wel hun leven verrijkt. U hebt ook vele ondeugden en ijdelheden. Daarom moet u aan voorwaarden voldoen om definitief toegelaten te worden. Ik som deze voor u op en licht ze op onderdelen toe.

Elke dag koken
U kunt koken, dat is bekend. U gaat daar prat op. De komende twee weken doet u wisseldienst in het kookcentrum. De kokers zijn niet bekend bij de hier aanwezigen. Er wordt hard gewerkt. Twee uur per dag. Mededelingen over de kokers, de recepten en de omstandigheden leiden tot "onmiddellijke niet toelating".    

Toiletten schoonmaken
U bent in het leven op aarde een goede huisman geweest. U draait uw hand niet om voor het reinigen van douche en toilet. U koketteerde ermee maar verzuimde om die dingen te doen waar u als man in het gezin voor bent bedoeld. Voor elk wissewasje betaalde u duur geld voor een klusjesman. U mag hier ook toiletten schoonmaken. Ik ken uw perversiteiten en u wordt de komende twee jaar bij wijze van punitieve sanctie aangesteld in de mannentoiletten.

Mijn lezing schrijven
Elk zondagmorgen houd ik een lezing van 15 minuten voor de alhier aanwezigen. Ik weet dat de Paus dat ook doet op aarde. De Paus, ach de man bedoelt het goed maar zit er vaak naast. Heiliger dan de Paus? Heiliger dan God is de man! Dat acht ik ongepast. Met uw fantasie en als blogger gebleken schrijfkunst maakt u de komende twee jaar mijn toespraken. De Tien Geboden zijn voor u uitgangspunt.  Anders dan in uw periode op aarde zullen erkenning, herkenning en waardering niet uw deel zijn. De toespraken kennen geen schrijver en worden alle geacht van mij persoonlijk afkomstig te zijn.

Helpen

U hebt de competenties om te helpen. U kunt luisteren en een sterke schouder bieden voor de zwakken van geest en hen die pech hebben. Hoewel dat zelden door u tot uitvoering is gebracht werd u daarin veelal gedreven door geslachtelijke driften , door lust gestuurde aandacht. Hen die hier aandacht en steun nodig hebben kunnen op u een beroep doen. Het moge duidelijk zijn dat de komende twee jaar op deze hulpmomenten uw lichamelijke driften door mij zijn uitgeschakeld.   

Op rantsoen

Uit mijn statistieken zie ik dat u qua hoeveelheid eten en drinken op 140 %  staat ten opzichte van de mensen in de Westerse wereld en op 840 % ten opzichte van de gemiddelde mens op aarde.  Er was en is daar genoeg. Mede door u toedoen is het niet goed verdeeld. U krijgt 45 % van de door u gewenste subjectieve behoefte.

Baby’s

U bent goed met baby’s, vooral met die van uzelf, dat hebt u bewezen. Daarin krijgt u hier ook een rol in het team van de supernanny’s.  Hier zijn veel baby’s helaas. Teveel vinden de mensen. Ik leg u dat nog weleens uit. Ik als Schepper ben zelf ook maar geschapen en niet alles is perfect.

Daar laten we het voor nu even bij.

Hr. God   "

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-01. Bookmark de permalink .

11 reacties op The cook, the nanny, (male) toiletcleaner & blogger/speechmaker

  1. Frans Muthert zegt:

    Leuk om te lezen!

  2. Wilma zegt:

    Hahaha wat "een God met zelfspot" zullen die toespraken zijn!

  3. tandwielfabriek zegt:

    Groetjes aan God was mijn eerste gedachte.
    Daarna alsnog: waarom moet je aan voorwaarden voldoen om goed te zijn? Misschien vind jouw collega jou juist een goed mens vanwege een serie menselijke gebreken? Misschien een vraag voor haar en dan nog een blog? Het maakt nieuwsgierig.

  4. Morgaine zegt:

    Ik vind je een lieverd, en eentje met zelfreflectie:)

  5. rachel schrijft zegt:

    *grijns van oor tot oor* met plezier gelezen

  6. Klaverblad zegt:

    Je papadag weer uitstekend benut voor een leuke blog met inkijkje in het hiernamaals.

  7. Zwollywood zegt:

    AMEN.

  8. Rene Scheffer zegt:

    Allen….thanks.
    Dit was nu een impulsblog. Ik had geen inspiratie. Paar zinnen op het werk en binnen een half uur onverwacht een blog.
    Tandwielfabriek…ik heb het met haar erover gehad. Het zat niet diep. Was zomaar een opmerking omdat ik op tijd was en haar daarmee plezierde.

  9. MOODSWINGER zegt:

    Voor een impulsblog goed uitgepakt. Heb het met plezier gelezen!

  10. Gala zegt:

    god is genadig en papier is geduldig πŸ˜‰

  11. Antoine zegt:

    Dat was lachen, Rene! πŸ˜€
    Jammer dat er geen weerwoord werd toegestaan, want ik was erg benieuwd naar jouw motivaties πŸ˜‰

Geef een reactie

