Over wijn en vrouwen


Soms vol en rond, een mond vol fruit. Dan weer droog, ziltig nat.

Sorry, maar ik denk dan niet in de eerste plaats aan fruit. Ik was pas bij de wijnhandel "De Witte Os" van de heer de Jong in Zeist en zag daar, toen mijn collega aan het afrekenen was, een mooie Dourowijn "Ribeira del Duero" met een mooi etiket en dat voor 8,95. Dat zou gelet op de goede reputatie van de zaak een goede koop kunnen zijn, want de meest simpele Douro heb je niet onder de 7 euro. Ik kocht hem niet maar de fles bleef een paar dagen door mijn hoofd spoken op de momenten dat er even niets anders in zat.


De Dourowijn

Ik probeerde de Douro wijn te omschrijven. "Vol, rond en vrij lang houdbaar".  "Een mond vol  belegen sappig en beschaafd rijp fruit" en  "beschaafd wulps, maar zonder afstand" Toen bedacht ik me opeens dat wijnen vaak worden gekenschetst op basis van geur en smaak met een link naar fruit en vruchten. Bij die fles Dourowijn zag ik echter een vrouw. In dit geval Ana Galiena, bekend van onder andere "Le marie de la coiffeuse"  en later zag ik meer flessen en meer vrouwen en toen ontstond dit blog.

Een Gewurztraminer -wit

Wat daarvan te zeggen. Wijnkenners nemen deze wijn een beetje serieus maar niet helemaal. De wijn past goed bij Indonesische gerechten.  Blond en voluptueus en -soms-  een beetje stout en fout. Stijf, voornaam en statig in de fles. Verder veel diep zoet, maar toch niet het zoete zoet van gewone zoete wijn. De afstand blijft.  Sharon Stone dus.

De Entre deux mers bij Nantes – wit

Jong, zilt, strak en plat. Wel een goede begeleider van schelpdieren. Iets erotiserends zit erin. Niet superordinair en maar bij een beperkte groep populair. De vraag is of het wel iets toevoegt. Het is niet mijn type wijn. Wijn moet body hebben, zelfs ook witte. Maar goed, als het me voorgezet wordt zal ik het niet afslaan, hoewel in dit geval toch liever niet, Paris Hilton. 

De Madiran – rood

Wat minder verfijnd als de Bordeaux. Meer tannine en wat goedkoper. Constante kwaliteit dat wel. Wordt nu langzaam ontdekt en kan nog verder groeien. Altijd een dikke 7. Komt uit de streek van de Gascogne. Critici van deze wijn vinden hem wat keurig en braafjes. U raadt het al, Daphne Bunskoek of Trijntje Oosterhuis.  


De St.Veran – witte bourgogne

Chardonnayachtig maar dan zonder de al te opdringerige uitstraling. Een gemiddelde drinker zal vlakheid ervaren. Een kenner proeft de delicaatheid. Kan vrij lang bewaard blijven. Is speels en degelijk tegelijk. Ontstijgt het niveau van de middenklasse ruim. Wordt soms toch nog  wat onderschat, helaas. 


Cotes du Rhone Vacqueyeras

Doorleefd, diep en warm. Kan nog enige tijd rijpen maar niet te lang. Toegankelijk, maar niet een allemansvriend. Je proeft als het ware het warme brede dal van de Rhone met zijn heuvelachtige oevers.
Drinkt gewoon ook heel makkelijk weg. Bijna van academisch niveau, maar toch bereikbaar voor een ieder. Goedele Liekens, de Belgische.

Chileense  La Palma Cabernet Sauvignon

Een allemansvriend zonder ordinair te zijn. Beschaafd, toegankelijk en niet opdringerig. Natuurlijke en een bijna boerse degelijkheid met een frisse maar net genoeg inhoudsvolle afdronk. Verveelt niet snel ondanks vermeende vlakheid. Ik twijfel tussen Maxima en Yvonne Jaspers.
 

Portugese Dao – rood

Je ziet ze niet zo heel vaak. Schijnbaar hard en vol tannine. Maar toch een mond vol gerijpte volheid. Alcohol overheerst, dat wel . Op latere leeftijd wat zachter en ronder en bijna huiselijk en lieflijk.  Niet ieders smaak. Pak de goede fles en het heeft gewoon iets heel lekker. Annet Malherbe dus.

Welke wijn bent u ?

Ach, het is een vingeroefening, een aardigheidje en misschien leuk voor feesten en partijen.
Ik kan na dit blog helaas niet meer objectief aan een wijnkarakteristiek denken zonder een vrouw voor ogen te hebben. Ik heb even overwogen om vrouwelijke blogsters aan de wijnen te koppelen. Maar het moet wel leuk blijven en je zit er dan snel naast en ik heb geen zin in klappen.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-02. Bookmark de permalink .

17 reacties op Over wijn en vrouwen

  1. cor zegt:

    wijn met vrouwen vergelijken of vrouwen met wijn, op dat idee was ik nooit gekomen denk ik; mij ontbreekt het aan voldoende onderscheidingvermogen; dat is natuurlijk een kwalijke zaak…..hoewel ik graag en regelmatig…..wijn drink…als ik toch moet kiezen de chileense cabarnet en dan neem ik daarbij Traantje Oosterhuis als het mag

  2. Ragfijn zegt:

    Even iets te lam nu… Misschien herinner ik mij morgen even terug te komen, nu ga ik voor Mdm. Hilton.
    Betwijfel of ik morgen dus terug kom…
    Gr. Ragfijn

  3. Klaverblad zegt:

    Een sprankelend blogje: een Château Scheffèr, Grand Cru 2008. Type Vrouw: Simone Signoret.
    Zelf ben ik een Rode Landaluzè uit Elysiumè óf
    een rode Château Margaux (een Medoc): mooi van kleur, geurig, rijp. Een Sophia Loren.

  4. Rene Scheffer zegt:

    Cor… blij dat ik via mijn blog toch de link tussen vrouw en wijn voor je heb kunnen leggen
    Ragfijn…brrr, een entre deux mers om 24 u ?
    Klaverblad….Ja maar die Simone Signoret rookte zoveel. In Parijs is een Rue Scheffer overigens. Doe die Margaux maar. Azorenwijn is er niet, althans niet lekker denk ik. Sophia Loren, kan, maar u is ook ruim 10 jaar ouder.

  5. Zwollywood zegt:

    WEER ZO’N BESTSELLER, MET IETS TEVEEL ITEMS.

  6. MOODSWINGER zegt:

    Rene, ik beschouw mezelf als een fles Crystal. Vrolijk, feestelijk,smaakvol maar ook af en toe om dikke vette koppijn van te krijgen ondanks de mooie verpakking! (sorry, geen inloggegevens hier maar ben het echt:-))

  7. Zoë zegt:

    pleegzuster bloedwijn als ik aan het werk ben natuurlijk (open deur), maar privé? Ik drink thuis een wijntje uit Zuid-Afrika: Mooi Kaap van de Albert H: Droë Rooi is een aangename ronde rooiwyn afkomstig van die pragtige wingerde in die Weskaap. Ryp bessie geure en vrugte boeket met fluweelsagte afonding.
    Heb je daar wat aan?:)

  8. Maria-Dolores zegt:

    hihi, wij drinken lokale wijn voor ik geloof één Euro per liter, een soort boerinnenwijn: vrouw met een schort voor en op pantoffels 🙂

  9. Rene Scheffer zegt:

    Zwolly…mijn probleem is nog steeds de beperking.
    Moodswinger…fraaie verpakking? dus je bent het echt zelf op de foto’s bij de info. Maar
    Chrystal is toch een soort 7 up…
    Zoe…ja dat drink je. Maar wat ben je zelf? effe denken "veelzijdig, toegankelijk,
    sprankelend" maar ook "eigenzinnig en je moet er mee uitkijken" ….de wat betere Lambrusco
    MD..ik zie je toch als een Barbera d’Asti. Schijnbaar braaf en licht, zacht. Maar met toch met karakter en delicate afdronk.

  10. Ragfijn zegt:

    Ben er weer, pff die êntre deux… Probeer deze maar eens, bestel gerust een kistje, krijg je geen spijt van http://www.wijnhandeldehaas.nl/frankrijk/zuidfrankrijk/vignesdesaintpierrerougepaulmas.php, weet ik zeker!

  11. Thera zegt:

    Hm…. s denken, wat voor een vrouw ben ik? Ik kies zelf meestal voor een Zuid-Afrikaanse wijntje, wit en droog, omdat dit betaalbaar en lekker is. Mijn favoriete drankje is Prosecco. Droog, absoluut droog, ik hou niet van zoete wijnen. Maar wat voor een wijn ben ik… ? Pffff. Een goede belegen Barolo???? Nou ja, die vind ik zelf niet te versmaden.
    Leuk blog.

  12. MOODSWINGER zegt:

    Rene! 7’up, wat ERG dat je zo tegen mijn favoriete bubbeldrankje aankijkt:-)

  13. Rene Scheffer zegt:

    Ragfijn…beschrijving klinkt goed. Maar mijn duurste zelf gekochte wijn is hooguit 10 euro en dan heb ik er nog maar 5 euro voor betaald bij de wilde wijndagen.
    Thera… Jij een belegen Barolo?! Het kan slechter. Is Italiaanse topper uit het golvende Piemontese heuvelgebied en hoe langer die ligt hoe beter. Gelet op je blondheid dacht ik eerder aan Gavi of est est est. Prosecco….dronk ik tussen 2005 en medio 2007 heel veel. Alleen drink ik het te snel, als limonade.
    Moodswinger… tis nie anders. Maar 7 up is toch niet zooo erg? Of is het ouderwets, net als ik.Reactie is geredigeerd

  14. rachel schrijft zegt:

    een vacqueyras of gigondas doet het bij de familie Schrijft altijd erg goed. Prima wijn uit prima klimgebied. Mondeuse is ook aan te bevelen, al heb ik dan weer geen idee wat voor vrouw daarbij hoort….

  15. Antoine zegt:

    Informatief blog, ik zal proberen de informatie te onthouden 😉 Ik verkies een exotisch wijntje, die zoet is en lekker wegdrinkt 😉

  16. Daan Westerink zegt:

    Ik las ‘mijn oma had een pessarium’, en kon toen niet goed meer doorlezen. Sorry hoor!

  17. Rene Scheffer zegt:

    Rachel…
    Mondeuse, nooit van gehoord en Gigondas is heel aardig, maar heeft ook iets gewoon, toch ?
    Antoine…thanks. Zoet en lekker wegdrinken? Amselfelder!
    Daan W….huh? waar las je dat? Toch niet in mijn blog. Maar goed, je hebt het nu gelezen en je een beeld gevormd. Nou vooruit… Donker, vol, en lang te bewaren. Lichte geuren van kersen en amandelen, die en speelse ondertoon verraden.

Geef een reactie

