Over moderne elites, zwarte scholen, gratis boeken en segregatie


Het gaat slecht met de oplossing van het "zwarte scholen" probleem. Allerlei lapmiddelen en Convenanten zetten nog geen zoden aan de dijk. Bij vooral Jenaplan, Dalton en Montessorischolen is geen enkele medewerking. Christelijke scholen doen beter hun best. Gisteren las ik dit allemaal in de Volkskrant.

Ik zit op geen enkele manier in de onderwijswereld, anders dan ik enkele bloggende onderwijzers hier volg, maar het onderwerp houdt me al jaren bezig omdat ik het zie als het meest schrijnende voorbeeld van typisch Nederlandse schijntolerantie. 

Gratis schoolboeken

Ik moest direct denken aan een opinierend artikel van Frank Kalshoven van de week ervoor over de gratis schoolboeken.
Ouders krijgen straks van het Kabinet gratis schoolboeken voor hun kinderen. Dat scheelt 300 euro. Voor de minima maakt het niet veel uit, die krijgen het via bijstandtoelagen toch wel vergoed. Voor de groep daar net boven is het een voordeel. Voor anderhalf modaal en meer en voor anderhalf tot tweeverdieners is het een aardige impuls voor hun extra consumptieve bestedingen. Maar het voordeel zal zeker niet doorslaggevend zijn voor de schoolkeuze.


De doelstelling van die gratis boekensubsidie? Als die is om de middenklasse plus "iets te geven" om de solidariteit op andere fronten voor de armlastigen te kunnen opbrengen, OK, maar zeg dat dan. Maar het zal bedoeld zijn om de toegankelijkheid van goed onderwijs voor alle kinderen uit alle milieus te waarborgen.

Een volstrekt onnut middel, oordeelde ook de Raad van State en dat terwijl echte obstakels "de vrije schoolkeuze" en de "vrije inrichting van en school" willens en wetens heilig worden verklaard en -gehouden.

Nu terug naar de zwarte scholen

Een Engelse professor heeft een jaar geleden het Nederlandse onderwijssysteem onderzocht en kwam tot de conclusie dat nergens anders in de wereld het onderwijs zo extreem is gelaagd en dat nergens een maatschappelijke segregatie zo in stand wordt gehouden door alle onderwijssystemen en daarbij behorende culturen als in Nederland. Dat is bij een kleine kring al een jaar of 30 bekend maar nu wordt het mondjesmaat erkend. Er zijn wat micro initiatieven van bevlogen ouders die de automatismen van ontstaan van witte en zwarte scholen willen bestrijden.

Want waar gaat het om. We hebben "vrijheid van onderwijs". Maar er is ook "vrijheid van" (geen overheidinmenging) en "vrijheid tot" (kunnen kiezen). 

De sociaal-culturele onderkant van Nederland, waaronder grote groepen allochtonen (eigen schatting: 20-25 %) maakt wat onbewustere keuzen en kent de juiste wegen niet. Die komen min of meer automatisch bij de dichtstbijzijnde openbare school en dat wordt dan een zwarte school en leidt tot een "witte vlucht".

De moderne elites

Dat zijn de inmiddels 45 tot 65 jarigen, altijd progressief geweest en vrijdenkend. Vaak Groen Links en soms  D’66 of PvdA. Juist in deze hoek is er altijd veel aanhang geweest voor onderwijsvernieuwing. Hetzij als onderwijzer, beleidsambtenaar onderwijs, hoogleraar of als "bewuste ouder" dan wel politicus. Het tragische is dat deze juist mensen in de jaren ’80 en ’90 behoorden tot de groep die alle heil verwachten van de mulitculturele samenleving. Het ging zo ver dat juist in deze groep het meeste aanhang bestond voor "het recht op vrije keuze van de huwelijkspartner in het land van herkomst" en elke nuance daarop verketterden.  

Juist exponenten van deze groep zijn nu decisionmaker in onderwijs, politiek of school. Ze zeggen keihard -maar niet rechtstreeks-  tegen de nazaten van de door hen "binnengehaalde" Berberfamilies "zoek het maar uit".     

En die onderwijsvernieuwing? Prima, gewoon mee dorgaan in enkele proefscholen in de Flevopolder, maar het niet optuigen tot een Witte Elite schoolsysteem. 

Wat dan wel ?
Gewoon "gemeentescholen" volgens een "staatsmodel", zoals in andere landen in Europa. Godsdienstles? Les in andere levensbeschouwingen?  Kan allemaal,van 15.00 tot 16.00 uur. Gezellig allemaal in uniform, net als in sommige andere beschaafde landen.

Vaste methodes invoeren zoals bijvoorbeeld de Piramidemethode en iedereen verplicht naar de dichtstbijzijnde school. Maximaal 30 % kinderen met ouders van niet Westerse allochtone afkomst. Voor de achterblijvers extra lessen en voor de vooruitlopers een topklasje.

Zo simpel kan het soms zijn.

Advertenties

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-02. Bookmark de permalink .

10 reacties op Over moderne elites, zwarte scholen, gratis boeken en segregatie

  1. Klaverblad zegt:

    Interessant om de mening van een niet-onderwijsman te lezen. Ik hoor bijna geheel bij de paragraaf de moderne elites . Onderwijsvernieuwing was voor mij vooral: individualisering, onderwijsvolgsysteem, aandacht voor uitvallers, gedifferentieerde werkvormen binnen hetzelfde vakgebied. Maar zoals vaak slaan vernieuwers door en verliezen het doel uit het oog. Ik bedoel: wij hebben met aap-noot-mies ook prima lezen geleerd, misschien zelfs beter.

  2. Klaverblad zegt:

    Ben het met voorgaande spreker eens.

  3. Ruud Zweistra zegt:

    Geen hoofddoeken- en moskeeverbod, dan ook geen vrijeschoolkeuze verbod.
    Als moslims hun eigen cultuur in volkomen vrijheid mogen beleven, dan mogen autochtonen ook hun cultuur in volkomen vrijheid beleven: en dus kiezen voor de blanke school.
    Als je autochtonen dingen gaat verplichten, en dat niet voor moslims wil doen, eindig je met een bloedige opstand.
    En als het zo ver is gekomen, doe ik mee, want deze moslimsbevoordelende behandeling is hetzelfde als bezetting van mijn land door de moslims.Reactie is geredigeerd

  4. cor zegt:

    ik ben altijd voor openbare scholen geweest; heb er altijd gewerkt(hoewel ik op zeker moment ontdekte dat mijn scholengemeenschap bestuurlijk bijzonder was; ik was niet zo gek op en gelukkig met al die wisselende onderwijsveranderingen( vernieuwingen in de zin van verbeteringen waren ’t immers vaak niet)Moderne elite; ik ben ouder dus moet ik daar buiten vallen( ’t woord elite bevalt me ook niet)Reactie is geredigeerd

  5. peter louter zegt:

    Een blog met een hoge ‘gezondverstandsdichtheid’.
    Schijntolerantie is een bedreiging van de geestelijke volksgezondheid in Nederland.
    Lodewijk Asscher kan wel wat mensen als jij gebruikenReactie is geredigeerd

  6. Gala zegt:

    Ja, René, ben het met je eens. Door gemengde klassen/scholen kun je als overheid een bijdrage/voorbeeld stellen van hoe je vindt dat ‘we’ met elkaar om moeten gaan. Je houdt zo ook iedereen er zoveel mogelijk bij en maakt duidelijk dat er niets tegen behoud van eigen cultuur is maar dan wel naast eentje die ‘gezamenlijk’ wordt bedreven in het onderwijs

  7. PHM van de Kletersteeg zegt:

    Tja weer niet naar de onderwijssocioloog geluisterd: school cannot compensate for society.
    Zal je in kort mening/idee geven.
    –alle basisonderwijs op humanistische grondslag; bijzonderonderwijs afschaffen; dgeen staatsgeld om kinderen te verstieren.
    Dan ruimschoots voorlichting over "doorleren" op de lagere school; want daar worden de beslissingen gemaakt.
    Die boekenregeling: afschaffen; basisbeurs: afschaffen; voor basis en middelbaar onderwijs: voor de laagste inkomens mag leren en studeren NIETS kosten!
    Zoals het nu is, is het iets SLECHTER als in 1940; minder dan 6% van de studenten komt uit de arbeidersklasse.
    Omdat te doorbreken op een effectieve manier dus behoorlijke voorlichting over doorleren, maar ook beurs koppelen aan het inkomen van ouders; en met een omgekeerde evenredigheid.
    Dwz: de lager het inkomen van ouders, de hoger de beurs.
    Geef de universiteit de opdracht ervoor te zorgen, dat minstens per faculteit 25% uit de lagere inkomens komt.
    Dat zou bij een gelijke getalsmatige vertegenwoordiging meer moeten zijn, maar zo kan je leuke dwang uitoefenen.
    Dan: wat losse regels die effect hebben.
    Eis-niet wens- maar eis taalbeheersing van buitenlanders voor kinderen: onvoldoende; retour.
    Dan stempelklok voor onderwijzend personeel; en wel voor de "lesgeef-tijd" en net als andere beroepen: 40 uur werken.
    Voor hoogleraren en docenten Universiteit: geen boekenschrijverij onder werktijd en die dan verplicht stellen op de boekenlijst en dan nog eens extra verdienen aan auteursrechten.
    Gedwongen winkelnering is verboden.
    het nivo van alle scholen omhoog, drastisch en snel.
    meer uren voor met name onderwijs NA de middelbare school.
    Kinderen die niet doorstuderen moeten dan al werken!!
    Dan :totaal idiote leerstoelen als ‘islam" of burgerschap of vrouwenzaken (is toch kut)schrappen.
    Een student moet tenminste 20 uur college per week hebben!
    Afwezig zonder reden: strafpunten!
    maar nederland kennend: onderwijs is een heilig huisje, en je mag geen kritiek op lui onderwijzend personeel hebben.

  8. tandwielfabriek zegt:

    Interessant om te lezen, zeker nu ik met kleine Tandwiel straks een schoolkeuze moet maken.
    Ook aangenaam dat je niet alleen ingaatr op wat niet werkt, maar ook alternatieven benoemd.
    Ik vertoon licht Free-rider-gedrag: ik wil graag dat zoonlief naar een gemengde school gaat, maar vind het lastig om zelf initiatieven te nemen om meer gemengdheid te krijgen.
    Een tikkie overheidsdrang helpt, alhoewel staatsuniformen weer een andere uiterste zijn.

  9. Rene Scheffer zegt:

    KB….ach tegen onderwijsvernieuwing heb ik helemaal niets, maar het is verworden tot elitegedoe, helaas.
    Ruud Zw….mijn blog is gericht op de schijntolerantie en de multiculturele samenleving laat ik bewust buiten beschouwing.
    Peter L….thanks. Lodewijk Asscher? Ik zal hem eens googlen.
    Gala…helemaal mee eens. Alleen zoals het nu is, offert zich maar een beperkte groep, soms gedwongen, op tot "samen naar school"
    PHM….een blog op zich, voor een deel mee eens en voor een deel te extreem.
    Tandwiel….ach ja de mijne is 3 en de keuze is al bepaald. Keurige RK en klein beetje gemengde school. En inderdaad, zonder enige overheidsdwang komen we niet verder.Reactie is geredigeerd

  10. Antoine zegt:

    Hier geldt een onderwijssysteem met openbare en privéscholen. De openbare scholen zijn gratis, maar het niveau is wat lager. De privéscholen zijn duur, maar heeft als voordeel dat de scholier makkelijker de overstap kan maken naar een federale universiteit, die wel hoog staat aangeschreven en ook gratis is.
    Hier is het overigens een vrolijke mengeling van alle vier de rassen en alle geloofsrichtingen 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s