Over braafheid


Ik heb iets met braaf zijn.

Krijg daar kriebels en kippenvel van. Dat komt door mijn jeugd denk ik.

Mijn oma had een pension en ik logeerde daar vaak. Ik was een jaar of 4 en er waren daar vaak deftige gasten. Ik mocht ze dan soms een handje geven en dan zei oma vooraf "wel braaf zijn hoor". En als dan de gasten later zeiden "wat is dat een brave kleinzoon", kreeg ik dat te horen en glom ik van trots. Later op school glom ik ook als ik bij de braven hoorde.

Ondertussen was ik er onbewust al achtergekomen dat ik toch wat aparter was dan anderen. Op mijn vijfde jaar ontsnapte ik uit de klas met de step en bleef uren weg en op mijn zevende zette ik de klas op stelten  met mijn imitaties op de TV reclames van Popla en "Crispy" van Golden Wonder.

Die raarheid ging gepaard met een zekere hyperheid en toch ook wel grote  kennisvoorsprong cq. Snelheid van denken op de rest. Die leidde dan weer tot wegdromen en de leerstof niet serieus nemen, waardor ik soms een paar weken 4 en en 5 en kreeg. Misschien was ik wel een intelligente ADHD er.

Maar zo af en toe wilde ik ook bij de groep horen. Wanneer dan de onderwijzer eens een keer boos was op en ander en zei "zeg, doe jij eens normaal net als de anderen in de klas", dan glom ik. Ik was dus toch normaal in de ogen van de onderwijzer "net als de anderen"!

De brave jaren ‘50

Het zal dan ook niet verbazen dat ik iets heb met de jaren ’50. In die tijd waren de mensen rustig en netjes en heerste "rust, reinheid en regelmaat" . Het gezin zat aan tafel om 18.00 uur en jonge tantes van 30 zagen er uit als brave omaatjes in hun nylonjurken. Wanneer ik foto’s uit die tijd zie dan kan ik me bijvoorbeeld absoluut niet voorstellen dat die nylon jurkmevrouwen aan bijvoorbeeld sex deden. Een orgasme was ook niet iets dat in mijn ogen bij hen paste.

Toch zal het ongetwijfeld gebeurd zijn, knoopte mijn vrouw vandaag nog in mijn naïeve oren. En iemand als Buddy Holly met zijn brave gezicht? Dat bijvoorbeeld hij zich onder de douche zou kunnen afrukken. Dat soort dingen deed je niet in die tijd en zeker niet met een brave hoornen bril op je hoofd. Ook de zoetgevooisde Doo Wop groepen, waren en zijn een toonbeeld van braafheid. Ik zwijmel er nog steeds bij.    


En nu?

Ik ben dan al behoorlijk volwassen met bijna 50, maar ik wil nog steeds braaf gevonden worden. Sinds kort werk ik 4 maal 9 uur en dat betekent tot soms na 17.30 uur werken. Sinds die tijd maak ik dan soms een soort van triomftocht door de gang en verwacht ik van andere aanwezigen dat ze zeggen "wat goed, wat braaf, dat jij er nog steeds bent!".

Dinsdag gebeurde het ook nog bij de politie in Zeist waar ik aangifte deed van diefstal van mijn fiets. Ik vulde een best wel moeilijk en onhandig formulier in en gaf het aan de jongedame van de servicebalie. Ik was klaar en keek haar vol verwachting aan. "Volgens mij heb ik het redelijk gedaan, een 8 min ?". Ze lachte wat en 10 minuten later ging mijn mobiel en meldde de dame dat ik nog een paar dingen niet goed had vermeld. "Een zesje dus" schoot door mijn hoofd.


Ik ben een groot aanhanger ben van het huidige door de CU geinspireerde kabinet met haar hang naar netheid en goede zeden. De spruitjesgeur die het wordt aangewreven is voor mij een aanbeveling en doet me denken aan de tijd dat er nog niets aan de hand was en iedere man Old spice gebruikte en brilcream uit een rode pot.  Al eerder schreef ik een blog over een zekere perversie. Ik word extatisch wanneer een braaf huisvrouwentype, zoals op de foto kirrend zegt "neen nu niet, de keuken moet eerst gedaan". Dat is de andere kan van het verhaal. De perversie maar ook het betrapt willen worden, het ontsnappen. Maar daarover later wellicht meer.
   

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-02. Bookmark de permalink .

31 reacties op Over braafheid

  1. MOODSWINGER zegt:

    Leuk stuk, brave bast!

  2. Wilma zegt:

    Ik hou juist van nét even anders. Niet dat brave maar dat uitdagende.

  3. cor zegt:

    leuk stuk; ik wilde ook altijd goed cq braaf zijn; een beetje dan; niet overdreven;(een pension/kosthuis bestaan die nog; toe ik als schoolmeester begon moest ik ergens in de kost, daar kan ik verhalen je over vertellen…)

  4. Klaverblad zegt:

    Jouw braafheid is innemend. Je hebt de ontwikkelingslijn boeiend uiteengezet.

  5. Zwollywood zegt:

    poeh….wat veel!Reactie is geredigeerd

  6. wallevis zegt:

    Onderhoudend en op zijn minst een uitstekend stuk! Aanbeffer!

  7. Thera zegt:

    Hahaha, braaf zijn, of braaf gevonden worden, dat is de vraag!
    Als ik ’s avonds met de hond naar de polder loop, vind ik het leuk om overal naar binnen te kijken. In de toonzalen staan grote lichtgevende bakbeesten, waar iedereen zielloos naar staart, gedrapeerd als kussens over de drie- en tweezitsbankstellen.
    In één huis zit een ouder echtpaar aan de ronde eettafel. Het ziet er ineens gezellig uit. Ik fantaseer dat ze samen puzzelen. Het is een beeld uit voorbije tijden.
    Vanavond ga ik met Kylian aan de eettafel een spelletje doen!Reactie is geredigeerd

  8. Morgaine zegt:

    Leuk blog is dit:)

  9. Rene Scheffer zegt:

    Moodswinger, Wilma, Morgaine, Klaverblad, Annet….thanks, maar het zou kunnen zijn dat mijn geexhalteerde braafheid iets uitdagends heeft, ook.
    Zwolly….veel tekst? of veel braafheid?
    FredvdW… hahah thanks, aanbeffer, ook mooi woord, wordt nogal eens aan mijn naam geknoopt maar dan zonder "aan".
    Thera….zijn of geworden vonden; ik weet het soms zelf niet. Ja leuk he spelletjes aan tafel; zelf heb ik er geduld niet voor.Reactie is geredigeerd

  10. Frans Muthert zegt:

    En vergeet vooral Pat Boone niet die als ik me goed herinner een filmrol weigerde omdat ie dan een andere dan z’n eigen vrouw moest zoenen.
    Trouwens, ik heb heel wat braven ontmoet. En achter die facade zaten vaak hele verrassende dingen. Braafheid leidt volgens mij dikwijls tot schijnheiligheid.
    Maar zo’n typje lijk je me ook weer niet…..

  11. Zwollywood zegt:

    Rene…ik associeer hier even vrij naar mijn brain…mag wel he. Door het uit te werken kom ik tot een kenr die wel plezierig is (neem ik nu al aan).
    Ik moest je tekst nóg een keer lezen om serieus antwoord te geven….dat herlezen is nu gedaan….Al lezend spioneerde ik naar mijn associaties bij jouw tekst.
    Excaltatie is ‘het extreem naar buiten brengen van eigenschappen’. Dus als jij excaltatisch braaf bent, zou dit bijna liggen op het vlak van een dwangneurotische braafheid.
    Mensen met dwangneurotische gedragsaspecten hebben belangen. De kern van het neerzetten van dwangneurotiscisme is dat het intrapersoonlijke spanning doet afnemen.
    Dwangneurotiscisme heeft als kern dat het iets maskeert…bijvoorbeeld verlegenheid. Bij jou begrijp ik dat je je bovengemiddelde intelligentie hebt willen of moeten maskeren.
    Maskeren is een begrip uit de psychiatrie. Ik werkte er ook….en als ik in andere omstandigheden had geleefd was ik denk ik wel een psychiater geworden.
    De link bij je verhaal is ‘het ene uiterste in gedrag naar buiten brengen….je braafheid….ten gunste van het verdoezelen van je bovengemiddelde intelligentie..(denk ik). Het belang van het verbergen is dat je niet opvalt, dat je geen risico loopt en zeker ‘dat je geen object van plagerijenen wordt’.
    Gaat mijn analyse (op afstand) je te ver, trek het je niet aan en wis het desnoods.
    Ik heb het uiteindelijk niet gered om me in te houden.

  12. francis zegt:

    hi hi
    of dat allemaal waar is
    ok je bent een pleaser, maar die hebben vaak de slechtste gedachten,,,
    Ja, zeker

  13. francis zegt:

    Dacht ik het niet
    Trots, met vette letters,
    je bent trots,

  14. Sandra zegt:

    Met plezier gelezen!
    Ik ben erg benieuwd naar die ondeugende onderstroom van die braafheid. Dus kom maar op met dat volgende stukje .. πŸ˜‰

  15. noud zegt:

    Een brave borst, maar dan wel met wilde haartjes!

  16. Beus zegt:

    Wat heerlijk om nog even in die brave tijd te leven, maar helaas ………het is voorbij, of
    misschien eigenlijk toch maar niet ‘helaas’.

  17. Ramirezi zegt:

    Braaf. Voor mij toch meer iets voor een hond. Bij brave mensen vermoed ik altijd zaken voor op het moment dat het licht uitgaat…

  18. rachel schrijft zegt:

    Weer genoten van je bijdrage πŸ™‚

  19. rachel schrijft zegt:

    ingelogd ook trouwens.

  20. Rene Scheffer zegt:

    Noud, Frans M een Rami….
    Ik ben er nog niet uit of ik echt braaf ben of dat het een idee fixe is, een melangolische handgreep. Schijnheilig ben ik ook weer niet, geloof ik.
    Francis…Trots, uh ja enigszins wel, of beter tevreden. Maar tots? Niet op Nederland.
    Beus….je hebt iets meer van de jaren 50 meegemaakt, dat zal het zijn.
    Zwolly….interessante analyse.
    Wat was ik? Verlegen, onzeker en een overmatige behoefte aan erkenning en aandacht.
    Over verlegenheid en onzekerheid ben ik langszaam heengegroeid. Ik durfde geen spreekbeurten te geven, zelfs niet op de Heao en de laatste jaren spreek ik het liefst voor volle zalen. De dwangneurose als je het al zo zou kunnen noemen heeft minder te maken met mijn -vermeende- intelligentie. Daar heb ik wel op een andere manier last van. Snel verveeld en ik gooi me nooit vol in een sociale groepsomgeving. Ik laat me er wel graag zien. Kom iets later en ga iets eerder weg.
    Geen object van plagerijen… Snap de link. Door te excalteren sla je aanvallers de wapens uit de hand. Als kind van 6 ging ik bij vechten zelf al op de grond liggen, zodat de ander me niet om kon gooien.
    Sandra….
    Kweet nie wanneer maar ik ga er eens voor zitten.

  21. Rene Scheffer zegt:

    Rachel…graag gedaan.

  22. Zwollywood zegt:

    Prachtig…op een later moment lees ik nog eens.

  23. CHERRIE zegt:

    Fabulous article πŸ™‚

  24. Starry Night zegt:

    ‘Braafheid’ heeft zoveel facetten… Ik geloof er niet zo in dat je dat zo makkelijk in hokjes kunt indelen. Veel ‘braaf’ gedrag is niet meer dan intelligent gedrag, gedrag dat je verder brengt. Alleen op werkelijk belangrijke momenten is het raadzaam je kont tegen de krib te gooien. Niet doorlopend, dan heeft het geen nut meer.Reactie is geredigeerd

  25. Alexandra zegt:

    De braafheid van het bestaan… brrr!
    Gelukkig lees ik deze ondertoon ook wel.
    En je kont tegen de krib gooien kan af en toe zoooo leuk zijn… πŸ˜‰

  26. marsjan zegt:

    Af!!!! Braaf…
    Dat is het eigenlijk diep in je wil je vreselijk op je kop krijgen…;-))

  27. Rene Scheffer zegt:

    Zwolly, Cherrie…thanks.
    Starry…..ik denk dAT je wel gelijk hebt.
    Alexandra…uh ja, maar het risico moet wel beperkt blijven.
    Marsjan…neeen, zo ben ik helemaal niet!Reactie is geredigeerd

  28. asdale zegt:

    Zo brave borst, daarjuist kom ik erachter dat u in zeist woonachtig bent. Niet zo heel lang geleden kwam ik daar optreden in Theater Slot Zeist. Ik heb u daar niet mogen ontmoeten! Of bent u geen liefhebber van toneel?

  29. Rene Scheffer zegt:

    Asdale….grappig!
    Toneeel….hm, of het moet wel heel absurdistisch zijn. De Slotzolder heb ik bezocht bij oprredens van Hans Dorrestijn en Jules Deelder en bij heeeeel veel recepties.
    En braaf ? Zo komt er een blog over mijn onbraafheden…

  30. marsjan zegt:

    @rs: hahaha….braafje. ;-))

Geef een reactie

