Dom gelul “Alles wordt duurder”


Vandaag las ik het in het AD. De mensen in het land mogen het Kabinet Balkenende een cijfer geven. Een heel mager zesje. En de reden voor het lage cijfer? “De prijzen gaan omhoog, het kabinet maakt alles duurder”, zeiden sommigen, op de voorpagina van het AD.  

Ik kan me daar vreselijk over opwinden. Dommer gelul dan dat is er niet.. Worden dingen duurder? Ja sommige wel en andere niet, die worden goedkoper zoals CD’s. plasma TV’s. luiers van het Kruidvat, kool in de winter etc.

Sommige producten en grondstoffen worden wat duurder vanwege de wereldmarkt, zoals meel en benzine.

Per saldo is de prijsstijging in Nederland tussen de 2 en 3 % per jaar. En dat wordt in onze (nog steeds een beetje) georganiseerde verzorgingsstaat keurig teruggegeven via inflatiecorrectie en CAO loonstijgingen.          

Daar waar het kabinet wel enig invloed heeft maken ze nu juist net de goede dingen wel duurder. Zoals:
– drank en sigaretten (mag ook wel, meebetalen aan ziektekosten).
– lease auto’s  (die mensen hebben jaren lang geluk gehad, een schijntje betalen, waar anderen   de auto gewoon zelf moeten kopen, onderhouden en afschrijven). 
– milieuvervuilende auto’s (werd tijd).  

Wat werd afgetopt zijn de huurstijgingen. De woningcorporaties hebben een maximum opgelegd gekregen dat nog iets onder inflatie ligt. En dat is goed want jarenlang mochten ze boven de inflatie verhogen, waardoor huurders (zonder subsidie) de prijs van het maatschappelijk nut van de sociale volkshuisvesting betaalden. Ook de kinder-opvang is fors goedkoper geworden door de hogere belastingteruggave.  

Als je alles een beetje volgt snap je dat er weinig aan de hand is en dat het kabinet qua lastenbeleid en prijsstelling  doet wat ze moet doen.  Maar goed, het stond in de krant en mensen lezen het en zullen elkaar verder gaan napraten. “Ja alles wordt duurder. Boevenbende dat kabinet”.   

Van mijn tante van in de 80 kan ik het hebben dat ze zegt “….alles wordt duurder”. Natuurlijk leg ik haar uit dat allles wordt gecompenseerd en dat de wijziging van de vermogensbelasting in 2001 haar ook nog eens een forse inkomensimpuls heeft bezorgd. 

Maar van jongere mensen, mijn generatie en jonger zeg maar, die zijn opgegroeid met goed onderwijs, TV en internet en die dus extra mogelijkheden hebben gekregen hun verstand wat op te pimpen (NOT) kan ik het niet hebben.

Die moeten toch beter weten. Dat moest ik even kwijt.

Wel vind ik het jammer dat Hardy’s bin 141 Chardonnay bij de AH sinds kort is gestegen van 2,89 naar 3,19 euro, ofwel meer dan 10 %!   

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-02. Bookmark de permalink .

19 reacties op Dom gelul “Alles wordt duurder”

  1. alib zegt:

    Een heel verstandig artikel, meneer. Veel mensen vinden het ook heel fijn hun kleine leed (altijd geldgebrek) te wijten aan ‘de Euro’. Maar zo langzamerhand is er niemand meer die weet wat een Gulden is (was), laat staan dat er veel mensen zijn die ‘m terug willen.

  2. MOODSWINGER zegt:

    Wat mij altijd opvalt is dat types die beweren geen " cent te makken" te hebben vaak wel heel veel roken…

  3. Klaverblad zegt:

    Goed dat je daar de vinger eens op legt. De tarieven van de zgn vrije beroepen zijn schandelijk gestegen.

  4. Zwollywood zegt:

    je hebt je artikel weer leuk gelardeerd met 3 gerefo boys. Komt dáár nog eens een artivan je kel over?….liefst op stropdasniveau….

  5. Zwollywood zegt:

    artivan je kel : moet zijn "artikel van".

  6. Rene Scheffer zegt:

    Alib…thanks. zo is het.
    Moodswinger….ach, kwestie van constant verkeerde keuzen maken.
    Klaver…effe denken,ja je hebt gelijk. In 2000 koste een externe inhuurkracht bij ons 90 gulden en nu 75 euro.
    Zwolly….ja zo kom ik wel aan veel reacties; die gerefo boys. Mag ze wel, ze zitten mij niet in de weg.

  7. morticia zegt:

    Alle levensmiddelen worden absoluut duurder, althans hier in België toch.
    Wat hebben we nu aan tv`s en andere toestellen (die goedkoper worden) die iedereen al heeft?Maar van jongere mensen, mijn generatie en jonger zeg maar, die zijn opgegroeid met goed onderwijs, TV en internet en die dus extra mogelijkheden hebben gekregen hun verstand wat op te pimpen (NOT) kan ik het niet hebben.
    Lijkt mij dat men als maar meer dommer aan het worden is met die overload aan info. Een teveel aan informatie doet tilt slaan omdat men niet kan kiezen tussen waardevolle info en overbodige ballast.

  8. Morgaine zegt:

    Het is gewoon de standaard mopper.. dit en het weer..

  9. Thera zegt:

    Mmmm, de zorgverzekering wordt duurder voor minder en als je per ongeluk terugrekent naar de gulden, zijn veel producten in prijs verdubbeld. Dat is wel een hoge inflatie. Maar dat valt dit kabinet niet aan te rekenen.
    Geld… ik sta er maar niet al te lang bij stil. Ik zou er nog van wakker gaan liggen. Het verbaast mij, dat sommige bedrijven die de gulden niet rechtstreeks omgezet hebben naar de euro zich nog kunnen handhaven…
    Tja…

  10. Sandra zegt:

    Helemaal terecht!
    Ik erger me sinds de invoering van de euro (die ik destijds bij de bank van dichtbij heb meegemaakt) ook aan dat gezeik en gezever dat alles ‘duurder’ wordt. Je beslist toch zelf hoeveel je ergens aan uitgeeft? Tenenkrommend. Ik heb toen meteen gezegd dat mensen niet kunnen tellen. En dat vind ik nog steeds. Sinds de supermarktoorlog bijvoorbeeld zijn de brede winstmarges op bijvoorbeeld A-merken behoorlijk versmald, en dat voelen we in de portemonnee, een heleboel producten zijn gewoon goedkoper. Typisch Nederlands ook, wel lopen mekkeren, maar de winkelkar tot aan het plafond volladen.

  11. Thera zegt:

    Sandra toch, een doosje aardbeien van 3,99 of 4,99? Dat is toch wel heel wat duurder, en niet eens een mandje vol. 😉

  12. rachel zegt:

    hee, mijn reactie is verdwijnseld… wat is dat nu weer… Sommige zaken mogen best duurder worden, de onderwerpen die je noemt, zijn prima voorbeelden. Aan andere zaken mag best meer geld uitgegeven worden (onderwijs) en op nog wat andere zaken mag best gestuurd worden (graaigedrag aan de top). En dat veel sinds de gulden fors duurder is geworden, zal best waar zijn. Hoeveel jaar zitten we inmiddels met de euro? De dagelijkse boodschappen zijn in Nederland best goedkoop, als ik vergelijk met prijzen in een aantal andere landen.

  13. Frans Muthert zegt:

    Mee eens! Verder lijkt veel van wat ik vind, al gezegd.

  14. Wilma zegt:

    Ik zal niet mopperen, maar ik ben wél benieuwd wanneer ik wél uitkom aan het einde van de maand!

  15. Blauw Oog zegt:

    Aanbevolen. Met de kanttekening dat ik het eigenlijk niet eens ben met de forse verhoging van de subsidie van andermans kinderen, zeker niet omdat die tevens lijkt in te houden dat ze mij een ziektekostenpremie wilden laten betalen die 4x zo hoog was als volgens het oude stelsel.
    Of dat echt aan elkaar was gekoppeld weet ik niet hoor. Maar wel was het opeens zo dat mensen met veel geld minder moesten betalen, en mensen met weinig geld opeens veel meer. Ik kan me voorstellen dat dat dan tot ontevreden reacties leidt.
    Dat is ook het oneerlijke en frustrerende aan bijvoorbeeld de voedselprijzenstijgingen in België (de prijzen stijgen hier bijna dubbel zo hard als het Europees gemiddelde). Als je een kleine portemonnee hebt, voel je dat serieus. Als je een goedgevulde bankrekening hebt, merk je er niets van. Zo zijn het altijd de zwaksten die de dupe worden.
    Nu verlagen ze in België dan wel weer de benzineprijs. Maar mensen met een kleine portemonnee hebben daar niets aan. Die kunnen immers toch al geen auto betalen. En zo komt lang niet elke compensatiemaatregel terecht bij degenen die ze het hardst nodig hebben.
    Dáár zou men eens goed over moeten klagen!

  16. PHM van de Kletersteeg zegt:

    helemaal niet mee eens.
    Dat graanproducten duur werden was niet nodig.
    Er was 3 millioen hectare gesubsidieerd ongebruikt in europa.
    De groeiende vraag was makkelijk voorspelbaar.
    Door die subsidie te annuleren, was de prijsstijging van 95 euro per ton naar 195 euro per ton voorkomen.
    We willen toch zo graag belangrijk zijn op het wereld toneel?
    Volgende; de millieu freaks hebben het voor elkaar; door plantaardige olie te verplichten voor diesel en voor de productie van bioethanol
    zullen wereldwijd een paar honderd millioen mensen sterven.
    Wel in schonere lucht…
    Door die twee maatregelen, ipv technische maatregelen, zal de vraag naar mais, aardappelen granen verder stijgen en zal de honger toenemen; dat kost doden.
    De lager het inkomen per hoofd (afrika) de meer doden het zal kosten.

  17. Rene Scheffer zegt:

    Morticia…ja daar zit ook wat in; teveel info en je gaat van balorigheid alleen maar naar sbs kijken.
    Sandra…thanks voor het mee eens zijn!
    Thera…ja maar aardbeien die moet je nu niet kopen. Ik volg de AH bonusfolder, dan eet
    je heel afwisselend en 25 % goedkoper en veel op de marlt kopen. Maar bijvoorbeeld zout en rijst en cola, dat is hier zo ontzettend goedkoop!
    Rachel….ik heb je reactie ook niet laten verdwijnen! waarom zou ik, je bent nooit vervelend tegen me.Reactie is geredigeerd

  18. Rene Scheffer zegt:

    Frans M….thanks.
    Wilma….u ja dat kan, wij hebben helemaal niet te klagen, maar inkomen toch ook op aan eind van de maand.
    Blauw oog…ja hoe dat in Belgie zit. Is toch een beetje ondoorgrondelijk land, these days.
    PHM…oei zover nog niet gedacht. Maar altijd wel het idee gehad dat graan en rijst in NL veeeeel te goedkoop zijn geweest. Dat mag dus duurder, maar niet voor de arme landen natuurlijk.Reactie is geredigeerd

  19. Jim Hasenaar zegt:

    Dus het duurder worden is de schuld van AH en niet van het kabinet.

Geef een reactie

