Een snorblog


Toevallig werd er maandag op het werk over gesproken. Ik had me niet goed geschoren en mij werd door een naaste vrouwelijke collega van mijn leeftijd  te verstaan gegeven dat snorren weer IN zijn. Die zelfde avond zou ik naar de kapper gaan, die afspraak was al gemaakt.

Ik ben vervolgens toch wat geschrokken van de reacties op mijn kappersblog.
De meest voorkomende reactie was toch die van "je bent een held" en "wat dapper". Maar eigenlijk denk ik dat ze bedoelden  "ach, dat je zo een dergelijk lullig hoofd toont, dat durft niemand en jij wel".

Uiteindelijk zit dat toch niet lekker. Men had wel gelijk, want de foto was lullig.

Maar goed, die snor. Ik heb vaker snorren gehad. Tussen 1982 en 1998 en in 2000 en 2002 even. Nu alweer een tijd niet. In de jaren ’70 was de snor populair. Niet zozeer bij voetballers maar bijvoorbeeld wel bij leraren  en volleyballers.

Kijk maar naar de foto’s uit de oude plaatselijke kranten uit die tijd.  Volgens mij had ook blogger Klaverblad, die toen in genoemde biotoop gedijde, een snor. De snor was iets voor de middenklasse en middenklasse plus.

In de jaren ’80 werd de stoppelbaard even modern. Ik moet daarbij denken aan George Michael. Ik lette daar allemaal niet zo op en liet mijn snor staan met het idee dat het iets van mannelijkheid uitstraalde. Toch kreeg ik steeds meer signalen dat mijn snor mijn hoofd oud maakte. Uiteindelijk heb ik de snor weggeschoren. Men vond me jaren jonger.

Op het snorfront was het bij mij jaren stil. Tot maandag, na het signaal van mijn collega en na de reacties op het blog. Hij is er nu ruim drie dagen.

Vanmiddag 17.30 uur. Mijn jeugdige collega F. van  26. Ze keek me meewarig aan. "Doe er iets aan, het kan echt niet smeekte ze". Ik reageerde onthutst "ja maar, ik hoor maandag dat snorren in zijn!" Ze schudde haar hoofd. "Ja maar collega A. zei….", protesteerde ik nog.

Ze verzuchtte: "Neen, snap dat dan. De snor is "in" voor een bepaald soort man. De strakgeklede en slanke jonge man met een strakke snor en een heel smal sikje (zoals bovenstaande foto/RS). Niet bij jou, je bent bijna 50 en dan die buik. En vervolgens "Hmmm. Ik zie nog roos ook op je jasje".

Daar sta  je dan met je goede bedoelingen. Doorgaan met de snor? Wegscheren? Andere vrouwelijke collega’s vinden de snor ook nog steeds helemaal niets. Fout, verkeerde retro etc. 

Aan de andere kant. . . . Dit VK blog wordt goed gelezen. Het zou heel aardig zijn wanneer dit blog een eerste voorzichtige stap is naar het eerherstel van de snor, ook voor mannen van 49 en ouder.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-02. Bookmark de permalink .

11 reacties op Een snorblog

  1. Klaverblad zegt:

    Jij achttien jaar een snor; ik twaalf jaar. Helaas sta ik er ook mee op de trouwfoto (70-er jaren). Er zijn maar weinig types die ik een snor vind staan, over het algemeen arabische mannen.
    Ik kan je voornemen niet steunen.
    Wel aanbeveling voor leuk blog.

  2. Thera zegt:

    Hm… Wat vinden jouw beide dame(tje)s ervan? Lopen die nu met geschuurde wangen? Of willen ze niet meer met je knuffelen, totdat deze meerkwaardige fase weer over is? ;-)Reactie is geredigeerd

  3. cor zegt:

    dat zit wel snor zou ik haast zeggen. Ooit heb ik een baard en een snor laten staan toen ik 3 mnd in het ziekenhuis lag( heb er nog een foto van) maar ik begin er niet meer aan

  4. Zwollywood zegt:

    laat maar lekker groeien…beetje brees en tot 2 mm boven de bovenlip

  5. Rene Scheffer zegt:

    Klaver…ach het is allemaal niet heel serieus, een beetje spelen op kantoor en dames plagen.
    Thera…Merkwaardige fase? Straks loopt half met snor en was ik trendsetter. L is neutraal t.o.v. snor en R. vind het geloof ik wel interessant "papa baard"
    Zwolly…..een van Oekel snorretje dus.

  6. Zwollywood zegt:

    Nee, geen van Oekel…zo ben jij niet en Oekel is al dood geloof ik…..Hij zei ‘POLLENS’…’nu ben ik alweer verraden’…of dergelijke teksten sprak hij……en ook het geijkte ‘maar natuurlijk’!
    Let op. Qua snor is mijn advies: …..breed en dun…en dat had van Oekel niet. Bij jou past ook wel een krul naar boven denk ik…gewoon probeen met die vlashaartjes van je!!!
    Maak jij trouwens vandaag nog een schrikkellog?????Reactie is geredigeerd

  7. Wilma zegt:

    Jawel gewoon uitproberen, zolang het geen knevelfetisjisme wordt…:)

  8. Thera zegt:

    Precies René, dat is nu waar ik zo bang voor ben. Half Nederland met snor. Nou ja, ik ben toch http://www.youtube.com/watch?v=BbFLfSVNYSQ&feature=related En voordat dit nu weer een eigen leven gaat leiden, dit liedje heeft natuurlijk geen betrekking op René. Duidelijk? 🙂

  9. MOODSWINGER zegt:

    Mode of niet, mannen met snorren hebben wat te verbergen!!!

  10. marsjan zegt:

    Zo gaat ie nog maar echt zo’n hangsnor…brrrr… blijft van alles aankleven.. Ik vind stoppelbaardjes/snorretjes wel leuk maar niet van die hele lange kabouterbaarden! ;-))

  11. Rene Scheffer zegt:

    Zwolly….thanks voor advies….valsharen, ja een beetje wel.
    Wilma…nee dat heb ik niet, sm neigingen
    Thera …liedje gezien, mooi. Hm, j emag ze niet zo de snorren.
    Moodsw….uh, ik, ben voornamelijk braaf.
    Marsjan….tis nog een stoppelbaard.

Geef een reactie

