De Volkskrant gevonden op straat – over vaste rituelen op de zaterdag


De zaterdagmiddag


Zaterdag is winkeldag. Zo rond 11.00 of 12.00 uur zijn we meestal in Zeist en soms gaan we ook ergens een broodje eten. Lucia heeft in haar hoofd de dingen die ze wil kopen. Laarzen voor Rozanne, batterijen, smeersels, een zomertopje bij Miss Etam en soms de AH boodschappen. Mijn hoofd is doorgaans leeg. Ik vind het niet ongezellig om een uur of twee door de stad te lopen.

Maar spullen heb ik niet meer nodig eigenlijk, soms een scartkabel of tandpasta. Mij boeien maar twee dingen. Zo snel mogelijk de zaterdageditie van de Volkskrant kopen en op tijd een broodje en op tijd weer thuis voor Duits en Engels voetbal op Sport 1. Die krant is een dwang. Ik kan het niet hebben dat hij uitverkocht is. Een abonnement heb ik niet, wel op het AD. Maar zeker voor mijn werk is het ook nodig dat ik een kwaliteitskrant lees. En soms is ie ook wel leuk, vooral het magazine.

Krant gevonden !

Vandaag 11.00 uur. We lopen de parkeergarage aan de zijde van de Hogeweg uit. In het halletje van de parkeergarage spreek ik altijd de zelfde woorden uit. "Als we eerst even naar de overkant, de krant halen, of anders ga jij de V & D in en dan kom ik later. . . . ."   Toen zei mijn vrouw "hm. de krant?, daar ligt er een". Ik kijk naar beneden en daar ligt een krant. Het is een gloednieuwe Volkskrant van vandaag!. Ik brom wat "hm, zeker zonder magazine". Ik pak hem op en het magazine zat er ook bij.  Wat beweegt iemand nu om een gloednieuwe VK daar achter te laten?. Misschien lag hij er de hele dag en heeft de beheerder van de garage een abonnement. Ik ben blij en verrast en opgelucht. Het is ook nog eens bijna 5 ½  gulden, bedacht ik me later nog.


Nog een ritueel – de kassascene


Elke zaterdag is het raak, de kassascene, ook deze keer weer. Wat is het geval. In veel winkels zijn er 2 of 3 kassa’s, waarvan er maar 1 open is. Het is dan zaterdagmiddag 14.15 uur en er staan lange rijen. Het kan bij Blokker zijn, bij de H & M of bij het Kruidvat. Ik sta in de rij en de andere kassa’s blijven dicht. Ik word dan boos en ga andere mensen aanspreken waarvan ik zie dat ze verstoord zijn, net als ik.
"Ach mevrouw, die kassa, maar die is altijd op dinsdagmorgen open weet u,want dan is het zooo ontzettend druk ! Vreemde gezichten en mijn vrouw zegt meestal …."doe niet zo raar, we weten het wel".

Vandaag bij de V en D La Place, 2 kassa’s ook weer en toch maar 1 open. Ik sta in een rij met 6 wachtenden met mijn tableau met broodjes rosbief, kip kerrie saucijzenbroodje en jus d’orange. Even later staan er tien man in de rij. Ik zie allemaal jongelui die hun best doen met bereiden van broodjes,  opruimen, afwassen en dan 1 kassa open. De dindagochtendopmerking had ik al gemaakt tegen de dame voor me met twee taartjes, ze begreep het direct.

Ik sprak vervolgens een La Place jongedame aan, die wat aan het schoonmaken was "Ach mevrouw doe alsjeblieft een extra kassa open. Het is druk, maar ja het is ook zaterdagmiddag 12.30 uur en dan gaan de mensen nu eenmaal allemaal broodjes eten" Ze keek me niet eens onvriendelijk aan en liep prompt naar de kassa en de rij was zo weg.

 
Tevreden kwam ik thuis. Mijn krantbehoefte was in 2 seconden bevredigd en mij kassagemopper had eindelijk effect. Vrouw en dochter gaan een dutje doen. Ik zet Sport 1 aan en zie dat Schalke 04-Bayern Munchen rechtstreeks wordt uitgezonden.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-03. Bookmark de permalink .

10 reacties op De Volkskrant gevonden op straat – over vaste rituelen op de zaterdag

  1. Beus zegt:

    Grappig zo ziet mijn zaterdag er meestal ook uit.
    In guldens denken doe ik ook nog steeds.
    Het gemopper op de meisjes van La Place lijkt wel landelijk structureel:
    V&D zou daar zelf eens wat aan moeten doen.
    In Hilversum is het niet anders.
    Leuk blogje weer.Reactie is geredigeerd

  2. Kokopelli zegt:

    @Rene: Lekker onderhoudend leesblog. En zo herkenbaar. Hoewel ik voor de zekerheid wél een abonnement op de Volkskrant heb. Ik zou niet weten hoe ik anders de ochtend zou moeten beginnen 😉
    Aanbevolen!
    Kokopelli

  3. Rene Scheffer zegt:

    Beus en Kokopelli….
    Het was maar een tussenblog, een vriendelijk niemandalletje. Ik ben blij met de herkennning.

  4. easywriter zegt:

    verlangen naar een zaterdagkrant drijft mij soms de stad in: daar wordt altijd wel íets gratis uitgedeeld. en dan maar hopen dat het dit keer geen telegraaf zal zijn.

  5. Morgaine zegt:

    De kassa.. echt een zaterdag-ergernis..
    en een maandag ergernis.. en een..

  6. Thera zegt:

    Hihi, ik laat altijd iedereen voorgaan. Dat helpt tegen ergenis. En meestal komt er dan gelijk een kassa bij. Is ze nu nog niet weg?
    Snor, voetbal, ergenis, la Place? Nee, ik heb toch een beetje medelijden met jouw vrouw.
    Maar je schrijft innemend, dat zal dan wel het tegenwicht zijn. 😉

  7. Klaverblad zegt:

    Lekker lezen deze bijlage van de Volkskrant.
    En dat kassa-syndroom/trauma komt hier in extenso voor. Morgenochtend moet ik naar het enige postagentschap met één medewerkster en 170 wachtenden.

  8. astrid rijff zegt:

    met big smile gelezen!

  9. Jim Hasenaar zegt:

    Jullie in Nederland hebben het helemaal niet begrepen. Moeder de vrouw doet boodschappen en jij staat in de rij voor de kassa met een bijna leeg karretje. Wedden dat het karretje vol is wanneer jij aan de beurt bent?

  10. Rene Scheffer zegt:

    easy….we hebben nu een drie weken abonnement op de Telegraaf voor 3 euro!
    Morgaine…jij ook al zo ongeduldig dus.
    Thera…innemend schrijven is gevaarlijk, zo heb ik mijn vrouw destijds ook gelijmd.
    Klaver…. ja een van de betere bijlagen. Mensen doen soms ook zo langzaam, zeker bij postkantoren.
    Asdale…thanks.
    Jim H….doen ik soms echt wel hoor.

Geef een reactie

