Klussen – Ellende of een zegen?


Ik heb er niets mee

Ik heb het vroeger nooit kunnen snappen, mannen in overalls op zaterdagmorgen. En  toen ik nog op een korfbalclub zat, snapte ik niet dat er mannen waren die de wedstrijd afzegden omdat ze een schutting moesten neerzetten of laminaat moesten leggen. Ik zie ze in de buurt op ladders staan en in de tuin. Hun soms bevallige vrouwen staan met de lauwe koffie te wachten.

Klussers vond ik mede ook daardoor altijd mannen die de verkeerde keuzen maakten op zaterdag, waar zo veel andere leukere dingen te doen zijn. Mannen die niet zo handig zijn om op zaterdagmorgen net als ik met koffie en koek de dikke zaterdagkrant te lezen, mannen die de levenskunst van het genieten zijn verleerd. Een toppunt van ellende was in mijn ogen dat mannen speciaal de ATV dag opofferden voor een kluspartij.


Zelf ben ik onhandig

Ik heb ik me ook bewust nooit ontwikkeld in handigheid. Hoewel, als ik erover nadenk. . .  als kind klom ik al niet in bomen en maakte ik geen hutten. Natuurlijk ben ik ook wel iets van handig maar dan in andere dingen. Goedkope voetbal- en concertkaartjes scoren, in de keuken, met stofzuiger en dweil en luiers, de beste restaurants uitzoeken in het buitenland. Nog enkele handigheden laat ik buiten bespreking. Het nadeel van niet kunnen klussen is dat je overal mannetjes voor nodig hebt. Soms kost dat veel geld of moet je ze dagen met familie en al in huis nemen (niet erg bij C, A en N).

De laatste tijd doe ik weleens wat

Op een een of andere manier gaan er veel lampen kapot en plafondiaires (hoe schrijf je zoiets!) zijn ondingen. Regelmatig moet mij dus met schroevendraaiers en gloeilampen in de weer. Ik definieer zoiets gelijk maar als de klus van de dag of van de week. Mijn schoonzus had me ooit in de gaten. Als een ander voor me klust, kijk ik soms uit beleefdheid mee en als het even misgaat geef ik een aanwijzing, "Rene heeft echt technisch inzicht, hij neemt iedereen in de maling". Doorslaggevende aanwijzingen geven kan ik, klussen echter nog steeds niet. Ik neem dus niemand in de maling.  

Vandaag heb ik een kapotte afzuigkap gerepareerd.

Het ding gierde ontzettend en met een buigende gootontstopper tikte ik een klont uit het afzuigkanaal bij de schoepen. Pure berekening, een actie van 2 minuten scheelt 500 euro. Nu Rozanne wat ouder is komt er een dimensie bij. Als er dan eens een plastic apparaat kapot is en ze roept "papa maken", dan doe je dat. Wanneer ze dan met haar grote ogen kijkt hoe ik een apparaat uit elkaar haal, dan haal ik alles uit de kast.  Vorige week ben ik op een zondagmiddag 5 uur achtereen in de weer geweest met de hogedrukspuit. Wat ik toen ontdekte was een zee van puur eigen regelvermogen. Iets waar mensen en ook ARBO coordinatoren blij van worden. Zonder inmenging van iemand of iets de aard en het tempo van de handelingen bepalen. Ik begin klussers iets meer te snappen en ik ben er eens over gaan nadenken en ik definieer de klusser in categorien.

De categorien  

  1. De klusser als geboren vakman; de man die geniet van zijn schepping en constant in een flow is tijden het maken van iets.
  2. De klusser die niet veel anders kan, maar gaandeweg plezier heeft gekregen in zijn vorderingen en dat steeds ontwikkelt 
  3. De klusser uit pure armoe. De steeds vragende vrouw of  uit financiële noodzaak (3)
  4. De klusser die om pragmatische reden af en toe toch even klust (4).
  5. Degene die gewoon nooit klust, het bot weigert of iemand inhuurt (5).
  6. Degene die de omstandigheden om zich heen weet te scheppen dat klussen niet nodig is (6) 

Ik heb tot ongeveer mijn 42 ste in categorie 6 gezeten, daarna een paar jaar in categorie 5. Nu zit ik sinds kort in groep 4. In een hogeree groep zal ik niet snel komen en ik zal gaandeweg weer eindigen in groep  6.  

Bye the way. Dit blog gaat niet over klussende of bijklussende vrouwen, daarom heb ik ze ook niet genoemd.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-03. Bookmark de permalink .

18 reacties op Klussen – Ellende of een zegen?

  1. rachel zegt:

    klussende vrouwen, tsss, zeker in de weer met hip behang en polkadotlaarzen…
    De mooiste zin: "Het ding gierde ontzettend en met een buigende gootontstopper tikte ik een klont van uit het afzuigkanaal bij de schoepen" . prachtig, hier spreekt iemand met kluservaring. hulde!

  2. Wilma zegt:

    De mannen waar ik in mijn leven mee van doen heb en heb gehad hebben allemaal linker handen. Er wordt hier zelden, en dan alleen omdat het écht moet, geklust en dan nog met moeite. Gelukkig heb ik een huurhuis.

  3. Morgaine zegt:

    Rene de bouwer!
    *klapt in handen*
    🙂

  4. Zwollywood zegt:

    puh wat een opschefferij….maar de types herken ik wel.
    Ik zal niets vermelden over het feit hoeveel ik pro deo in mijn eigen woning klus…soms verdraaid veel…neem nu alleen het dagelijks onderhoud al.Reactie is geredigeerd

  5. Klaverblad zegt:

    René, dit blog leest zo associatief, maar ik zal me inhouden.
    Ik zou wel eens een reactie van je vrouw/vriendin willen lezen.
    Weer genoten.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Klaver….verhaal inmiddels tamelijk herschreven. Mogelijke scherpe kantjes zijn eraf. Op de rest reageer ik morgen.

  7. Annelies zegt:

    Haha, nou had ik altijd gedacht dat de schoepen ergens in de buurt van de hurken zaten 😉 Jij komt er wel, als A-klusser !

  8. Beus zegt:

    Mooie indeling in categorieën.
    Hoe kom je erop!
    Helaas is klussen soms gewoon noodzaak.
    Als ik geld genoeg had zou ik nooit meer klussen.

  9. marsjan zegt:

    De klushusband van marsjan valt ook in categorie 4…en dan echt als het niet anders meer kan… En tja marsjanneke zelf mja met plakband, elastiekjes en touwtjes kom je ook heel ver…. ;-))

  10. Rene Scheffer zegt:

    Rachel…klussende vrouwen. Ow nee, daar zou ik niks over zeggen.
    Wilma…prima toch, hadden ze tijd voor andere dingen.
    Morgaine….maar dat wil ik juist niet!
    Zwolywood….mooie woordspeling, nog niet eerder gehord. Maar dat ligt eerder aan het gebrek aan creativiteit van anderen.
    Annelies…schoepen is ook een verkeerd woord. Maar weet het juiste niet, draaidingen ofzo.
    Beus…hoe ik erop kom, vanzelf…gebeurt tijdens het bloggen, zonder vooropgezet plan.
    Marsjan….ook 4, niet slecht. Mijn traphekje zit ook vast met een touw en al twee jaar heel stevig vast.Reactie is geredigeerd

  11. Mo zegt:

    Ha, ik heb de meest inventieve klusvader van het westelijk halfrond, en ik ben er blij mee.

  12. Ramirezi zegt:

    Mijn motto; stel niet uit tot morgen, wat je vandaag door een ander kunt laten doen…

  13. zintuigen zegt:

    klussen heeft een lettertje te veel, zonder dat is het meteen veeeeel leuker….Reactie is geredigeerd

  14. Thera zegt:

    Haha, Zintuigen, Kusjesman gezocht. 🙂
    De klusjes laten we over aan de kabouters..

  15. MOODSWINGER zegt:

    Ik sluit me aan bij zintuigen!!!:-)

  16. kees smit zegt:

    Mijn klusjaren zijn wel over, maar met een letter minder nog ang niet.

  17. Rene Scheffer zegt:

    Mo…hou hem maar in ere!
    Rami….vandaag door een ander, maar de meeste bedrijven laten je weken wachten.
    Zintuigen, Moodswinger, Thera en Kees…….
    Kweenie, geen geestig genoege reactie meer op dit tijdstip van mij, maar bedankt voor jullie luminositeit. xxx

  18. esywriter zegt:

    waarom eigenlijk niet over de klussende vrouw? ik ben er zo één, categorie 3/4, bezit zelfs een overall. mijn zus is een categorie 5-er: haar stelregel is dat je niet te veel moet willen kunnen. Wat je kan, dat moet je ook, beweert zij. Zo nu en dan repareer ik iets voor haar.

Geef een reactie

