Even pauze – rustiger aan op het VK blog.


Mijn voorlopig laatste blog was van 3 maart 2008. 

Ruim een jaar zit ik nu op het VK blog met gemiddeld drie blogs in de week. Ik loop al tegen de 30.000 hits en een gemiddelde van rond de 22 aanbevelingen en 12 reacties. Ik ben tevreden over de hoeveelheid en de inhoud van de respons. De laatste maanden lukt het me steeds makkelijker een blog in korte tijd op te schrijven en er foto’s bij te doen. Een dik uur ongeveer en soms iets meer. Reageren doe ik steeds meer afgemeten en voornamelijk bij mensen die ik ken en ook niet eens  systematisch. Het schrijven zelf heb ik iets beter ontwikkeld, zij het dat ik soms te ver afdwaal en een blog veel te lang laat worden. Een verbeterpunt. 

Het beeldend schrijven over iets schijnbaar onbeduidends, dat daardoor minder onbeduidend wordt, is mijn handelsmerk. Verder heb ik soms uitstapjes naar politiek, voetbal, dochter en muziek. Ik voel me ook een beetje schrijver/columnist en zou van schrijven of columns schrijve mijn beroep kunnen maken. Maar het ontbreekt me daadkracht om er echt werk van te maken.

De discrepantie
 
Wat me dan vanaf  begin vorige week heeft doen besluiten even te pauzeren en later wellicht in een lagere versnelling terug te komen is de discrepantie op het VK blog en de echte wereld. Waar op het VK blog de reacties op mijn stukjes als het ware een warm bad vormen daar zijn ze in real live eerder een lauw bad met soms een koude straal en heel af en toe van twee vaste fans in het land een warme straal.

Op kantoor zijn de reacties in het algemeen laconiek met af en toe (twee fans) iets van waardering. Ze kennen me als schrijver in het personeelsblad in de jaren ’90 en enkele keer doet een ander beroep op mijn schrijfkunst. Een naast familielid keurt het merendeel van blogs ronduit af. Sentimenteel, steeds hetzelfde, niets toevoegend, internetvervuiling zelfs. Van mijn vrouw (die sommige blogs wel waardeert, andere minder) hoorde ik dat zij in haar netwerk regelmatig negatieve signalen opvangt. Niet dat dit allemaal doorslaggevend is, maar die discrepantie in de reacties wordt op den duur irritant en vermoeiend. Het is alsof je schakelt tussen twee rollen en niet weet welke film nu de juiste is. Het zou anders zijn wanneer je een landelijk erkende schrijver zou zijn en de criticasters eenvoudig zou kunnen uitlachen.


Verstandelijk snap ik het wel.
Ervan uitgaande dat mijn netwerk uit 150 mensen bestaat, dan zullen er wellicht 10 enig gevoel hebben bij columns/blogs en deze graag lezen. Het VK blog netwerk, zeg maar de mensen die mij lezen en soms aanbevelen, bestaat uit  rond de 50 man en die hebben er allemaal juist wel gevoel bij. 

Bijkomende reden om even afwezig te zijn was de drukte rond de verjaardag van Rozanne vorige week. In die afwezigheid voel ik dat de afwezigheid van hyperachtig bloggen ook wel wat heeft.


De rust

Mijn besluit vorige week eenmaal genomen hebbend is er ook iets van rust. In de avond kan ik weer andere sites bekijken, al was het maar op marktplaats naar vakantiehuisjes voor 2009 (2008 is al geregeld). Ook latente wensen komen misschien eerder weer naar boven. Zo wil ik graag commissaris worden bij een woningbouwcorporatie. Mijn strategisch inzicht in combinatie met gevoel voor huurderbelangen en de openbare orde en veiligheid als professionele achtergrond zorgen ervoor dat ik daar een meerwaarde kan hebben. Een cursus Spaans of Italiaans staat al 10 jaar op het lijstje. Ook zal ik iets eerder een boek pakken en wellicht zelfs gaan hardlopen. In die zin heeft bloggen ook iets verslavends. Het heeft een zelfde effect als soft drugs. Wellicht niet heel gevaarlijk maar het houdt je af van andere nuttige bezigheden.


Kom ik terug?

Ik denk het wel en ik schat in zo rond begin of medio april, maar dan in een duidelijk lagere frequentie, niet meer 150 blogs per jaar maar tussen de 30 en de 60. Ik heb nu eenmaal iets van de artiest. Ik heb publiek nodig.  Een vaste kern van bloggers zal ik wel blijven volgen en af en toe met een aanbeveling vereren. 
 

Het was me voorlopig een genoegen.     

                                                                  

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-03. Bookmark de permalink .

31 reacties op Even pauze – rustiger aan op het VK blog.

  1. Morgaine zegt:

    Ik hoop dat je je bedenkt, maar ik snap je wel, ik voel het soms ook zo..

  2. rachel zegt:

    jeetje René, kun je er niet nog een nachtje over slapen? Je stijl spreekt me aan, de onderwerpen ook. tja. En 30.000 hits is boel veel en gemiddeld 22 aanbevelingen ook. Al betekent het – ingelogd – dat er 10 man op een aanbevelingenknopje drukt (en jijzelve natuurlijk), dat relativeert ook wel weer. Hmm, nou ja, hoop dat je gewoon af en toe blijft schrijven en reageren. Het genoegen was insgelijks.

  3. rachel zegt:

    ..hmm, en als explorer eruit klapt, dan moet je opnieuw uitloggen (lessons learned).

  4. Beus zegt:

    Tot later.
    Ik lees je altijd met genoegen.

  5. jacob hesseling zegt:

    Je wordt al een "crack" de gemengde gevoelens komen onvermijdelijk. Wellicht zou af en toe een schop onder de kont beter voor je zijn dan dat warme bad. Wil je echt goed worden dan zul je moeten lijden en afzien- daarbij past ook kritische zelf analyse-. Niet van: daar ben ik al heel goed in.
    Rust nemen is na een langere blogperiode altijd goed. Neem het ervan en tot gauw!

  6. asdale zegt:

    Een kleine blogsabbatical dus. kan heel verfrissend zijn. Ik hoop wel dat je terugkomt want ik volg je regelmatig, al reageer ik niet altíjd. Breath some fresh air for new inspiration!
    Tot gauw weerziens.

  7. Thera zegt:

    Ja, heel herkenbaar. Het is een verademing af en toe wat rustiger aan te doen, er is nog zoveel meer. Maar geloof me, je kunt ook niet meer geheel zonder, en dat is gelukkig ook nergens voor nodig.
    Heel hartelijk gefeliciteerd met Rozanne en tot gauw!

  8. Maria-Dolores zegt:

    benieuwd hoe het verder gaat; ik geloof eigenlijk niet dat je helemaal ophoudt. maar zo nu en dan eens even stilstaan en bedenken wat je er mee wilt, da’s nooit weg :-).

  9. Zoë zegt:

    tot gauw dan maar.
    gr Z

  10. Annelies zegt:

    Het is verslavend, en er zijn nog zoveel andere leuke dingen in de wereld ! Geniet maar van je vrije tijd en tot april !

  11. Klaverblad zegt:

    Een schock. Nee René, nee.
    Ik volg je al vanaf het begin en waardeer je blogs heel erg en je milde, genuanceerde reacties niet minder. Jij kunt mij kritizeren zonder dat ik me aangevallen of in de hoek gedrukt voel of me schorpioenachtig wil verklaren/verdedigen.
    Je kunt meesterlijk over heel dagelijkse -je noemt het onbeduidende dingen- schrijven met toch een extra dimensie die het bijzonder, in elk geval lezenswaardig maakt.
    Maar ik begrijp dat je keuzes moet maken. Ik raakte ook een familierelatie kwijt door het bloggen, maar de reacties van mijn directe omgeving zijn ronduit stimulerend. Ik zou het niet kunnen missen.
    Wat Annelies e.a. schrijven is natuurlijk de waarheid. Ik heb ook andere bloggers gas zien terugnemen. Zelf kan ik dat amper. Het is een wezenlijk deel van mijn dagelijks bestaan geworden. Tot in het buitenland kijk ik. Ik programmeer zelfs vooruit.
    In het bijzonder heb ik van je autobiografische serie genoten. Het heeft mij geinspireerd om het per levensjaar te doen.
    Ik moet de klap nog even verwerken, hoop anders, maar ik zie je wel weer verschijnen.

  12. droomvrouwtje zegt:

    Geef je een picknik mand mee voor onderweg… er zit genoeg in voor een maand.. dan snel weer terug komen 😉
    xxdromerke

  13. Sandra zegt:

    Het is alsof je schakelt tussen twee rollen en niet weet welke film nu de juiste is.
    Dat is het hem, de juiste film bestaat niet. Door te schrijven laat je zien hoe je naar de wereld kijkt. Mensen kunnen zich daardoor verraden voelen. Dat is wennen, niet alleen voor jou, maar ook voor jouw lezers. Maar het is jouw recht om je eigen verhaal te schrijven. En een pauze is nooit weg. Je gaat er soms nog scherper door kijken.Reactie is geredigeerd

  14. Starry Night zegt:

    Ik kan niet voor anderen spreken, ik kom hier altijd erg graag. Ik ben jaloers op je inspiratie, het is precies dat wat ik momenteel ontbeer. Als ik inspiratie had dan vulde ik lekker mijn blog en wat anderen daarvan vinden, tja… Is wel belangrijk, dat ontken ik niet, maar hou het in evenwicht! Bovendien: ik merk ook dat het een kwestie is van smaak. Zo heb ik twee ‘fans’ in de privésfeer waarvan de ene me het liefst met een tong permanent in mijn wang gestoken over het beeldscherm zag lolbroeken, terwijl de andere me het liefst wat vaker diepzinnige, treurige werkjes neer zag poten. Tja…
    Aan de andere kant is een pauze helemaal niet verkeerd, zeker als het hyperachtige vormen aannam;-). Maar kom terug, okay!?Reactie is geredigeerd

  15. fred van der wal zegt:

    Pak jezelf in je kraag en trek je uit het zuig ende moeras van de krietiesie met hun kwaadaar dige gasvorming, die er alleen maar op uit zijn om wie in the picture is omlaag te halen.
    En ga door!

  16. cor zegt:

    Denk er om ik hou je inde gaten, zodra je je neus om een bloghoekje steekt; krijg je een reactie….( en als ik in Zeist of omgeving een duifreportage moet maken, zal ik goed opletten wie weet loop je daar in het wild rond :)))Reactie is geredigeerd

  17. jan krosenbrink zegt:

    als zender kan je de frequentie regelen, als ontvanger en fan ben ik dik tevreden met elke frequentie, vooralsnog.
    eigenlijk moeten hier ook degenen die jouw geschrijf niet zo zien zitten opgewekt reageren.

  18. Rene Scheffer zegt:

    Morgaine….je snapt me gelukkig.
    Rachel….thanks! en wat die aanbev. heb je helemaal gelijk.
    Beus….thanks.
    Jacob H….zit wat in, kritiek kan ook beter maken.
    Asdale….stille lezeressen, ook leuk!
    Thera….thanks, ach ik ben zeker niet weg.
    MD….effe uitwaaien en inspiratie vinden, ben ook wat moe. Veel tegen de wind in gefietst.
    Zoe ….tot dan.
    Annelies….lijkt wel werk ! Ik heb even pauze.

  19. Rene Scheffer zegt:

    KB….ach je hebt ook wel een een pauze gehad van een week of twee. Maar bedankt voor de lof en eer. Ik denk dat mijn volgende jaar 1988 wordt en ook het verhaal van Nederland-Rusland in Munchen en mijn belevenissen aldaar. Je ziet me zeker weer!
    droomvrouwtje…thanks en een blikje bier, ik heb dorst.
    Sandra…Scherper, i hope so. Mijn verhalen zijn soms wat te lief. Uiteraard blijf ik jou en wat anderen ook, wel periodiek volgen.
    Starry….ik kom terug en die zin van die tong en die wang en het beeldscherm moest ik vier keer lezen. Nu snap ik het, gewoon een brave zin
    Fred….eigenlijk heb je gelijk.
    Cor… hahaha. Om het gemeentehuis hangen veel duiven, wanneer je je meldt en vraagt naar de heer Scheffer krijg je een korte rondleiding en vraag ik de bodes de duiven aan te wijzen. Hoewel er zijn nu draadjes gespannen.Reactie is geredigeerd

  20. Rene Scheffer zegt:

    Jan K……uh, dat zullen ze niet doen. Ennu t.z.t. 1 maal per week, daar zal je het mee moeten doen en ik ook.

  21. Starry Night zegt:

    Ik ben eigenlijk altijd braaf, René;-)

  22. iris kijkt zegt:

    Het zoeken naar een geschikt beeld kan me wel uren kosten misschien , maar dat tel ik niet mee , m’n korte tekst moet er in tien minuten staan , maar het is waar dat die tien minuten net doen alsof het slechts die tien minuten was.

  23. tandwielfabriek zegt:

    Tot snel,
    en zo krik ik je gemiddelde aantal reacties weer wat verder op.

  24. Geroma zegt:

    Herkenbaar, Rene.
    We hebben allemaal denk wel eens een adempauze nodig. En, gewoon straks weer vol goede moed en inspiratie Bloggen….
    Op jouw eigen wijze en frequentie!!
    Groetjes…Reactie is geredigeerd

  25. Antoine (vanuit een LAN-house) zegt:

    Ook al ben ik fors minder online, ik blijf jouw schrijvenissen volgen, ik kijk al uit naar de volgende bijdragen:)
    Zonnige groet!

  26. anoniem zegt:

    huilebalk

  27. Sandra zegt:

    We zullen dit enorm gaan missen, we praten af en toe wel even "live" bij toch?
    Tis wel zonde al die mooie verhalen die in je hoofd blijven zitten…maar ja….je wordt ouder papa !!

  28. Prometheus zegt:

    Jammers Rene, je ging best lekker en heb dan ook van veel van je stukken met plezier gelezen.Verbaast mij overigens wel dat je je mede laat leiden door de minder positieve reactie’s op je blogs, het is nu eenmaal moeilijk om een ieder te behagen.De zaken die je nu in je nieuw verworven ‘vrije tijd’ kunt gaan oppakken geven misschien aanleiding om zo nu en dan weer eens een stuk te schrijven.Ik zal dus ook met enige regelmaat kijken of er toch een blog van je verschenen is 🙂
    Grtz en tot lezens,Reactie is geredigeerd

  29. Jim Hasenaar zegt:

    Omdat je zo’n enerverend en herkenbaar beschrijft en ik vond dat ik je toch te weinig opzocht, heb ik mijn aan te bevelen blogs bijgewerkt. Er een enkeling afgegooid en jou er bij gezet. Dan kom ik ook makkelijker op je blog.
    Het inlassen van een pauze en wat jij discrepantie noemt, is fantastisch beschreven en ook bij mij zeer herkenbaar.
    Ga zo door. Wacht niet te lang.Reactie is geredigeerd

  30. Zwollywood zegt:

    Late reaktie van mij, maar rust lekker uit.

  31. Daan zegt:

    Ik wens je geen sterkte, en ik hoop ook niet dat je uitrust. Er is namelijk iets aan de hand wat ik meen te herkennen. Ik hoop dat als je terug komt, je je dan minder aan trekt van de discrepantie. Die is namelijk altijd in het nadeel van jezelf. Hier of in de buitenwereld: het is als spijkers zoeken op laag water: je zult de critici overal vinden. Geloof in je zelf, dat is het belangrijkste. Of je nou schrijver bent of commissaris van een woningbouwvereniging of leraar Nederlands. Doe het met overtuiging.
    Of kom je er wellicht achter dat het bloggen teveel tijd kost? En heb je het uitzoeken van vakantiehuisjes gemist? Dan is je voorgenomen nieuwe frequentie de juiste.
    Tot ziens, Daan

Geef een reactie

