Fiorentina


 
Het Uffizimuseum, de Arno, de Duomo, de Medici, cipressen, bistecca en terracotta, daar denken we aan. Maar Florence heeft ook een een voetbalclub. "Fiorentina" speelt in de serie A en moest  donderdag 3 april jl. aantreden tegen PSV.  Gevoelsmatig heb ik niet zoveel met Fiorentina. Niets dat aanspreekt, geen kriebels en kippenvel. 

De club kende haar hoogtepunten, medio jaren ’90 toen het Argentijnse kanon Batistuta er nog speelde. In die jaren kwam ik er weleens. Nog zie ik de beelden voor me van de toenmalige president Cecchi Gori (ja, de filmproducent), die Naomi Campbell, een vriendin van de familie, naast zich had zitten op de eretribune bij de wedstrijd tegen Cagliari. Het zegt iets over de wat protserige uitstraling van stad en club. Het was die zondag in september 1996 tevens de introductie van de Fiat Bravo en Brava in Italië. Ik was erbij en vond ook dat tamelijk spannend.  

Florence is ook geen stad voor voetbalhysterie en -historie. Het heeft weliswaar een fanatieke aanhang, maar die komt voornamelijk uit de regio. Ook Berlijn, Parijs, Straatsburg, Venetië en Nice zijn geen voetbalsteden. Neen, dan Genua en Marseille, ruige havensteden. Het stadio Luigi Ferraris in Genua, boezemt angst, ontzag en bewondering. Of dichter bij huis, de Kohlenpott-Romantik van Gelsenkirchen met Schalke 04.

Glinsterend wit aan de voet van de Apennijnen

Het begon donderdag pas te kriebelen om kwart over acht. De NOS verstaat als geen ander de kunst om de sfeer in een stad neer te zetten. Vooral in Italië lukt dat goed. Wie herinnert zich niet de beelden van een Romeins restaurant op een maandag in 1996 (op woensdag was Ajax-Juventus, finale Champions Leugue). Het kwebbelende bestuur en wat spelers van Ajax luisterden met een half oor naar een in Nederland nog onbekende zanger, het was Andrea Bocelli. Mart Smeets was vorig jaar de koning van het sfeervolle Piazza Castello in Turijn.

Het weer zat vorige week mee. Het stadion Artemio Franchi is glinsterend wit en ruim met een sintelbaan. Het blijkt ook nog eens de monumentenstatus te hebben en is gebouwd in de Mussolinitijd. Het heeft geregend en er zijn wat flarden avondzon, die de nog lege stoeltjes laten glimmen. Het gras is kortgeknipt en groen. Het ruikt naar voorjaar. Op de achtergrond de donkere silhouetten van de Apennijnen. Een zelfde ambiance en achtergrond  als in Bologna, waar Nederland in 1993 aantrad tegen San Marino.

Het is een plek, waarvan je hoopt er te kunnen zijn. Een wandeling door de mooie stad. Een snelle maar goede maaltijd aan de overkant van de Arno en dan de meute achterna richting stadion.

Dan waren er ook nog de beelden in de stad. Passanten en horecapersoneel werden door de NOS reporter gevraagd het Fiorentina clublied ten gehore te brengen. Het ging moeizaam en besmuikt. Mijn dochter van drie zat voor het slapen gaan op mijn buik en keek me vragend aan. "Voetballiedjes zingen" zei ik. Op haar had het kennelijk wél indruk gemaakt. Twee dagen later vroeg ze er om "Weer voetballiedjes op TV papa?"


De wedstrijd

De wedstrijd bleek er één zoals zovele. Door de beelden vooraf, de commentaren en het belang hoop je op een 8. Het wordt een 6,5. Fiorentina is niet slecht, maar wat flets. PSV zoals zo vaak degelijk, moeilijk verslaanbaar en een enkel geniaal moment. Tijdens de gelijkmaker van Koevermans zo tegen 22.00 uur zat ik door toedoen van vrouwlief inmiddels al voor de kleine kinder TV in de hoek van onze kamer. Het voorspel en de opkomst der ploegen kon ik gelukkig genieten op de 107 cm Plasma. 

Florence 

De Italiaanse tifosi zullen bij de terugwedstrijd in Eindhoven hun ogen hebbeb uitgekeken. Geen molens en grachten, maar Stratumseind en de Heuvelgalerij. Wel een hypermodern stadion, zonder sintelbaan. Bij winst of verlies van de Florentijnen zal de stad niet in treurnis of euforie zijn geraakt. Na het laatste fluitsignebaal zit men in Florence aan de Vino Santo.

Een laatste zucht en slok en naar bed. Florence is een rivierstad en dat maakt rustig. De wilde tijden van Machiavelli en De Medici zijn voorbij.

De volgende dag zal het grijsblauwe water van de Arno weer onder de bruggen stromen. Het plein vult zich zoals elke dag met de duizenden toeristen die de Duomo en het Uffizi museum willen zien. 

De ambtenaren op weg naar kantoor drinken om 09.30 uur hun espresso en lezen het wedstrijdverslag in de Gazzetta dello sport.  

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-04. Bookmark de permalink .

15 reacties op Fiorentina

  1. cor zegt:

    mooi ik ben een voetbalanalfobeet maar het stuk is sfeervol,alsof ik erbij ben

  2. Klaverblad zegt:

    Een van je passies mooi verwoord en in beeld gebracht.
    Aanbevolen!

  3. Klaverblad zegt:

    Goedenmorgen.
    In mei bezoek ik Florence.
    Dit gaat als documentatie mee.

  4. Zwollywood zegt:

    vanavond lees ik alles…eerst naar een feestje!

  5. Maria-Dolores zegt:

    bravo! ik dacht al dat je het niet zou kunnen laten…

  6. asdale zegt:

    Ha, mijn passie voor italie en voetbal verenigd in een blog!!

  7. Rene Scheffer zegt:

    Cor…..zo was het ook bedoeld.
    Klaver…Florence is mooi, maar vergeet ook Prato, Pistoia, Lucca, Montecatini en Pisa niet en MD natuurlijk.
    Zwolly….zondagmiddagfeeestje, hmm.
    MD…ow, ik zit bijna in jouw gebied!
    Asdale….he leuk, wist ik nie.Reactie is geredigeerd

  8. Johan HvD zegt:

    Ah, het voetbalteam op scherp! Iets dat niet door iedereen gelezen wordt. Aanbevolen.

  9. 100_woorden zegt:

    Ik heb nu geloof ik 29 columns gelezen en dit is de eerste sportcolumn. Een verademing na een overdaad aan Verdonk 😉
    Eigenlijk moet je column een roze achtergrond hebben, net als La Gazzetta dello Sport (verbeter die tikfouten (dubbel Z en dello in plaats van della) wel even.

  10. Rene Scheffer zegt:

    Johan HvD en 100 woorden…..thanks.Fouten aangepast en wat roze erbij gezet. Zelf heb ik nog niet veel gelezen. Ga ik nog wel doen. Zit nog met een been in de blogpauze.

  11. Jim Hasenaar zegt:

    Wie herinnert zich niet de beelden van een Romeins restaurant op een maandag in 1996..
    Ik! Is ook wat flauw, want ik woonde toen al niet meer in Nederland. Ik weet niet eens waar je het over hebt. Wel vind ik het prettig dat je weer terug bent op het blog.

  12. marsjan zegt:

    Hehe bijna over die pauze!! Want ja dit is wel weer helemaal een Scheffer stuk!! Goegedaan! Dus dat andere been ook uit dat pauzeblog en er tegenaan… :-))

  13. Antoine (weer met laptop!) zegt:

    Sfeervol beschreven! Toevalligerwijs heb ik hier voetbalwedstrijden bezocht van clubs met Italiaanse roots, Palmeiras en Cruzeiro :)Reactie is geredigeerd

  14. petrus zegt:

    Beste René,
    Goed dat je pauze om is.Ik kan met voetballen niks maar het lukte me om je stukje uit te lezen. Een goed teken.
    Succes.

  15. Rene Scheffer zegt:

    Jim H…voor mij waren het klassieke beelden. Wordt nog wel een keer uitgzonden.
    Marsjan….ben al weer een beetje bezig.
    Antoine….kwis nie dat dat in BRZ. bestond.
    Petrus….bedankt voor compliment, nu de publieksprijs!

Geef een reactie

