Kantoorgedoe – WC perikelen


 
Over angsten

Ik werk nu 28 jaar bij een middelgrote gemeenten in het centrum van het land. In het begin had ik daar wel mijn angsten. De angst het woord te voeren bij de Rechtbank of de Raad van State, de angst een hoger geplaatste vrij van complexen te woord te staan en de angst een zaal toe te spreken. Die angsten zijn inmiddels ruimschoots verdwenen. Een andere angst is echter blijven hangen. Niet dat ik er dagelijks last van heb of dat mijn functioneren beïnvloedt, maar toch.  

In die 28 jaar heb ik het misschien 10 keer gedaan, gemiddeld om de 3 jaar dus. En dan bedoel ik natuurlijk niet plassen, want dat doe ik terloops en wel 3 of 4 keer per werkdag. Zo terloops en "alsof thuis" dat ik me moet dwingen de deur dicht te trekken en na afloop mijn gulp dicht te doen.

Op de eerste etage, vlak bij mijn kamer zijn twee herentoiletten en twee damestoiletten die druk bezocht worden, ook door "meer dan alleen plassers" heb ik gemerkt. Een collega vertrok altijd naar de overdag minder gebruikte toiletgroep in het bestuursgedeelte en de vergaderzalen. Dat zie ik niet zitten. De loop er naartoe verraadt reeds de aanstaande daad en ik voel de ogen van de bodes al in mijn rug priemen. Bij de onderdoorgang naar de griffie is een optie, daar zijn twee heren- en twee damestoiletten voor maar enkele personen. Stel dat je daar uitkomt en er een griffiemedewerker tegenkomt. Direct is de aanleiding van het bezoek bekend, nog zonder te hoeven ruiken.

De een na laatste keer was in de noodgebouwen, alweer 8 jaar geleden. Een vrouwelijke collega zag me erin en vier minuten later eruit gaan. Ik keek zo schuldig dat ze wel moest vragen……en "je gaat toch niet zeggen dat . . . .".  Ik gaf het toe en zei dat ik het maar zelden doe. Ze snapte het, want zelf vind ze het ook verschrikkelijk. En terecht want wat is er erger dan het beeld voor je te hebben van al die aardige vrouwelijke collega’s die dat doen wat ik in dit blog beschrijf. 

Toch gedaan
 
Twee weken geleden gebeurde het weer. Ik was die dag met de fiets en het stormde en regende. Naar huis fietsen, 8 minuten heen en terug wat in andere gevallen een uitweg was, ging niet. Het was 12.00 uur en ik had geen zin om met aandrang van achteren een broodje in de kantine te eten en nog 5 uur te werken. Dan maar gewoon op de eerste verdieping. Beide toiletten zijn vrij en ik ga zitten.

In een minuut is het gebeurd. Zonder enige opsmuk en zonder het genoegen van minutenlang in alle rust bladeren in het al jaren vaste stapeltje Voetbal International, de Michelingids France 2006 of  het boek "Oberbayerische Seen", zoals ik dat huis gewend ben.

Ik trek door en hoor nog niemand. Ik was snel de handen en loop de gang op met een gezicht alsof ik net een belangrijke bijeenkomst naar mijn hand had weten te zetten.  Gelukkig is er niemand die richting toiletten gaat. Fluitend en opgelucht ga ik weer achter mijn bureau zitten. Dat is immers mijn grote angst. Gezien en geroken worden.

Soms spreek ik een zaal collega’s toe. Ik moet er niet aan denken dat juist degene die na mij het toilet is gekomen onder mijn gehoor is een dat hij smoest naar zijn buurman "die Scheffer staat wel leuk te oreren, maar IK was na hem op het toilet!".  Men moet mij zien als "die slimme bestuursadviseur" of "die wijze man van de concernstaf".

Het idee alleen al, dat een collega na jou komt, ruikt en je half aankijkt en quasi beleefd binnensmonds groet "hoi Scheffer".  Zoiets blijft langer hangen dan een kwalitatief hoogwaardige beleidsnotitie.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-04. Bookmark de permalink .

22 reacties op Kantoorgedoe – WC perikelen

  1. Klaverblad zegt:

    Een echte Scheffer.
    Heerlijk!
    Elk thema bij jou is een verrukking!
    En voor je collega’s ook.

  2. Anna zegt:

    een [tot nu toe] onderbelicht probleem, Rene

  3. Beus zegt:

    We hebben je te lang gemist, hoewel de tijd dat je weggebleven bent me meevalt.

  4. Willem zegt:

    Hm, gewoon lekker de pik in de hand nemen, eruit plassen, of uit de aars poepen, en zonder handenwassen weer de hand van de collega schudden hoor! Het is toch een bacillengemeenschap. En daarmee zijn we sinds de twee-celligen toch maar mooi mens mee geworden.
    Ik heb regelmatig na u / de uwen op het toilet gezeten, en jazeker dat stonk, maar dat maakte u alleen maar meer mens.
    Of bent u soms bang om "slechts" mens te zijn?

  5. amelie.pardouze zegt:

    Gniffel, gniffel, http://www.volkskrantblog.nl/bericht/191577 liggen me nauw aan het hart. 😉
    Ik haal mijn neus er niet voor op. Mooi geschreven!

  6. rachel zegt:

    Grote grijns van oor tot oor.

  7. Maria-Dolores zegt:

    oh, daar had ik nooit zo bij stilgestaan 🙂

  8. Morgaine zegt:

    Wat een lekker blog weer:)

  9. Zwollywood zegt:

    de afname van het aantal logs per week staat omgekeerd gelijk aan de toename van het intieme karakter ervan!Reactie is geredigeerd

  10. Antoine (weer met laptop!) zegt:

    grijns, grijns! Wat een gedoe eigenlijk over iets zeer natuurlijks en menselijks 😉

  11. cor zegt:

    je bent weer in topvorm, moet je maar denken..leuk en quasi pikant verhaal(de angsten die je in’t begin noemt,had ik ookReactie is geredigeerd

  12. k. van vulpen zegt:

    retespannend ingeleid en zonder een spoor van ambtelijke obstructie in een sublieme ontlastende memorie van toelichting uitgeleid; chapeau!!

  13. petrus zegt:

    Beste rené,
    Wat een mooi en goed stuk!Je laatste zin is meer dan voortreffelijk!
    Heb je ook angst om te winden in gezelschap? Vreselijk is dat!
    Hartelijke middaggroet.

  14. Mo zegt:

    Haha, hoe herkenbaar. Mijn collega (die nieuwe) vertrok vorige week naar het toilet om er vijf minuten later weer vandaan te komen en zegt tegen me: ‘nou, dat is aardig gelukt’. Ik had mijn mond al open om te zeggen: dat hoef ik niet te weten, maar hij bedoelde gelukkig iets anders….

  15. Motek from Space zegt:

    ik denk aan de ultieme nachtmerrie van een drollendraaier dat de hoop in de pot blijft liggen; en dát is erger :-))

  16. Klaverblad zegt:

    Wat een heerlijke "come back".
    Heb je hier nou veertien dagen op zitten broeden?
    Zend hem alsnog in als column!Reactie is geredigeerd

  17. Rene Scheffer zegt:

    KB….thanks.
    Anna….er komt nog wel een keer wat over dit thema.
    Beus…iets meer dan een maand.
    Willem…prachtige reactie!
    Amelie….ik ga lezen.
    Rachel…daar doe ik het voor.
    MD….wat raar.
    Morgaine….thanks.
    Zwolly…ach wat is intiem na dit blog.
    Antoine…thanks.
    Cor….en dat op een school met kinderen die die er ook op moeten.
    K. van Vulpen en Petrus…mooie voorname reacties!
    Mo…op de avatarfoto heb je de mond ook al open! Kijk maar uit.
    Motek…helemaal erg; op werk nooit gebeurd, thuis wel.
    Klaver….nee hoor. Idee en uitwerking waren er snel. Nu nog indienen voor wedstrijd? Er is geen actualiteit en de vorige moet ik dan intrekken en men kan het oneerlijk vinden. Te veel gedoe! En dat Fiorentinaverhaal blijkt wellicht toch een dark horse met als juryoordeel "een voetbalblog, leesbaar voor voetbalhaters, komt zeer zelden voor".

  18. Thera zegt:

    Ah… heb jij dat ook? Hoe herkenbaar!
    Niet dat ik ooit moet natuurlijk! 🙂

  19. Jim Hasenaar zegt:

    Dit had een leuk stukje geweest voor de columnwedstrijd. Hoewel, veel humor maar weinig actueel.

  20. Thera zegt:

    Jim, dit is een blijvende actualiteit. 😉 Maar met je eens hoor.

  21. zintuigen zegt:

    Geweldig!

  22. Eline zegt:

    🙂 jij roert regelmatig problemen aan waarvan ik me niet eens bewust was – er gaat een hele nieuwe wereld voor me open 🙂

Geef een reactie

