Korfbaldromen


Ja, ik heb gekorfbald.

Van mijn 8 ste tot mijn 43 ste. Waarom doet iemand een bepaalde sport? Vaak is het toeval. Je gaat met vriendjes mee en dan blijf je hangen als het tenminste niet al te vervelend is. Gymnastiek had ik daarom als 7 jarige na vier keer al gezien.Ik ben  iemand die altijd ergens in blijft hangen, zij het dat de intensiteit van iets wel eens wil wisselen. 

Dat geldt in werk, hobby’s, relaties en vriendschap. Of het een kwestie van trouw, indolentie of luiheid is weet ik niet. Ik heb ook iets verkeerds met de korte en lange termijn. De korte termijn genotbeleving dan wel afkeer van korte termijnellende, weerhoudt me er vaak van gevaren te onderkennen of om kansen op de lange termijn te pakken. Ik haal daardoor wel veel jubilea en dat is ook weer wat waard denk ik dan.  

Lullige sport?

Hoe lullig sommigen het soms vinden, korfbal is een veelzijdige sport. Balgevoel, spierkracht, ruimtelijk inzicht, conditie, je hebt het allemaal nodig. Voor de top miste ik vooral wilskracht en explosiviteit. Tussendoor liep ik ook nog hard, de 10 km en halve marathons. Mijn huidige "jonge" collega’s van rond de 30 geloven niet dat ik best snel was. 37 min over de 10 km en 1.25 over de halve marathon. Mijn hoogtepunt was in 1988.  


DKOD EN RDZ

Tussen 1966 en 1979 korfbalde  ik bij DKOD in Heelsum, destijds een landelijke topper waar ik het tot het tweede team schopte. Door militaire dienst en verhuizing naar Zeist stopte dat. Van 1981 tot 2001 was ik lid van RDZ in Zeist. Een prettige modale tweede of derde klasser met 200 leden. Daar schopte ik het tot het tweede en de laatste jaren zakte ik via het derde af naar het vierde en zelfs even het zesde. Tussen 1980 en 2000 bezocht ik ook ongeveer 10 korfbalfinales in Ahoy.
  


Ik was een mooi weer korfballer en publieksspeler. Op goed gemaaide egale velden, met 20 graden, droog en windstil kwam ik het beste tot mijn recht. Tot mijn 35 ste was ik een  loper, daarna meer een handige positie-innemer en duwer. Ik babbelde graag met de tegenstander en had bij RDZ een zekere reputatie in de kleedkamer. Door kieren en houtnerven wist ik vaak een glimp op te vangen van de naastgelegen dameskleedkamer. Op een gegeven moment was het voor de teamgenoten een ingesleten verwachtingspatroon, waardoor ik er om de wedstrijdspanning voor de anderen te breken lang – tot na mijn 40 ste – mee doorging. 


Competenties

Op een bepaalde leeftijd, zo tussen 18 en 30/35,  heb je het idee dat je in de beroepssfeer bepaalde dingen kunt, cq. dat mogelijkheden openstaan op basis van je kennis en opleiding. Later kom je erachter dat je in feite bent zoals je sport. Je competenties en daardoor beperkingen worden reeds blootgelegd op de manier waarop je je in een team beweegt. Ik wilde wel graag winnen maar miste het superfanatieke. Ik zag het spelletje wel en wist al snel waar het aan schorte. Ik acteerde wel als teamplayer maar vanuit een egocentrische drive.

Vrouwen

Korfbal is een gemengde sport en dat gaf  een extra dimensie. Ik keek graag naar allerlei varianten aan benen met witte of blauwe sokjes. Ook verder zorgden de dames voor zowel ontspanning als spanning, dat laatste onder andere wanneer ik in de auto tussen twee dames inzat of ze tegen me aan sprongen na een doelpunt.  Verder zorgden ze ervoor dat er geen onprettige machosfeer kon ontstaan. Een hekel had ik aan het kleffe gedoe van stelletjes en de echtelijkje ruzies die in en rond het veld soms zichtbaar werden.  Ook de sociale laag waarin de korballers figureren beviel me wel. Degelijke middenklasse (soms er iets onder of er boven) en een lichte oververtegenwoordiging van de gematigde varianten van het Christendom. Veel CDA kiezers, zeg maar.  


Korfbaldromen


Het gebeurt soms dat ik halfdromend wakker word, gisteren nog. Ik droomde dat ik mocht invallen. Het is een volle zaal met duizenden op de tribunes en er is veel pers. Mijn tegenstander komt me niet voorbij. Ik lijk een oneindige energie te hebben. Mijn hoofd heeft de regie over ledematen, die elke beweging van mijn aanvallende tegenstander kunnen volgen. Daarna in een aanvallende rol scoor ik tweemaal.
 
Nog steeds niet moe word ik langzaam wazig wakker, waar zal ik volgend seizoen spelen?  Eenmaal een halve minuut wakker dringt het tot me door. Volgende week word ik 50 en het is 7 jaar geleden dat ik de laatste pogingen tot korfbal ondernam. Ik heb dat soort dromen denk ik zo 3 of 4 keer per jaar. Met eenzelfde frequentie droom ik dat ik maar niet verder kom dan 2 HEAO (terwijl ik gewoon soepel mijn diploma haalde). Blogdromen heb ik nog niet gehad. Over 10 of 20 jaar wellicht; nachtelijke avonturen als blogkoning van de periode 2010-2012.


Voor de echte liefhebber

Zij die meer willen weten over mijn korfbalhistorie en mijn gevoel daarbij: zie de link met een interview in de jubileumuitgave van het clubblad van DKOD, waar ik terugkijk op de peride 1966-1979. 

Vanaf pagina 24……

http://www.bartslife.com/dkod/dkod_tempo/Jaargang63_tempo5.pdf

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-04. Bookmark de permalink .

20 reacties op Korfbaldromen

  1. Zwollywood zegt:

    Dat clubblad geloof ik wel.
    In 6 lagere school zat ik ook op korfbal…we werden nét geen kampioen in de regio!

  2. edu zegt:

    DOS47 uit Nijeveen ken je vast wel. Als je hen ziet spelen, weet je dat korfbal pure topsport is!Reactie is geredigeerd

  3. Beus zegt:

    Net in het eerste van Westerkwartier/Amsterdam spelend raakte ik zwaar geblesseerd.
    Op mijn 18e werd ik al voorgoed uitgeschakeld.
    Een keiharde sport.
    Toen waren er tenminste nog drie vakken.
    Het middenveld is helaas afgeschaft.
    Iedereen begint hier over zichzelf, dus ik durf het deze keer ook wel aan 🙂
    Een blogje naar mijn hart.

  4. Klaverblad zegt:

    Ik heb één jaar gekorfbald bij DEVD in Amsterdam, de buur van Allen Weerbaar. Ik weet niet eens of die club nog bestaat. Mijn vader zag mij liever als slechte voetballer dan als goede korfballer. En dus vertrok ik naar de voeltbalclub RKAVIC.
    Maar jouw verslag van je korfbalcarrière heb ik met plesier gelezen. het is een leuke sport om te DOEN. Er wordt veel te spottend over gesproken en geschreven. Niets lulligs. Wat lullig is, is kunstzwemmen en met die linten zwaaien.

  5. rachel zegt:

    Ik heb het zelfs helemaal gelezen :-), goed he’. Wil je trouwens niet meer schrijven dat je ergens ‘woonachtig bent’?

  6. Anna zegt:

    korfbal
    grinnik, grinnik
    als softbal-meisje konden we die sport echt niet serieus nemen 😉
    je kan/kon wel hard rennen…

  7. Beus zegt:

    @Anna: zoals honkballers die softbal niet serieus nemen?

  8. Frans Muthert zegt:

    Bij eerste lezing weggeclickt.
    Toch nog eens gekeken. Het verhaal biedt toch wel wat meer dan ik aanvankelijk dacht.

  9. Beus zegt:

    Daar ben ik het mee eens Frans.
    @René: "Later kom je erachter dat je in feite bent zoals je sport". Mooi verband gelegd.
    In sollicitatiegesprekken vraag ik ook altijd of de kandidaat ‘aanvaller’, ‘verdediger’ of ‘middenvelder’ is.Reactie is geredigeerd

  10. Thera zegt:

    Hahaha, zelfs een verhaal over het, voor mij oersaaie, korfbal, weet jij smakelijk te vertellen. Ik hou wel van jouw kabbelende gedachtengang.

  11. Rene Scheffer zegt:

    Zwolly…na je 12 e toch maar een andere sport?
    Edu….een van mijn hoogtepunten was op 18 jarige leeftijd nota bene een wedstrijd tegen Dos 46 2, in de reserve hoofdklasse.
    Beus….bekende club uit die tijd! Ik was een echte middenvakspeler, toen ik het niet meer kon belopen werd het afgeschaft.
    Klaver…jij ook al! DEVD. ja wel van gehoord. RKAVIC daar speelde Frank Kramer nog.
    Rachel…puh, ik lees jou Varekai en whats a name verhalen ook uit :-); woonachtig, is Germanisme. Die gebruik ik veel maar is ook wat ambtelijk.
    Anna…thanks. Softbal, heeft wel iets liefs, maar die harde kleine ballen, brrrr.
    Beus… 🙂
    Franz M….eigenlijk is het geen korfbalverhaal, of hooguit een halve. Ook beetje hang up voor wat persoonlijke trivialiteiten.
    Beus…ik vraag ook altijd naar aangelegenheden in de privetijd, zegt vaak veel meer dan een diploma.
    Thera….ach daar doe ik het ook om. Een onderwerp zo beschrijven dat het toch nog een beetje aardig wordt.Reactie is geredigeerd

  12. Annelies zegt:

    Ben een ex-volleybalster – korfbal is en blijft een vreemde sport. Vrouwen in rokjes, waar halen ze het vandaan…..nee, mij heb je niet overgehaald, ondanks het leuke stukje !

  13. Eline zegt:

    Dat heb ik nou nooit, korfbaldromen 🙂

  14. hippo zegt:

    ‘k heb jaren overgangsklasse gespeeld bij zkv in zaandam; het jongere broertje van één van mijn beste vrienden is afgelopen zaterdag landskampioen geworden met KZ; DKOD, de club van Ben Crum en Tjeerd de Jong! Geweldige jeugd en adolescentie beleefd binnen de sport; ben altijd wel blij geweest, dat het de grote massa niet zo aansprak; een oase van normale omgangsvormen en enige vertraging van de tijd en een mooie sport om te doen (vind het ook niet geweldig om naar te kijken) en een rijke leerschool in het sociale leven (wij gluurden trouwens niet, maar gingen gezellig met de meiden douchen 😉
    gr. hippoReactie is geredigeerd

  15. Wilma zegt:

    Leuk verteld Rene, hoewel ik maar kortstondig met korfbal van doen heb gehad. Volleybal was leuker en zwemmen.

  16. Aad Verbaast zegt:

    Altijd (als ‘allochtoon in het Noorden’) altijd met verwondering naar korfbal gekeken.
    Met name (als gemengde sport) vond ik de "niet gedekt doelen" wel een bijzondere regel :-)Reactie is geredigeerd

  17. Rene Scheffer zegt:

    Annelies…die rokjes hoeven van mij ook niet; liever broekjes.
    Eline…wat raar!
    Hippo…dat is nie niks Overgangsklasse en goede herinneringen dus. Dat samen douchen heb ik nog nooit meegemakt. Wel een keer naakt ingezeept door de dames na al mijn gegluur, ik was toen al bijna 40. Ja Crum, een bijzonder man. Nog steeds geloof ik. Hij heeft me nog een korte tijd getraind.
    Wilma…hm, volleyballen. Vond ik te statisch.
    Aat V…Je mag ook geen dames dekken, dan een strafworp tegen.Reactie is geredigeerd

  18. Gala zegt:

    hahahaha, lekker droogkomisch…die blogkoning en zijn nachtelijke avonturen…daar kun je best nu al mee beginnen…je kunt toch gewoon verzinnen dat je gedroomd hebt :0

  19. Anna zegt:

    @ Beus
    zoiets 😉
    en hockey dat kan ook niet

  20. Prometheus zegt:

    rene,
    Ik kan je, zonder al te veel problemen,voorstellen in diverse hoedanigheden.Maar na het lezen van dit stukje zie ik je staan met net iets te grote gympen met te witte sokken en een te flets en te kort sportbroekje met een te kort ietwat vergeeld t-shirtje,nee dit wil ik niet op mijn netvlies hebben!! doe er wat aan! Maar iig gefeliciteerd met het bereiken van de 50!

Geef een reactie

