"9 to 5"


De overlijdensadvertentie.

Ziet u het al voor zich? Naast de advertentie van de familie, slechts één andere advertentie van het bedrijf waar hij voor had gewerkt.


"Hij was ons bedrijf zeer toegedaan en is nooit een 9 to 5 er geweest. Niets was hem teveel, ons bedrijf kwam op de eerste plaats".

Een aanlokkelijk vooruitzicht?

Dit weekend zag ik weer een personeelsadvertentie in de Volkskrant. Beslist geen "9 to 5"er. Ik krijg daar altijd moeilijke gevoelens bij. Nu zijn er van die beroepen waar het normaal is wanneer je ook na 17.00 uur werkt. Raadsgriffier, minister, verzekeringsagent met thuisbezoek, horecapersoneel en natuurlijk veel vrije beroepen en ploegendiensten.

Schrijnender is het wanneer het wordt gevraagd voor kantoorberoepen in het middenkader dan wel net iets eronder of erboven, loondienst wel te verstaan. In die gevallen heb je niet het regelvermogen van het vrije beroep en de daarbij horende arbeidssatisfactie en ben je afhankelijk van de omstandigheden van buitenaf of de grillen van de baas.


Nu ben ik sinds enige tijd in de omstandigheid dat ik soms een avondvergadering of bijeenkomst heb, zo 3 tot 5 keer per maand en dat vind ik niet erg. Vooral omdat ik op dit moment geen "clubjes" heb. Ik functioneer nu dus niet als 9 to 5 er, maar ben het in mijn genen eigenlijk wel.  

Van vroegere perioden weet ik nog dat al het ander na 17.00 uur in principe altijd voorging  De vergadering van de huurdersvereniging, de korfbaltraining, een avondwedstrijd van de FC Utrecht, een mooi TV programma of de verjaardag van Tante Truus.

Het dédain ten opzichte van de "9 to 5"er  maakt me soms boos, alsof het een ouderwetse zeloot is van vroegere tijden.  Juist de "9 tot 5" er heeft vaak onbewust de meest verstandige keuzen gemaakt. Hij woont vaak in de plaats waar hij is opgegroeid, is geworteld in het verenigingsleven, staat zelden of nooit in de file, eet gewoon om 17.45 uur thuis en is in staat om de kinderen in bed te stoppen en kan zich na 20.00 uur wijden aan het vrijwilligerswerk voor de voetbalclub, kerk of anderszins. Zijn Tante Truus is er altijd trots op dat hij altijd op de verjaardagen komt.

Soms denk ik weleens dat de beslissers/makers van die "geen 9 to 5 er" advertentie eigenlijk jaloers zijn. Ze hebben zelf ook niet het leven van de "9 to 5" er, wel een beetje maar niet helemaal. Ze weten dat hun baas het zo wil. Het straalt ook op hen af.

Hij legt de concept-advertentie voor aan de baas. Er wordt instemmend geknikt. Beiden lachen ze, zonder wat te zeggen.  De advertentiemaker iets minder uitbundig. Hij voelt op dat moment een beetje dat hij erbij hoort.

Hij is flexibel en niet vastgeroest, dat zal de baas zeker van hem denken. Het is 19.45 uur. De jaarvergadering van de voetbalvereniging begint zo. Hij zal het zeker niet halen.

Nog  80 minuten rijden vanaf Zoetermeer. . . .

 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-05. Bookmark de permalink .

9 reacties op "9 to 5"

  1. hippo zegt:

    Van een eerste Dolly Parton associatie (in huisvrouwen-outfit :)) bij lezing van de titel naar een mooi pleidooi voor sociaal-maatschappelijke betrokkenheid in een brede context; geleefd worden of leven, daar gaat het hier volgens mij om.
    gr. hippo

  2. Morgaine zegt:

    brrr.. ik ben blij dat ik geen avondvergaderingen heb..

  3. Wilma zegt:

    Van mij mogen alle ouders van 9 tot 5er zijn…:))

  4. Rene Scheffer zegt:

    Hippo….100 % juiste analyse.
    Morgaine…ach valt wel mee, soms een lezingkje met kadobon of een korte vergadering met borrel na.
    Wilma…snap ik.

  5. Maria-Dolores zegt:

    het vervelende is als nagenoeg àl je collega’s zich zo extreem voor het bedrijf inzetten; dan is het errug moeilijk om gewoon je eigen gang te gaan. je wordt dan min of meer tegen elkaar uitgespeeld. grappig: vroeger kreeg je een gouden horloge voor trouwe dienst en nu dus zo’n advertentie 🙂

  6. Jim Hasenaar zegt:

    Jij wenst uiteindelijk een advertentie als?: "Hij werkte op ons bedrijf en is een 9 to 5 er geweest. Een pietje precies, niks meer en niks minder".
    Komt me zij-e sokkerig over.

  7. Rene Scheffer zegt:

    MD…is zo; ik zit gelukkig niet in een dergelijke ratrace.
    Jim H… neen meer zoioets als "hij deed wat hij moest doen voor ons bedrijf maar was vooral ook een prettig persoon en wist na werktijd (17 u) thuis ook zinvol bezig te zijn en te kunnen te genieten".

  8. prometheus zegt:

    Volgens mij is er een soort revival van de 9 to 5’er onder de noemer ‘work-live balance’.Zeg dat je streeft naar een goede work-life balance en je krijgt meteen lof en respect van je toehoorders!Zoals zo vaak werkt een nieuwe verpakking voor een kneuterig begrip ( en mentaliteit) positief.
    De tijd dat het goed stond om te melden dat je een verantwoordelijke baan had en lange werkweken maakte voor de baas ligt gelukkig achter ons.De 9 tot 5 combineren met een of twee pappa dagen,onder het mom van een goede ‘work-life balance’ oogst nu respect en tevens ook wat jaloerse blikken van wat collega’s die dat wel willen maar niet kunnen ;).We werken om te leven en niet andersom.Wat de baas daarvan vindt is zijn probleem en zal mij een zorg zijn 🙂

  9. Klaverblad zegt:

    Geen probleem met 9 tot 5, wel met vele rook- en plaspauzes van drukkers.

Geef een reactie

