Met Rozanne naar het Henschotermeer


Dinsdag is dag 5 van de "4 maal 9".

Dat betekent dat ik op die dag de zorg voor mijn dochter heb.

Eigenlijk is het natuurlijk gewoon zo dat ik op haar pas en naast wat huishoudelijke taken leuke dingen doe tijdens mijn papadag, maar die woorden schijn je niet te mogen gebruiken.

De papadagen

Het eerste jaar op dinsdag thuis stelde niet voor. Wat is een baby als Rozanne toch ontzettend makkelijk. In dat jaar heb ik heel wat DVD’s gekeken terwijl Rozanne in haar wippertje lag te brabbelen of in haar box lag te spelen. Verder zat ze veel op schoot en kreeg ze de fles. Af en toe ging ze in haar maxi cosi in de kinderwagen naar de stad. Terwijl ik dan op een terras een broodje tonijn en glas witte wijn nam, sliep ze. 

Het tweede jaar stond vooral in het teken van spelen en leren praten. De hele dag kletsen over van alles en nog wat en nieuwe woorden leren en vogelboeken, dierenboeken en vissenboeken lezen. Ze wilde van alles ontdekken en van dvd’s kijken kwam niet veel. Slapen deed ze tussen 13.00 en 15.00 uur, hetgeen mij de kans gaf ook te slapen of Zelfs een keer een vergadering in huis te organiseren.
 


Het derde jaar
was vooral lopen, spelen, tv kijken en woordjes leren.


Nu in haar vierde jaar (ze is 3 jaar en 2 maanden) is het vooral dingen doen en mede zelf laten bepalen cq.  kiezen. In de Kinderboerderij vindt ze zelf haar weg net als in de AH. We zijn al een paar keer de stad in geweest om een broodje te eten. Het slapen wordt steeds later en steeds korter. Vandaag was het warm en zonnig.


Naar het Henschotermeer
bij Zeist

Ze mocht kiezen. Kinderboerderij, de stad of zwemmen. Het werd zwemmen. De eerste keer alleen met mij en buiten de vakantiesetting.
Ik houd niet van gedoe, maar het was gedoe. Bikini, luierbroekje, zonnecreme, speeltjes, luiers, kleren en eten en drinken. Voor mij krant, mobieltje en fototoestel. Het was 11.00 uur en de dag ervoor waren er 10.000 mensen geweest. Je zag het aan de afvalemmers. Nu stonden er enkele tientallen auto’s. Het was leeg.

Bij de Piratenboot zaten enkele moeders met kinderen. Daar kan Rozanne wellicht spelen, dacht ik  en voor mezelf was er de reflex uit het verleden, de reflex van de wens dat een van de huismoeders me zou vragen haar in te smeren dan wel bij het aanreiken van zoekgeraakt speelgoed  mij zou toucheren met haar borsten. Van dat alles niets, overigens.


Rozanne toont zich zelfstandig en autonoom. Ze gaat zelf de Piratenboot ontdekken, wil van de glijbaan en pakt emmer en schep om op de rand van het water te spelen. Ze vraagt me met haar door het water te lopen, ze spat me nat. Ze wil dansen. Wat ze niet wil is om naast me op de handdoek te liggen, zodat ik rustig de krant kan lezen. Ze pakt haar brood en gooit het op het witte zand. Ze gooit zand naar een jochie van nog geen twee, die met haar emmer wilde spelen. "Met een baby ga ik niet spelen", zei ze. "Kijk jezelf eens, met je speen in je mond", reageer ik. Al die tijd sta ik met mijn zwembroek in het zand, loop ik langs het water of lig ik in het water. 
 
Inmiddels waren er vijf moeders met kroost. Verre familie van de Bauers met kroost, een keurig Oilily moedertje met brave zoon. Een Christelijke juf met veel gehoorzame kinderen en een (ik denk) nouveau riche dame, die blond en pezig was, maar (hoezo eigenlijk "maar"bedenk ik me) zeker niet onvriendelijk. Mitchel en Fleur, heetten de kinderen. Het zegt al genoeg, moeilijk in een hokje te stoppen.

Om 13.00 uur gaan we naar huis. Dubbel gedoe. Nat en zand. Wat te doen? Bikini maar aanlaten, afdrogen dat wel.  Nep crocks aan zonder sokjes. De luierbroek is nat en overal is zand. Ik krijg er zelf kippenvel van maar houd me groot. Een grote handdoek leg in de auto op haar kinderstoel. Thuis alles uitkloppen en samen onder de douche, zij al gillend. Pyama aan en beiden schoon en moe en
voldaan.

Gedoe, warm, hoofdpijn, warm, zweet, zand en zooi. Niets voor mij. Maar ja, wanneer de lieve spruit het zo leuk lijkt te vinden, gaan we volgende week toch maar weer.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-05. Bookmark de permalink .

11 reacties op Met Rozanne naar het Henschotermeer

  1. Maria-Dolores zegt:

    je kunt natuurlijk ook proberen om haar te laten kiezen uit: kinderboerderij en stad. als ze dan toch ‘zwemmen’ zegt, kun je altijd nog zien :-).

  2. Klaverblad zegt:

    Met interesse gelezen,ook omdat ik er vaak met de kinderen was. Niet op papadag -nooit gehad- maar op gezinsdag. Ze vonden het een leuke lokatie,maar de opblaasboot moest wel mee. Ik kon er niet zwemmen vanwege de hinderlijke ondiepte.
    Heb het meertje een keer droog gezien voor de schoonmaak. Wilde er daarna niet meer heen.
    De parkeerplaats vond ik trouwens ook altijd een rot eind weg met alle zooi die mee moest.
    Maar voor Rozanne mag het dAAR het paradijs zijn.

  3. rachel zegt:

    fijn hé, papadag. Inderdaad niet een ‘papa past op’dag, want daarbij hoort de toevoeging: ‘in de kast staat de chips, je mag films kijken en op de computer en als er iets is, kun je bellen’.

  4. Zwollywood zegt:

    Bij het Henschotermeer was ik in de jaren 1988 of 1989. Er werden oefeningen gehouden en wedstrijden voor aspirant politieagenten. Moeilijke oefeningen als training in lijfsbehoud en ook heel veel gezellige dingen.

  5. Thera zegt:

    Bereid je maar voor, het wordt alleen nog maar erger. Haha, oh jee ik zie Rozanna als struise dertienjarige verliefd worden en naar de disco willen. Wat zul je dan graag weer met luiers en speeltjes naar het meertje gaan.
    Okay flauwe opmerking. Ze is 3 jaar en twee maanden, over tien maanden begint ze haar eigen sociale leven uit te breiden en dan denk je met…
    Jeetje.. sorry, er komt niets leuks uit mijn handen.
    Fraai verslag heer Scheffer.

  6. edu zegt:

    Leuk om te lezen. Het Henschotermeer; ik kom er ieder zomer als het mooi weer is. Lekker op het zand in de zon, krantje erbij. En een keer een ronde langs het water natuurlijk.

  7. Wilma zegt:

    Een gezellig fam.Scheffer-inkijkje! Dadelijk als Rozanne kan zwemmen pappie, dan mag je eindelijk je krantje lezen. Ze wordt (te) snel groot!

  8. Rene Scheffer zegt:

    MD…ja die tactiek ken ik, maar ik vomnd het stiekem toch wel leuk a, het water.
    KB…ondiep ja maar zwemmen kan echt wel en het water was al erg warm. En viezig slib ligt wel op de bodem, maar het wordt goed gecontroleerd.
    Zwolly….spannende avonturen dus en uitgaan in Zeist?
    Thera….:-) sociale leven uitbreiden, leuk. Maar niet teveel tegelijk bij ons over de vloer, hoop ik,
    Rachel.,..ik ben een beetje erg maar niet ZO erg.
    Edu…ik heb het jarenlang gemeden door drukte, maar nu op een dinsdagmorgen in mei maar weer eens geprobeerd.
    Wilma… gaat snel, sinds deze week stapt ze zelf in en uit haar nieuwe Roze Ikea bedje.

  9. Zwollywood zegt:

    Ik woonde in Leusden, ging daar naar de muziekschool en ook met een leuke club in Leusden uit. Voordeel: je kon op de fiets naar huis.
    Zeist ken ik van 1982-1985. Ik werkte in het Chr. Sanatorium: opleiding.

  10. Karin zegt:

    Rene, 3 jaar en 2 maanden? Zou ze aan het strand niet zonder luier kunnen? De ideale situatie om haar lekker in haar blootje of alleen een badpakje aan te laten spelen?
    Ik neem naar dit soort gelegenheden (Wij hebben het Heerderstrand aan de A50) bij voorkeur een vriendje/vriendinnetje mee. Zodat het grut kan spelen terwijl ik een boekje lees. Dat is me al een paar keer gelukt.
    Volgend schooljaar gaat ze naar de kleuterschool neem ik aan en wie weet vindt ze daar een goed vriendinnetje/vriendje.
    Onder een ‘goed’ vriendje versta ik die kinderen die zo leuk met jouw kind gaan spelen dat je er werkelijk ‘geen kind’ meer aan hebt. Extra zwembroek en handdoek in de auto. Zak chips erbij en spelen maar. Langs het Heerderstrand staan 2 waterpompen met een goot voor de kinderen om mee te spelen. Op een koele woensdagmiddag in mei is het strand verlaten en hadden de jongens de pomp voor zichzelf. Kikkervisje waren er ook te vinden.
    Moeders vermaakt zich wel met een boek in de schaduw…..
    O ja hoe vaker je gaat hoe minder ‘gedoe’ het wordt.Reactie is geredigeerd

  11. Starry Night zegt:

    Oh ja, dat constante op moeten letten… 8 En 11 zijn ze hier en gaan tegenwoordig heerlijk hun eigen gezellige gang. Zelfs aankleden doen ze zelfstandig. En toch… als ik je stukje lees… het zijn mooie jaren met zo’n kleintje.

Geef een reactie

