Vakantieritmen en -rituelen: de ochtend


Wannneer mensen me vragen hoe ik mijn vakantiedagen doorbreng, dan geef ik daarop graag antwoord. En ook als mensen daar niet naar vragen, wat meestal het geval is, dan heb ik altijd nog dit blog.
 
Het voorspelbare ritme van de vakantiedag, met wel weer steeds weer andere ingrediënten, bevalt me nogal en bepaalt voor mij ook de aantrekkelijkheid van vakantie. In grote lijnen komt het neer op een aaneenschakeling van onschuldige en simpele gedachten en keuzen, die een lage denkkracht vragen. Op het werk zijn er ook keuzen, maar dan tussen vaak moeizame activiteiten die elkaar uitsluiten. Rekeningen betalen of mails beantwoorden of een beleidnota schrijven. Datgene waarvoor je niet kiest kan tot problemen leiden. Bij de dagelijkse vakantiekeuzen is dat niet zo. Elke keuze is in principe leuk en goed.

08.15 uur – Opstaan en het broodloopje
In mijn geval begint de dag tussen 08.00 en 08.30 uur wanneer de kleine roept. Omdraaien, wakker worden en koffie zetten. Na de koffie ga ik verse broodjes en de krant halen. Dat is een must, ook als er geen verse broodjes of een krant nodig is. Het loopje heb ik nodig. De frisheid van de morgen, het geluid van vuilniswagen, de geur van vers brood. Vooral ook het rustig kijken naar menukaarten voor het diner in de avond is een plezier zonder smekende obers of aan mij trekkende reisgenoten. Het krant en broodloopje heb ik ook nodig om even de illusie te hebben een beetje de globetrotter van weleer te zijn en niet de suffe familieman die vooral goed is om de bbq te stoken  bij de caravan aan het Gardameer.

09.00 uur – Broodjes kopen en menukaarten kijken 
Ik doe meer dan alleen broodjes halen. De ochtendrituelen in de eet-huizen waar ik langs loop ontroeren me soms. Ik zie nu de restaurants en koffiehuizen,die je in de avond maar helemaal niets vindt, van dichtbij. Nepzaken en "tourist traps" denk je dan. Onbekende restaurants in den vreemde trekken immers alleen toeristen op basis van voorordelen en als die negatief zijn ga je er niet naartoe. In de ochtend worden vooroordelen soms bijgesteld. Het personeel is bezig met het neerzetten van de borden met het menu van de dag. Verse groente en vis wordt gebracht, het personeel gaat aardig met elkaar om. Ik zie dat ze me waarnemen, ze groeten zelfs. Dan toch maar vanavond hier eten? Ondertussen heb ik de broodjes gehaald.     .

10.00 uur – Kofie en de Krant
Tussen 09.45 en 10.30 uur is het tijd voor de koffie en broodjes en de krant. Altijd ook een plaatselijke krant. Stakingen, aanbiedingen, politieke discussies, het weer en de warmte van de zee of de meren. Allemaal zaken die ik niet wil missen.  Soms pak ik -zelfs in Italië of Kroatië-  een AZ of TZ, Munchener tabloids met veel aandacht voor bier, weer, alpenwereld, auto’s , vrouwen en voetbalnieuws. Zaken die mij toch al aanspreken en in de vakantie des te meer. Daarna volgt -na de afwas en  het nalezen van enkele wegenkaarten- de start van het uitstapje.


11.15 – Het uitstapje, strand, stad of markt.
Rond 11.15 uur komen we ergens aan. Als het niet zwemmen is (van Ligurische kust tot de Worthersee of het Gardameer), dan is het wel de weekmarkt van Luino, de haven van Marseille, winkelen in Villach, Montpellier, Lugano, een Dolomietentocht, of een uitstapje naar San Remo. De keuze wordt in het algemeen door mijn vrouw gemaakt uit ene door mij aangereikt keuzekader. Dat keuze wordt bepaald door wegstrepen, het weer en het aantal resterende vakantiedagen. De winkels zijn doorgaans nog maar 5 kwartier open en dat is voor mij net genoeg. Indien de keuze in de ochtend strand is zijn er na 16.00 uur de winkels en andersom. Vanaf 12.30 uur denk ik officieel (vanaf 10.30 uur al officieus) na over de lunch. Wordt het een tostie, een broodje worst, een salade of wellicht toch iets warms, een pasta?  Maar daarover later meer. 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-05. Bookmark de permalink .

4 reacties op Vakantieritmen en -rituelen: de ochtend

  1. Jim Hasenaar zegt:

    het geluid van vuilniswagen, de geur van vers brood.
    Niet de geur van de vuilniswagen?Reactie is geredigeerd

  2. amelie.pardouze zegt:

    Broodloopje, keuzekader, heerlijke woorden, René!! En nadenken over eten, zowat de hele dag, dat is een genot!
    Bedankt voor het vakantiegevoel!!

  3. Klaverblad zegt:

    Je hebt er zin in of bent er aan toe. Graag gelezen (ook al wijkt het sterk af van mijn vakantieprogramma). Het vervolg interesseert me ook, m.n. de siëstatijd.

  4. Rene Scheffer zegt:

    Jim H…..ook en juist in de vakantie heeft dat wel wat….
    Amelie P…ach zo zit ik in elkaar, denk continue aan eten.
    KB.. wat raar, wat zou er moeten afwijken dan? Dit doet toch iedereen… en cultuur, als je dat bedoelt, ach dat pik je en passant mee.

Geef een reactie

