Al 5 weken 50 jaar oud – of dat erg is?.


Neen, het is niet erg. Vooralsnog niet en dit in tegenspraak met mijn wat pruilerige gezicht op de foto. Ik loop er nu ruim 5 weken in en het voelt niet anders.

Ik ben niet zwaarder of meer moe en ook niet lustelozer of  rimpeliger. Eigenlijk lijkt mijn huid wel strakker zelfs en bruiner, dat sowieso.


Wanneer ik in mijn vakblad "Binnenlands Bestuur" iets lees over de verkiezing van de "meestbelovende jonge ambtenaar 2008" is mijn eerste impuls nog steeds om me in te schrijven. Van een ex-stagiare kreeg ik vorige week nog een mailtje "heb je wel goed gekeken, ben je wel echt in 1958 geboren?".

Een nieuwe bril krijg ik, dat wel. Met variofocus, ik ben bijziend. Het nieuwe montuur is dezelfde soort als ik nu heb, rond en licht, model 1996 en dat is goed, voor mij.  

Op straat loop ik meestal met de uitstraling van iemand van 38. Nu, daarover nadenk achter mijn laptop, schiet me te binnen dat er winkels soms dames lopen van 70, 75. Omaatjes met een stok of rollator. Die bekijk ik echt niet als een mogelijke prooi maar eerder als "hinderpaal bij de kassa", "subjecten om hulp aan te bieden" of  "referentiekader voor mijn ma van 78". Die dames staan qua leeftijd echter dichter bij mij dan het bevallige kaasmeisje van 22, waarvan ik hoop dat ze misschien 34 is.

Uitstellen, ook zoiets. Ik was tussen mijn 25 ste en 32 ste een halve marathonloper. Tot mijn 43 ste kwam het nog wel eens van joggen. Al jaren ben ik van plan het joggen weer op te pakken. Ik kocht 5 jaar geleden al mooie Karhu’s, die nu voornamelijk dienstdoen aan de oevers van het Lago Maggiore of de Worthersee. Misschien met de man van de buurtkaspster? Die repte al eens over. Maar nog een zelfde periode uitstellen en ik ben 57.  Maar er zijn nog steeds van wensen die ik al lang koester voor na mijn 50 ste. Journalist worden, docent, schrijver, reisverslaggever, dat alles part-time en liefst  in combinatie met mijn huidige (dan part time) werk.
Maar door mijn ingebakken indolentie, moet het wel vanzelf gaan, het moet voorbijkomen, zoals bij mij alles voorbij gekomen is. Die houding zal na mijn 50 ste niet veranderen. Mijn blogactiviteiten vormen voorlopig een prettig surrogaat.

Een soldaat dat voel ik me, nog steeds. Of eigenlijk meer een ex soldaat die net begonnen aan het grote leven en in zijn eerste baan zit. Iemand die blij is wanneer men  meneer tegen me zegt en soms nog het slagerhuppeltje doet (bekend van de 17 uur TV van RTL 4 eind jaren 80). Maar ik ben nu opeens in een andere categorie gekomen. Nu kan het nog net, maar wanneer ik 60 wordt is het wel heel raar om me ex soldaat te voelen. 

Serieus genomen word ik al meer dan 5 jaar geleden, althans in de werksituatie, mede door een coachingstraject met betrekking tot mijn rolbewustzijn. Maar door mijn voorkomen en handelen lukt het nog niet altijd. Vrijdag moest vanuit de gemeente sleutels brengen bij een woningcorporatie in het kader van een bijzonder project. De 15 werkmannen in een loods die om 07.50 uur koffie dronken keken me aan en er zei er een "ja maar dan zou ik eerst effe je gulp dicht doen". Daar sta je dan. Mijn reactie: "Maar het is vrijdag en dan heb ik geen eindcontrole van mijn vrouw, op het gemeentehuis weten ze dat, maar Ok, ik doe hem dicht" .  

En dan is er mijn dochter. Ik las in de krant iets over de langere levensverachting van kinderen van oudere vaders, van boven de 40. Die hebben langere genen of chromosomen. Dat is dan weer een voordeel. Gelukkig heb ik geen last van starende blikken op straat die het raar vinden om een 50′ er achter de buggy (ja, soms zit ze er nog even in) te zien lopen. Die blikken zullen er wel zijn, maar boeien me niet en als ze me al opvallen dan zal ik ze eerder definiëren als vrouwelijke belangstelling. Want het zijn meestal vrouwen die dat soort "starende blikken" hebben. En los van alles houdt ze me sowieso jong.

De verjaardag zelf ben ik ontvlucht. Enkele jaren geleden zou ik er nog op kicken. Veel mensen en een groot feest. Inkopen, uitnodigen (wie wel en wie niet), schoonmaken, logees, weer schoonmaken, moe van de drank…Ik zie er tegenop. En een feestbeest ben ik allang niet meer. Nu helemaal niet meer, maar nooit echt geweest. 6 jaar geleden viel ik om 02.00 in slaap tussen de gasten en dat op mijn eigen verjaardag.  Nu zou dat al rond 23.30 uur zijn. De mensen weten het en zien het niet als een het blijk van desinteresse. Van enige gezelligheid houd ik wel, een onaangekondigd bezoek zo tussen 21 en 23.30 uur. Met wat mensen op een terras. Zeker geen kluizenaar ben ik, maar wel een einzelganger.

Sms’jes, wat Hyves berichten en telefoontjes die stelde ik op prijs. Op 29 april jl. bezocht ik zelfs een internetcafé in het Belgische De Haan. Of beter, een opslagruimte van een avondwinkel waar een oude PC stond. In die ambiance kon ik een aantal Hyves felicitaties lezen. Een beetje feest.    

Voor mijn vrouw ben ik wel 50 plus. Door de week ziet ze me vooral, vermoeid na een 9 urige werkdag en in de fase tussen het uitbuiken na het eten (19.00 uur) en het in slaap dommelen rond 23.30 uur. En op de tijden dat ik wat fitter ben zoals in het weekend reageer ik voornamelijk zuchtend en puffend (dit met 1 uitzondering) op elke aanmaning of initiatiefvoorstel om iets nuttigs of leuks te doen.

Maar ja, zij mocht dan ook wél op mijn verjaardag zijn, die ik op 26 april jl. vierde in België, een huisje in De Haan met nog een bevriend stel.

N.b. De Moezel!
Nog een voordeel: Bij het groeien der jaren zal ik steeds minder sceptici hebben, wanneer ik toegeef aan mijn diepe behoefte de het Moezelgebied eens te bezoeken
.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-06. Bookmark de permalink .

15 reacties op Al 5 weken 50 jaar oud – of dat erg is?.

  1. Maria-Dolores zegt:

    leuke foto ook, nog zo groen.
    enne… nog gefeliciteerd!

  2. Klaverblad zegt:

    Sinds 5 weken ben ik je na mijn email-felicitatie toch wat anders gaan bekijken. Maar dit is weer een "echte" Schefferblog. Het schemergebied tussen jezelf serieus nemen en de lezer in het ootje nemen.

  3. Klaverblad zegt:

    Als KB 2008.

  4. rachel zegt:

    Heerlijk hé, Binnenlands Bestuur. kreeg ik vandaag zomaar inene re.public, voor jonge professionals bij de overheid. haha. van mij mag ie ook naar jou hoor, met de uitstraling van een 38-jarige 🙂

  5. Wilma zegt:

    Jaja, een strakker huidje!…Door die feesttaartjes en proostwijntjes zou je eerder denken! Nog van Harte Gefeliciteerd Rene! En ga vooral zo humorvol door!

  6. Morgaine zegt:

    Komt allemaal goed met jou;)

  7. PACO PAINTER zegt:

    het begint pas nu.cliché, maar toch

  8. ceesincambodja zegt:

    OPROEP.
    De laatste weken kan ik ’s morgens (als het bij jullie nacht is) niet inloggen. Vandaag voor de vierde keer-op-rij. Terwijl ik op dat tijdstip moet bloggen omdat ik ’s middags op school wordt verwacht. Want laten we wel wezen, er bestaat ook nog een leven buiten De Volkskrant. Het is op die dagen voor mij nauwelijks mogelijk om tijdig te reageren op jullie reacties en al helemaal niet op jullie eigen blogs.
    Ik schrijf mijn blogs nu een dag vooruit zodat de volgende automatisch om 7 uur on-line gaat, maar mijn geduld begint zo zoetjesaan wel op te raken.
    Nu zul je misschien denken, ach, op dat uur slaap ik nog en eer de webmaster uit de file is en zijn koffie op heeft, merkt hij vast wel dat de server weer eens staat te slapen, dan is het voor mij nog niet te laat, dus laat ik mijn mond maar houden. Fout!
    Op mijn boze mailtjes wordt al niet meer gereageerd. De Volkskrant heeft schijt aan mij, -aan een vaste abonnee die meer dan 35 jaar lang die krant heeft gelezen. Maar als jij nou ook eens wilt klagen, dan luisteren ze misschien eens een keer en gaan iets ondernemen waardoor ik van hieruit weer kan inloggen?
    Ik plaats dit berichtje zonder jouw blog gelezen te hebben, want pas zodra de server het weer doet. Ik geef je ongezien gratis twee aanbevelingen. Neem me dat niet kwalijk alsjeblieft.
    Groeten van CeesinCambodja.

  9. amelie.pardouze zegt:

    Hij is weer leuk, René en nog gefeliciteerd dan maar! Je vrouw kijkt toch wel af en toe achter je oren tijdens de eindcontrole hè?!

  10. Rene Scheffer zegt:

    MD…ja ik zie het, daarom had ik hem niet eens uitgekozen.
    KB…zoveel anders ben ik niet hor; ik probeer soms een iets andere stijlfiguur uit en ben iets minder aanwezig hier.
    Rachel…Thanks, je leest dezelfde bladen ongeveer (op het werk);
    Wilma….thanks; uh ja iets te zwaar dat wel.
    Morgaine…ik denk het zelf ook wel als er geen lichamelijke malheur volgt.
    Paco P….aan jou lucide blogs te zien wel!
    Cees in C…..wat een ellende en vereerd dat je ondanks die ellende toch reageert
    Amelie P…..achter mijn oren; hem doe dat zelf eens in de zoveel tijd; pak dan speciaal een washandje.Reactie is geredigeerd

  11. Van Puffelen zegt:

    Type dat veel naar de koffie-automaat wandelt en moet plassen.

  12. Rene Scheffer zegt:

    Van Puffelen …. dat ook, u hebt een punt.Reactie is geredigeerd

  13. fredvanderwal zegt:

    René
    als je zo’n dikke kop trekt als op die foto zie je er uitgewoond uit en gaat je vrouw een vraagteken op je voorhoofd zetten!
    Zul je dat nooit meer doen???

  14. Jim Hasenaar zegt:

    Anderhalf jaar ouder dan ik, maar bijna twee jaar jonger dan mijn vrouw.
    Wat een oude zak ben je zeg en wat heb ik nog een jonge echtgenote.

  15. Marjelle zegt:

    Een beetje later, maar ook nog gefeliciteerd, René! 🙂
    Gelukkig is leeftijd relatief, zeg ik af en toe tegen mezelf. 😉
    Leuke foto van je dochter!

Geef een reactie

