Over juni


Fonetisch wellicht de meest lullige maand van het jaar door die N tussen een U en I. En dan het begin, die J, die ook al niet uitblinkt door kracht. Neen,  dan september of  februari, dat heeft melodie. Het korte april en mei, die hebben "bite". Juni heeft niks, minder nog dan juli, waar de L de maand omhoog trekt boven het moeras.

Het is in de niet-EK en -WK jaren vooral ook een maand van niets. Een maand waarin er geen voetbalcompetitie is en de Tour de France nog niet begonnen. Nu, 2008 hebben we geluk, volgend jaar niet. Het is de maand waarin de avonden lang zijn, te lang. Tennisliefhebbers kunnen nog een samenvatting meepikken en in de gezinnen zijn er de vier dagen Avondvierdaagse. Het lange licht verplicht haast tot een lange zit buiten. Om 22.15 uur naar binnen, waarin blijkt dat de vaste praatprogramma’s zomerstop hebben. 

Juni, dat is de maand van de gestolde verwachting. Van stilstand voor en -op de top. Vroeger was tenminste 1 juni nog een markante dag, de eerste dag van het visseizoen, maar dat is ook al afgeschaft.

Nee dan mei, dat is de maand van de echte opgang. De plotse stijging van temperatuur; de eerste 25 plus dag, het snel groeiende en groener wordende groen. De eerste volle terrassen. Overal congressen, volle hotels. CL finales ook, songfestivals niet te vergeten. Alsof het jaar op springen staat. Als een volle dieprode kers die op weg is naar de mond van een Zweedse brunette.  

Juni is een verneukeratieve maand. De maand verdooft, houdt voor de gek. Juni wekt de illusie dat de zomer nakende is, de dagen langer worden en de temperaturen hoger. Maar dan is het plots 1 juli. Half Nederland gaat met vakantie of is aan het inpakken. Bij terugkomst, eind juli is het frisgroene blad van de kastanjeboom al wat minder fris en zien we de kastanjes in de knop. Het teken van de aanstaande herfst. De lange termijnverwachting geeft slecht weer tot half augustus. En dan, in die sitiuatie is er eigenlijk geen zomer meer. Er zijn wellicht nog wat mooie dagen, of een rustige september, dat wel.       

Ook in mijn kantooromgeving, het ambtelijk/bestuurlijk/politieke speelveld is juni niets. Ok, er zijn nog wat besluitvormende vergaderingeen. Maar tegen mijn collega’s zei ik half mei al dat we eigenlijk al in september of zelfs oktober zitten qua jaarplanning. Budgetbestedingen en beleidsplannen moeten er in april in concept liggen. Lukt dat niet? "In september bent u de eerste, met besluitvorming ergens eind oktober". is dan de reactie. Zo gaan die dingen. Juli en augustus tellen niet mee. Waar het bestuur van de Konijnenfokvereniging en de Bridgeclub toch nog voor de zekerheid een vergadering plannen, ligt de gemeenteraad stil.

Een verloren maand. Geen onprettige, dat ook weer niet. Een maand van dorst. Het wennen aan de hoge temperaturen. Van halve liters bier. Van plannen tot aanschaf van een zomergarderobe, hetgeen er natuurlijk niet van komt en wat daarna in juli niet meer mogelijk is omdat de nieuwste najaarsmode al wordt getoond.

De maand van snoeien van buxushagen en onkruid wieden. Van sproeien, de caravan schoonspuiten. Nog een geluk dat wij geen caravan hebben. Dat soort dingen. De lulligheid van juni.

Ontvluchten dan maar, misschien nog 1 nieuw blog en dan via Gardameer en Karinthie op weg naar juli en dan het verval, het einde, de korte avonden, de ochtenmist, de herfstige rotting, Sinterklaas en Kerst en dan begint alles weer opnieuw. 

Mijn vrouw vreesde na lezing, bij wijze van preview, dat ik levensmoe was. Dat is geenszins het geval. Maar soms moet de waarheid gezegd worden, zoals nu, over juni.

  

   

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-06. Bookmark de permalink .

14 reacties op Over juni

  1. Wilma zegt:

    Toch vind ik juni een lekker maandje, waarin ik ,vooral s’avonds, heerlijk in mijn tuin kan genieten. Vooral ook van de merels, die vanaf de daken elkaar welterusten toefluiten!

  2. Zoë zegt:

    oh oh, wat vind ik jou een echte Hollander:))

  3. cor zegt:

    Dit vind ik een lekker stuk, Rene, ik hou wel van dat gefilosofeer over bijna niets…en de woorden die je uit de kast haalt…’dat de zomer nakende is….’Ik schreef eens op het bord St Nicolaas naakt, is nakend dat komt van het werkwoord naken en dat betekent dichterbij komen, beste jongens en meisjes…. nou en toen had je de poppen in de klas aan het dansen en waren de schunnige opmerkingen niet van de lucht(het was natuurlijk niet in juni)Reactie is geredigeerd

  4. Frans Muthert zegt:

    En laat ik het nou mét mei de lekkerste maand vinden!
    =Als een volle dieprode kers die op weg is naar de mond van een Zweedse brunette=
    Daar moet ik nog maar ’s over denken.

  5. PACO PAINTER zegt:

    Ik voel met je mee. Ik heb dat met vrijdag.Dat je dan denkt;wow,weekend! Maar dat ik dan al depressief wordt van het idee van maandag.
    Zoiets dus

  6. Klaverblad zegt:

    Hoe verzin je het!
    Ik heb niet veel met bepaalde dagen en maanden.
    Lichte voorkeur voor de Herfst.
    Daar zijn genoeg gedichten en schilderijen over gemaakt.

  7. Zwollywood zegt:

    Juni is zo’n klotenmaand: op de eerste dag ervan word ik altijd een jaar ouder…getver…Juni.Reactie is geredigeerd

  8. Maria-Dolores zegt:

    ‘nog een geluk dat wij geen caravan hebben’ zeg dat wel :-). de Italianen nemen hun caravan soms ook mee als ze een zondags daguitstapje maken, zodat ze ’s middags in de keuken ervan spaghetti kunnen koken…

  9. Ron zegt:

    Rene. Juni op zich gaat nog wel, Maar het WEER in juni! Heb echter oprecht genoten van je stukje. Veel plezier aan het Garda en pas op de wind rond een uur of vier.

  10. Rene Scheffer zegt:

    Wilma….ach dat kan ook een gevoel zijn en dat overkomt mij ook wel.
    Zoe…uh, toch niet helemaal.
    Cor…thanks.Filosoferen over bijna niets, is heerlijk.
    Frans M…idem. Ach die rode kers. Had associatie aan een Zweedse die kersen at (Gothenburg, EK 1992).
    Paco…zoiets. heb dat zelf niet, maar invoelbaar.
    KB….gaat vanzelf, komt opeens omhoog.
    Zwolly…ow nog gefeliciteerd.
    MD…je ziet er heel veel volle camperplaatsen, inderdaad.
    Ron….Thanks, ow ja die wind, bijna vergeten.
    Allen….dit was een BOUTADE, een geestig bedoelde uiting van ongenoegen. U zult begrijpen, dat ik irl best wel kan genieten van juni, ondanks alles.Reactie is geredigeerd

  11. Jim Hasenaar zegt:

    Wat een kletspraat zeg.
    Ik ga vanavond fijn voetballen kijken met nog zo’n 300 Hollanders en 100 Engelsen in hartje Tel Aviv waar we op grote schermen Nederland Italie bekijken. Negen juni 2008. Wederom de 14e tegen Frankrijk en de 17e tegen Roemenie.
    Wat een "saaie" maand juni…

  12. Lea zegt:

    Tja, zo te lezen heb je het niet makkelijk, terwijl het toch zo’n heerlijk weer is. Ik moet je zeggen dat de maand juni mij prima bevalt.

  13. Knispel zegt:

    Wat een lekker stuk! Ik heb mijn hele gevoel over juni opnieuw moeten beschouwen.
    Vanzelfsprekend is dit een boutade, maar dank je wel voor het woord. Ik kende het nog niet 😉

  14. Rene Scheffer zegt:

    Jim H… Kletspraat, jij durft!
    Lea…puh, ik spreek je wel weer in juli
    Knispel…thanks, mooi woord ook boutade en lekkere stijlvorm.

Geef een reactie

