Excuses aan Dirk Kuijt


Wanneer het aan mijn voetbalinzicht gelegen had, zou Nederland gisteren niet op deze wijze hebben gewonnen van Italië. Kuijt had dan immers ergens in de Eerste divisie gespeeld, waar hij naar mijn mening thuishoorde. Het was dan misschien 1-1 of 1-0 geworden.

Het was tien jaar geleden. Kuijt was net 17 of 18 en kwam bij FC Utrecht voetballen. Als spits, samen met Hendrik van Beelen kwam hij van Quick Boys uit Katwijk. Ik had een seizoenskaart en Utrecht speelde in die tijd, 1998-2003  meestal tussen de plaatsen 5 en 10, zoals altijd eigenlijk


Ik zag Kuijt de eerste wedstrijden ploeteren. Hij was niet groot, hij was niet snel, hij had een matige techniek en kwam zelden echt gevaarlijk voor het doel.

Ik houd van sierlijke spitsen. Groot en lang maar met een sublieme techniek, type Sibon, Ali Daei (Iran), Camataru (Roemenie) en Bendtner (Denemarken). 


Werken dat kon hij wel. Hij had snel balverlies, maar wist hem vaak toch weer terug te veroveren. Zijn schaarse doelpunten waren niet fraai. Gerd Muller-achtig. Wat later zag ik dat hij wel de ruimte zag. Wanneer hij  weer eens in een onmogelijke situatie was geraakt wist hij de bal meestal strak over de grond 30 meter naar links of rechts te spelen, waar ruimte was.

Tegen mijn buurman Marcel verzuchtte ik regelmatig "die Kuijt, hard werken doet hij wel, maar een dergelijke spits brengt Utrecht niet verder". Met dat harde werken van Kuijt had ik niets. Ik heb sowieso niets met hard werken. Hard werken dat is Feijenoord en daar kun je respect voor hebben maar geen kippenvel van krijgen, zoals bij het virtuoze spel dat Ajax doorgaans speelt.

Dat Kuijt naar Feijenoord ging was niet zo vreemd. Ik dacht dat hij het niveau daar wel zou aankunnen, maar meer ook niet.  Het zou anders lopen. Feijenoord speelt door kwaliteit noodgedwongen, ook in de Kuip, vaak countervoetbal. Dat bleek nota bene op zijn lijf geschreven. Kort wegdraaien, de ruimte in en afmaken. Loeren op de rand van het strafschopgebied. Afwisselend aangever en afmaker in combinatie met Kalou. Ook zijn schottechniek was verbeterd. Hij kon gericht schieten vanuit been en voet en een stabiel lichaam. Bij Utrecht leek hij, wanneer hij scoorde,  alsof hij werd gelanceerd door iets en toevallig een bal tegen zijn lichaam kreeg.

Zijn vertrek naar Liverpool maakte me blij. Ik keer extra graag naar Match of the day, wanneer ik op teletekst las dat hij had gescoord. Een soort trots had ik dan, een gewone Hollandse jongen, geadoreerd aan de oevers van de Mercey. De komst van Voronin en Torres maakte het wat lastiger. Ook denk ik dat hij in de tijd van overlijden van zijn vader en daarna even een terugval had.  Plots zag ik hem na enkele weken reserve weer ploeteren op het middenveld bij Liverpool en dat deed hij goed.

Gisteren speelde hij perfect. De eerste helft speelde hij "aan onze kant". Hij speelde als een vierkante harmonica, Van de zijlijn naar binnen trekken en weer naar buiten om ruimte te scheppen en in de verticale lijn terug naar achteren en ver naar voren. Ook op de vierkante meter was de balbehandeling goed. Zijn opstelling bij de tweede goal was goed en zijn kopbal perfect. Hij was vast aanspeelpunt en daardoor vaak redder van Boularouz, Engelaar en de Jong.

Zoals de Gazetta dello sporte vandaag schreef: 
 
"Kuyt, infallibile e sempre al posto giusto fa la torre per Sneijder che al volo di destro batte Buffon sul primo palo."    

Foutloos en altijd op de juiste plek, lijkt er te staan.


Regelmatig denk ik aan die Utrechtse jaren en het gebrek aan vertrouwen dat ik had. Excuses daarvoor. Voor de toekomst maak ik me wel zorgen. Wat moet een speler met een dergelijk "laufpensum" na zijn 32 ste?  Zo energieslurpend spelen kan dan niet meer. Tweede spits denk ik.  Zoals Michel Mols (37 jaar) nu soms rond Makaay cirkelend. Maar het WK in 2010 kan hij op deze manier nog wel halen.

Het volgende EK is in 2012 in Polen en de Oekraine. Kuijt kan dit zeker nog meemaken, maar in welke rol?  

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-06. Bookmark de permalink .

7 reacties op Excuses aan Dirk Kuijt

  1. Klaverblad zegt:

    In elke opstelling hoort Kuyt.
    Een karakterjongen van het beste soort dat we hebben.
    Graag gelezen en aanbevolen!

  2. PACO PAINTER zegt:

    ja, een ideale schoonzoon.Dat wil elke vader voor zijn dochter

  3. Frans Muthert zegt:

    Zonder het karakter van Kuijt worden we nooit kampioen. En dat terwijl de meeste geselecteerden betere voetballers zijn.

  4. Ron zegt:

    Ik denk dat hij ze aanvaardt, Rene.

  5. knaap met knapzak zegt:

    Ik doe mee met die excuses, want ik had aanvankelijk zo dezelfde bedenkingen.

  6. Thera zegt:

    Ik had nog nooit van hem gehoord voor deze wedstrijd, nu hangt hij boven mijn bed. 😉

  7. Rene Scheffer zegt:

    Kb…zoa is het en thanks.
    Paco P….ja zo ongeveer, maar hij is wel erg blond/wit.
    Franz M….zo is het.
    Ron…gelukkig en daarom durf ik het te schrijven
    Knaap met Kn….gelukkig herkenbaar dat is de toetssteen voor mijn columns.
    Thera…hmmmm, dat gaat wel wer erg ver.

Geef een reactie

