De Wörthersee – Alpenidylle of laatste taboe?


Wanneer in een interactief beleidsproces de gevisualiseerde definitie van de hemel zou moeten worden bepaald kom je uiteindelijk op een frisgroen landschap met glooiende groene heuvels met daarachter hoge bergen. Verder mooie kerkjes en goed en zuiver bier en met meren, waarvan het water heerlijk warm is om te zwemmen en zo zuiver als drinkwater. Daarnaast rustige en vriendelijke mensen, lage prijzen en goede wegen en de geur van gedroogd hooi.

Dan heb ik het dus over Karinthië en in het bijzonder de Wörthersee. Ik heb wat met dat gebied, waar ik als 12, 13, 14 en 15  jarige met mijn ouders kwam. Later nog eens op mijn 22 ste en op mijn 38 ste, 42 ste en 49 ste. Vaak ook na eerst een week in het drukkere, drogere, warmere en duurdere Italië.  Voor de niet-kenners de volgende info.

Karinthië is een provincie in Zuid Oostenrijk met een bijna mediteraan klimaat, een groen en glooiend en soms Alpine landschap en vooral veel meren. Meren met zuiver water dat doorgaans al in mei 20 graden warm is en in augustus 24 tot 27 graden. De Landeshauptmann (zeg maar Commissaris van de Koningin)  is de hier tot omstreeks 2002 vermaledijde Jorg Haider.  Sindsdien hoor je er in Nederland nog weinig over, toen er (eindelijk) langzaam een collectief bewustzijn is gaan ontstaan dat de Nederlander op het gebied van bewaren van nationale waarden en normen en "auslanderfeindlicheit" uiteindelijk niet veel beter is dan een Duitser, Oostenrijker, Belg, Haitiaan of Egyptenaar. Maar dit
terzijde.

De meren.

Er is de Ossiachersee met haar zuivere grijsblauwe water, met veel campings waar de Nederlandse kolonie in de vele campings samendromt, ook omdat je er goed kunt fietsen (net als op Kos en dat blijke te trekken). De Millstättersee is meer alpine en wat meer in het Noordwesten. De Faakersee, een blauw groene parel aan de voet van de Karawanken. De Keutsachersee met haar vele FKK campings. De hooggelegen Weissensee niet te vergeten. Die lijkt soms op een fjord, maar het water is er 23 graden. Daarnaast nog wat kleine pareltjes als de Pressegersee, de Klopeinersee en de Langsee. Overal zijn campings, pensions, appartementen en hotels.

Eten en drinken

Het eten in de vele Gasthofe en restaurants is goed en goedkoop. Mooi gepaneerde grote platte Wiener schnitzels met  friet en sla voor 7-10 euro en uitgebreidere grill en visschotels voor 11-14 euro. Halve liters bier voor 3 euro.

De beleving van bier is in Oostenrijk bij mij een totaal andere dan in Nederland. Met een horecaglas Heineken  in de hand doemen bij mij nog slechts negatieve associaties op van gekots, overstromende pisbakken, Volendammer snuif- en zuipkotten, ascociaal geschreeuw (zeg maar dat waar Nederland op nr. 1 staat). Met een mooi gebrouwen Puntigamer in een halve literglas met een papieren doekje op de voet heb ik dat totaal niet.

Nu zijn mijn foto’s vaak gegoogled, maar deze hierboven is echt (vanaf en steiger in het Parkbad Portschach).

De Wörthersee

Deze "see" kent nauwelijks campings. De Wörthersee trekt een bijzondere combinatie van de Beau Monde (Velden en het tennisdeel van Portschach en Klagenfurt), goed geklede dertigers in sportwagens met daarnaast bijna alle oude Germaanse tantes, samenreizende zussen en vriendinnen van 60 plus. Mijn vrouw noemde het "oubollig". Maar diep in haar hart genoot ze van de rust, warmte en schone water en het eten.

Overal zijn strandbaden. Je betaalt 4 euro en je ligt op zacht groen gras met rustige mensen die Der Kurier of Die Kronenzeitung lezen. Er zijn houten steigers en bruggetjes, vaak een klein restaurant en omkleedhokken en ligbedden te huur. Het begrip strandbad is in Nederland in deze zin niet eens bekend denk ik. Het  zou hier al snel ontaarden in een verzamelplaats van Tokkies, breezersletjes, gillende adhd kinderen en een enkele toplessdame (die daar niet gezien). Het was er vrij rustig nog eind juni. 

Mijn dochter
Rozanne had het er naar de zin en liet zich als een prinses over het water duwen in haar nieuwe bootje.   


Een taboe

Karinthië mooi vinden is voor veel mensen een taboe. Je praat er niet over, je kent niemand die erheen gaat. Ja natuurlijk, die foute buurman in zijn knickerbocker met zijn opgetuigde vrouw. De wens er heen te gaan lokt hoongelach uit van collega’s. Een bezoek aan Karinthie wordt gezien als "fout", niet alleen vanwege Jorg Haider. Het is ook een teken van oudbakken burgerlijkheid. Van een hang of een levensfase die dicht staat bij afscheid van het leven. Nog één keer zelfstandig met vakantie (naar Karinthië) en dan met de bus naar het Zwarte woud en de boottocht over de Rijn, zoiets. 

Ik word weleens voor "risicomijdend" en "braaf" versleten. Dat kan wel zo zijn maar ik ben er maar mooi geweest!  Dat kan lang niet niet iedereen zeggen. En mag iets ook gewoon eens rustig, mooi, schoon en lieflijk zijn?  

Tenslotte


* Verblijftip:

http://members.aon.at/fewo-reiter/
Hier zaten wij. Geen luxe, wel alles aanwezig en tamelijk jaren ’70 – Ferienwohnungen Reiter. Een week lang voor 350 euro, twee verdiepingen, tuin en SAT TV en tuin. Naast ons….inderdaad, twee Duitse dames van 65 plus met bruine poedel.
 
* Restauranttips (tevens overnachting):

http://www.joainig.com/712.html
Kochwirt Joainig – Goede visschotels voor 13 euro. De betere middenklasse en kinderspeeltuin.

http://urlaubsplaner.woerthersee.com/unterkunft/?acco=9275
Gasthof Karawankenblick – Vlakbij Moosburg. Wat simpeler en nog goedkoper, maar goed restaurant en zeer goedkoop HP!

http://www.marko-velden.at/
Gasthof Marko – Iets boven Velden en ook betere middenklasse.

Niet op einge website maar wel in Michelingids:
Gasthof Bärnwirt, in de heuvels boven Moosburg (naast de Golfbaan omhoog) – schnitzel hier 7 euro en 3 gangenmenu 9, 90 euro. Ow…toch nog gevonden ! http://www.baernwirt.at/

    

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-06. Bookmark de permalink .

15 reacties op De Wörthersee – Alpenidylle of laatste taboe?

  1. Mo zegt:

    "Wanneer in een interactief beleidsproces de gevisualiseerde definitie van de hemel zou moeten worden bepaald"
    waarom heb je daar een interactief beleidsproces voor nodig?
    Ambtenaar!

  2. Rene Scheffer zegt:

    Mo…
    Het is en zin die ik vaak gebruik in de kantine om me te verdedigen tegen de anti- Oostenrijk houding met als lading "laat je vooroordelen vallen" en bij ons hebben ze het allemaal over dat soort iabp’s, puh.

  3. Aad Verbaast zegt:

    Ook toevallig, ik zat er twee geleden nog (Keutsacher see)..
    Worthersee vond ik minder aantrekkelijk dan de mooiere lieflijker meertjes er om heen.. Maar helemaal een prima regio om vakantie te vieren. Heerlijk fietsen en wandelen en relaxen..
    We zijn er wel overgens weggetrokken naar elders omdat er ineens een weeromslag plaatsvond.. 11 graden overdag (na een dikke week rond de 22) is eind juni toch wel erg koud..
    Maar zeker nog een keer terug!
    P.S. waar we even niet rekening mee gehouden hadden was het voetbal (Klagenfurt). Vanwege de vele supporters voor de gewone toerist niet meer te bereiken, en te bekijken..

  4. Wilma zegt:

    Zo te lezen hebben jullie er heerlijk van genoten, oubollig of niet! Maar ik ken het gebied ook een beetje en vind wel dat je het moet treffen met het weer. Verder is het zeker prachtig!

  5. Jos Goedmakers zegt:

    Prachtig, de Wörthersee en omgeving. Das Schloss (bekend van Kafka, maar dan anders) is bijna een verplichting om te bezoeken.

  6. PACO PAINTER zegt:

    Ben het met Jos Goedmakers eens,maar dan alleen in de zomer

  7. Klaverblad zegt:

    Welkom thuis.
    Hier is nog steeds een rechts-bemoeizuchtige overheid aan het bewind, is het land aan het bijkomen van een Oranje-deceptie, is Fortis flink gezakt…maar de zon schijnt. De paden op…
    Genoten van je informatieve Oostenrijk=propaganda. Een prachtig land als het er niet regent.
    Ik ben er deze weken meer niet dan wel. Bedankt voor je reacties bij mijn blogs.

  8. Thera zegt:

    Heeeeee Reneeeeee! Leuk je weer te zien! 🙂
    Inhoudelijk kan ik niet meepraten, ik ben er nog nooit geweest, net zoals ik op heel veel andere plekken nog nooit geweest ben.
    Zijn er palmbomen? Die zijn voor mij toch wel een vereiste voor het ultieme vakantiegevoel. 😉

  9. Rene Scheffer zegt:

    Aad V…grappig, u ook daar! Wij hadden even slecht weer aan het Gardameer, maar vanaf 18/6 daar in aan Worhtersee weer mooi.
    Wilma…ja slecht weer, maar dan is het overal niets behalve in een stad.
    Paco P en Jos G….het Schloss te vaak op TV gezien net als "der arzt vom Worthersee".
    KB…Fortis staat op mijn "koop" lijstje al handel ik niet meer; ik ben dol op de bemoeizucht van Balkenende cs. ze doen dingen waar ik geen last van heb, eerder voordeel (rookverbod). Voetbal geheel gevolgd.
    Ik blijf je lezen!
    Thera… Zeer vereerd. Palmbomen? Niet daar.
    Ik heb ze niet nodig, maar vind ze wel aardig; eind okt. weer naar Cran Canaria…daar staan ze wel.

  10. Jim Hasenaar zegt:

    Ik reageer niet altijd, maar lees altijd graag die stories van je. Had ik in Nederland gebleven dan zouden jouw verhalen die van mij kunnen zijn. Nog een geluk dat ik al bijna 20 jaar weg ben te kikkerlande.Reactie is geredigeerd

  11. Rene Scheffer zegt:

    Jim H…u is de eerste die impliciet aanslaat op de in het verhaal aanwezige cultuurkritiek.

  12. Oliphant zegt:

    Hoi, in de winter, drie keer wintersport!, is het er [prachtig, dus dat zal het ’s zomers ook zijn. Dan is de sneeuw natuurlijk dat heldere lauwe water.
    Ik hoop wel dat het ‘hard’ van je vrouw toch een hart blijkt te zijn:-))
    Ik ga er niet heen, ondanks dit lovende stuk. Misschien wel naar het Aostadal. Is misschien ook mooi. Dat vertel ik dan later.
    PS Kom je nog borrelen zaterdag?
    Groet, O.

  13. Oliphant zegt:

    Sorry, voor de aanbevelingen ga ik eerst inloggen:-))

  14. Oliphant zegt:

    Zo, dat waren er tenminste 2 tegelijk, al was het maar voor die lieve dochter.

  15. Rene Scheffer zegt:

    Oliphant…
    Aostadal zal wat ruiger en puurder (in de beleving) zijn. Thanks voor aanbevelingen en zaterdag…..het is verleidelijk dichtbij steeds, maar deze keer heb ik thuis een bbq. Oei, tikfout, zal ik aanpassen.

Geef een reactie

