Het Gardameer – verveelt nooit


Wanneer de vakantieplanning aan de orde is in januari, kom ik altijd snel op het Gardameer. Het klinkt zo lullig, dat weet ik ook wel, want iedereen gaat naar het Gardameer. In de jaren ’60 werd het Lago Maggiore populair. De jaren ’70 werd dat het Gardameer, met Bardolino en haar campings als grootste trekker voor de Nederlanders. Het Comomeer kwam er wat later bij met ook Levico en Caldenazzo. Het Lago Maggiore is sinds 2004 bezig aan een opmars. Grote, stiller, aparter en indrukwekkender met haar paleizen bij Stresa e.o.

Het Gardameer, het is zo ontzettend gewoon en bekend dat ik op een vraag van collega’s "Hoe was je vakantie?" zeg "Ach ja, Gardameer, je kent het wel he, zoals het Gardameer is". Want wie is er niet bij het Gardameer geweest? 

De vermeende lulligheid is niet terecht. Het meer is veelzijdig net als haar omgeving. Het Noorden met Torbole en Riva doet denken aan een Fjord. Daaronder liggen Malcesine en Limone. Mengvormen van Alpine en mediterrane sferen. Onder het midden vanaf Garda en aan de overkant Salo overheerst het Mediterane. Bredere strandjes en palmbomen.

De huizen worden terracotta. Het zuiden van Peschiera, via Sirmione naar Descenzano krijgt de rommeligheid van Rimini e.o. Ook het achterland verandert steeds. De Alpinewereld in het Noorden. De heuvels van de Valpolicella in het Oosten en het glooiend groen ten zuiden rondom de Mincio richting Povlakte bij Mantova.

Campingleven

Ik heb daar niet zoveel mee. Ik houd niet van tenten en zal mezelf nooit in de positie brengen dat ik s’nachts voor een plas naar een wc gebouw moet  Ik houd van korte en oppervlakkige gezelligheid en ben bevreesd voor plakkers die op de koffie komen en niet meer weggaan of elke dag terugkomen. Bovendien zal ik nooit een tent willen opzetten of een caravan, teveel gedoe. Het werd daarom een stacaravan van de keten Camp2relax op camping La Rocca. Daar hadden we er vorig jaar in Ligurie al eens van gehuurd. Perfecte dingen met veel kastruimte, airco, tv, gloednieuw en een klein terras. Deze stacaravan had wat minder buitenruimte en geen TV nota bene.

Ik zit op mijn platje en zie het aan. De bbq’s, de mannen met hun bier op het tafeltje, de vrouwen met de handdoek als tulband om het haar, de rijen in de kampwinkel, de drukke kinderen in het zwembad, de vele blote buiken met zichtbare tatoeages. Het stoort me niet te erg maar trekt me ook niet  Ik drink mijn drankje, lees mijn VI’s en kijk vaak en lang naar het Gardameer, met haar vele en wisselende kleurschakeringen. De beperkte buitenruimte lijkt dochter Rozanne niet te deren. Ze geniet van de ochtendwandeling met mij naar de kampwinkel en het steentjes gooien in het meer, terwijl mijn vrouw langzaam ontwaakt.

De markten

Het is een reflex. Een markt? Daar gaan we naartoe! De maandagmarkt van Peschiera, de donderdagmarkt van Bardolino en de vrijdagmarkt van Garda. Overal dezelfde, handdoeken, riemen en nepcrocks. Eigenlijk net als vorig jaar, de grote markt van Luino.  Een parkeerplaats zoeken, een half uur lopen, reeds bezweet. Na een half uur heb je het gezien en zoeken we een terras. Weer en half uur lopen en om 13.30 uur moe terug bij de stacaravan.


Een restaurant – Stafolet!

Eten in Italie is nooit echt vies, maar soms duur en beperkte porties. Via een oud 1 euro gidsje bij De Slegte zag ik bij Garda iets staan over een restaurant "Stafolet" in de heuvels van Costermano. "Laag prijsniveau en de plaatselijke bevolking eet hier steaks met pepersaus in een lommerrijke tuin". Het maakt me hyper. We rijden er op een middag naartoe. Ik moet de menukaart zien. Een papiertje hangt er naast. "Neue fuhrung, die alte einhaber is wieder zuruck". Er in de avond heen. Een mooi antipasto buffet voor 5 euro. Een liter huiswijn voor 7 euro.

Prachtige, grote en malse biefstukken met goede saus voor 12 euro. Mixed grill met polenta voor 10 euro. Mooie visschotels. Lekkere nagerechten voor 3 euro. Ik zie met ogen op steeltjes zeebrasems voorbijkomen en grote stukken meloen met ham. Dat alles in een setting van een 40 jaar oud Italiaans Gasthof dat is omgeturnd tot restaurant. Een groot grasveld met bomen en uitzicht op groene heuvels met cipressen. Ik blijf twee avonden hyper en wil er een volgende keer weer naartoe, dat weet ik nu al.  

Het Gardameer – blijft trekken en verveelt nooit. 
  

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-07. Bookmark de permalink .

22 reacties op Het Gardameer – verveelt nooit

  1. Klaverblad zegt:

    De revival van het Gardameer.
    Ik ken het ook en dan vooral het zuiden bij Sirmione en Deszanzano. De laatste keer in 96 met de Olympische finale volleybal tegen Italië, waardoor wij NL-ers ineens minder populair werden.
    Gelachen om de herkenbaarheid van het kampleven. Ik voldoe er voor 40% aan.
    Je hebt het relaxed beleefd. En daar is vakantie toch voor!

  2. Wilma zegt:

    Een paar jaar geleden zijn wij er ook geweest. We huurden toen een appartement, maar wij waren niet in het hoogseizoen en dan kun je veel meer van het meer zelf genieten,vooral s’avonds! Leuk als je ook nog zo’n lekkere eetgelegenheid vind!

  3. ceesincambodja zegt:

    Kerst 1988. Bungalowtje boven de laaghangende wolk die het hele meer bedekte als een watten deken. Er lag wat sneeuw maar we konden in badpak van de zon genieten. Heel bijzonder. En in de kale bomen hingen mandarijntjes…

  4. hippo zegt:

    Authentiek schefferiaans proza. "Ik houd van korte en oppervlakkige gezelligheid". Ja, wie dicht bij het vuur gaat zitten, kan zich branden.
    groet,
    Hippo

  5. Patricia Van Lubeck zegt:

    Het komt gewoon omdat die náám zo lullig is.

  6. PACO PAINTER zegt:

    Die naam ja.Dan denk ik aan toerbussen vol-en-wij-gaan-nog-niet-naar-huis zingende jaren70 toeristen.
    maar dat is onzin.Het is er prachtig

  7. marsjan zegt:

    Ik ben er nog maar een keer geweest (vast een van de weinige) en heb er super goeie herinneringen aan. Lieve groet Marsjanneke.

  8. Motek from Space zegt:

    snik….je vergeet Arco helemaal…

  9. Thera zegt:

    Hm, mooi is het er wel, maar ik hou meer van de Apenijnen, en de Liguriaanse kuststrook. Daar kun je echt lekker eten voor weinig en kost een glaasje huiswijn 50 cent. (Was 300 lire, ik heb de inflatie vast meegerekend)
    Een keer op doorreis heb ik gegeten aan het Gardameer: oude vis en peperduur. 😉

  10. Zwollywood zegt:

    Bardolino…ik was er in 1976 heel gezellig met m’n toenmalige lover. Het is waar ‘de kleuren van het Gardameer zijn adembenemend mooi geachakeerd’. Gezwommen heb ik er ook…en een dagtrip met de bus rondom het Gardameer. De buien zijn er ook bijzonder.Reactie is geredigeerd

  11. lebonton zegt:

    wat nou lullig?
    overal waar je komt struikel je over iedereen.
    tercht pleidooi voor een mooie plek.

  12. Maria-Dolores zegt:

    :-))
    was eigenlijk langsgekomen omdat ik hoopte dat je ook iets over Gardaland zou schrijven…

  13. Rene Scheffer zegt:

    Tis vrijdagavond, dan ben ik doorgaans moe.
    Te moe om 12 keer te reageren. Ik ben blij dat ik enig positief Gardagevoel heb kunnen opwekken, velen zijn er geweest en het viel de meesten erg mee. Wel vaak 20 jaar geleden of meer.
    En.. Arco ken ik ook, maar ja bijn 8 km van het meer. Gardaland had teveel heftige attracties. Wel het safari- en dierenpark van Pastrengo bezocht en dat viel erg mee.

  14. Motek from Space zegt:

    Tegen zonsondergang vond ik het gardameer erg mooi; meestal gingen we eigenlijk weg van de drukte, de bergen in; prachtige meertjes!! en lekker rustig :-))
    Arco is, zag ik, erg anders geworden; ik hou de herinnering vast van ca 1970 🙂

  15. Eline zegt:

    Nooit bij het Gardameer geweest. Klinkt eigenlijk best wel leuk.

  16. Ron zegt:

    "Stafolet", bedankt voor de tip Rene.

  17. Gardameer zegt:

    Leuke column,
    heb even een linkje geplaatst op mijn blog.

  18. Rene Scheffer zegt:

    Gardameer…
    Ben zeer vereerd en ga zo even kijken!

  19. Gardameer zegt:

    Rene,
    dan moet je op de Gardameer.blogspot zijn ;o)
    Groeten

  20. Karin Poelstra zegt:

    Het klinkt me niet onbekend in de oren. Ook wij huurden een stacaravan omdat man -Italiaan- ook graag zijn eigen douche en toilet binnen handbereik heeft. Italiaans blijven praten helpt ook anti-plak op de camping want ook hier geen gedoe met kratjes en bbq’ s.
    Wel begrijp ik nu dat de huurcaravans alleen op grootschalige campings rijk vertegenwoordigd zijn. Even doorzoeken naar een kleinere camping was voor mij de moeite waard.

  21. Rene Scheffer zegt:

    Karin
    Leuk dat je me hier weet te vinden!
    En nu zit ik vast aan het hoogzeizoen, voor het eerst sinds 1975 (mijn eigen jeugd en schoolvakanties). Ik weet niet wat ik er mee aan moet.

Geef een reactie

