Overnachten onderweg – Het Gasthof

Fur die einstweilen viele Deutsche Google sucher.

Das Volkskrant (etwa Suddeutsche zeitung) –  blog ist ein erstklassiges und durch Google hoch bewertetem blog, daher dieses suchresultat. Ich beschreibe mein sehnsucht nach Gutburgerliche Gasthofe In Deutschland. Juni 2007 war ich in die kleine schone stadt Ochsenfurt am Main, wo "Zum Schmied" sich ein Gasthof nach mass zeigte. Die website von "Zum Schmied" und die andere Gasthofe findet ihr unten links neben die Dirndls.

Not: ich weiss dass die Frankische kuche mehr hervorweisen kann als nur schitzels; am ersten urlaubstag ist mein schnitzellust aber immer hoch.

Liebe grusse
Rene Scheffer

Een vriendelijke doch geen tegenspraak duldenide dame van 40 plus in Dirndlkledij staat achter de bar en doet ook de receptie en de bediening van het restaurant van het Gasthof dat vaak een naam draagt als "Zum Ochsen", "zur Post"of "zum Hirschen". En mooi vakwerkgebouw met hout, een trap, een bar, een eetzaal, een terras aan de achterzijde, het geruis van een heldere beek. De man van de eigenaresse is kok en de houten trappen ruiken naar boenwas vermengd met de geur van bier en spekvet in de avond en die van koffie in de ochtend. So muss es sein.

In een ruk 1200 km naar de vakantiebestemming reizen is niets voor mij. 11 tot 15 uur in de auto, laat en doodmoe aankomen, met aldaar al dichte restaurants? Dat is dus geen vakantiegevoel. Onderweg moet overnacht worden. Bijna altijd is dat in Duitsland doorgaans op 550 tot 800 km van Zeist. Inderdaad, in een Gasthof.

De Michelingids Duistland staat er vol van. Gutbürgerliche Gasthofe. Ik let op prijs, aantal huisjes en vorkjes en beschrijving. Ik sla aan op:  max. 80 euro, wohnliche zimmer, gutbürgerliche kuche, reichhaltiges fruhstuck, eigene metzgerei, terrasse. Doorgaans heb ik voor de reis op internet al naar websites en menukaarten gezocht.

Vrijdag 13 juni 2008 Ochsenfurt "Zum Schmied".

Om 15.00 uur zijn we Frankfurt voorbij en besluit ik dat we in ieder geval onder Würzburg terecht moeten komen, ergens langs de snelweg Würzburg – Ulm. Mijn favoriete autobaan, die verder leidt naar Fussen waar we altijd via de Fernpass naar Innsbruck en verder  rijden. Vrouw en dochter zijn het rond 17.00 zat. Ik snijd bij Ochsenfurt altijd een stukje af en zie dan altijd deze oude intrigerende stad aan de Main liggen. Het is die avond Nederland-Frankrijk en het is zaak voor 20.15 uur gegeten te hebben.

We besluiten het erop te wagen en de stad in te rijden. In de Michelingids staat "Zum Schmied" vermeld. De beschrijving lijkt goed. We rijden een voetgangersgebied in en parkeren de auto 50 meter verder. Het is een mooi vakwerkhuis met terras en goede authentieke  menukaart. Daar let ik altijd op sinds ik ooit in ene gasthof terecht was gekomen waar we de kamer hadden geboekt en er een half Grieks/half Duitse kaart was. Meestal is het dan niet "the best of both worlds".  Rozanne is alweer bijna drieënhalf en krijgt een eigen bed. Dat betekent een 3 persoonskamer.  Die is er voor 75 euro en daar zit dan het ontbijt bij ingbegrepen.

De 2 overnachtingstassen worden uitgeladen en de auto moet de stadpoort uit langs de Main, door de poort, vlak bij de recent om veiligheidsredenen afgebroken "alte mainbrucke". Een wandeling door het levendige dorp, even langs de Main snuffelen en een bier op het terras. Om 19.30 uur zitten we aan een schnitzelplatte voor twee personen.

Op de foto is de omvang zichtbaar (er lagen 6 schnitzels op) en dat voor 19,90 euro. Dat zijn de zaken die mij weken voor de vakantie in de greep hebben. Na een halve liter nu een klein bier en om 20.30 uur zitten we in onze ruime kamer met aparte nis voor het derde bed. De TV doet het en ik installeer me in een stoel. Vrouw en dochter zijn moe en vallen net voor de volkliederen in slaap. Ik blijf wakker, niet in het minst door de tientallen adrenaline opwekkende  in aanzet gevaarlijke aanvallen van de Franse ploeg. Pas in de 88 ste minuut ben ik gerust op een goed afloop en schenk ik mezelf een sambuca in.

Om 23 uur glijd ik in slaap na eerst nog een half uur de loftuitingen van de keurige Gunther Netzer, "Expert des Hollandischen fussballs" gehoord te hebben. We zijn rond 06.15 uur wakker. Het ontbijt is zoals het hoort. Verschillende worstsoorten, vleeswaren, kaas, koffie, eieren yoghurt, vruchten. We betaalden 109 euro en de eerste echte vakantiedag zit erop.  Om 08.00 uur rijden we uitgeslapen met 150 km per uur richting Oostenrijkse grens, waar we om 11.30 uur zijn.  Ik ben tevreden.

Andere Gasthof erlebnisse zum empfelen
Gezamenlijk kenmerk: degelijke kamers met ktv voor 60-70 euro per kamer, een goede keuken, uitgebreid ontbijt en soms bediening in dirndkledij.

Ochsenfurt- Zum Schmied, zie boven.

Seeg- Gasthof Adler
Een klein dorp, 15 km boven Fussen in een  prachtig groen golvende Voralpencoulisse. 50 euro per kamer en simpele maar goede keuken.

Dinkelsbuhl – Gasthof Golden Krone
80 km onder  Würzburg. In alles iets koeler en zakelijker als Zum Schmied in Ochsenfurt http://www.goldenekrone.de/

Uffenheim – Schwarze Adler
40 km onder Würzburg –  http://www.gastsein.de/. Daar was enkele jaren geleden een echte dirndl

Kipfenberg

80 km onder Neurenberg. Vlakbij het prachtige Altmuhltal. In dit gezellige dorp zijn meerdere overnachtingsmogelijkheden. Voorbeeld: http://www.post-kipfenberg.de/

Zell im Wiesental
Hotel Loewen
15 km voor Basel 20 km links het Zwarte Woud in http://www.hotel-loewen-zell.de/  Een nette zaak, waar we een keer "vol" troffen vanwege een OAD bus

Gengenbach – Gasthof Hirsch
In het Zwarte Woud  60 km ten noorden van Freiburg. Ziet er wat fijner en kleiner uit als de rest.

Natuurlijk rijden we altijd direct naar het zuiden. Mijn heimelijke droom is om 3 nachten te boeken, de caravan in het zuiden even laten wachten en vanuit het Gasthof tochtjes te maken naar Heidelberg, Wurzburg, het Altmühltal, Neurenberg, de Allgau, Basel en dan in het Gasthof drie dagen lang de menulaart te testen . . . .

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-07. Bookmark de permalink .

7 reacties op Overnachten onderweg – Het Gasthof

1. PACO PAINTER zegt:

Dit is heerlijk om te lezen

2. Wilma zegt:

Mmm, wat krijg ik zin in vakantie! Erg leuk en informatief verslag Rene! En die snitzels ruik ik hier!

3. Klaverblad zegt:

Nou René, volgens mij is je reis zwaar gesponsord. Het heeft je allemaal geen cent gekost bij de Oosterburen…

4. Rene Scheffer zegt:

Paco P… Sommige blogs hebben inderdaad geen andere bedoeling dan dat de ander ze met plezier leest zoals deze.
    Wilma….thanks. Deze schnitze;ls waren mals maar ook dikkig, die in Oostenrijk zijn platter en krokanter en groter.
    KB… Klopt en ook de stacaravan en het huis waren geen geld (beiden 350 euro per week). Alleen als je alles optelt na twee weken is het toch heel veel.

5. Maria-Dolores zegt:

get bah, zes van die schnitzels moeten eten met z’n tweeën… voor mij is een halve meestal meer dan genoeg!

6. Ramirezi zegt:

Ben mijn eten nog aan het verteren en dankzij jou nu al weer lekkere trek…

7. Starry Night zegt:

Lekker, vakantiegevoel! Geen 1400 km in een ruk, bleh nee. En ook niet ’s nachts rijden. Ik krijg helemaal zin in over-een-paar-weken…