Havensteden in Europa


De geur van vis, pastis, urine en benzine. Goedkope hoeren in het schemer langs de kaaien. Zwalkende matrozen. Lawaai, leven, meeuwen, shabby hotels, cruiseschepen en sirenes van de politiewagens.

Meestal is er ook een zeeacquarium. Zinderende hitte, dat ook, maar altijd wel wat wind. Ik heb wat met havensteden, vooral die in Zuid Europa. Een havenstad daar heeft in de nabijheid doorgaans een strand, te bereiken met bus of trein. Na enkele uren zonnen is het heel apart om met je badspullen door de stad naar het hotel te lopen.  

In een (haven)stad kan gewinkeld en vaak ook goed gegeten worden. In havensteden hebben de voetbalclubs doorgaans een fanatieke aanhang.

In het kader van deze vakantiemaand mijn top 10. 

1. Genua                                                                                                      

Vanwege de ligging vooral. In de oksel van LiguriË, het gebied van Pesto, Focaccia, Trenette, Gavi en olijven. Genua heeft alles wat een havenstad moet hebben. Een prachtig voetbalstadion (zie foto) met steile tribunes. Verder zwervende illegale Afrikaanse arbeiders 
en  luchtvervuiling.

Er zijn twee drukke treinstations, Principe en Brignole. Er is ook behoorlijk wat cultuur (musea). Daarnaast is het per trein goed te bereiken. Nervi, Santa Margharita Ligure, Rapallo zijnp rachtige vakantieplaatsen. Instappen en na kwartier tot 30 minuten (met prachtig uitzicht) uitstappen. De meest bijzondere combinatie: zo van het strand de trein in naar Sampdoria – Juventus. 

2. Marseille

De stad heft wat meer ruimte als Genua. In 1998 zwierf ik er een week rond tijdens het WK. Een mooie oude haven waar de restaurants bouillabaisse van wisselende kwaliteit serveren. Veel goedkope maar toch opmerkelijk nette hotels. Wat aardige stranden vlakbij. Een prachtige stadion met de club OM, waar altijd wat aan de hand is. En hier zijn de Fransen vrolijk en nieuwsgierig.


3. Lissabon             


Een havenstad die "meer stad" is dan havenstad. Hier op sommige plaatsen het specifieke havengebeuren. Maar ook prachtige pleinen, parken, musea en een sfeer die nog gemoedelijk en vriendelijk is. In 2003 was het nog een goedkoopte-eiland, met in het centrum op een terras een fles witte wijn voor 3 euro. De fadomuziek is beïnvloed door het havengebeuren, het leven van de visser, de emigrant, het noodlot, het verval, de solitaire meeuw.


4. Hamburg


Een stad die "in" is. Koop het Duitse blad GEOSAISON van juli 2008 en u kunt het nalezen. Degene (de eerste) die echt van plan is er dit jaar naartoe te gaan krijgt het van me toegezonden
In Hamburg zijn de zaken goed geregeld. Er zijn in de stad net zoveel P&R plaatsen als in heel Nederland. Verder: de Alster, de chique winkelstraten, het Hafenviertel, Sankt Pauli, parken, kanalen en het Volksparkstadion.  

5. Split

Vanwege de ligging, de haven, het witte en aparte. Het licht Oosterse. En niet in het minst door de ligging voor het mooie eiland HVAR. Het water in de haven is helder maar stinkt. De taal is niet te verstaan. Het eten lekker net als de rode wijnen van de omliggende gebieden (Dingac) 

6. Triëst

Vanwege haar historie en haar geografische positie. Het schakelpunt tussen Oost, zuid en west. Het was de laatste 200 jaar speelbal van de daar wonende oorlogvoerende volken. In de jaren ’90 haalden de Hongaren, Roemenen en Albaniërs hier hun goedkope westerse prullaria. Het onmetelijke grote plein is apart. Over de stad zijn veel boeken geschreven.


7. Vigo


De enige stad waar ik niet ben geweest. Hier is -denk ik- alles wat een havenstad een havenstad maakt. Het mist alleen het extra’s dat veel andere steden wel hebben. Hier wel de matrozen, hoeren, de vis en het verval, maar niet de musea en de pleinen. Hier is mist en hier is regen en vis, vooral veel verse vis.

8. Antwerpen

Spreekt voor zich. Ik ben er teveel geweest en daarom scoort het op de lijst van het bijzondere wat minder. De omgeving van het  Falconplein en het Konincksplein herbergen alle foutheden die een havenstad bijzonder maken.

9. Rijeka

Jeugdsentiment. Ik kwam er vaak langs op weg naar de Kroatische kust. De stad was zo druk en groot en eng en warm dat we er niet aan dachten er uit te stappen. Bovendien was het een soort Oostblok, dat maakte het bijzonder, net als de tonijnen in de nabijgelegen baai.

10. Porto

Ligt aan de monding van de Douro. De haven ligt 8 km verder bij Matosinhos.
Porto is de stad van de port en van de pens. Het meest bijzondere was het feest van St. Jao. Honderduizenden in de stad, die op 23 juni elkaar speels op het hoofd slaan met grote plastic hamers (vroeger uienbollen). Ik was er enkele malen vanwege Ajax dat tegen PORTO moet spelen. Vanuit Lissabon een mooie treinreis van twee uur.   

Spijt heb ik van het niet noemen van Izmir en Valencia (is dat een havenstad?). Barcelona is teveel stad om havenstad te noemen. Van Gijon weet ik niet of het een specifieke havenstad is en dat geldt ook voor Bilbao. Cabourg is te klein, Le Havre te nietszeggend. Livorno te weinig bijzonder, Ancona te gevaarlijk en te ver weg. Narbonne is ook niet echt een havenstad net als Montpellier en Perpignan  (iets te ver van zee).

SÈte
past wel in het plaatje en zou nr. 11 kunnen zijn. Pireaus zou wat kunnen zijn, 12?  

Rotterdam heeft teveel andere, voor mij als Nederlander kenbare,  (sociale) problemen om het onbevangen op een lijst als deze te plaatsen.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-07. Bookmark de permalink .

10 reacties op Havensteden in Europa

  1. Aad Verbaast zegt:

    Dit verhaal over havens (zie ook je openingszin) doet me denken aan de uitspraak: Ach, om nou te zeggen dat het de oksel is van (vul maar een plaats in), maar het ruikt er wel naar!Reactie is geredigeerd

  2. PACO PAINTER zegt:

    leerzaam!

  3. Klaverblad zegt:

    Een informatief en heerlijk leesbaar blog.
    Van jouw top-10 ken ik Lissabon, Hamburg, Antwerpen, Porto. Moet er niet een duidelijker onderscheid gemaakt worden tussen kust- en havensteden. De haven van Valencia is b.v. nogal gescheiden van de stad zelf. Barcelona is jarenlang tot de OS van 1992 van de zee afgebouwd. Mijn top-3 zou zijn Kaapstad, Sydney, Lissabon.

  4. Thera zegt:

    Ja, bij mij staat Genua ook op de eerste plaats. 🙂 Wat een heerlijke stad.
    Ik heb eens een paar dagen op een beurs in Hamburg gestaan, en eigenlijk weinig gemerkt van dat een havenstad was. Wel ben ik met mijn gezelschap, allen Italiaanse heren, nog in een van de vele stripteasetenten geweest, op mijn aandringen, want dat wilde ik toch ooit ook eens gezien hebben. Oh wat was ik toen populair ineens. 😉 En later in een leuk keldertje waar live jazzmuziek werd gespeeld.
    Door jouw beschrijving staat Lissabon nu op mijn verlanglijst.Reactie is geredigeerd

  5. Helena zegt:

    Ben je daar allemaal geweest?
    Ik ben een fan van water en kan niet zonder een vakantie waar geen zee is, of meer, of rivier. Maar of ik wat met havensteden heb…? Vindt het wel interessant, havensteden. Zou het evenwel niet als vakantiebestemming kiezen.
    Kleine haventjes vind ik ook interessant. Ik vraag me wel af waarom je Rotterdam er niet opzet (je schrijft, vanwege de sociale problemen) maar je weet toch niet welke problemen Lissabon of Triëst hebben? Antwerpen heeft in ieder geval ook veel (sociale) problemen. Dit even als ‘kritische noot’. Of eigenlijk eerder gewoon een vraag.
    Waarom plaats je dit stukje eigenlijk in de categorie ‘Volkskrantblog’?Reactie is geredigeerd

  6. Ron zegt:

    Dit is een van de mooie dingen van het VK-blog. Warme zomeravond, op een terrasje, pilsje, glaasje witte wijn, flesje mineraalwater, en verhalen, verhalen, verhalen. Ik luister met open mond, Rene.

  7. Blew zegt:

    Hier houd ik van! Ik zal je keuze niet betwisten. Het laat je even stilstaan bij welke havensteden er nog meer in Europa zijn. Rostock, Le Havre, Kiel, Liverpool komen als eerste boven. Hamburg is geweldig.

  8. Rene Scheffer zegt:

    Allen…..veel steden vergeten. Liverpool had erbij gehoord. Ik heb niets met Noord Europa. Maar Helsinki ken ik wel van de films van Kaurismaki of what a name.
    Aad V : 🙂
    Paco P…..ook dat is mijn doelstelling
    KB… Thanks, maar het gaat over Europa!
    Thera….Lissabon is super; ik ken het beter dan Amsterdam.
    Helena….Nooit bij nagedacht, nu categorie aangepast. Ja van die andere steden en hun problemen, weet ik maar Rdam ken ik te goed.
    Ron….thanks, Trento, ook mooi, porto del Adige!
    Blew, Kiel is aardig maar teveel zeilboten, Rostock, kan……nooit geweest. Gdansk ben ik vergeten.Reactie is geredigeerd

  9. Annelies zegt:

    Interessant René, was alleen in Genua (vond ik toen niets) en Marseille ! Hamburg en Lissabon staan nu op de lijst !
    Rotterdam (mijn stad) moet je kennen om te waarderen !

  10. nelsey zegt:

    beter had u en ook andere mensen oook nedeland erbij gezet.!
    beetrrr
    latrezzzzzzzzz

Geef een reactie

