Voetbal (zomer) koorts – over valse hoop en verlangen


Blond en geparfumeerd, hoge hakken en strakke bruine kuiten. Plat en ordi, zo praten sommigen, maar niet allemaal. Het zijn de spelersvrouwen en hun moeders. Moeders die al jonger zijn dan ik zelf. Soms zijn ze net 40. Hun parfum vermengd zich met de geur van gedroogd gras en van tapbier. Ze praten over de vakantie in Mexico en over het nieuwe huis. Dochter is zwanger zie ik. Ik vind het heerlijk om een minuut of twee hun gesprekken te volgen. De serene rust wordt verstoord door een horde kaalkoppen met harde stemmen, de hooligans, gelukkig nog wat duf van de lange busreis uit Salou. Snel een rustiger plek gezocht.

De bal klinkt hard, hij kletst en soms dof. Anders dan in een stadion. Vanaf de plaats tegen de omheining kan ik het goed zien en horen. Na 20 minuten heb ik het al gezien. Er zit geen spanning in. Ik loop om het veld. Ik zie een tent, "toegang voor de club van honderd". Gelal klinkt uit de tent. De plaatselijke elite is bruin, praat hard en heeft amper belangstelling voor de wedstrijd.

In de rust drink ik bier en het begin van de tweede helft loop ik om het veld. Ik zie bekende koppen van de tribune, twee ervan groeten me. Ik kom terecht naast een bekende voetbalmakelaar die half fluisterend wat details doorgeeft aan een clubman van Utrecht. Leuk om de saillante en niet voor mij bestemde details te horen.


Verlangen

Ik kijk er naar uit. Na eerst de junivakantie, wekenlang geen voetbal, drie weken Tour de France en een week niets, is het verlangen naar voetbal extra groot. Juist nu is het mooi weer en zijn de velden groen en strak gemaaid. Vooral de zondagen zijn door het ontbreken van voetbal veel langer en om 14.00 uur zijn de twee zaterdagkranten al uit. Omdat het zulk mooi weer is kan ik het voor de familie niet maken om op ARD en ZDF de zondagmiddagdocumentaires en Heimatfilm binnen te bekijken. Zo gaat het dit jaar en zo gaat het elk jaar.    

Ik heb het over de oefenpartijtjes, eind juli en begin augustus. Het zijn de wedstrijden van de hoop. De amateurs zijn net een week terug van vakantie en kijken uit naar het eerste seizoen in de derde klasse. De profs hebben een minder seizoen achter de rug en nu moet het beter gaan. De trainer is zelfbewust en lacht tegen de drie aanwezige journalisten. De nieuwe aanwinsten staan opgesteld en zijn extra actief. Soms zijn er toernooien, zoals dat van Amsterdam 700. Heel anders dan de oefenwedstrijden van angst in de winter wanneer vanwege tegenvallende prestaties een Kameroenese spits moet worden uitgeprobeerd.  

Zoveel gezien

Ik kan de drang vaak niet weerstaan. De groene velden en nieuwe ploegen trekken als ware het sirenen. Hoe veel van dit soort wedstrijden heb ik wel niet gezien?  Leuke, nietszeggende en wat tragische. In 1986 of 1987 speelde Wageningen eind juli tegen de winnaar van de Europacup Steaua Bucarest voor nog geen 800 toeschouwers. Utrecht zag ik tegen een Utrechtse amateurselectie in De Meern of Houten. Ik toog zelfs 9 jaar geleden met de trein naar Heerenveen voor een oefenpot tegen Barcelona (4-2). De taxichauffeur meldde me trots dat hij vorige week het bestuur van het Letse Kaunas in zijn wagen had. Zelfs een trainingskamp kan trekken, zo was ik drie of vier jaar geleden op een zondagmorgen om 11.00 uur bij de training van FC Porto op het KNVB Sportcentrum. Ajax volgde ik naar Mechelen en Soest (debuut Brian Roy) en Feijenoord zag ik in De Bilt, net als het Sloveense team in 2000. Ik heb aardige kijk op het spel  mag ik wel zeggen. Klasse verloochent zich niet.

Ik -hoewel geen enkele officiele of officieuze funtie binnen de voetbalwereld- snuffel graag naar talenten. Zo spotte ik 11 jaar geleden al Simao in Lissabon bij Sporting Lissabon – Braga (werd cq. is een grote) en ook 10 jaar geleden zag ik Dave van den Bergh wegkwijnen bij Rayo Vallecano in Madrid (tegen Elche), iets voor Utrecht dacht ik. En iets later werd hij inderdaad gehaald. In Lier raakte ik onder de indruk van de jeugdige Cavens (kwam naar Twente maar brak nooit echt door).  Ik heb het denk ik van mijn ome Gert die ooit FC Wageningen tipte over RVW speler Cees Lok (later NEC en nu jeugdtrainer bij Twente).
 

Te vroeg

Gisteravond was ik in Utrecht bij het trainingscomplex Zoudenbach, FC Utrecht tegen TOP Oss. Ik las dat in de krant. Het weer was ideaal, 24 graden en een week zonnetje.  Hoe zou Berry McGuire zich in het team voegen en hoe is de Deense middenvelder Silverbauer? Dienen zich nieuwe jeugdspelers aan? Het was mijn jeu de boulesavond, maar ik had, zoals vaker, geen zin.

Ik zag weinig auto’s en ging twijfelen, was dit wel Zoudenbach?  Ik stapte uit en vroeg twee jeugdvoetballers of er geen wedstrijd was.  "Morgen meneer" zeiden ze. Ik keek bij terugkomst in de krant en in de VI, inderdaad, 30 juli 2008.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-07. Bookmark de permalink .

4 reacties op Voetbal (zomer) koorts – over valse hoop en verlangen

  1. PACO PAINTER zegt:

    Ik zag vandeweek nog een EK finale van twee jaar geleden. HEt is behelpen, maar oke

  2. Rene Scheffer zegt:

    Paco…
    Ja, maar ik kijk nu net naar Anderlecht Bate Borisov (WTR) stand 1-1 en daar staat de qualificatie voor de CL op het spel.

  3. Klaverblad zegt:

    Ben er weer even en heb me kwaad gemaakt dat dit blog zo weinig A&R krijgt. Ik vind het verrukkeluk lezen. De materie boeit, de opbouw is er, de stijl verzorgd. En altijd met een knipoog naar de lezer.
    Mijn zoon kan dat wel om naar trainingen van zijn favoriete club te kijken. Ik heb ambiance nodig. Een topwedstrijd met spanning..
    De voetbalvrouwen zijn sinds dat schriele, voor mij volkomen onaantrekkelijke vrouwtje van Beckham allemaal mooie poppetjes, die waarschijnlijk de hele dag hun oppervlakkigheid etaleren. En veel uitgeven of … krijgen. Wat is er van hen nog over als ze veertigers zijn?

  4. Rene Scheffer zegt:

    KB…Thanks !
    Goed dat je er weer -even- bent. En ik ben het wel met je eens. Dit blog is kwalitatief sterker dan enkele blogs van mij van de laatste weken die rond 30-15 scoorden. Maar ja voetbal….dan schakelen velen door, terwijl de beginzinnen juist zouden moeten aanspreken. Maar ik verdraag een oefenpot zoals gisteren hooguit 1 of 2 keer per jaar. Mevrouw Beckham vind ik ook een verschrikkelijk exemplaar.

Geef een reactie

