Over Hyves – een Update.


Afgelopen winter "bracht ik" een aantal Volkskrantbloggers op Hyves. Ik schreef hier op 23 december jl een blog  http://www.volkskrantblog.nl/bericht/174668 dat als een -lichte- waarschuwing moest worden beschouwd.  Strekking van mijn verhaal: Het is wel leuk maar je bent je privacy kwijt en de werkgever leest mee. Het maakte sommigen nieuwsgierig. 

Citaten in het blog van december 2007:
 

Oerdegelijke collega’s die je op maandag in een projectgroep aantreft en waarmee je zaken doet. Kijk je dan eens op de Hyvespagina, dan zie je anderen van hem of haar op de pagina "krabbelen"…."zeg het was wel erg laat zondag, je was zo dronken als een konijn, toch nog naar je werk geweest of ziekgemeld…ik hoop voor je het laatste….


"Een geweldige baan heb ik"  hoorde je pas nog van een bekende en dan zegt een of andere relatie in de "krabbels" …… "Ik hoorde dat je alweer aan het solliciteren bent, succes!".

Dat soort dingen.

En passant verwees ik in december jl. naar mijn eigen Hyvespagina. Ik had toen 14 vrienden en na anderhalf jaar 180 views. 


Wat daarop volgde?
 
Een aantal VK bloggers werd na dat blog kennelijk nieuwsgierig, ging zich in Hyves verdiepen en meldde zich ook bij mijn pagina aan "als vriend". In de laatste maanden is dat gestaag gegaan en van mijn 45 "vrienden" zijn er denk ik 15 VK bloggers. Dezelfde groei zit bij mijn collega’s, waarvan er ook 10 of 15 als "vriend" staan. De rest betreft vrienden van de categorie "privé" en "overig". Familie staat er zo goed al niet op. Wat is nu uiteindelijk het nut. cq. het gemak van Hyven?  

Verassende en leuke dingen

Op verjaardagen is het leuk. Je kent de mensen soms al. Pas was ik op een verjaardag en toen de dames (75 % van mijn "vrienden" zijn dames) hun naam noemde kon ik reageren ("OW, ik weet wie je bent, Carin met een C. van Hyves"). Want als je naar een verjaardag van een Hyver gaat, snuffel je natuurlijk eerst even door de krabbels van de laatste weken.  

Verassende zaken ook. Iemand die bij de gemeente Zeist 17 jaar geleden een rustige zelfs wat bleue ambtenaar was, blijkt nu Gedeputeerde in Zuid Holland.
 

Bij collega’s is het vooral grappig te zien hoe veelzijdig ze zijn en soms hoe anders ook. Het brave meisje is minder braaf. De keurige financiële man is een feestbeest en ligt met carnaval voor pampus op straat met carnaval. Waar de dames op kantoor zorgen voor bedekte knieën staan ze op de foto half naakt. En onze onderuitgezakte jurist blijkt halve marathons te lopen.

Via je netwerk kom je ook op allerlei groepen van muziekfans, tot naamgenoten en kookfanaten. Daar doe ik vooralsnog niets mee. Maar het geeft een gerust gevoel, wanneer de TV wordt afgeschaft kan ik me naast de spreekwoordelijke studie kunsthistorie voor 50 plussers ook nog verdiepen in de Hyvesgroepen.
  

Het leukste om te zien vond ik nog dat Hyvers die zich bij mij aanmeldden via Hyves zelf onderling heel nauwe banden gingen aanknopen. Dat heb ik dan maar in gang gezet, denk ik dan. Lichte wroeging heb ik daarbij wel omdat het energie wegzuigt die niet meer wordt ingezet voor de VKblogs.
  

Privacy

Privacy blijkt nog steeds een moeilijke. Soms ben je moe en ben je er even niet en je neemt geen telefoon op of je bent zogenaamd pas om 21.00 uur teruggekomen van vakantie.  Maar slimmerikken kunnen op basis van de webstats van mijn VK blog en de online melder van Hyves zien dat je dus al wel stiekem thuis bent. Die online melder kan ik beter uitzetten omdat ik de "kwekker" toch niet gebruik. En de webstats kan ik ook uitschakelen, maar die vind ik weer veel te leuk.

Wat grappig is maar ook beklemmend kan zijn is dat je kunt zien wie het laatst naar je pagina heeft gekeken. Stel je voor dat er steeds iemand is die viermaal daags naar je pagina kijkt. Dat is dan wel heel bijzonder en afhankelijk van de persoon beklemmend of opwindend. 

Er is veel persoonlijk drama te zien. Ik stuit er soms ook op. Dodelijke ongelukken, zelfmoord, depressies. Het klinkt naar maar het is niet goed om -bij bekenden van bekenden- teveel ervan naar binnen te halen.      

Tenslotte

Met een persoon heb ik nog een verloren weddenschap lopen. 6 euro bier i.v.m. winst van Twente op Ajax. De man is weg bij de gemeente maar staat wel op mijn Hyves en dus blijft die weddenschap nog wele even staan en houdt de ze "onze band" levend. 

Dat RSS gedoe heb ik nooit gesnapt. Ik heb iets van RSS aangevinkt en nu komen mijn Volkskrant blogs automatisch op mijn Hyvesblog, maar in een vreemde opmaak en met doorklikmogelijkheid naar het originele VK blog.

Ik ben lid van een Kinderkleding Hyvessite, op uitnodiging. Maar hoe ik daar opgekomen ben? Ik ken de dame van de site ook niet.

En verder is er nog een vrouwelijke collega van 27 die me te oud vindt voor Hyves.

Mijn vrouw heeft ook een Hyves pagina, maar we laten elkaar daar met rust.  

Ik vind Hyves nog steeds gewoon grappig en voor mij met minimale inspanning (5 tot 10 minuten per dag) een maximaal effect (een onverplichtend "netwerk" en inkijk daarin). 

 

 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-08. Bookmark de permalink .

20 reacties op Over Hyves – een Update.

  1. Maria-Dolores zegt:

    excusez le mot, maar wat een gedoe 🙂

  2. Mephisto zegt:

    Prachtig!
    Alleen: ik houd niet zo van netwerken.
    Mephisto 2.0 kan mij gestolen worden, zolang ik die niet kan klonen…
    Al moet ik bekennen dat ik deze winter (als ik de tijd heb) of die van daarna eens ga benutten om te zien welke mogelijkheden die 2.0-netwerken bieden voor de 1.0 realiteit. :-)Reactie is geredigeerd

  3. Rene Scheffer zegt:

    MD… Het lijkt allemaal nogal adhd achtig, maar het gaat allemaal toch vrij relaxed.

  4. Rene Scheffer zegt:

    Mephisto… Thanks. Ach verschillende identiteiten daar heb ik ook niets mee. Ben zo transparant als wat hier en op Hyves. 2.0 1.0 ? weet ik niks van.Reactie is geredigeerd

  5. rolanda zegt:

    Ik was ook al op Hyves, maar het valt me op dat Hyvesleden erg in de datingsfeer zitten en dus ben ik er weer van af gestapt. Sommige mensen zijn zo verslaafd aan Hyves dat ze mij opbellen en mij vragen of Hyves er bij mij ook uitligt (serverprobleem), maar ik zit niet op Hyves. Ik vind Hyves een uitkomst voor singles die een date zoeken, beter dan datingsites lijkt me. Een "nerd"kennis van me kreeg via datingsites geen vrouw en via Hyves heeft hij iemand ontmoet.
    Mijn nieuwste hobby is het VKBlog en ik ontdekte het VK Blog omdat iemand over mij schreef en ik mijn naam zag staan. Wow! dacht ik, wat een leuk Blog.Reactie is geredigeerd

  6. Grutte Pier zegt:

    Eerlijk gezegd begrijp ik je bijdrage niet.
    Hyves is uiteraard wat anders dan het VK-blog, en iets ‘dynamischer’. Maar uiteindelijk kies je er voor om er in mee te gaan.
    Dat sommige mensen hun hele hebben en houden weggeven is een keus, al zien velen de impact daarvan niet van in. Op het VK-blog zijn daar ook de nodige voorbeelden van.
    Begrijp ik nu goed dat je spijt hebt dat je mensen vanuit het VK-blog op Hyves hebt ‘geholpen’ of maak je jezelf intussen zorgen over je eigen privacy…
    IK sta overigens openbaar in de telefoongids, zeg maar de oude tijden…

  7. Antoine zegt:

    Ik ben een van de door jou genoemde nieuwsgierigen die hyves heeft ontdekt :)Op dit moment heb ik ongeveer 15 friends op hyves. Een andere, opkomende contactsite is Facebook, waarin je met veel activiteiten kan worden beziggehouden. Met facebook heb ik nu 20 friends. Nummer drie is Badoo, goed voor zo´n 40 friends. Maar Orkut (van Google) rendeert voor mij het meest, met ruim 230 friends, waarvan het merendeel Brazilianen (en vooral Braziliaansen). Veel onderhoudswerk? Neuh, gemiddeld 5-10 minuten per dag voor de vier netwerken.

  8. jan krosenbrink zegt:

    ze kunnen een voorbeeld aan je nemen daar op Hyves

  9. Frans Muthert zegt:

    Zie Grutte. Ben het niet zo vaak eens met hem maar nu wel. Ik heb niks met datingsites.
    Heb er nu weer ’s doorheen gescrolld, het zegt me niks. Maar ieder z’n meug natuurlijk.
    En échte vrienden, daar heb ik er maar een paar van. En die koester ik.

  10. Grutte Pier zegt:

    @Frans
    Ik mis de context. Wat is nu de kop en de staart zeg maar.

  11. asdale zegt:

    Ik gebruik Hyves nu vooral ter promotie van mijn boek maar het levert nog niet echt veel op merk ik. Ik kan wel allerlei onbekenden vragen mijn ‘vriend’te worden, maar daar ben ik dan weer te bescheiden voor.

  12. Helena zegt:

    Wat een tutholagedoe!
    Ik ben sinds kort lid van Hyves omdat mijn neefje (eigenlijk is ie al een grote neef) me uitnodigde en ik heb gelukkig gewoon slechts één vriend aldaar en daar hou ik het bij en wellicht hef ik die hyvespagina gewoon weer op.
    Vandaag of gisteren is er nog een vrouw veroordeeld (voor smaad e.d.) omdat ze op haar eigen Hyves pagina haar eigen ex voor pedofiel uitmaakte. Ze had haar Hyves afgeschermd dus alleen vrienden mochten haar pagina bekijken. De rechter vond dat deze ‘situatie’ niet gelijk was aan een huiskamer (want in je eigen huiskamer zou je zoiets kennelijk wel mogen zeggen over je ex). De ex verklaarde grote last te hebben van die onthullingen want hij werd door iedereen vreemd aangekeken en zou wellicht ook moeten verhuizen… leuk hoor.
    Hyves heeft volgens de VK ook nog eens wat veranderd aan de privacy-instellingen: als jij je profiel niet zichtbaar wilt maken voor anderen dan vrienden dan mag je ook niet bij anderen rondgluren!

  13. mai zegt:

    Ik vind het leuk, heb via hyves ineens weer contact met ex-collega’s uit verschillende banen, en zelfs met medestudenten van de 25 jaar geleden. Ook met (puber) neefjes en nichtjes vind ik het een leuk en luchtig contact middel.
    Mijn kinderen hebben nu ook een hyves pagina, en 10 keer zoveel vrienden dan ik. Het aantal vrienden is vaak omgekeerd evenredig aan de leeftijd, geloof ik. 😉

  14. Rene Scheffer zegt:

    Antoine….u is een handigerd, maar dat wist ik al. Mooie combinatie van internet, irl wetenschap en lol.
    Mai….zo is het!
    Asdale… onbekenden ? vriendje ? Dan een minder mooie foto erop zetten.
    Anderen…..het is potverdorie gewoon een lichtvoetig stukje over wat een relatieve buitenstaander en scherp waarnemer (ik in dit geval) zoal meemaakt met Hyves. Ik ga er niet "vol in". Het is gewoon meestal grappig en dat is het en ik maak me verder nergens zorgen over, driewerf puh. En aan commentaar zonder aanbeveling heb ik ook niets. Wanneer de blog noopt tot lezen en commentaar is de aanbeveling al verdiend.Reactie is geredigeerd

  15. petrus zegt:

    beste Rene,
    Voor mij hoeft H. niet. Er zijn al genoeg mogelijkheden.
    Groet

  16. Wilma zegt:

    Vandaag las ik nog in de krant dat een vrouw een taakstraf kreeg en een geldboete aan haar ex moest betalen, omdat zij hem op Hyves beschuldigd had van pedofilie! Het lijkt privé, maar is het niet. Ik weet niet.

  17. Thera zegt:

    Oh jee, ik geniet best van mijn Hyvespagina. Omdat ik nogal wat verhuisd ben in mijn leven, heb ik overal mensen wonen waar ik fijne herinneringen aan heb. Een aantal van hen heb ik teruggevonden op hyves. Voor mijn boek heb ik ook contact met diverse Indische netwerken. Ik kan niet overzien of dat resultaat oplevert, maar ik vind het wel heel plezierig, verrijkend. Ik woon in een uithoek van het land, en ik ben bijvoorbeeld erg gelukkig met het weer regelmatige contact met diverse molukse groeperingen.
    Een datingsite is het niet hoor Frans, want daar heb ik ook een grote aversie tegen. Maar er kunnen per ongeluk wel eens hele bijzondere contacten uit voortvloeien.
    En op hyves is het zoals overal eigenlijk, een beetje beschaving maakt het samenleven nu eenmaal prettiger en je oogst wat je zaait.
    Hoera voor Hyves dus!Reactie is geredigeerd

  18. Annet Schonberger zegt:

    Mooi verhaal goed geschreven. Kijk eens op deze site bij voorbaat dank. Annet.
    http://vroegernu.hyves.nl/icon/?pageid=5T0BYEREQEG4CG08S

  19. Rene Scheffer zegt:

    Annet…thnaks, maar ik kom niet op de site. Zet mij er anders maar op via een uitnodiging.

  20. de Stripman zegt:

    Had ik dat nou maar eerder gelezen…!
    Nee, hoor, tot nu toe vind ik het allemaal erg leuk. Ik lees bij jou een paar dingen die ik nog uit moet vinden. Maar ik leef gelukkig heel braaf en rustig, dus de kans op een ontmaskering is niet echt aanwezig…;o)

Geef een reactie

