Vlaamse kapoenen – Over Rozanne, het circus, Frans Bauer en de Canarische eilanden.


Ben je ’n engeltje of een grote kapoen, 
je mama ziet je graag
Nee, het maakt echt niet uit wat je doet,
 
en is ze boos dat maak je weer goed
met een knuffel en een klinkende zoen,
je mama ziet je graag

en daar kan niemand ooit iets aan doen
je mama ziet je graag
Niemand die zoveel van je houdt
en die haar leven zo rond jou heeft gebouwd
Want alles wat ze doet
is gewoon voor jou"

Dat soort teksten hoor ik de hele dag in de auto, tot vervelens toe. Hoewel, eigenlijk niet eens. Het zijn best aardige teksten en deuntjes. Dochter Rozanne is er gek mee en echt erg vind ik het ook niet. De meiden zeiden nu 30 en meer vrouw dan meisje. De laatste zondag heen en terug naar Zeeland is de CD van K 3 zes keer langs gekomen. Klik op het filmpje voor "mama ziet je graag".

En dan zit ze achterin met de “handjes in de lucht”, kusjeslied etc. 
De suffe nijntje en weirde Teletubbies heeft ze wel een  beetje gehad. Mega Mindy en  K3 zijn nu haar favorieten.  

Soms zingen we mee en dan verbasteren we de tekst.  

En dan zingt mijn vrouw:  

 
"Rozanne is een bengeltje en papa een geile kapoen
Moet het zelf maar voortaan doen
Als mama ligt te slapen, Mama ziet dat graag etc." 

Rozanne kan daar niet tegen. “Nee mama niet zingen”. “Nee papa, Niet kapoen!” Papa niet doen! We liggen dan dubbel. Weet zij veel wat een kapoen is. Een gecastreerde haan! Leg dat maar eens uit. In feite ontheiligen we haar liedje, haar wereld. We houden dat even vol. Ze moet er tegen kunnen wanneer ze op een vrij onschuldige manier wordt geplaagd.  Papa doet mij “uitpesten” zegt ze dan met een ernstig gezicht. Later krijgt ze dan een knuffel. Zo wordt ze een beetje weerbaar hopen we dan maar. Maar we moeten ook uitkijken. Straks zegt ze tegen de crechejuffrouw "papa is een geile kapoen" en wat moet die daarvan wel niet denken.

Zou een kapoen in het Vlaams nog wat anders zijn dan een gescastreerde haan?  Het moet haast wel.  

Het circus 
Twee weken geleden waren we bij een circus, van 15.00 tot 17.15 en ze hield het vol. Een simpel en aandoenlijk familiecircus Malford met geiten, runderen, een kameel, vier paarden, een clown en wat acrobatiek. De kameel stonk en de paarden waren princessen, oordeelde Rozanne. Ze vond alles spannend. Voor haar zaten drie jongetjes van 3 tot 6 die haar heel lang aan zaten te gapen. Rozanne zag het wel maar reageerde stoicijns, zoals vrouwen dat kunnen doen. Ik krijg nog wat te stellen met haar over 10 jaar, denk ik. Na twee uur verslapte de aandacht wat. Met een ijsjes hield ze het laatste half uur vol. Het kind is 3 jaar en 4 maanden en toch wil ze nu al  naar een groot circus met tijgers en olifanten en apen. Maar zijn die circussen er nog wel na de acties van de dierenactivisten?    


De Canarische eilanden
 – Frans Bauer is er ook!
Dat heeft vorig jaar grote indruk gemaakt op Rozanne. De bungalow, het zwembad de ijsjes, het eten, en het vliegtuig. Over ruim  twee maanden gaan we weer en ze weet het al. Bijna elke dag kijkt ze ons vragend aan. "Wanneer is vakantie naar de Canarische eilanden?"                               

Frans Bauer is er nu (klik op het filmpje!) en we genoten van de beelden op Shownieuws waar Frans maar al te bereid was om de limonade en de ijsjes even opzij te leggen om de Nederlandse toeristen een hand te geven. Gran Canaria is ook een eiland voor hem (en voor ons). 
Ik zie ons nog niet zo snel op bijvoorbeeld op La Palma terechtkomen. Dat heeft toch een beetje de odeur als biotoop van de hoogoopgeleide gestresste, linkse, boekenlezende en natuurminnende wandelaar tussen de rotsen en de wolken (hoezo SM…).

Hoewel ik soms tegen dat profiel aanschurk voel ik me toch beter bij de gewone en vrolijke mensen op Gran Cararia. Maar goed daarover later wellicht meer.

En of dit blog een kop en staat heeft? Niet echt. Eigenlijk zijn het 3 miniblogs, met Rozanne als kapstok.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-08. Bookmark de permalink .

9 reacties op Vlaamse kapoenen – Over Rozanne, het circus, Frans Bauer en de Canarische eilanden.

  1. cor zegt:

    Leuk herkenbaar stukkie; K3 heb ik niet aangeklikt, FB wel….hoe zit het dan met sinterklaas kapoentje…..!!!

  2. petrus zegt:

    beste Rene Scheffer,
    Ken je het lied "Roodkapje waar ga jij hene?" Dat en nog veel meer hebben we ontelbare keren gezongen.
    Plagen is altijd gezond.
    nachtgroeten.

  3. Wilma zegt:

    Weer een heerlijk smulblog! En K3 komt mij ook de oren uit! "Opa’s aan de top…tralalala" zoiets blijft nadeunen!

  4. jan krosenbrink zegt:

    een goeie kapstok behoeft geen krans

  5. ceesincambodja zegt:

    Who the hell is Frans Bouwer, Rene?
    ‘Op een grote paddestoel, rood met witte stippen’, die ken ik wel.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Cor…thans. Kapoentje, ik weet het nog steeds niet.
    Petrus…k weet het; ik plaag veel en vaak, moet me soms wel inhouden.
    Wilma…. je de liedjes zijn wel zo dat ze in je hoofd blijven. knappe producties.
    Jan K….thanks
    Cees Ch…..gelukkig en hele andere dan Bob de Bouwer, daar heb ik niets mee. Frans is zoals in het filmpje, altijd blij en positief en hij zingt

  7. Jim Hasenaar zegt:

    Zo dus papa is een geile kapoen.
    Goed, laten we die er inhouden voor de kop op de voorpagina van de Volkskrant a.s. maandag.
    @ceesincambodja; Ik moest ook even denken. Wij buitenlanders kennen al die Nederlanders niet. Frans is een zanger ala Hazes type, wanneer ik me niet vergis. Trouwens ken jij de CD van K3?Reactie is geredigeerd

  8. ceesincambodja zegt:

    Sorry, Rene, hier geen filmpjes want geen ADHD.
    @ Jim, wij hebben toch BVN? Ik word er soms niet goed van! ‘Jantje Smit vóór de operatie, tijdens en na’ en meer van dat platte volksvermaak. Ik werd in de zomers in Nederland al niet goed van ‘Dreetje’ bij de buren, als de schuifpuien opengingen.

  9. Zwollywood zegt:

    Een kind leeft in een imaginaire wereld. Ken je dat boek, "de imaginaire wereld van een kind". Ik zal nog eens opzoeken wie de schrijver ook al weer was. Volgens mij heb ik dat boek nog wel. Alles is imaginair, zeker tot het zevende levensjaar. Daarna mag je daar op inbreken.

Geef een reactie

